PDA

Vis full versjon : Ustabilt ladetrykk



trykktestet
09/05/10, 15:22
B230FT med turbo fra 850T5 tror jeg. Satte på den originale aktuatoren fra garrett turboen som stod på originalt. Den var ganske slapp, ladet 0.3 til 0.5 for så å sprette opp mot 1 bar ved 4-5000rpm og full kutting.

Nå har jeg montert en sånn her 0.8 eller 1 bar klokke og byttet bensinpumpe men den oppfører seg akkurat sånn nå og. Måtte kutte og sveise staget for braketten treffer ikke rett på wastegaten. Staget står så vidt med spenn på, noen som vet hvor mye den skal lade da?

Noen som har ideer om hvorfor det tar så lang tid å få ladetrykk?

TeamBørnOut
09/05/10, 15:31
billig slange mellom turbin og akumulatoren? må være slanger tilpasset dette. de skal ikke ekspandere etc.. da blir det trykkpeaks

har du "trykktestet" da? eller ligger det kanskje i kortene her? :P

TeamBørnOut
09/05/10, 15:35
Hvordan turbo er det du har montert? en 19T som et eksempel vil bruke lengre tid på å spinne opp en orginal turboen fordi eksoshuset er like lite som orginalt men kompressoren er større...

trykktestet
09/05/10, 15:39
Vet ikke hvilke slange som står på. Stod på en turbo som kom med bilen. Hele prosjektet er bygget med deler fra "alle veier".. Så ikke godt og si hva som virker som det skal. Har tenkt litt på lekkasje, men ikke trykktestet noe :D

Tenkte jeg skulle høre om det var noe gode forslag her før jeg begynner og skru på driten igjen... Lider av latskap :rolleyes:

TeamBørnOut
09/05/10, 15:42
Lettere å svare på ting hvis man utelukker obligatoriske greier :)

trykktestet
09/05/10, 15:43
15G? Skal visst komme fra 850 T5 sies det..

TeamBørnOut
09/05/10, 15:44
er du sikker på at 0.8 - 1bar akumulatoren din stemmer da?
tjuvåpner den så blir det ikke mye moro

trykktestet
09/05/10, 15:51
Nei, det vet jeg ikke. Men den var nå større og tightere enn den originale FT skiten. Stod en sånn her bleedventil? på den c13 den stod på? Kan det være at den klokken er for slapp og forrige eier monterte dette for å få opp laddet?
Jeg har ikke på den ventilen nå

ArneR
09/05/10, 20:37
Nr. 1: Har du chip? Du trenger det om du skal unngå bensinkutt over 0,8bar.
Nr. 2: Om du har chip og bilen fusker når du får trykk på sakene, justerer du gapet på tennpluggene mindre, f.eks. til 0,6mm

trykktestet
09/05/10, 22:12
Ja, står en vikingchip i hjernen. Vet ikke hvilken.
Er plugger fra volvo til turbomotor. Vil det hjelpe å justere de, eller er det noen andre plugger som er mer velegnet til turbomotor?

ArneR
10/05/10, 01:21
Merket på min ihvertfall at den fusket noe enormt, til vi fant ut at vi skulle prøve å justere ned gapet. Det ble problem med å levere bra nok gnist til all den blandingen..

Justerte til ca. 0,6mm og fuskingen forsvant..

Brukte vanlige NGK plugger, tror det var BPR7ES..

trykktestet
13/05/10, 21:06
Da var det trykktestet :D var høl i interkurderen..
Så hvis noen har en med uttak oppe så har jeg brukt for en.

Men sliter fortsatt med å få trykk på systemet. Den lader rett under 0.5 opp til mellom 4 og 5k rpm for så å skyte fart og nåler hopper over 1 bar..

Skal ta og gå over innsug, eksosmanifolden og klokken til wastegaten..
Hvor mye skal den lade sånn ca når den står med ett par mm forspenn med 1kg klokke?

Har prøvd å slakke og stramme, men det skjer ikke så mye...

Turbokassa
17/05/10, 22:24
Har du prøvd å ta av "staget" mellom aktivator og WG?
For å se hvor lavt turbo'en lader ved full åpning?

Om du får samma oppførsel da, så kan en MULIG TEORI være for mager blanding.
Har du noe måling av dette?

trykktestet
18/05/10, 22:22
Tror den får nok bensin, virker sånn på forbuket hvertfall :p

Har byttet klokken nå, men braketten til den flekser veldig lett når jeg røsker i den. Kjørte med en stokk i spenn mellom klokke og intercooler.

Da ladet den mye tidligere og jevnere, men hadde ikke tid til å få testet om den lader jevnt helt ut...

Så nå er det jakt på ny brakett til vridd 15g, så får jeg håpe det er det som er feil :)

trykktestet
29/05/10, 23:39
Sliter fortsatt litt med dette ladetrykket. Nå er alt trykktestet og det er ingen lekkasjer.

Slangen fra kompressor til avløpet på turboen er kjørt 8 bar gjennom og denne buler ikke.

Har googlet litt, og fant en som slet med det samme. Der var svarene at eksosen var for liten motstand i eller at tenningen var litt på trynet..

Har aldri hørt om noen som har dette problemet pga 3" rør, så da lurer jeg på om det kan være tenningen.

Er en sånn her gullfarget hjerne som har stått i 940 med vedbodstrimmet 16v motor fra sverige. Kan denne være chippet så den ikke er kompatibel med 8v turbo?

Er det ikke disse som er løs chip i som bensinhjernen? Får se om jeg finner en som kan låne meg en originalhjerne så jeg får prøvd det og...

ArneR
29/05/10, 23:48
Har originalchipen fra gullboksen jeg hadde på den forrige 240'n min, vi kan jo bytte om det viser seg at den ikke er kompatibel? :p

trykktestet
29/05/10, 23:55
Ja, kan sikkert ordne noe der ;)

ArneR
30/05/10, 00:06
Du får åpne den og sende meg en PM med nummeret, så skal jeg se i garasjen om jeg finner posen med chippen..

Men med vedbodstrim mener du sugetrim eller turbo da?

trykktestet
30/05/10, 00:14
Turbo.

Bensinhjernen har hvertfall noe speialgreier fra viking.
Vet ikke om de leverer til tenning oxo?

trykktestet
09/06/10, 23:56
Prøvde med nye hjerner i dag. Da ble den værre og jukket seg så vidt fremover.
Original gullboks og bensinhjerne med chips i.
Ladet 0.5 lett uten belastning og, det har den ikke gjort før.

Nå jukker den litt innimellom, smeller i eksos og innsug etter at jeg satt i mine hjerner igjen. Det gjorde den ikke før. Er også veldig vanskelig å holde liv motoren hvis jeg tar strømmen til hjernene og sitter på igjen.
Registerreim treffer alle merkene sine.

Lader 1.5 når den får skikkelig turtall. Klokken er 1bar og den ligger greit rundt 1 bar opp til 4-5000rpm bortsett fra at det er veldig ustabilt til tider.

Får opp feilmelding 143? på tenningshjerne. At den går på full belastning eller noe i den duren.

Noen som har ideer. Like før sleggen går i taket på denne bilen nå:mad:

Husker jeg har sett en sånn detaljert feilsøkingsguide til motronic, finnes dette til jetronic også?

ArneR
10/06/10, 04:17
1-4-3 fikk jeg en gang også, det var bensinreléet som var dårlig.. Prøv å bytte det.

asdf
10/06/10, 21:22
1-4-3 Knock sensor signal absent or faulty.

Da vil tenningshjernen dra av ganske mye fortenning og bilen vil gå dårlig og bruke mye bensin. Jeg hadde samme feilkode, og da var det en kontakt i kabelpølsa som ligger ved venstre dempertårn som var dårlig. Mål mellom kontakten til tenningshjernen og kontakten til bankesensoren, om det i det hele tatt er kontakt der. Evt. prøv en ny bankesensor.

TeamBørnOut
11/06/10, 06:08
Forlite motstand i eksosanlegget på en turbobil? Den var ny :D gladere maskiner finnes ikke :D
Gjør som asdf sier. sjekk ut kabelmatta / banke sensoren. sender den signaler om tenningsbank i hytt å pine så kan nok bilen gjøre mye rart

ArneR
11/06/10, 06:15
Øh, blingset der ser jeg, kan nok ikke ha vært 1-4-3 jeg hadde om det går på bankesensoren..

Var sikkert 1-4-4 jeg hadde.

trykktestet
11/06/10, 16:28
Har "kjøpt" meg ett program med mye info om motorstyringen :)
Skal måle og se over ting og se om jeg skjønner noe.

Hvis ikke ønsker jeg å kjøpe tryktett forgasser og holset turbo :rolleyes: