Vis full versjon : trenger hjelp, tips å råd om lett motorbygging
Turbo Bjarne
20/12/12, 20:32
Hei:) jeg har noen spm ang motor valg å lett trimming.
dette er sikkert vanlige å veldig enkle spørsmål for de som kan motor veldig godt, men jeg har ikke vert så mye borti dette så da må man spørre for å få svar:)
jeg har en 86 240 GLE med en org 230a motor. planen er å ha denne som vinterbil/bruksbil/sladdebil. dette er et prosjekt jeg tenkte å sette sammen uten å blakke seg helt. skal ikke være noe veldig voldsomme greier dette, men nok til å leke seg litt på asfalt,og samtidig være driftsikkert det jeg da lurer på er følgene:
sugemotor eller turbo? hva anbefaler folket til dette formålet?
har hørt at sugehester er dyrere en turbo, stemmer dette?
hvordan er a motoren til turbo? hva å hvilke deler trenger jeg?
godkjenning, hvordan går jeg fram?
dette er sikkert enkle spørsmål for de som kan, men det er mitt første motorprosjekt så da må man spørre:)
på forhånd takk for svar
mvh Thomas
Det hele handler alltid om budsjett.
Hvor mye skal du legge ut?
Det er dyrere å turbotrimme, men fordi du får ut mye høyere effekt så blir prisen pr. hk lavere.
Turbo Bjarne
22/12/12, 22:08
tja, er egentlig ute etter billigst mulig hk i denna, har flere prosjekter som trekker penger, så var planen å gjøre denne billigst mulig. et sted mellom 3-5 lapper, ikke noe mer i denna bilen tenkte jeg. vurderer en weber 32/26 gasser, men blir det noe efekt økning med bare en annen gasser?
Legg pengene i understellet isteden, er nå mitt tips i denne saken.. Det er rett og slett for lite penger for å få til noe vettugt motormessig.
Team Tynner
23/12/12, 18:36
se om du finner ett billig "at" kit tilsalgs.litt mer muligheter da;)
om du bare skal legge 3-5 lapper i bilen, er mitt tips å bare handle en sperre. ikke vits å begynne å koste på motor eller understell nesten. får ikke så mye for de pengene. tror du vil ha mest glede av en sperre. bilen blir oxo mer lettsolgt oxo når den dagen kommer. sperre er noe jeg aldri har angret på angående ting jeg har handla til bil. virker dyrt å virker ikke som om det er verdt penga, men det er det spør du meg! dette er nå min anbefalning
tja, er egentlig ute etter billigst mulig hk i denna, har flere prosjekter som trekker penger, så var planen å gjøre denne billigst mulig. et sted mellom 3-5 lapper, ikke noe mer i denna bilen tenkte jeg. vurderer en weber 32/26 gasser, men blir det noe efekt økning med bare en annen gasser?
Hovedproblemet med A-motoren er innsuget.
En B23(0)E med A- kam gir 129 hk. Samme motor med A-innsug gir bare 112.
Pkt. 1 er derfor å bytte ut A-innsuget med noe bedre.
Pkt. 2 er å bytte ut den originale bakpotten med noe bedre.
Pkt. 3 er en bedre kam som f.eks. KG002.
Dette VIL gi deg en betydelig forbedring av resultatet uten å koste allverden.
Turbo Bjarne
27/12/12, 19:25
Hovedproblemet med A-motoren er innsuget.
En B23(0)E med A- kam gir 129 hk. Samme motor med A-innsug gir bare 112.
Pkt. 1 er derfor å bytte ut A-innsuget med noe bedre.
Pkt. 2 er å bytte ut den originale bakpotten med noe bedre.
Pkt. 3 er en bedre kam som f.eks. KG002.
Dette VIL gi deg en betydelig forbedring av resultatet uten å koste allverden.
dette er interesangt:D hvilket innsug vil du anbefale?
hvor kjøpes den kammen?
tenkte på sperre, er varebilakslingen noe å satse på? har hørt begge deler om dem.
bilen blir påkostet en del mer, men tenkte ikke å blakke meg på motor da det er flere prosjekter på gang.
dette er interesangt:D hvilket innsug vil du anbefale?
Det er ett spørsmål om budsjett. 2 x 45 mm forgasserer er best, men alt er bedre enn A-innsuget.
hvor kjøpes den kammen?
KG Volvotrimning og Pedersens -racing.
Om du velger AT kitt, så har jeg ett sett og selge.
Hadde en B23A liggende en gang som jeg bytta ut med en B230F. Satte på en 531 topp med A kam og hadde på ett grenrør, med simons 2" potte bak. Og satte på LH2,2 sprutet jeg hadde i bilen fra før. Bilen gikk helt greit :) Effekt er jeg usikker på. Men definitivt bedre enn med B230F og orginal gassern.
Turbo Bjarne
28/12/12, 20:03
Det er ett spørsmål om budsjett. 2 x 45 mm forgasserer er best, men alt er bedre enn A-innsuget.
skjønner, hvordan er k insuget? har hørt at de skal være bedre, stemmer det?
KG Volvotrimning og Pedersens -racing. vet du ca pris?
vet du ca pris?
2 x 45 mm forgassere koster fra ca. 4000,- til 8000,- brukt.
Hehe, når A-innsuget er det dårligste som finnes så ja, K-innsuget er mye bedre. Her er én mulighet:
http://forum.vccn.no/showthread.php?49878-div-motordeler-selges-bla-531-topp-n%C3%A5-med-bilder&highlight=forgasser
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121217_214956_zpsaf9475cc.jpg
K-innsuget er dessverre ikke så godt som det glimrende ettermarkeds Trim-marineinnsuget som selges til Volvo Penta.
Lange fine og separate kanaler for å skape mye dreiemoment for å få båten opp på plan mer effektivt enn originalt.
En slik manifold VIL gi maksimal akselerasjon i en bil også.
http://www.raceinfo.no/temp/tn_Volvo%20Penta%20Weber.jpg
http://www.raceinfo.no/temp/Volvo%20Penta%20Weber.jpg
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38120808&kwUnica=volvo%20r-sport
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1348.jpg
Siden dette er Volvo R-Sport deler så får Biltilsynet større problemer med å ikke godkjenne disse enn andre forgassere.
2 x 45 mm forgassere koster fra ca. 4000,- til 8000,- brukt.
Hehe, når A-innsuget er det dårligste som finnes så ja, K-innsuget er mye bedre. Her er én mulighet:
http://forum.vccn.no/showthread.php?49878-div-motordeler-selges-bla-531-topp-n%C3%A5-med-bilder&highlight=forgasser
http://forum.vccn.no/
denne her funker heilt supert om du ikkje skal bruke mye penger... pris skal vi bli enige om om du vill ha denne. kjørte selv med denne i 1 år... gjekk litt bedre en med org k forgasser. med kvassere kam, grenrør og annen eksos er dette greit,,,, eg hadde org sperre på bilen og klarte og herje mye med de. anbefaler heller og bruke penger på sterkere clutch og sperre
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.