PDA

Vis full versjon : Volvo 850 Problemer!!! Hjelp (Løst)



Turbovogn850
17/12/12, 19:46
Da streiket 850'en min...
Når jeg startet opp bilen min i dag startet alle sensorene å lyse svakt. Etter at jeg startet den opp og fikk opp turtallet ble sensorene borte og instrumentlysene startet å lyse sterkt.
Etter dette tenkte jeg ikke noe mer på det, men når jeg kjørte og brukte blinklyset for å blinke meg ut av en rundkjøring kortsluttet hele dashbordet inkludert cd-spilleren samt alt av turtall, speedometer etc.
Når jeg satte på parklys begynte alt å fungere, men når jeg tok på nærlysa eller fjernlysa slutter det å lyse og alarmen lager en rar pipe-lyd akkurat i det jeg tenner lysene.

Så det eneste som fungerer er å kjøre med parklys, det jeg vil anta er at disse ikke har en stor motstand på batteriet. Med tanke på når jeg setter på de sterkere lysene som nærlys, grøftelys, fjernlys, da slukker speedometeret og noen ganger dør bilen. (større motstand)
Bilde og video vedlagt. and problemet med bilen
Lamdasonen begyne også å lyse, vet ikke om dette har noe med det å gjøre da?

Håper noen vet eller har noen forslag til hva det kan være!
Takk på forhånd.

-Christian K

bullxo
17/12/12, 19:50
Død eller nær død dynamo og/ eller batteri kanskje??

Turbovogn850
17/12/12, 20:20
Helt nytt batteri og dynamoen er "nylig" byttet.. Men bilen har stått en stund og når har den kjørt noen måneder.


edit. målte opp batteriet, det var på 12 Volt uten tenning, 13-14 Volt med tenning på

bullxo
17/12/12, 22:31
Batteriet skal holde en del over 12v om det er ladet... Kan være at det er skadet så det kortslutter?? Mener mitt ligger på ca 13,noen volt med tenninga av... 14,6 ca med motor i gang... Om du har en dårlig celle i batteriet så kan dette påvirke hele batteriet, og du kan få en slik måling på 12v ( hver celle er vel på ca 1,2volt... så om en celle er gåen, vil du få 12v isteden for 13,2v...) Men samtidig rart at lys m.m blekner når du har de på og motor i gang... vil mene det kan skyldes dårlig ladning Litt for lenge siden jeg har holdt på med dette til at jeg skal gi deg bastante svar... :P...
Har du prøvd og målt på batteriet, med motor i gang, og fått noen til å slå av og på lysene??

R-M-I
17/12/12, 22:33
Dårlig jording på gang?

Turbovogn850
17/12/12, 23:19
Da har jeg vært ute og målt litt på lysene og batteriet.
Batteriet hadde 12,2 Volt uten motor i gang, mens den hadde 13,04 med motor i gang.
Men det som var litt pussig var at lystilførselen hadde et strømtap på 4 volt fra batteri og til tilførselen. Den hadde 8,24 Volt, så det er jo ikke rart at lysene lyser dårlig i hvertfall :o
Men dette var når grøftelysene stod på, tok jeg disse av ble lysene mye sterkere og fikk strøm til bortimot 11,94 Volt!
Mistenker at det kan være en dårlig skjøting mellom grøftelyset, lå liksom vann i skjøten. Så vet ikke om dette har jo noe kødd..!

Turbovogn850
17/12/12, 23:19
Dårlig jording på gang?

Hva vil det si?
Eventuelt ligger denne jordingen?

bullxo
17/12/12, 23:28
kan være i polskoen, i karosseri, mellom dynamo og gods... el fel er no *ritt å lete etter.. :S

R-M-I
17/12/12, 23:43
Sjekk polsko, legg gjerne opp ny jord fra minus-polen på batteriet til karosseri (rett mot gods, ikke utenpå lakk og dritt).. legg gjerne også opp en ny jordkabel fra minus-polen til blokka når man først er i gang :)

bullxo
18/12/12, 00:14
Var ut for engang... på en gammel 245 jeg hadde.. at jordingsledning fra dynamo hadde gått av... Kommer ikke i farta på om det er egen jordingsledning på 850`n....

TheStig
18/12/12, 00:40
Kortslutning i hovedlysbryter er vel ikke et like vanlig problem på disse som på gammel 240?

bullxo
18/12/12, 06:13
Har ikke merka noe til det enda nei.....

TheStig
18/12/12, 08:21
Nei det er vel lite sannsynlig at det er feilen. Husker bare at det var bortimot standard på 240 at innmaten i hovedlysbryteren smeltet sammen til en klump.. Går vel kun styrstrøm gjennom hovedlysbryteren på 850?!

Turbovogn850
18/12/12, 09:44
Takk for svar, folkens. Håper at dette kan hjelpe meg, hvis ikke pøs med muligheter!
Polskoene ser greie ut, men tror det er noe med jordingen ja...

Har vært ute og sett litt på bilen igjen, og det er som at bilen bruker det som er igjen av strøm på batteriet og at dynamoen ikke lader det opp igjen.

Har forsket litt på feilen min:
-Parklys + speedometerlys= Fungerer greit.
-Parklys + kjørelys= uten speedometer
-Parklys + kjørelys + grøftelys= Ikke noe lys i speedometeret, svak strøm i alt av lys.

I tillegg lyser alt av blinklys, kan det hende at tyverialarmen har gått...? eller hadde ikke bilen startet da? (Hvis det er det på dennne da)

Sjekket også tilførselen til lyktene og der var det 7 Volt!!

Hvor er det strømtapet går hen, fra 12 fra batteriet og 7 til lyktene?

gswede
18/12/12, 12:08
Sjekk at drenslangene ned torpedoveggen ikke er tette. Er de tette vil vannet under frontvinduet finne vei ned i elektronikken..

Turbovogn850
19/12/12, 13:51
Beste jordingspunkt på en 850, hvor finner man det?

Har tenkt til å jobbe litt med bilen og har kommet fram til å prøve å jorde opp batteriet på nytt. Er det noen som har forslag til hvordan man får gjort det?

edit. Vet ikke om alle 850'er har en jordingskive på framsiden av batteriet, der en bolt sitter rett i karosseriet, kunne man jordet batteriet via denne?

Eller motoren, feste til motoren?

http://www.motorstown.com/imgs/29064-volvo-850-10v-3.html

R-M-I
19/12/12, 14:17
Et greit jordingspunkt kan vere i dempertårnet ditt f.eks? Om du planlegger å jorde fra batteri til blokk også, kan du vel bare montere den på samme sted nåværende jordingskabel er? bare i TILLEGG til den du allerede har :)

Turbovogn850
19/12/12, 16:18
Tempertårnet er det de tre festeskruene på hver side av motoren...?
Hva vil egentlig jorde fra batteri til blokk si? (hvor sitter blokka)

R-M-I
19/12/12, 18:12
Blokk = motorblokk

Er bare å se hvor nåværende jordingskabler går og legge en ny opp i tillegg..

Turbovogn850
19/12/12, 22:10
Okei, er disse lett å følge? :confused:

Turbovogn850
24/12/12, 01:16
Da har bilen vært ute på en liten prøvekjøring, har ennå ikke rukket å lagt opp en jordingskalbel.
Men bilen oppførte seg bra helt til fjernlyset ble slått på, da kvelte motoren seg og motoren sloknet.
Lamdasonden lyser også, det er jo en varsellampe på elektrisk feil i motoren. Denne elektriske feilen tror jeg har noe med fjernlyset å gjøre.

Turbovogn850
04/01/13, 21:30
Da er bilen ute på veien igjen. Feilen skyldte jordingen til dynamoen mest sannsynlig, en liten rød kabel med farget av rød og hvit.

Når jeg skulle teste bilen i går startet den ikke i det hele tatt; batteriet hadde 12,04 V mens når jeg tok på tenningen mistet den all strømmen og fikk 0,04 V (tenkte dynamodød!)
Hentet Hiace'n til pappa og startkoblet den med kabler, startet på første forsøket. Tok målinger når motor var i gang, fikk 12,04 V nå også, hiacen holdt Volvoen i gang.
Når jeg skulle måle fra batteri til dynamo fikk jeg 12,04 V og med de målingene var det tydelig at dynamoen ikke gjorde jobben sin.
Men når jeg så den lille røde/hvite kabelen kjentes denne veldig løs ut. Og prøvde ta denne ut og inn igjen, og motoren lagde en helt ny lyd og dynamoen slo inn.
Spenningen ble helt forandret og kom på 13,04!
Ladet opp batteriet over natten og batteriet fikk en volt på 13 og bilen har aldri vært bedre :)

Tusen takk for all hjelp folkens!

R-M-I
04/01/13, 23:33
Flott å høre at det ordnet seg såpass greit :)

Turbovogn850
04/01/13, 23:50
Det var helt greit det ja! Syntes det hadde vært rart at dynamoen skulle vært gåen allerede etter toppen 2 år. Men man vet aldri :-)