PDA

Vis full versjon : TomX95`s 940 '96



Sider : 1 [2]

SirKim
09/06/14, 00:56
sliter du med at stikkakslene går kan du jo prøve å hullborre. å går ikke det heller kan du jo prøve ut mk2 med litt modifiseringer :)

Batland
09/06/14, 10:10
Setter på smalere dekk :p Da slepper det kansje før momentet blir så høyt:) Men lurer på hvordan den vill svare på 1,8n i ladetrykk. Sensoren ligger på bordet her :p Men kan hende jeg bør la vær.

Kjører bare 1,4 nå
Husk at belastningen på mellomaksling, bakaksling og bahjulsopphenget øker med utvekslingen i gearkassen.
Hvis man f.eks har 2,16:1 på 2. gear og 1,37:1 på 3. gear så trenger man faktisk hele 2,8 (tokommasju) BAR ladetrykk på 3. gear for at de nevnte delene skal bli like hardt belastet som ved 1,4 BAR på 2. gear.

Det er derfor bare til å montere den nye MAP sensoren og øke ladetrykket, men unngå å kjøre 1,8 BAR på 1. og 2. gear andre steder enn Street Legal. :) Man kan f.eks legge inn en begrensning i sprutet.

TomX95
09/06/14, 10:27
Husk at belastningen på mellomaksling, bakaksling og bahjulsopphenget øker med utvekslingen i gearkassen.
Hvis man f.eks har 2,16:1 på 2. gear og 1,37:1 på 3. gear så trenger man faktisk hele 2,8 (tokommasju) BAR ladetrykk på 3. gear for at de nevnte delene skal bli like hardt belastet som ved 1,4 BAR på 2. gear.

Det er derfor bare til å montere den nye MAP sensoren og øke ladetrykket, men unngå å kjøre 1,8 BAR på 1. og 2. gear andre steder enn Street Legal. :) Man kan f.eks legge inn en begrensning i sprutet.

Tja, må finne på ett eller annet for å ikke dra dritten i betær :p

TomX95
10/06/14, 20:34
Tja mitt lille sideprosjekt :p

MF 1080 sekvensiell twinturbo prosjekt :p På jakt etter NM :cool:

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t1.0-9/q72/s720x720/10409421_687864317933918_7190626538897213979_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/q71/s720x720/10420179_687864301267253_7993331398808136005_n.jpg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/q71/s720x720/10446500_687864231267260_640745553445281280_n.jpg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/q71/s720x720/10172654_687864447933905_4697825425105867526_n.jpg

Er 90 suge hk i den :P hadde vært gøy å dobla, men må vell være fornøyd med en 140 hk :) Ska sveise grenrør til den. Ska ha en liten turbo olabøy skaffa, og en gedigen wg.
Så den lille kan mate opp te 0.8 ellerno, etter det får den store gjøre resten :) Lurer på om jeg ska kjøre org wastegate på den lille i starten, og koble den store til trykket mellom turboene, og slutt-trykket blir justert av den interne i den største :p Får se ossen det drar i vei

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/q71/s720x720/10457847_687898684597148_3151520213722416333_n.jpg
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/t1.0-9/q71/s720x720/10414444_687898824597134_5784663258938055924_n.jpg

TomX95
15/06/14, 01:45
Skjer lite omdagen, men har fått støpt te løftebukken da :)
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/10296994_689188651151732_3571826841575820875_n.jpg

Også har jeg kjøpt meg Go40 :cool:

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/p180x540/10296994_689188654485065_6348496828274647659_n.jpg

TomX95
21/06/14, 23:42
Fekk på monetstaget idag :) Skifta skiver forran, men det skjerte seg da jeg fant ut att glideboltene på caliptern var ødelagt. Så må prøve å få fatt i no greier.

Studerer på å gå ned til 2,5 " på trykkslanger og kaste på en org LMM til å regne bensin på lave belastinger og tomgang. Da SD er litt vansklig å ha med å gjøre der. Hadde blitt pent med intercooler på orginalplass, og viftekappe igjenn. Hadde sett mye penere ut da.

TomX95
28/06/14, 19:22
Rota litt med traktoren da. Skulle vært bilen men :p

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/r90/p417x417/10431697_696855767051687_8769896481425586968_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/10431697_696855770385020_5856614564403187293_n.jpg

sikkan
02/07/14, 22:07
Veldig interessant, lærerik og inspirerende tråd! Lest fra ende til annen. Har lekt lenge med tanken på MS, og merker dette gå en ny liten dytt i riktig retning :)
Liker spesielt at det er bruksbilen du driver med.

TomX95
03/07/14, 06:46
Veldig interessant, lærerik og inspirerende tråd! Lest fra ende til annen. Har lekt lenge med tanken på MS, og merker dette gå en ny liten dytt i riktig retning :)
Liker spesielt at det er bruksbilen du driver med.

Mange takk :) Å bruke bruksbilen er jo intressant til tider :p La opp MS ved siden av komplett. Så tokk jeg og koblet av og på orginale styreboksen når jeg prøvde. Til slutt ble det så bra att jeg kutta den helt ut :p

Lov å eksperimentere litt :)

sikkan
03/07/14, 12:02
Ok, åssen gjorde du det? helt parallelt ledningsnett som du koblet av felles sensorer, eller noe annet lurt? :)

Batland
03/07/14, 12:47
Å bruke bruksbilen er jo intressant til tider.

Forstår det slik at bilen fungerer tilfredsstillende og at du er fornøyd, men savner likevel mer info om hvordan den funker og hvor godt den går. Hvordan er f.eks forbruket og hvilke biler har du kjørt fra? :D

TomX95
03/07/14, 21:38
Ok, åssen gjorde du det? helt parallelt ledningsnett som du koblet av felles sensorer, eller noe annet lurt? :)

Helt korrekt :P når jeg ble fornøyd tokk jeg avbitern på det gammle :p koblett opp paralelt.

TomX95
03/07/14, 21:51
Forstår det slik at bilen fungerer tilfredsstillende og at du er fornøyd, men savner likevel mer info om hvordan den funker og hvor godt den går. Hvordan er f.eks forbruket og hvilke biler har du kjørt fra? :D

Hatt mye å gjøre på jobb, så har blirr lite mekking på 940en omdagen. Den går som ett olja lyn synns jeg :) Fint spekter. Kommer på 2500 så bare trykker det jevnt og trutt te turtalls-spærra. Kjører bare 1,4. Merker vell forskjell på 1,8 :p Må også handle WG actuator, tipps?
Men under 2000 rpm er det samme som ikkeno. Er akkurat som ett kikk når man kommer forbi. Helt tragisk å ta igang med.

Problemet mitt er lit rare blandinger på lav belasting... Så jeg har kjøpt en 3 bar absolutt som jeg skal ha ekstern i motorrom til innsug. Så bruker jeg map i boksen til kontsant kompensering av atmosfæretrykket. Sak flytte Luft temp i innsug. + jeg ska ha en 012 lmm på sprutet på bunn :) SD kan ta over når den gir 4,9 volt ellerno.

Skulle gjerne hatt tatt dyse dead time, men må sette meg litt mer inn i det.

Oppsettet funker bra :) kjører fortsatt med noen gammle råttne denso plugger :P Må skjærpe meg. Kjører mobil en 5w-50 på motor, liker det veldig godt.

er litt på tanken å prøve A kam på den, får vell litt mer drag under 2000?

Men, er LMM skal jo brenne seg rein av og til. Bosch sier 1 sekund av gangen, men hvor ofte? og gir den ut ett "kjørbart" signal når den gjør det?

For meg er det like viktig att den går "perfekt" som att den går godt :p Gikk jo bra nokk med chipp, men er ikke fornøyd med ossen den tedde seg.


Neste på menyen etter det er og få turbo ned og bak :p BT får jo innfarkt om de ser snurra der sånn.

TomX95
05/07/14, 00:32
FAEN TA PLING PLONG DUMPER!
Kjørte litt idag, lot en kammerat prøve. Han dro jo på litt, turbo begynte å hyle noe volsomt når den kom te 1,5 bar. Han visste jo ikke ossen detta skulle væra så tokk litt tid før jeg fekk stoppan.. Trur dumpen har stått halveis oppe........................................ Er litt slakk i turbo`en. Hvor mye kan det være i en kulelagerturbo? Er halveis på vei te å være like slakk som en glidelagerturbo... Funker fint, lader tidlig. er bare hylinga over 1,5 bar. Synns det var litt volsomt. Har ikke sejkka eksoslekasjer og slikt som lydkilde enda. Tror ikke turbin har berørt huset.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10464103_700343330036264_1504741570058687293_n.jpg
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10464103_700343333369597_1000330437910094191_n.jpg
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/10464103_700343336702930_6954949713859276927_n.jpg

Batland
05/07/14, 10:27
Enig med du der!

Lyder er det værste å feilsøke over forrum, men jeg anbefaler alltid trykktestning som testpkt. 1 på listen.

Du bør sku av kompressorhhuset for å sjekke om kompressorhjulet har tatt borti for du ser ikke det i innløpet av turboen. Det som skjer er at ladetrykket legger seg på baksiden av kompressorhjulet og presser dette fremover. Med 1,5 bar og 60 mm stordiameter så er ca. 20 kg kraft fremover på akslingen. Hvis du ikke vil demontere så kan du lage ett vertøy av en mutter, ett universalledd fra ett pipenøkkelsett og ett gjengestag e.l. Skru dette inn på akslingen og dra RETT fremover med ca. 20 kg samtidig som du roterer akslingen og forsøker litt forskjellige SMÅ vinkler dvs høyre, venstre, opp og ned.
Hør etter om hjulet skraper borti.
Nå skal kulelagrene tåle mangfoldige 100% mer belastning denne veien enn glidelagre, men jeg har sett og VET derfor også at kulelagerturboer får store problemer når de overruses.

50% slakk av det en glidelageturbo har, er i utgangspunktet ingen krise slik jeg ser det.

TomX95
05/07/14, 23:02
Enig med du der!

Lyder er det værste å feilsøke over forrum, men jeg anbefaler alltid trykktestning som testpkt. 1 på listen.

Du bør sku av kompressorhhuset for å sjekke om kompressorhjulet har tatt borti for du ser ikke det i innløpet av turboen. Det som skjer er at ladetrykket legger seg på baksiden av kompressorhjulet og presser dette fremover. Med 1,5 bar og 60 mm stordiameter så er ca. 20 kg kraft fremover på akslingen. Hvis du ikke vil demontere så kan du lage ett vertøy av en mutter, ett universalledd fra ett pipenøkkelsett og ett gjengestag e.l. Skru dette inn på akslingen og dra RETT fremover med ca. 20 kg samtidig som du roterer akslingen og forsøker litt forskjellige SMÅ vinkler dvs høyre, venstre, opp og ned.
Hør etter om hjulet skraper borti.
Nå skal kulelagrene tåle mangfoldige 100% mer belastning denne veien enn glidelagre, men jeg har sett og VET derfor også at kulelagerturboer får store problemer når de overruses.

50% slakk av det en glidelageturbo har, er i utgangspunktet ingen krise slik jeg ser det.

Takk forr svar! Tror jeg slapp unna med skrekken :) Turboen hang med 2 skruer.... Satte på plass dro til, koste hva det koste vill så dro jeg på veien. Hørte ikke mer til det. Rart att lekasje før turbo ska hylse så ektremt. Lada ikke mer enn 1 bar når jeg kjørte nå.. Er jo elektrisk styrt, så er sannsynligvis en lakasje, men kjører jo open loop, så små lekasjer kan sabotere det. Ske se i loggen fra igår før det skjedde å se hva den lada da. Lada over 1,5 ei beite, men når map stoppa så stilla jeg det godt ned, men husker ikke hvor mye

Batland
06/07/14, 11:25
Værsågod.

Akkurat, grenrørets gleder. Neste gang sprekker det vel, men flott at du slapp med skrekken denne gangen.

Når det er sagt så håper jeg at du har fått nok motivasjon til å trykkteste systemet og evt. utbedre lekkasjer.

TomX95
06/07/14, 20:19
Værsågod.

Akkurat, grenrørets gleder. Neste gang sprekker det vel, men flott at du slapp med skrekken denne gangen.

Når det er sagt så håper jeg at du har fått nok motivasjon til å trykkteste systemet og evt. utbedre lekkasjer.

Jeg har alltid øret oppe når jeg kjører, og kikker alltid litt ekstra når jeg er nerri panseret :)

Men appropo grenrørets gleder, den støypejernsklumpen volvo hadde snekkra på var jo 10X værre når det gjelder å riste seg løs sånn sett :)

TomX95
16/07/14, 19:01
Da var den nye løftebukken innviet :D !!
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/p180x540/10538640_706777959392801_6873109634491515857_n.jpg

Dessværre ble 940en "bisatt"...

Bukken gikk nesten igjennom gulvet på den.. Så har snusa opp no greier. Får se ossen saker og ting blir. Blir nokk avlivet. Men drivlinjen vill bli bevart til senere morro.

Er surt når så mye tid har gått tapt, men i hovedsak forsvinner ikke delene.

Andre Pettersen
16/07/14, 23:31
Hva gjorde du med vannslangen som kommer ut av blokka ? Kræsjer ikke den med grenrøret ?

TomX95
17/07/14, 06:59
Hva gjorde du med vannslangen som kommer ut av blokka ? Kræsjer ikke den med grenrøret ?

Har igrunn ikke hatt problemer med slkt. det eneste er vannslangen fra vannpumpa er litt nært synns jeg.

TomX95
30/07/14, 22:15
Kasta på en skikkelig grom kam idag! A-kam! Nå ble det fart i sakene :) Monterte også min nye GM 3 bar sensor idag :)
Ladetrykket kommer generelt 1500 rpm tidligere, og du kan faktisk ta bakkestart uten å ruse over 4000 :p
Ska dra vogn med den imorra.... En kammerat spurte så pent. Blir spennans. Ska sitte ved siden av og justere nå som jeg får skikkelig motstand på den for en gangs skyld :) Får håpe draget på vogna tåler det da :p Og målte forbruke på den med gammle kammen, var litern blank, og jeg hadde ikke vært snill med den. Så får håpe det blir enda bedre nå :)

Har også tatt dysedødtid, men fekk bare tatt på 12.5 volt. Men er bedre enn ikkeno. 1.085 ms. siden jeg har to maper nå kjører jeg konstant barometrisk korreksjon. Ser lysere på stabil afr på tomgang nå. Blei mye bedre allerede nå :) Men vill ha iat sensor i innsug, og vill fortsatt prøve en lmm.

TomX95
04/08/14, 21:01
Var å krusa på E-18 da, kjente på draget fra A kammen, så pluttselig blei tempen litt høy. Ville ikke gi seg. Jeg satt med pcen og en kamerat kjørte. Endte med att vi bare måtte stoppe i veiskuldra og få tak i Viking. Når jeg startet den opp etterpå gikk den bare på 3. Og vannet bare fossa over. Inegn ting nytta...

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10583902_716321821771748_4261503103536228818_n.jpg ?oh=d4f462b837ebdba6e1afeff81079d4bf&oe=543803A9&__gda__=1414635537_450981fa113981718a6866bb757726f e

Dette hadde skjedd på cylinder nr 3.. Vi hadde mata på litt først, men var en 10 min etterpå varmen kom.

Bilde av stempel på nr 3:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/1546376_717630558307541_640438850886742617_n.jpg

https://www.facebook.com/tomivar.aak/media_set?set=a.413008988769701.92044.100001818101 644&type=1#!/photo.php?fbid=717636501640280&set=a.413008988769701.92044.100001818101644&type=3&theater
Ser ut som ujevnheter, men er det bank? kunne ikke føles med fingern. Og banka den pga det komm vann inn? eller komm det vann inn pga det banka.. The big question... Toppen så jeg derimot ingen ting på. Men hadde kjøpt pakning hoss kl... Det er no dritt i forhold til org volvo. Den Nye var jo 2 lag med stål og kanalene var "emaljert" med stål over alt. Noe mer seriøst.

Lite stemmingsbilde..
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/10448251_717636494973614_1832650742855070717_n.jpg

Fått snekran sammen, men blei lei av det luft temp greiene så gjorde slik:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/10448251_717636498306947_3682363407839165876_n.jpg

Fekk på annen intercooler, ser litt proffere ut. Sett flere som bruker patentbånd... Men vill påstå att min løsning ble en del ryddigere:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/1546376_717630564974207_5013027059680600922_n.jpg


https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/1546376_717630568307540_8298782007112139373_n.jpg? oh=f6cd7203f330ee3c55bd127c1c96fa26&oe=5455C19C


https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/1546376_717630561640874_2887513016881510047_n.jpg

http://forum.vccn.no/

Så nå har dumpen havna rett ved siden av luftfilteret.
Får håpe den funker nå. Men skulle gjerne hvist om den banka....

Skårholen
05/08/14, 14:45
Det der syns ikke jeg ser ut som tenningsbank, smikk den sammen igjen og skru mer. Du skulle ha benka den også for og se hva du faktisk har av hester.

TomX95
05/08/14, 16:40
Det der syns ikke jeg ser ut som tenningsbank, smikk den sammen igjen og skru mer. Du skulle ha benka den også for og se hva du faktisk har av hester.

Jauda, er isammen igjenn, kjørt til jobb idag :) Stygt ut av rundkjøringane altså :p Bånndrag i den nå.
Skulle jo selvfølgelig benka, men er det å få rota seg te det da :p

OlaBoy
05/08/14, 16:42
Ja, og han kammeraten min har rulla si i Danmark enda :P


Sendt fra min Thaifon

TomX95
05/08/14, 16:48
Ja, og han kammeraten min har rulla si i Danmark enda :P


Sendt fra min Thaifon

Må mase mer :p

OlaBoy
05/08/14, 16:49
Må mase mer :P

Skulle egentlig henta den i sommer, men dansken var på ferie da


Sendt fra min Thaifon

TomX95
05/08/14, 16:50
Skulle egentlig henta den i sommer, men dansken var på ferie da


Sendt fra min Thaifon

Hmm, det var no bråta

OlaBoy
05/08/14, 16:54
Hmm, det var no bråta

Får håpe han får det oppe å gå før snøen forsvinner, så at jeg har tid til å teipe sammen et nytt innsug :)


Sendt fra min Thaifon

Batland
05/08/14, 16:55
Resultatet av langvarig, men lett tenningsbank er ofte at stemplene ser sandblåst ut ute ved sylinderen.

Sylinder nr. 3 går varmest så det er der bensinen først får problemer og tenningsbanker. Det er derfor jeg anbefaler kald termostat. ;)

Hehehe, A-kammen funker ja. Hele 1500 o/min tidligere spool up viser at trimkammen i praksis var "på tok" (som svensken sier) for vill. Morsom respons nå da. :)
Godt bunndrag er iallefall en direkte følge av høyere sylindertrykk enn før og dette belaster toppakningen hardere. Du kan nok med fordel trekker av ett par-tre grader tenning på fullt ladetrykk på lave turtall.

Av de orginale toppakningene synes jeg at B230K pakningen ser lovende ut.

TomX95
05/08/14, 17:08
Resultatet av langvarig, men lett tenningsbank er ofte at stemplene ser sandblåst ut ute ved sylinderen.

Sylinder nr. 3 går varmest så det er der bensinen først får problemer og tenningsbanker. Det er derfor jeg anbefaler kald termostat. ;)

Hehehe, A-kammen funker ja. Hele 1500 o/min tidligere spool up viser at trimkammen i praksis var "på tok" (som svensken sier) for vill. Morsom respons nå da. :)
Godt bunndrag er iallefall en direkte følge av høyere sylindertrykk enn før og dette belaster toppakningen hardere. Du kan nok med fordel trekker av ett par-tre grader tenning på fullt ladetrykk på lave turtall.

Av de orginale toppakningene synes jeg at B230K pakningen ser lovende ut.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t1.0-9/10599246_718054004931863_6811957282634993604_n.jpg

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10599246_718054008265196_9114196565893401584_n.jpg ?oh=237d88a121073b4ce7b2febcbc983bff&oe=543E457A

Noe som ser misstenklig ut her?

Kjører med map som jeg hørte litt med deg i vinter.

Men hvor mye påvirker været tenninga? Sjekka den igjenn, og så ut som den var 3-4 grader tidlig, var en litt varm og klam sommerkveld ute. Blei stilla midt i vinter.

TomX95
05/08/14, 17:13
https://www.youtube.com/watch?v=sEGeHxF0tF4

Har ikkeno med saken å gjøre, men holdt akkurat med å få pusteproblemer og ribbeinsbrudd. Denna var god :p

TomX95
05/08/14, 22:20
Jadda, nå rauk jo den godeste pakkninga igjenn da..... Går te H... Når man kjører pent med den. Lå på 2000-2500 på grusveien hjemover, så sjedde faenskapet igjenn...

Nå har jeg ikke mulighet te å rote mer den, i å med det er bruksbil. Så skiltene ryker nokk nå. Får slenge skilter på 240`en.

SirKim
06/08/14, 03:01
Eventuelt 960n :) bedre bruksbil det enn det 240 greiene :)

TomX95
06/08/14, 06:24
Eventuelt 960n :) bedre bruksbil det enn det 240 greiene :)

Jau, får se. Har rigga meg til med eu, og de skulle "ikke" ta co`en på 960en så tungt. I å med de vet jeg venter på sonden.

Så vill prøve den.

ClassicTurbo
06/08/14, 07:43
Mulig toppen er blitt skjev sists siden det skjer igjen så lett?

TomX95
06/08/14, 10:56
Mulig toppen er blitt skjev sists siden det skjer igjen så lett?

Har vært inn på tanken, men målte den, og var godt innaforr.

Det jeg tror er att det er ett punkt på tenningsmappet som er for hardt stilla. Rundt 2500 og 120kpa ellerno. Men ska ta det opp å se. Men bli ikke idag.

Må få tak I banke-headset snart. Er skummelt å stille tenning I blinde.

Batland
06/08/14, 13:35
http://forum.vccn.no/
Noe som ser misstenklig ut her?
Kjører med map som jeg hørte litt med deg i vinter.
Men hvor mye påvirker været tenninga? Sjekka den igjenn, og så ut som den var 3-4 grader tidlig, var en litt varm og klam sommerkveld ute. Blei stilla midt i vinter.

Jeg har alltid stusset på det tenningskartet ditt, men det har jo fungert for deg. Nå når vi får vite at den mildeste KL-kammen er så ille som du har beskrevet så er det forklaringen på hvorfor dette har gått bra likevel.

Jeg bruker en svært enkelt tommelfingerregel som utgangspunkt på tenningskart. Denne er ikke for mild og ikke for aggressiv og den leverer godt resultat hver eneste gang - akkurat som A-kammen og BSRT325.

Denne regelen er at 100 linjen, altså sugemotorkurven på full gass, ser slik ut:
1500 o/min = 15 grader. (Du har 21 - 25.
2000 o/min = 20 grader. Du har 26 - 30.
2500 o/min = 25 grader. Du har 33,6 - 37,6.
3000 o/min = 30 grader. Du har 36,3 - 40,3.
3500 o/min = 35 grader. Du har 38,9 - 42,9.)

Hvis vi sammenligener med Volvo sin store vakumklokke på turbofordelerene så retarderer disse tenningen 8 grader v/ 0,5 BAR ladetrykk. Dette er safe, men som du ser, det er "better safe than sorry."

Jeg hadde byttet toppakning og lagt inn de ovennevnte verdiene på de aktuelle stedene i tenningsmappet og så får du evt justere deg oppover etterhvert.

Husk å bruke gamle typen topplokkssbolter (12,9) og bruk gressklipperolje på gjengene, under bolthodet, rundt bolthullet i toppen og på begge sider av skrivene.
Etter at toppen er montert, vent 10 - 15 min, løsne èn bolt 1/2 omdr. og trekk den til fullt moment. Gjenta for de andre.

Hvis ikke dette holder så er aluen i toppen din sannsynligvis blitt myk etter alt for mange kokinger og varmkjøringer.

TomX95
07/08/14, 06:44
Jeg har alltid stusset på det tenningskartet ditt, men det har jo fungert for deg. Nå når vi får vite at den mildeste KL-kammen er så ille som du har beskrevet så er det forklaringen på hvorfor dette har gått bra likevel.

Jeg bruker en svært enkelt tommelfingerregel som utgangspunkt på tenningskart. Denne er ikke for mild og ikke for aggressiv og den leverer godt resultat hver eneste gang - akkurat som A-kammen og BSRT325.

Denne regelen er at 100 linjen, altså sugemotorkurven på full gass, ser slik ut:
1500 o/min = 15 grader. (Du har 21 - 25.
2000 o/min = 20 grader. Du har 26 - 30.
2500 o/min = 25 grader. Du har 33,6 - 37,6.
3000 o/min = 30 grader. Du har 36,3 - 40,3.
3500 o/min = 35 grader. Du har 38,9 - 42,9.)

Hvis vi sammenligener med Volvo sin store vakumklokke på turbofordelerene så retarderer disse tenningen 8 grader v/ 0,5 BAR ladetrykk. Dette er safe, men som du ser, det er "better safe than sorry."

Jeg hadde byttet toppakning og lagt inn de ovennevnte verdiene på de aktuelle stedene i tenningsmappet og så får du evt justere deg oppover etterhvert.

Husk å bruke gamle typen topplokkssbolter (12,9) og bruk gressklipperolje på gjengene, under bolthodet, rundt bolthullet i toppen og på begge sider av skrivene.
Etter at toppen er montert, vent 10 - 15 min, løsne èn bolt 1/2 omdr. og trekk den til fullt moment. Gjenta for de andre.

Hvis ikke dette holder så er aluen i toppen din sannsynligvis blitt myk etter alt for mange kokinger og varmkjøringer.

Men ossen er det med etterdraing? / og de boltene vokser ikke på trær lengre?

TomX95
07/08/14, 14:13
http://www.zeitnitz.de/Christian/scope_en

Får prøve detta :p så om det funker. koble på bankesensoren

Batland
07/08/14, 15:18
Men ossen er det med etterdraing? / og de boltene vokser ikke på trær lengre?

Joda, det er bare å varmkjøre og ettertrekke det.

Vanlige bolter i industrien. TOOLS har.

TomX95
08/08/14, 17:20
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/10537121_719676158102981_2956098323274932350_n.jpg

Hva mener du om dette?

TomX95
08/08/14, 20:25
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10559950_719746441429286_1706331645091623520_n.jpg ?oh=dcc85cf987063608a48a522dbcb05d07&oe=545C36EE

Laga dta nå bassert på talla dine. litt usikker på tenning på toppen ved maks ladetrykk og rundt 6000. kan vell legge på litt dær?
Bare å komme med komentarer :)

Batland
09/08/14, 08:54
Ser bra ut. Det er på turtall opp til ca. 4000 o/min at a-kammen har økt sylindertrykket. Har tror på det kartet der opp til 1,0 BAR ladetrykk og er sikker på at bilen går godt her. Jeg tenker også at det vil bli mye varme og liten effektøkning når ladetrykket økes på ett slikt kart. Hvis du vet at motoren din ikke tåler mer tenning enn det der så bør du begrense ladetrykket.

En 8V rødmotor fungere ikke dersom oppsettet gjør at man må redusere tenningen til mindre enn ca. 20 grader for å unngå tenningsbank, sånn er det bare. Moderne 4V motorer fungerer godt og effektivt med ned mot 5 grader og lavere tenning, men man kan IKKE bruke denne type informasjon på en B230 motor.

På alt over 1,0 BAR har du nå ALT for lav tenning. Det jeg ville gjort var å legge inn 16 grader på hele 300 linjen, (som uansett ikke skal brukes) og så interpolerer du mot 100 linjen.

Husk også følgende. Datasprut har akspumpefunksjon på TPS. Grunnene til dette er flere, men en av dem er at mapsensoren m.v. gjør at spurtet henger litt etter hva motoren gjør. Du vet, motoren gjør noe, sensorene må registerer, sprutet må handle og handlingen må iverksettes.
(Gjelder ikke drive by wire)

Med motorer med god respons (og uten DBW) er det derfor skummelt å kjøre med overaggressivt tenningsmap. Du kjører nå med ladetrykk i intercooleren og gasspjeldet holder dette tilbake. Nå du trør til så dumpes det ladetrykk inn i manifolden og hvis tenningen da er for aggressiv så blir det problemer. Det er min erfaring iallefall.

TomX95
09/08/14, 09:53
Ser bra ut. Det er på turtall opp til ca. 4000 o/min at a-kammen har økt sylindertrykket. Har tror på det kartet der opp til 1,0 BAR ladetrykk og er sikker på at bilen går godt her. Jeg tenker også at det vil bli mye varme og liten effektøkning når ladetrykket økes på ett slikt kart. Hvis du vet at motoren din ikke tåler mer tenning enn det der så bør du begrense ladetrykket.

En 8V rødmotor fungere ikke dersom oppsettet gjør at man må redusere tenningen til mindre enn ca. 20 grader for å unngå tenningsbank, sånn er det bare. Moderne 4V motorer fungerer godt og effektivt med ned mot 5 grader og lavere tenning, men man kan IKKE bruke denne type informasjon på en B230 motor.

På alt over 1,0 BAR har du nå ALT for lav tenning. Det jeg ville gjort var å legge inn 16 grader på hele 300 linjen, (som uansett ikke skal brukes) og så interpolerer du mot 100 linjen.

Husk også følgende. Datasprut har akspumpefunksjon på TPS. Grunnene til dette er flere, men en av dem er at mapsensoren m.v. gjør at spurtet henger litt etter hva motoren gjør. Du vet, motoren gjør noe, sensorene må registerer, sprutet må handle og handlingen må iverksettes.
(Gjelder ikke drive by wire)

Med motorer med god respons (og uten DBW) er det derfor skummelt å kjøre med overaggressivt tenningsmap. Du kjører nå med ladetrykk i intercooleren og gasspjeldet holder dette tilbake. Nå du trør til så dumpes det ladetrykk inn i manifolden og hvis tenningen da er for aggressiv så blir det problemer. Det er min erfaring iallefall.

Oki legger på tenning på 2 bars området så interpolerer jeg :) Mange takk! Fått tak I maskinskruer og Elring pakkning nå :)

Batland
09/08/14, 13:48
Tenker at det blir bra.
Jeg har analysert mer inngående og resultatet blir at motoren ved 1,0 BAR ladetrykk får 26 grader tenning for hovedparten av tenningskartet og ved 1,5 BAR får den 21 grader. Dette er effektivt, men trygt etter min erfaring. Hvis du ønsker mer guffe så gjøres dette enkelt ved å øke tenningen ved 7500 o/min på 300 linjen oppover mot 22 grader og interpolere i begge retninger, men da bør du bruke utstyr for å lytte etter tenningsbank.

Flott. Alltid kjekt å følge folk med gode oppsett som har arbeidskapasitet og som i praksis står på. :)

TomX95
09/08/14, 14:20
Hva er moment i farta? Og har rigga meg til med bankesensor, og ociloscop programm som bruker microfoninnput på pcen. Dunka en skrue borti sensoren, og grafene flakksa veggimellom. Så får se om jeg får brukt det på no fornuftig vis.

TomX95
10/08/14, 00:20
Fekk dratt det te og kjørt litt da :) Står klar til etterdraing. Ska vell løsne litt på boltena først da au? For å få set til å "gli" skikkelig?

Sterk som bjønn med riktig tenning, bedre enn føre. Er kjempefornøyd med momentet :) Er nesten på høyde med org F og med kompressjon i tankene er det jo ikke gæli. (med tanke på å ta igang og 1000-2000 rpm.) Ellers også går den som ett skudd:) I alle fall det lille jeg fekk prøvd den. Har en refferansebakke jeg bruker. på 2200 med kl1 kam var 2 gir nesten litt for tungt, nå knurra jeg opp på 3dje :) Spool opp er mye bedre også. Høres ut som en traktor når jeg tar igang, plystrer bortover om det er litt motstand :p Behøver ikke ligge å ruge så lenge før trykket er der heller nå. Angrer litt på att jeg tokk vekk dobeltmassa nå. Hadde vært brennfint. Er litt ristette med den nye kløtsjen. Truer du den på 2000 rister alt inni bilen.


Tenker at det blir bra.
Jeg har analysert mer inngående og resultatet blir at motoren ved 1,0 BAR ladetrykk får 26 grader tenning for hovedparten av tenningskartet og ved 1,5 BAR får den 21 grader. Dette er effektivt, men trygt etter min erfaring. Hvis du ønsker mer guffe så gjøres dette enkelt ved å øke tenningen ved 7500 o/min på 300 linjen oppover mot 22 grader og interpolere i begge retninger, men da bør du bruke utstyr for å lytte etter tenningsbank.

Flott. Alltid kjekt å følge folk med gode oppsett som har arbeidskapasitet og som i praksis står på. :)

Tja, ossen blier det i forhold til turtall med linje med samme tenning over stort trutalls-spekter?
21 grader på 1,5 bar, sånn teoretisk ska det vell bli en del høyere på 7000, enn si 3200? pga mindre luft inn på toppen + må ha tidliger tenning med tanke på turtall? Å mange grader gir en fordeler med vekter ekstra på full rulle?

Eventuelt, går det bra å gi tenning te si 15 grader på 300 linjen på 7000 og interpolere, tror du jeg må lytte etter banking da?

Batland
10/08/14, 09:44
Fekk dratt det te og kjørt litt da :) Står klar til etterdraing. Ska vell løsne litt på boltena først da au? For å få set til å "gli" skikkelig? Du løsner bolt nr. 1 ca. 270 grader og drar den rett til 110 Nm, så fortsetter du til neste.


Sterk som bjønn med riktig tenning, bedre enn føre. Er kjempefornøyd med momentet :) Er nesten på høyde med org F og med kompressjon i tankene er det jo ikke gæli. (med tanke på å ta igang og 1000-2000 rpm.) Ellers også går den som ett skudd:) I alle fall det lille jeg fekk prøvd den. Har en refferansebakke jeg bruker. på 2200 med kl1 kam var 2 gir nesten litt for tungt, nå knurra jeg opp på 3dje :) Spool opp er mye bedre også. Høres ut som en traktor når jeg tar igang, plystrer bortover om det er litt motstand :p Behøver ikke ligge å ruge så lenge før trykket er der heller nå. Angrer litt på att jeg tokk vekk dobeltmassa nå. Hadde vært brennfint. Er litt ristette med den nye kløtsjen. Truer du den på 2000 rister alt inni bilen.
Det tror jeg på. Kjekt at du begynner å få se potensialet i dette oppsettet. En ting jeg hater med B230 motorene er de ultralange rådene. Makan til tull! 152 mm og 1,9:1 er helt feil til bruksbilsmotor. Jeg ser BARE praktiske ulemper med dette. Hvis motoren rister når du kjører med full gass på 2000 o/min så tør jeg påstå at det er fordi du har overaggressiv tenning her. Lange råder gjør at stemplene står lenge i ØD og på lave turtall krever dette overraskende lav tenning. Tenk på at DU må gi motoren det motoren vil ha. Hvis motoren vil ha 15 grader på 2000 o/min i stedet for 20 grader som er "vanlig", så MÅ DU gi den det. Gjør en test. ;)

Her full gass på 4. gear fra 1800 o/min. På 2000 o/min er det 0,25 BAR ladetrykk og ingen risting. Grunnen er tilstrekkelig lav tenning.
https://www.youtube.com/watch?v=nW91LK6wZto


Tja, ossen blier det i forhold til turtall med linje med samme tenning over stort trutalls-spekter?
21 grader på 1,5 bar, sånn teoretisk ska det vell bli en del høyere på 7000, enn si 3200? pga mindre luft inn på toppen + må ha tidliger tenning med tanke på turtall? Å mange grader gir en fordeler med vekter ekstra på full rulle?

Det blir aldeles strålende!
En god fordeler med stor vakumklokke gir alltid godt resultat, men alle linjene er rette. De kan ikke gå opp og ned. Fordelen med ett innmappet datasprut er at hvis man får tenningsbank på 1,5 BAR på 4500 o/min så kan man retardere tenningen akkurat der og la resten være i fred. Med fordeler må man retardere hele kartet og da taper man effekt og dreiemoment.

På "100 linjen" gir en god fordeler ca. 15 grader på tomgang og ca. 36 grader fra ca. 4000 o/min og hele veien til turtallsperre.


Eventuelt, går det bra å gi tenning te si 15 grader på 300 linjen på 7000 og interpolere, tror du jeg må lytte etter banking da?

En 2,3L turbo rødmotor med A-kam og orginale eksosventiler har vanligvis makseffekt på 5200 - 5500 o/min. Mellom 5500 o/min og 7500 o/min stuper effekten nedover. Man kan derfor med fordel øke tenningen i dette turtallsintervallet en god del og derfor foreslår jeg 4 - 6 grader ekstra på 7500 som interpoleres mot 16 grader på 300 linjen på 5500 o/min og mot 36 grader på 100 linjen på 7500 o/min.

TomX95
10/08/14, 22:22
hmm, gjorde feil når jeg etterdro. Løsna alle 1/3 / 90 grader og etterdro med 110 nm igjenn. Tror du det gjør no? Etterdra etter ei uke ellerno?

Kobla bankesensor på stereoen i bilen :) Har også laga en lydfil jeg ska laste opp. Hører veldig mye forskjellig, men mye ventilstøy og litt pluggstøy som saboterer.
Men hørte ikke den "knittringa" i det hele tatt. Bare javn durr. Men har ikke no trent øre enda. Men tur det er innafor. Hadde 2 map, det ene jeg har og ett identisk der alt er 5 grader seinere. Så bytta til det med sein tenning når det durra på det meste, men blei ikke forskjell. så må vell være ventiler.

Ska forske litt mer på tenningsmap etterhvert. Ska koble på EGT en også nå. Men får ikke logga den. er sepparat

Batland
11/08/14, 06:41
hmm, gjorde feil når jeg etterdro. Løsna alle 1/3 / 90 grader og etterdro med 110 nm igjenn. Tror du det gjør no? Etterdra etter ei uke ellerno?

Kobla bankesensor på stereoen i bilen :) Har også laga en lydfil jeg ska laste opp. Hører veldig mye forskjellig, men mye ventilstøy og litt pluggstøy som saboterer.
Men hørte ikke den "knittringa" i det hele tatt. Bare javn durr. Men har ikke no trent øre enda. Men tur det er innafor. Hadde 2 map, det ene jeg har og ett identisk der alt er 5 grader seinere. Så bytta til det med sein tenning når det durra på det meste, men blei ikke forskjell. så må vell være ventiler.

Ska forske litt mer på tenningsmap etterhvert. Ska koble på EGT en også nå. Men får ikke logga den. er sepparat
Som du sier så var det feil, men som vi vet er det stor avstand mellom hvordan tingene skal være og hva som i praksis fungerer.
Ja, ta en korrekt ettertrekking etter en ukes tid.

Lykke til med det utstyret der..
Jeg har forsøkt litt forskjellig, både med flere kanaler og justeringer i "hue og revva", men har tilgode å bli imponert. Håper du er heldigere.

Når det gjelder eksostemp så er det banekjøring som gjelder. Foreslår jeg at du trener på å bremse med venstrefoten. Når du har teknikken så legger du 3. gear, drar til 5500 - 6000 o/min, og gir full gass og bremser samtidig. Målet er å holde fullt ladetrykk på dette motorturtallet i 5 - 6 sek. mens eksostemp. øker slik at du kan lese av en makstemp.

Dette vil også avsløre tenningsbank.

TomX95
12/08/14, 06:34
Men appropo ristinga som jeg hadde. Som sagt så har jeg jo det andre mapet med 5 grader seinere tenning. Rister like ille + jo tokk av noen grader til for å se. Men har dålige motorfester + sentret på kløtsjen min kan ha veldig harde fjærer kansje? Hviss man kjører udempa lamell får man vell au risting? Selv om motor er driftsvarm synns jeg det rister jo mer jeg kjører, er hydrauliske motorfester, kan vell stemme?

Batland
12/08/14, 08:26
Hvis det ikke er noe forskjell med 5 grader seinere tenning så snakker vi nok om to forskjellige typer risting.
Når det ikke er er snakk om motorristing pga tidlig tenning, så kan det være alt mulig...

TomX95
13/08/14, 06:37
Kjørte litt med bankesensoren igår.. Ehmm mye knittring. Spessielt på 2200 og bånn gass. Og litt rundt om. Hadde ikke med pc der og da, så valgte å bare vippe av actuatorstaget.

Når det banka kjørte jeg på 5 grader seinere tenning, men ga ikkeno stor forskjell. Hører ventiler og slikt, men kommer en slik hissig uregelmessig lyd, trur det må være banking. Skulle hatt frekvensfilter men men.

Men var posstitvt overaska a hvor godt den går med så å si uten ladetrykk :)

Batland
13/08/14, 21:22
Jeg tviler sterkt på at det du hører på 2200 o/min på full gass er tenningsbank.

Det du kan gjøre er å legge i 36 grader på hele 4500 o/min kolonnen. Så kjører du på 3. gear på 4500 o/min med lite gasspådrag - og så gir du full gass 0,5 sek. og bråslipper gassen, så 1,0 sek., så 1,5 sek. Slipp gassen med det samme du hører en grusom ekkel hard metallisk lyd som du ikke har hørt før. Dèt er den ødeleggende tenningsbanken.

Ja, det er rart det der. Hvordan folk reagerer når de selv får testet lavkomp i praksis. Det er kjempekanaler og idiotkammer som ødelegger bunndraget - aldri kompresjonsforholdet. (Innen rimelighetens grenser selvsagt. Vi snakker ikke om 5,5:1.)

TomX95
14/08/14, 06:32
Ska prøve detta :) Men har kjørpt banke enhet te sprutet nå. den stilles inn på frekvens :)

TomX95
01/10/14, 20:29
Hehe, 960en måtte ha litt omsorg så kjører tralla igjenn. Lader 1,5 nå :p fy faen å det fløtter seg :p Lader 0,5 på 2300 ellern no rundt der :)
Bestilt Maf til den nå, så nå skal ujavn tomgang elimineres!

Tokk ett arr piruetter med den her omdagen, skakke være tung på labbem før turtalls-spærre drar te :P

Ligger i 4de gir opp bakke, trykke kommer snikans, kjenner man synkler ned i sete :p og det på bare 2500 rpm! tøff sak! Rart rådene ikke spruter . Mass NM ute å går.

Skulle lagt ut film etterhvert :)

OlaBoy
01/10/14, 20:35
Skulle nesten sitti på en tur :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
01/10/14, 20:40
Hehe, 960en måtte ha litt omsorg så kjører tralla igjenn. Lader 1,5 nå :p fy faen å det fløtter seg :p Lader 0,5 på 2300 ellern no rundt der :)
Bestilt Maf til den nå, så nå skal ujavn tomgang elimineres!

Tokk ett arr piruetter med den her omdagen, skakke være tung på labbem før turtalls-spærre drar te :P

Ligger i 4de gir opp bakke, trykke kommer snikans, kjenner man synkler ned i sete :p og det på bare 2500 rpm! tøff sak! Rart rådene ikke spruter . Mass NM ute å går.

Skulle lagt ut film etterhvert :)

Man merker best hvor godt det funker når man har kjørt en vanlig bil en stund og så kommer tilbake til lavkomp. og god turbo :D

Er virkelig MAP signalet inn på MS så ustabilt at emulatoren hopper rundt om kring? Hvis MAP signalet er stabilt så ser jeg ikke at MAF vil tilføre noe særlig positivt.

Hvor har du forresten nippelen til MAP sensoren? Den kan med fordel være montert slik som nippelen til bremsekraftforsterkeren.

Går skikkelig godt fra lave turtall og holder sammen. Psst! Det er akkurat dette som er egenskapene til oppsett med lavkomp. og en god turbo vet du. ;)

Ja, på tide med film nå etter hvert for her kan du se forventet resultat av oppsettet.

https://i.imgur.com/pTrp7Fy.jpg

Avsløringen er arealet mellom grønn og rød kurve til venstre for der de krysser hverandre. Jo større areal jo sterkere er motoren i forhold til maks HK-tallet. Sjelden er det så brutalt som dette på en bensinmotor.

Søkeord BSRT325

TomX95
01/10/14, 20:53
Man merker best hvor godt det funker når man har kjørt en vanlig bil en stund og kommer tilbake. :D

Er virkelig MAP signalet inn på MS så ustabilt at emulatoren hopper rundt om kring? Hvis MAP signalet er stabilt så ser jeg ikke at MAF vil tilføre noe særlig positivt.

Hvor har du forresten nippelen til MAP sensoren? Den kan med fordel være montert slik som nippelen til bremsekraftforsterkeren.

Går skikelig godt fra lave turtall og holder sammen. Psst! Lavkomp. og god turbo vet du. ;)

Ja, på tide med film nå etter hvert.
Har en 3 bar absolute under panseret. Altså signalet er stabilt det. Men klarer ikke å få Iat VS map og slikt skikkelig stilla helt 100. + synns det blir så veldig grovt på bunn. Vill ikke spandere alle rutene der nede. greit å få litt jevnt utover. Den går helt pent og sånn, starter og går. stopper aldri. Men får ikke afr så satbilt jeg vill ha det. Må tenkte på eu og slikt. Så derfor ser jeg maf som løsning på tomgang og warmup. står fort og vagler 1 afr opp og ned. Vannskelig å få den til å roe seg synns jeg. prøva masse.
Og er litt snedig under forskjellige forhold. selv om jeg har egen map til kunn atmosfærisk kompensering

OlaBoy
01/10/14, 20:57
Har du pumpa trøkk og vakuum på map'n for å faktisk se at 1bar er en bar? Litt greit å se at ladetrykksmåler og data viser riktig


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
01/10/14, 21:06
Har en 3 bar absolute under panseret. Altså signalet er stabilt det. Men klarer ikke å få Iat VS map og slikt skikkelig stilla helt 100. + synns det blir så veldig grovt på bunn. Vill ikke spandere alle rutene der nede. greit å få litt jevnt utover. Den går helt pent og sånn, starter og går. stopper aldri. Men får ikke afr så satbilt jeg vill ha det. Må tenkte på eu og slikt. Så derfor ser jeg maf som løsning på tomgang og warmup. står fort og vagler 1 afr opp og ned. Vannskelig å få den til å roe seg synns jeg. prøva masse.
Og er litt snedig under forskjellige forhold. selv om jeg har egen map til kunn atmosfærisk kompensering

Hvis signalet inn på sprutet er stabilt og hvis sprutet leser fra ett gitt område og er stabilt, hva mer kan du gjøre? Leverer MS ustabile ut-signaler til dysene? Husk at det ligger mye på dyser og dysedriving også. Hva er dysenes åpningstid på tomgang på varm motor?
Siemens 630 ccm dysene er mine favorittdyser, men med 400 ++ kapasitet er det klart at de er i største lage til en 300 hk motor. Dette vil fremtvinge korte dysetider på tomgang og tilhørende ustabilitet hvis ikke sprutet er toppklasse.

Til en 300 hk 4 syl. motor mener jeg at de følgende dysene er ett godt valg. Sjekk forstøvingen: http://www.youtube.com/watch?v=-4SEmmMTupc
Man ser at 630 dysene er gode, men langt fra så gode som WRX dysene. I tillegg har man dette med åpningstidene.
http://www.youtube.com/watch?v=50tbG9_nfwc

1 poeng i AFR er ikke så alt for langt unna 10% variasjon i fuelkapasitet som er mye ustabilitet.

TomX95
01/10/14, 21:29
Har du pumpa trøkk og vakuum på map'n for å faktisk se at 1bar er en bar? Litt greit å se at ladetrykksmåler og data viser riktig


Sent from my iPhone using Tapatalk

På en måte er jo hav en bar er likegyldig når man tenker fuelmap, men stemmer rimlig bra.
Virker som motor av denne typen/ lavkomp har veldig "bratt map" fra 500 til 1000 rpm. GÅr fra å gispe etter luft te å få veldig mye.

Kan prøve å kjøre open loop på tomgangsmotoren. Kan hjelpe. Nå stiller den å fikkser skjøl. Fungerer veldig bra, girr på som bare søren når man tar igang uten å bruke gasspedalen :p Men er litt vimsette. Noen som har Noen tal til Mat Vs clt kurve å vise meg? Kan kjøre litt å sleppe på tomgang så er afr si 13.2. nestegang er den 14.2. Driftsvarm begge gangene. Iat er i innsuget å greier. er litt rart
Men får jeg litt belastning så er det greit. Er bare den lille flekken under 1000 rpm og under 80 kpa.

Hvor grove hopp vil dere annbefale fra 500 rpm te 1000?

OlaBoy
01/10/14, 21:32
Under 1000rpm? Et lærd motorhue sa engang at en trimma 4syl motor ikke skulle under 1490 ;) Haha


Sent from my iPhone using Tapatalk

TomX95
02/10/14, 17:06
Kikka litt idag au. Er ett eller annet erichment som gjør det.
Kjørt, lar den roe seg. Dønn på 100 rpm, 0,5 i undertrykk. er på 13.4. men så magrer den seg oppover. Akkurat som om når iat går opp tar den i for mye.

TomX95
02/10/14, 18:11
Sååååå røyk vannpumpepakninga som var ny i vinter....:eek:

SirKim
02/10/14, 22:52
rett på tema å handle sånn universal du klipper til selv :) Prøvd det selv, det funker. Faktisk!

TomX95
05/10/14, 21:41
Trudde vannpumpepakkninga hadde tatt kvelden... Neida!!!

Hele pumpeakselen har jaggu jobba seg fram!! (høyreside er til sammenligning)
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/q85/p417x417/10690246_750579491679314_1793057935308414987_n.jpg ?oh=9111e9642a09ef0ba2ac212de9117edd&oe=54BD5594

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10647108_750579575012639_5452859969982593098_n.jpg ?oh=844a5eb9e81087fde6827edbb53d923f&oe=54C9FEF0&__gda__=1422650696_33cc57f3c8c616c35e2301312f85fdb f

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/1625524_750579745012622_6963547961901731341_n.jpg? oh=4a8b4ecc395a4197c0c2e0c9f405b583&oe=54C31DF8&__gda__=1421849265_7f99902460868f3151bfed01f7727d6 6

Pumpekallene har eti inn i pumpehuset!

KL racing er litt så som så har jeg kommet fram til....


Etterdro toppen når jeg var i siget au. Blei montert nye biltemapumpe

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10703657_751429711594292_941158340684070183_n.jpg? oh=ab16ffcaae43935226d6aee171d50feb&oe=54C7D4F4&__gda__=1422988477_145d3bd4b00e050a73cbe8481c143e6 3

Joakim-G_R
07/10/14, 08:08
Det er første gangen jeg har sett, at pumpa spiser opp seg selv.
Det har ikke kommet noe drit inn i kjølesystemet pga dette?

TomX95
07/10/14, 09:11
Var jævlig mye aluspoon i toppen når pakkninga gikk første gang. Trudde de hadde blitt kavitasjon. Renska vekk det den gangen i alle fall. Er sikkert noe drit rundt om kring i radiatorer og slikt, men av en eller annen grunn ser det ut som mye havner som groms i ekspansjonstank :) Men hadde sikkert vært lurt å flusha. Men trur mesteparten hadde skjedd alerede da. Siden det var så store mengder.

OlaBoy
19/12/14, 08:14
4756hørte snakk om en lang mangellapp


Sent from my iPhone using Tapatalk

TomX95
20/12/14, 10:18
4756hørte snakk om en lang mangellapp


Sent from my iPhone using Tapatalk

Neida :) Må bytte klosser bak, stille lys og stramme håndbrekk :cool: Gikk bedre enn forventa ja :p

SirKim
20/12/14, 18:20
Ola hører mye rart ;)

OlaBoy
21/12/14, 14:30
Ola hører mye rart ;)

Sier mye rart au ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

TomX95
13/01/15, 20:56
Som sikkert alle ser har bildene forsvunnet bort fra tråden.. veldig trasi
Har bytta bildekilde nå, skal prøve å repparere deler av tråden.

Men har ikkv vært liv her på lenge!

Hva skjer?: Er Eu ok 2 nye år, pga virbasjoner vill jeg fjerne momentstaget fra backaxeldeler.se. Skal sette på org med muligens litt forsterkninger.
Kjører fortsatt SD balnding på bensin. Har stilla å styra, har fått spikka bort litt av problemet med att den var variabel i blandinga.

Bruker den hver dag att og fram til jobb, trofast sak ;) Starter alltid!

Er ikke akkurat sexy med 760 felg uten senterlokk, men slik er det nå bare:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/424.jpg

Tenk på hvordan motor rom er no vs. da jeg kjøpte den. "Shine will never make you go faster" Varre ikkeno i den gata :P ?
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/425.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/426.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/427.jpg

Har kjøpt 82 graders termostat, skal snart få rota meg til å sette på.
Vill også handle meg vifte uten viskose kobling, men så langt her jeg ikke kommet...

Fått rota litt med støpejernsklumpen au, går sakte men sikkert..
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/428.jpg

Rota litt for Sirkim au, vi har skummle planer. Boksene er testet og er opprative :cool:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/429.jpg


Utover det er jeg igrunn på jakt etter en litt voksen fres. Har planer om å plane topper og litt slikt. Har også noen hvitblokker stående som gjerne skulle hatt no foringer..
Time vill sjå!

SirKim
13/01/15, 22:34
De felgene var ikke noe pene nei ! Men bilen går ganske godt :) Artig med noe mer enn husmortrimma 940er som det finnes overalt her på forumet. Får du fres får du masse å gjøre au vettu =) Har du begynt på den 2,5L motoren du fikk av meg? :)

Adapteret ditt funka bra det ;) Ting skjer! Bare bli ferdig på Vestlandet nå, så kan man begynne igjen ;)

Batland
14/01/15, 18:56
Bruker den hver dag att og fram til jobb, trofast sak ;) Starter alltid!

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/426.jpg

Har kjøpt 82 graders termostat, skal snart få rota meg til å sette på.
Vill også handle meg vifte uten viskose kobling, men så langt her jeg ikke kommet...

Ser man det! Sånn skal det være vet du. :)

Hvis du hadde hatt orginal turbo luftfilterboks og hvis dumpventilen hadde blitt montert på en rørstuss på fremsiden av den ene intercoolertanken så hadde det jo nærmest sett Volvo-orginal ut. :)

82 graders termostat er gode saker, men hvorfor vil du bytte ut viften. Slurevifte er gode saker. Kjøler godt og tar ikke mye effekt.

vangsfreaken
14/01/15, 20:31
82 graders termostat er gode saker, men hvorfor vil du bytte ut viften. Slurevifte er gode saker. Kjøler godt og tar ikke mye effekt.

Sikkert fordi den bråker som faen hos enkelte :p men det er store forskjeller... 740'n til fatter'n høres ut som et digert vogntog når den tar igang, men på 945'n min hører jeg knapt vifta... Eneste argumentet for min del måtte være at den er stygg som juling :p


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skårholen
02/02/15, 14:52
Når får du fullt ladetrykk, og åssen trykk kjører du på. Evt når har du 1 bar?

TomX95
02/02/15, 15:56
Ser man det! Sånn skal det være vet du. :)

Hvis du hadde hatt orginal turbo luftfilterboks og hvis dumpventilen hadde blitt montert på en rørstuss på fremsiden av den ene intercoolertanken så hadde det jo nærmest sett Volvo-orginal ut. :)

82 graders termostat er gode saker, men hvorfor vil du bytte ut viften. Slurevifte er gode saker. Kjøler godt og tar ikke mye effekt.

Har sort resirk dump på lur, har også vært litt på jakt etter turbo luftfilterboks.

Angående vifta, den blåser kort og godt ikke nokk. Den blir varm til slutt når den står på tomgang. Vannkjølinga på turboen stjæler for mye når den står stille.


Når får du fullt ladetrykk, og åssen trykk kjører du på. Evt når har du 1 bar?

Tja, ca 1.4 ellerno. Har vell litt over 0.5 ved 2500. :)

Skårholen
02/02/15, 18:15
Tja, ca 1.4 ellerno. Har vell litt over 0.5 ved 2500. :)

Okei, jeg har a-kam i min som har 13c. Lader 0,3 på 2000 rpm, så spretter det opp i 1 bar før 3000 rpm ca. Men forskjellen er ikke den største så bsrt325 må være en knall turbo, får kanskje enda kjappere spool up med kulelagre i stede for glidelagre å.

TomX95
02/02/15, 21:47
Okei, jeg har a-kam i min som har 13c. Lader 0,3 på 2000 rpm, så spretter det opp i 1 bar før 3000 rpm ca. Men forskjellen er ikke den største så bsrt325 må være en knall turbo, får kanskje enda kjappere spool up med kulelagre i stede for glidelagre å.

Har kulelager på min er greit det :) Spooler helt ok, og appropo 1bar og 13c ville jeg vært meget forsiktig med... Baktrykk..

Skårholen
02/02/15, 22:52
Vet om det med baktrykk, akkurat kjøpt bilen. Kjøpte den forrige onsdag så har ikke rukket å rydde opp så mye etter forrige eier enda. Han har faktisk borret hull i WG for å få den til å lade mer, så gleder meg til bsrt325 for mer stabilt oppsett på hele motoren. Hvilken last har du på dysene ved 1 bar om det vet? Eller noe rundt 1 bar.

TomX95
03/02/15, 00:36
Vet om det med baktrykk, akkurat kjøpt bilen. Kjøpte den forrige onsdag så har ikke rukket å rydde opp så mye etter forrige eier enda. Han har faktisk borret hull i WG for å få den til å lade mer, så gleder meg til bsrt325 for mer stabilt oppsett på hele motoren. Hvilken last har du på dysene ved 1 bar om det vet? Eller noe rundt 1 bar.
Går litt feit men her er svar:
1 bars ladetrykk på 2950 rpm er duty cycle 33.5% Med afr 12.3
1 bars ladetrykk på 4644 rpm er duty cycle 62,9% Med afr 12.4
1,2 bars ladetrykk på 6000rpm er duty cycle 83% Med afr 12.0

Under hvisse forhold oppnår jeg 90%... Er visst ikke større enn de må :eek:

630 cc siemens dekka :D

Batland
03/02/15, 12:10
630 ccm * 83% duty betyr at du tømmer 520 ccm dyser = 520 hk i en 6 syl. motor og derfor 349 hk i en 4 syl. motor og det med kun 1,2 BAR ladetrykk. Med en AFR på 12:1 sier tallene at du flytter nok luft til at man teoretisk kan produsere 390 sugemotor-hk og det stemmer ikke.
Tipper derfor at bensintrykket ikke ligger stabilt over MAP trykket når effektuttaket øker. Dette er noe man ser til stadighet og senest forrige uke når en 24V BMW kom til mapping med 968 dyser.

Hvilken bensinpumpe har du og hvilken stømforsyning har du til denne?

TomX95
03/02/15, 14:52
630 ccm * 83% duty betyr at du tømmer 520 ccm dyser = 520 hk i en 6 syl. motor og derfor 349 hk i en 4 syl. motor og det med kun 1,2 BAR ladetrykk. Med en AFR på 12:1 sier tallene at du flytter nok luft til at man teoretisk kan produsere 390 sugemotor-hk og det stemmer ikke.
Tipper derfor at bensintrykket ikke ligger stabilt over MAP trykket når effektuttaket øker. Dette er noe man ser til stadighet og senest forrige uke når en 24V BMW kom til mapping med 968 dyser.

Hvilken bensinpumpe har du og hvilken stømforsyning har du til denne?
Forrige eier stappa i større pumpe mener jeg på. Har ikke fysisk sjekka att det stemmer. Har bensintrykksmåler. Kunne stappa den på og sett om trykke sank. Ska forhåpentligvis snart på dyno. Får ta måling da

Batland
03/02/15, 15:06
Den nevnte BMW`en hadde kraftig oppgradert pumpe som skulle ha overkapasitet i bøtter og spann, men i praksis ble resultater noe annet.
Foreslår at du vurderer å sjekke dette ja. Det er virkelig revva å stå på mapping og mekke for å oppgradere bilen med saker som kunne og burde vært kontrollert på forhånd. Kan du kjøre logg er det fint.

Som vi har snakket om tidligere her i tråden, 1,5L på 27 sek med 1,6 BAR trykkluft inn på BTR er ønskelig.

Ser frem til dynoresultatet, men pass nå på at de drar med 450 o/min. pr. sek eller noe deromkring. Du har tross alt ikke en slik høykomp. glassmotor som ofte dras med 800 - 1000 o/min/sek.

TomX95
03/02/15, 16:36
Men fra det ene til det andre. Får man tappdyse i 630 cc ellerno rundt dær`?

På lav belastning/ kruser i 80 på 5te med afr ca 14,7 te 15. lav belastning så gjør den av og til ett litte husk.
Og når bensina kommer tebake etter fuelcut blir det veldig rykkete.
Lurer nesten på om alt for mye av bensina treffer veggene i "bensinkanalen" jeg har borra i toppen, att det kommer ned som dråper/ dårlig forstøva

Batland
03/02/15, 17:42
630 ccm dysene har glimrende forstøving og dyseplasseringen er optimalt så jeg utelukker dem som feilkilde.

Er disse problemene værre nå i vinterkulden?

Når du har kjørt fuelcut så har motoren sugd absolutt alt drivstoffet ut av veggene i innsugskanalene. Når fuel cut avsluttes så må spurtet gi ett "starttilskudd" for å fukte veggene igjen før det kan gi motoren vanlig fuelmengde igjen. Tør derfor påstå at dette er ett mapping / sprutproblem.

Det er sjelden en motor fusker pga for mye bensin fordi det skal ekstremt store mengder til, det er nesten alltid pga for lite bensin.

TomX95
03/02/15, 18:18
630 ccm dysene har glimrende forstøving og dyseplasseringen er optimalt så jeg utelukker dem som feilkilde.

Er disse problemene værre nå i vinterkulden?

Når du har kjørt fuelcut så har motoren sugd absolutt alt drivstoffet ut av veggene i innsugskanalene. Når fuel cut avsluttes så må spurtet gi ett "starttilskudd" for å fukte veggene igjen før det kan gi motoren vanlig fuelmengde igjen. Tør derfor påstå at dette er ett mapping / sprutproblem.

Det er sjelden en motor fusker pga for mye bensin fordi det skal ekstremt store mengder til, det er nesten alltid pga for lite bensin.

Den kan væe fullt mulig, var bare en tanke som slo meg. Ska gå over te maf no også. prøve en 960 maf av nye typen før turbo og kjøre resirk dump. synns speed density er litt vanskelig å jobbe med

Batland
03/02/15, 18:20
Hvilke problemer er det du sliter med ang. SD?

TomX95
03/02/15, 18:36
Hvilke problemer er det du sliter med ang. SD?

Lav belastning. Varm vs kaldt innsug. Har temp føler i innsug, er åpent element. Men sliter med dette.

Er somregel aleina, så stille dette mens det blir kjørt er uaktuelt. Er ikkeno reser på å få loggikk i loggene enda :P

Batland
03/02/15, 20:21
Ok.
Tenker at Truckdriver har kontroll på hva MS krever i forhold til IAT corr.

TomX95
03/02/15, 21:50
Men maf på bensin og map på tenning er jo absolut mulig å få til det, samme med afr load.
Så får jeg kalibrert mafen skikkelig blir det jo helt 100 det :)

Man da er det viktig at bensintrykket er helt shipp-shape :p

Skårholen
13/02/15, 15:47
Du har ikke noe bilder av adaptret du lagde for å få f-spjeldet på e-innsuget?

TomX95
13/02/15, 17:07
Du har ikke noe bilder av adaptret du lagde for å få f-spjeldet på e-innsuget?

Ehhh står på bilen nå.
Men er heller ikke nødvendig. bygde om te 850 tps. da er dte plass.
Men kutta tps akselen litt og snudde org holderen op ned og borra no huller :P Hukser ikke halt i farta

Skårholen
13/02/15, 22:34
Okei men 850 tps og lh 2.4 går vel ikke?

TomX95
14/02/15, 00:03
Okei men 850 tps og lh 2.4 går vel ikke?

Det ær det værre med :p

TomX95
17/02/15, 21:35
Tja rota litt med klumpen da
Blei no dysedøtid og diverse. Fekk hjelp av en kamerat te testinga.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/692.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/693.jpg

Av en eller annen grun har det havna en 960 maf oppi dær og resirk forge dump. Er 511 maf, stor jo på en org motor med 204 hk.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/694.jpg

For dem med forståelse med logg vill jeg påstå att dette er godt lesestoff!

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/695.jpg

Hviss dere ser bunner jeg den på 4000 rpm med 0,9 i trykk XD Var langt nede på 3000 tallet med 1,5 i ladetrykk mener jeg. Må jo ha gjort noe rett :p

Satte på 82* termostat, dessværre uten noe forbedring på kjølinga. Muligens jeg bør skaffe ny radiator og håpe det hjelper

TomX95
22/02/15, 20:12
Kjørt litt med maf som fuel load idag!

Det er flotte saker!!! Litt vanskelig å stille, men når man først treffer punktet er det flotte greier :o

Ble 14,7 på krusinga konstant! Det er jaggu ikke dårlig iforhold te hva det andre har gitt!

Dette ble sånn cirka etter første prøvetur. Har en del finstilling igjenn. men treffer i det misnte samme AFR hver gang!
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/925.jpg

Er litt rufsette nåe man slepper den ned bakker og slikt. Men er store dyser, og PW komme rlangt ned på det ulinjære feltet. Så det tar jeg ikke så høytidelig.

Truckdriver
22/02/15, 22:51
Og nå har jeg vist forvillet meg inn i prosjekttråden din :)
Hvilken strategi bruker du for å justere MAF kurven? Justerer dirkete i kurven? Eller kjører du VEAL på kompensasjonsmappen man kan bruke, som i utgangspungtet skal ha 100 over hele mappen, for å så justere MAF kurven med hjelp av logg?
Har lest litt på justeringsteknikk tidligere. En av de med mest kunnskap på området kaller seg for subwoofer på msextraforumet, og holder også til i Norge.
En del info her http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=134&t=53409
Om du søker på postene hans angående MAF tuning så finner du en formel du taster inn under custom fields i MLV, og ved hjelp av logg gjør det enkelt og raskt å korrigere MAF kurven.

Har du fått testet nok til å få bekreftelse på om den variable AFRen ser ut til å være borte med MAF?

TomX95
23/02/15, 07:29
Og nå har jeg vist forvillet meg inn i prosjekttråden din :)
Hvilken strategi bruker du for å justere MAF kurven? Justerer dirkete i kurven? Eller kjører du VEAL på kompensasjonsmappen man kan bruke, som i utgangspungtet skal ha 100 over hele mappen, for å så justere MAF kurven med hjelp av logg?
Har lest litt på justeringsteknikk tidligere. En av de med mest kunnskap på området kaller seg for subwoofer på msextraforumet, og holder også til i Norge.
En del info her http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=134&t=53409
Om du søker på postene hans angående MAF tuning så finner du en formel du taster inn under custom fields i MLV, og ved hjelp av logg gjør det enkelt og raskt å korrigere MAF kurven.

Har du fått testet nok til å få bekreftelse på om den variable AFRen ser ut til å være borte med MAF?

Jeg fikk en til og kjøre i starten og knotta som F :P

Når jeg traff så ca bra og kammeraten ikke gadd meir kjører jeg "autotune" på "ve2". Blir bra ser det ut som. Eneste er att den stiller så ufattelig tregt på maf mapet i forhold til ett SD map. Men men.

Traff sånn ca +-10% på maf kurva ser jeg på ve2

Har laga ett par scatterplots av AFR på SD vs grovmappa MAF, det så mye penere ut på mafen. Men må finstille litt mer. Men er mye jevnere og jager ikke så villt.

Har blend curve på MAfen så SD overtar når den "er tømmt" Veldig bratt akkurat fra 90% maf load så forsvinner den rett te VE1.

Tømmer maf dessværre maf før man rekke rå si Bø... Så må bare ha blend kurve. Men funker greit det :)

Truckdriver
23/02/15, 22:29
Om du synest MAF fungerer bedre enn SD på alle måter utenom kapasitet, så går det jo fint an å oppgradere til en som har bedre kapasitet, og kanskje samtidig er raskere, mer nøyaktig og mer holdbar :)
Den Nissan Q45 sensoren er jo nevnt i manualen som eksempel på en som er lett å bruke, samt god kapasitet.
For mest mulig kapasitet og nøyaktighet per tversnitt rør sensoren sitter i så har man jo den sensoren jeg har lyst å prøve, PMAS HPX. Med kurven man får med går det jo ekstra raskt å kalibrere MAF kurven.
Om den settes opp til effektkapasitet på 600hk, så har den fortsatt god oppløsning til penkjøring med en liten motor.
PMAS sensoren er ganske dyr, men Nissan sensoren finner man ganske billig.

TomX95
24/02/15, 19:16
Begynner å lure på om det er en grunnleggende stor feil i konstruksjon av elnett eller noe annet som ligger i bunn å ødelegger..
Begynte å krangle med seg skjøl på maf mapet idag... stiller opp og ned -+ 10% helt i fjoma...

Så veldig lyst ut ei beite.....

Bytta fra Alternating til Simultanius idag.. Fikk ikke prøvd dette så mye. Kansje dette hjelper noe.
AFR på Måler og sprut stemmer. Map stemmer. Temp verdier ser jo logiske ut.

Stoppa på jobb, strøken 14.7 på tomgang. Reiste hjem, mager!? 15.5 AFR på tomgang og magrere? WTF. Lot den stå på tomgang og autotune dro på no jævlig...? HVa i alle dager. MAF er Maf, ska jo bli lik alltid..
Tps er også helt på tryne, er aldri på 0 selv rett etter kalibrering..


Har maff rett på filteret.. Men har ikke plass til noe annet alternativ
Og appropo maf, lurer på å sette innmat fra "t5" maf oppi røret.
Etter "min" kalkulasjon vill jeg da få en 320 hk maf. Men sikkert med rævva tomgangoppløsning
Kansje lettere å ha all load etter maf, tenning afr og hele smøla!

Kan jeg ha "sprengt" ecu kapasisteten?

Har Jo intern map som realtime baro cor
Ekstern 3 Bars MAP
Ekstern maf
PW styrt boost kontroll
PW styrt Tomgangsventil

Men skulle vell klart dette?


http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/974.jpg

Truckdriver
26/02/15, 00:53
14,7 til 15,5 er vel ganske så nøyaktig 10% feil. Høres ut som en massiv heatsoak.
Har du logg av gærnskapet, fra rett før og rett etter stoppen, som viser henholdsvis 14,7 og 15,5, og mapp som ble brukt i det tidspunktet. Trengs bare de 3 filene, og ikke hele prosjektmappen som du sendte sist :)
Helst logg logget rett på pc og ikke SD kort, da førstnevnte får med seg flere verdier. Varierer TPS veldig mye? Litt variasjon i tomgagsstilling er ikke helt uvanlig fra kald til varm motor, da spjedlet fysisk kan bevege seg litt pga. varme.

Om det ikke er snakk om en ræva MAF sensor så skal ikke tomgangsoppløsningen lide ved så lav effekt som 320hk.

Hva mener du med "Kan jeg ha "sprengt" ecu kapasisteten?"?

Og forresten, å gå fra å åpne 2 og 2 dyser samtidig til alle samtidig kan jeg ikke tenke meg til vil bidra til noe som helst positivt. Å gå over til sekvensielt derimot kan bidra til noe positivt, selv om det ikke vil hjelpe på problemene her med 10% feil AFR.
Ettersom du allerede bruker MS3X dysedriverne så er du bare en kamgiver unna sekvensiell innsprøytning.

TomX95
26/02/15, 19:09
14,7 til 15,5 er vel ganske så nøyaktig 10% feil. Høres ut som en massiv heatsoak.
Har du logg av gærnskapet, fra rett før og rett etter stoppen, som viser henholdsvis 14,7 og 15,5, og mapp som ble brukt i det tidspunktet. Trengs bare de 3 filene, og ikke hele prosjektmappen som du sendte sist :)
Helst logg logget rett på pc og ikke SD kort, da førstnevnte får med seg flere verdier. Varierer TPS veldig mye? Litt variasjon i tomgagsstilling er ikke helt uvanlig fra kald til varm motor, da spjedlet fysisk kan bevege seg litt pga. varme.

Om det ikke er snakk om en ræva MAF sensor så skal ikke tomgangsoppløsningen lide ved så lav effekt som 320hk.

Hva mener du med "Kan jeg ha "sprengt" ecu kapasisteten?"?

Og forresten, å gå fra å åpne 2 og 2 dyser samtidig til alle samtidig kan jeg ikke tenke meg til vil bidra til noe som helst positivt. Å gå over til sekvensielt derimot kan bidra til noe positivt, selv om det ikke vil hjelpe på problemene her med 10% feil AFR.
Ettersom du allerede bruker MS3X dysedriverne så er du bare en kamgiver unna sekvensiell innsprøytning.

Heatsoak ja.. Etter hva jeg har lest kann det velll betegnes slik. Kan ikke ta på innsuget av og til...
Går fra 20* i innsug til 40 på no time...
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/781.jpg

Må grave litt i loggene for å finne det.

Men dette er SD som kjører. En maf ska vell ikke bry seg om det?? Den veit å mye som kommer inn ferdig med det?

Sprengt ecu kapasitet, sett mye folk som har klaga på ms1. Hørt att de første kunne dette ut og tøyse om det blei for mye. Men tror vell det er lite sannsynlig.

Men har kjørt og styre mye nå, og resultatene ser litt lysere ut :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1034.jpg

Men her er noe rart:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1035.jpg

Samme utetemp,samme rute, dagen etterpå:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1036.jpg


Men en ting ska maf ha, det er brennfine greier altså! Er veldig mye kjappere enn man trur. Den tar kjappe spjeldbevegelser veldig bra. Hadde litt lite accel enritchment, så kunne komme ett smell om jeg la pedalen i gulvet. Nå bare kommer det pøwer med en gang. Mykere og mer behagelig å kjøre.

Appropo 320 hk maf, får håpe det er nøyaktig nokk. Så på mafen du lura på. Så ikke dum ut den heller :)


Men i første omgang vill jeg lage meg ett luftfilterskjold. Deretter skaffe ei mekanisk kjølevifte, og en skikkelig MSD balster 2 coil tenker jeg.

Satt tebake på alernating foresten, skjedde ingen ting.

Truckdriver
26/02/15, 21:57
Da er det nok heatsoak ja. Ikke nok info på skjermdumpen av loggen til å se så mye.
Husker ikke hvilken firmware jeg fant ut at du kjører, men mener det var snakk om en litt eldre ugave, og release versjon?
De har utviklet MAF funksjonen mye det siste året, bla. hvordan en del korreksjoner virker inn. F.eks på eldre utgaver av MAF koden fikk man ikke 100% konsekvent AFR når variabler forandret seg, om man brukte loadakse med noe annet en MAF på noen av tabellene som har med drivstoff å gjøre.
Blande sammen MAF og SD slik du gjør er ikke det vanligste, så jeg lurer på om kanskje du får IAT korreksjon når du kjører i MAF selv om du ikke har krysset av for det.
Det kan være verdt å prøve oppgradere firmware, og spørre James eller Ken om det samme skjer med nyeste MAF koden.

Hehe, du er nok enda ikke i nærheten av å sprenge kapasiteten :P Firmwaren er enda ikke utviklet nok til å utnytte all kapasiteten som er tilgjengelig.
Og MS1 var slik sett gammeldags allerede når den var helt ny.

En MAF sensor har mye bedre respons enn man skulle tro, om man har prøvekjørt en ny bil med moderne MAF. Men selvsagt vil behovet for aksellerasjonstilskudd være ett annet enn med SD. Og enda har du nok ett godt stykke til de raskeste og mest nøyaktige sensorene.
Den HPX sensoren, og sansyligvis andre moderne sensorer, tåler å stå på trykksiden, som kan gi enda bedre respons. I enkelte oppsett er det en fordel å ha sensoren før turbo for utjevningen av pulsene sin del, men du som har lavkompoppsett vil muligens kunn oppleve forbedring med MAF på trykksiden.

Kraftig tenning og god kjøling er viktig ja :)

TomX95
26/02/15, 22:43
Ska prøve å snuse opp den loggen som sagt.
Har 2 stk ms3x sprut, så innpå den nye att det har skjedd veldig mye :) Men maf menyene og slikt er helt like men. Kan jo være som du sier att den bruker korreksjoene forskjellig. Sånn som det er nå er luft temp korreksjonene bare grå, unable. Så veit ikke om det er på begge eller ingen.

På MS extra forumet påsto de att når maf mat korreksjonen var av var den faktisk det. Og SD bruka kunn "standar" grafene på sd delen.

Men Maf te Map funker jo bra fårløpig :P på tung last tøysa ikke SD no større, og mafen er fin på bunn. Tatt noen pull. og Afr holder seg bra :)

og appropo heatsoak, motor blir varm, får inn mindre molokyler ska ha mindre bensin bla bla bla, men med maf før all galskapen skal jo ikke laga kvalme vell? Denn "teller molokyler" mindre in, mindre volt, med mindre det er gammle typen med mekanisk vinge:confused:

Men det med korreksjon på maf hadde jo forklart hvorfor autotune stiller verdiene opp og ned hele tia... Er mager når jeg starter opp "når den er pisslunka", og der er det jo maf+% warmup. Men den synns jeg det blir lite av.. Så hviss den strupa bensina fra mafen pga motortempen har sniki seg til iat hadde jeg jo hat løsning på problemet.

Truckdriver
26/02/15, 23:35
Bortsett fra at på de første utgavene med MAF er det ikke mange synlige forandringer. Forandringene jeg beskrev i posten over ser du bare om du leser koden i firmware, og du kan se forskjell på korreksjoner i logg eventuelt.
Tror det var en gang i sommer eller høst jeg leste om dette. Har ikke sjekket, men forhåpentligvis er ivertfall alle de forandringene med i nyeste betakoden, om du ikke vil bruke alpha kode.
Det finns MAF sensorer som trenger korreksjon på IAT, det er derfor man har muligheten til å velge det. Men noen oversikt over hvilke vet jeg ikke om.
Mulig det har sammenheng med plasseringen av IAT i forhold til MAF sensoren.

MAFen skal i teorien ikke være påvirket av heatsoak nei. Luftmengdemåler er i praksis SD, trenger korreksjon i forhold til lufttemp, og kan lide av heatsoak i teorien.
Jeg tror(ikke vet) likevel variasjoner i luftfuktighet kan gi mindre variasjoner i målt luftmasse som sensoren ikke klarer korrigere for, men ikke 10% som litt lenger opp her.

TomX95
28/02/15, 11:17
Bortsett fra at på de første utgavene med MAF er det ikke mange synlige forandringer. Forandringene jeg beskrev i posten over ser du bare om du leser koden i firmware, og du kan se forskjell på korreksjoner i logg eventuelt.
Tror det var en gang i sommer eller høst jeg leste om dette. Har ikke sjekket, men forhåpentligvis er ivertfall alle de forandringene med i nyeste betakoden, om du ikke vil bruke alpha kode.
Det finns MAF sensorer som trenger korreksjon på IAT, det er derfor man har muligheten til å velge det. Men noen oversikt over hvilke vet jeg ikke om.
Mulig det har sammenheng med plasseringen av IAT i forhold til MAF sensoren.

MAFen skal i teorien ikke være påvirket av heatsoak nei. Luftmengdemåler er i praksis SD, trenger korreksjon i forhold til lufttemp, og kan lide av heatsoak i teorien.
Jeg tror(ikke vet) likevel variasjoner i luftfuktighet kan gi mindre variasjoner i målt luftmasse som sensoren ikke klarer korrigere for, men ikke 10% som litt lenger opp her.
Men den kurva jeg sendte var kunn for å vise varme problemet, kjørte SD i grafen. SÅ maf er ikke så vill i nikkersen! Var kansje litt rotete skrivd. Men den er litt rar ja.

TomX95
01/05/15, 21:29
Beit tenna sammen og tokk besluttningen om å rebbe ned 940en :( Er førstebilen min og var veldig vemodig og trist å demontere den.
Motor og gir er lagt for salg og det kommer en å kikker på det imorra. Trasi att saltet skulle ta livet av den så fort.

Takk for all morro, alt jeg har lært og finni ut. Hvil i fred min lille bil :(
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/60.jpg

THE END

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/61.jpg

Skårholen
01/05/15, 21:40
Selges med turbo eller? Og pris

TomX95
01/05/15, 21:58
Selges med turbo eller? Og pris

Pm en din er full. tar det dær

Skårholen
01/05/15, 23:46
Merkelig men har sletta litt nå.