PDA

Vis full versjon : Diesel pumpe park varmer



Alfs80
18/12/12, 11:57
Da har jeg missta tikkelyden under bak sete fra drivstoff pumpa til varmeren så jeg lurte på noen som har noen gode tips evt sikkringer som er hjemt?fant ikke pump under sete men mye ledninger:cool:Noen som har evt bildet av pumpa?

Alle gode tips mottas med takk

C.Erstad
18/12/12, 12:07
Overopphetningstermostat som står på pumpa som har røket garantert!

tigergutt89
18/12/12, 13:59
Det er det c.erstad skriver, har måtte bytte min selv her forrige dag, må ut med hele pumpa

C.Erstad
18/12/12, 14:00
Det er det c.erstad skriver, har måtte bytte min selv her forrige dag, må ut med hele pumpa

Trenger ikke å ta den ut nei. klarer å bytte mens den står på bil.

mister j
18/12/12, 17:06
Håper dere mener den som sitter på selve varmeren?
Er vel neppe noen giver på dieselpumpa...


Alt teit jeg skriver tillegnes herved autokorrekturen på min iPhone!!!

C.Erstad
18/12/12, 17:46
Håper dere mener den som sitter på selve varmeren?
Er vel neppe noen giver på dieselpumpa...


Alt teit jeg skriver tillegnes herved autokorrekturen på min iPhone!!!

Her maser eg om pumpa som egentlig er ment til å være Varmeren!
Min feil! :)

tigergutt89
18/12/12, 19:15
jeg mente at du må ut med brennern ikke pumpa, den givern du trenger å bytte sitter oppi, på toppen. lokket skrus av med T25 om jeg ikke husker helt feil, blå og hvit kabel, de må klippes og skjøtes. jeg brukte noe som heter scotchlok siden den er vanntett.

Tor-Erik
18/12/12, 22:49
Hei
Som Alf80 her sier så sluttet hans "Park Heater" å virke etter at han skiftet batteri på sin S80 2004. Det han ikke viste var å ha nøkkel i posisjon 0 når han koblet ifra batteri og i posisjon 2 når han koblet til igjen.
Meg og Alf80 tok "Park Heater" ut av bilen og gjorde den gullende rein og testet at glødeplugg virket.
Satte alt i sammen og monterte den på bilen igjen. koblet på Vida Dice og slettet alle feilkoder pånytt.
kjørte read på nytt ingen feilkoder kom frem. Satte da på direkte start av brenner, gikk en liten stund og den slo seg av. Kjørte Vida Dice read all igjen og fikk opp feilkode "Fuel signal low" Da vi sjekket bak så hadde 15 Amp til "Fuel Heat Pump" brent av så vi erstattet den med en ny.
Igjen kjørte vi "Delete All" og fulgte prosedyren for sletting og feil borte.
Vi tok direkte start av "Park Heater" pånytt, men da valgte eg og stå bak med høyre bakhjul, men hører ingen tikking, da sjekket eg sikring pånytt men den var like hel.
Selv så mistenker eg at "Park Heater" er ikke får diesel frem og derfor vil den ikke tenne.

Håper eg har vært detaljert nok og forståelig så noen kan komme med forslag. Leser forslag om heat termostat muligens er ødelagt.
Ønsker forslag på hvordan eg kan måle /teste termostat, hvordan sjekke om diesel pumpen får frem diesel og eventuelt bilder tegninger på pumpen med bakhjulet ser ut.
Ser dette som utrolig artig og utfordrene og kan ikke gi meg før det virker.

mister j
18/12/12, 23:48
"Fuel signal low"
Er ikke det lite diesel på tank?


Alt teit jeg skriver tillegnes herved autokorrekturen på min iPhone!!!

Tor-Erik
19/12/12, 08:39
"Fuel signal low"
Er ikke det lite diesel på tank?


Alt teit jeg skriver tillegnes herved autokorrekturen på min iPhone!!!

Det samme tenkte eg på, men tanken er omtrent full så det skal være rikelig på den.

Men det sto faktisk "Fuel Heat Pump signal low"

FroBe
19/12/12, 09:37
15A sikringer pleier ikke brenne av med mindre det er feil med utstyret eller man roter med ledninger/koblinger. :confused:
Jeg ville sjekket videre der.

Slik jeg har forstått det så er prosedyren for tenningsnøkkel ved inn og utkobling av batteri kun for å hindre personskade ved feil på airbag-styringen.

mister j
19/12/12, 15:13
Er det ikke egen sikring til dieselpumpa i REM?


Alt teit jeg skriver tillegnes herved autokorrekturen på min iPhone!!!

Tor-Erik
19/12/12, 15:24
Er det ikke egen sikring til dieselpumpa i REM?


Alt teit jeg skriver tillegnes herved autokorrekturen på min iPhone!!!

Stemmer det, som eg sa bak i lasterommet på venstre side er det sikrings panel og der er det egen sikring 15 Amp til diesel pumpen for park heater som ligger foran høyre bakhjul. Med det så tenker eg at den er under baksete eventuelt, eller er den under bilen?

Men Alfs80 har bestilt overheat termostat så vi skifter den på fredag og krysser fingrene.

locked
19/12/12, 21:53
Stemmer det, som eg sa bak i lasterommet på venstre side er det sikrings panel og der er det egen sikring 15 Amp til diesel pumpen for park heater som ligger foran høyre bakhjul. Med det så tenker eg at den er under baksete eventuelt, eller er den under bilen?

Men Alfs80 har bestilt overheat termostat så vi skifter den på fredag og krysser fingrene.
Dette er berre tull. Doseringspumpa til parkeringsvarmaren har ingen sikring.

Det er sikring til forvarming av dieselfilteret, muleg og til matepumpa i tanken har sikring bak.

MadAss
19/12/12, 23:08
Stemmer som Locked her skriver. Hele varmeren har en felles sikring. Mener dette er nr 1 i motorrommet (auxialiry heater).

Overopphetningstermostaten er seriekoblet med dieselpumpa, og om termostaten ryker får ikke pumpa spenning. Finn frem et multimeter og mål signalet til pumpa, denne har en frekvens på 4-5 Hz, 12v.
Har du ingen spenning, så bytt overopphetningstermostat. Helt vanlig feil dette.

Tor-Erik
23/12/12, 12:12
Dette er berre tull. Doseringspumpa til parkeringsvarmaren har ingen sikring.

Det er sikring til forvarming av dieselfilteret, muleg og til matepumpa i tanken har sikring bak.


Ok, eg tar helt sikkert feil, eg fant en 15Amp sikring bak som etter skjema som Alf80 hadde med seg noe med diesel og gjøre så da la eg sammen 2+2 og traff forhastede slutninger.

Konklusjon:
Forslaget om Overoppheting termostat var ikke så dum, da ville iallefall brenner starte igjen.
Men den stoppet ganske fort igjen, eneste feilmelding som kom i Vida var "for mange mislykkede forsøk"
Slettet feilmeldinger og prøvde igjen. (flere ganger)

Eg hadde liggende en ny gløde plugg som vi skiftet

Før vi skiftet glødeplugg så testet vi den nye og den gamle på et batteri eg har stående, eg synes det var veldig god forskjell på gløden mellom den den nye og gamle, så vi satte den nye på likegodt.

Vi hørte tikking bak ved høyre bakhjul.

Alfs80 foreslo å se om det kom diesel utav slangen til brenner, eg tok den av og det dryppet lite gran, satte slangen på igjen.

Da startet brenner umiddelbart. :-)

Kan det ha vært luft i diesel slangen?

Kan det vært dårlig glød i gamle glødepinn?

Bare noen spørsmål eg har og lurte på.

Nå virker alt 100% i følge Alfs80 :-) og det er jo det viktigste.

locked
23/12/12, 12:23
Ok, eg tar helt sikkert feil, eg fant en 15Amp sikring bak som etter skjema som Alf80 hadde med seg noe med diesel og gjøre så da la eg sammen 2+2 og traff forhastede slutninger.

Konklusjon:
Forslaget om Overoppheting termostat var ikke så dum, da ville iallefall brenner starte igjen.
Men den stoppet ganske fort igjen, eneste feilmelding som kom i Vida var "for mange mislykkede forsøk"
Slettet feilmeldinger og prøvde igjen. (flere ganger)

Eg hadde liggende en ny gløde plugg som vi skiftet

Før vi skiftet glødeplugg så testet vi den nye og den gamle på et batteri eg har stående, eg synes det var veldig god forskjell på gløden mellom den den nye og gamle, så vi satte den nye på likegodt.

Vi hørte tikking bak ved høyre bakhjul.

Alfs80 foreslo å se om det kom diesel utav slangen til brenner, eg tok den av og det dryppet lite gran, satte slangen på igjen.

Da startet brenner umiddelbart. :-)

Kan det ha vært luft i diesel slangen?

Kan det vært dårlig glød i gamle glødepinn?

Bare noen spørsmål eg har og lurte på.

Nå virker alt 100% i følge Alfs80 :-) og det er jo det viktigste.
Dersom varmaren startar og brenn fint men stoppar etter kort tid (få sekund) så kan det vere fotocella som er defekt eller sota ned sånn at styreenheten ikkje kan registrere flamme i brennkammeret. Kan følge med på dette i vida og sjekke om det fungerar :)





Flamvakt, värde





Mätområde: 0-5 V.
Utläsning av flamvaktens spänning.
Flamvakten registrerar ljusstyrkan i värmaren och används för att detektera om det finns en flamma eller inte. Ju mindre ljusstyrka flamvakten detekterar desto högre blir spänningen till styrenheten. Ju högre ljusstyrka som registreras desto lägre blir spänningen.





Då styrenheten använder signalen från flamvakten för att avgöra om det finns flamma eller inte gäller följande:







Om spänningen är över ca 2,5 V under en viss tid anser styrenheten att det inte finns någon flamma.
Om spänningen är under ca 2,5 V under en viss tid anser styrenheten att det finns en flamma.

Tor-Erik
23/12/12, 12:50
Takker for hurtig respons og tror nok at fotocellen virker for nå brenner det godt.

Men du viser veldig viktige opplysninger her, og eg vet ikke om du kanskje har funnet dette i Vida?

Eg og sikkert mange andre er helt ferske i Vida, og hadde virkelig ønsket en innføring.

Eg ser jo det at man kan trykke seg rundt om i Vida, men er så mange forkortelser og hva er hva liksom REM, CEM

Kan vi slette gamle lagrede feil? osv.

locked
23/12/12, 13:17
Denne informasjonen kjem frå VIDA, du må berre leite :)

For å få hjelp til forkortningar, velg hjelp oppe til venstre og gå til kapittel 9.