PDA

Vis full versjon : Xc70 - D5 - 2006 - plutselig kraftløs Diselfilter ?



xc70_awd
22/12/12, 17:54
Hei,

På vei til svigers på møre fra Trondheim og under en forbikjøring i tunnel mistet jeg all kraft og drag i bilen.
Motor lampa kom på også.

Jeg har dessverre ikke VIDA meg meg så jeg får lest av feilkoder men slik jeg oppfatter situasjonen er det som følge:

- Jeg har ingen visuelle lekasjer under bilen, rundt disel linjene, motor, turbo.
- Alle synlindrer går.
- Den er helt kraftløs på bakker, på flat mark har jeg "drag" de første 10% av gass pådrag.
- Den dør ikke eller fusker, bare helt kraftløs.
- Clucth ser ut til å ta riktig.
- Ingen røyk/lukt

Utifra en runde på nettet finner jeg det mest sannsynlige er dieselfilter.
Det virker bare som en fornuftig plass å starte med tanke på at jeg ikke har mulighet å lese av koder nå.

Det skal også sies at jeg har slitt med spjellet, så det kan være egr/koksing også.
Har også dunka en bil i julastrien, så lekk i intercooler/vacum kan heller ikke utelukkes.

Noen som ser fremdrift/utelukkingsmetoden anneledes ?

Det er ikke umulig at biltema e.l har åpent i morgen så jeg klarte å oppdrive nytt filter.

Utifra de guider jeg har funnet så er den under bilen på pass siden foran bakhjulet i en plasthylse ala olje filteret ?
Noen tanker rundt bytte for en som ikke har gjort det før ?

gswede
28/12/12, 18:57
Tipper du enten har en massiv lekkasje, trenger ny TCV evnt så har enveis "check ventilen" på turboen hengt seg opp. Check ventilen legger seg som regel på plass når man restarter motoren, at den ikke gjør det heller meg mot å tro at tcv din har tatt kvelden. Etter en lille smell kan det nok være greit å sjekke intercooler og slangene til denne.

V90
05/01/13, 12:09
Jeg tipper partikkelfilteret siden det samme skjedde med svigers sin V50 1.6 D.

Fikk brent/renset filteret og fylt på ny adaptivolje i bakakslingen og ting var ok igjen.

Rasp
05/01/13, 15:05
Tipper du enten har en massiv lekkasje, trenger ny TCV evnt så har enveis "check ventilen" på turboen hengt seg opp. Check ventilen legger seg som regel på plass når man restarter motoren, at den ikke gjør det heller meg mot å tro at tcv din har tatt kvelden. Etter en lille smell kan det nok være greit å sjekke intercooler og slangene til denne.
visst der er lekkasje på intercooler/slanger vil man jo få massiv røyk dannelse, skjedde med meg på 2,4d

Ove B
05/01/13, 19:05
tipper du får bedre svar vist du poster i riktig forum

xc70_awd
14/01/13, 13:56
Tipper du enten har en massiv lekkasje, trenger ny TCV evnt så har enveis "check ventilen" på turboen hengt seg opp. Check ventilen legger seg som regel på plass når man restarter motoren, at den ikke gjør det heller meg mot å tro at tcv din har tatt kvelden. Etter en lille smell kan det nok være greit å sjekke intercooler og slangene til denne.

Jeg har ikke vært plaget med dette issuet de siste 14 dager, og har vært opptatt.
Men jeg fikk tatt ut en diagnose i helga som lyder som følger.

2357

xc70_awd
14/01/13, 13:57
Vet du noe om de feilkoder/symtomer du hadde ?

xc70_awd
14/01/13, 13:57
Jeg har ingen røyk eller innlysende symptomer som samsvarer med dette p.d.d.

xc70_awd
14/01/13, 13:58
Dette blir vel riktig forum for min modell ?

gswede
14/01/13, 22:05
Er batteriet noengang byttet på denne? Lav spenning kan gi et vell av feilkoder. Ville uansett tatt en kikk på tcv ventilen din, du kan prøve å rense den, hjelper det på krafta - vil det ikke gå lenge før samme problem oppstår igjen. Bytt til ny. Sett gjerne på luftfilter på innlufta til tcv, finnes egne filter til slikt. Så holder du oljedamp/gugge unna..