PDA

Vis full versjon : roarrr Volvo 940 1991



roarrr
09/05/10, 09:15
Etter mange, mange runder overalt for å finne en fin Amazon, så ga jeg opp, og vil bruke litt mer tid på å finne den rette bilen.
Derfor meldte det seg et behov for en bruksbil, da både 745 og 945 forsvant forrige uke. Den røde 745 solgte seg selv, det var nok at den sto parkert hjemme, så kom telefonene. Den grønne LT fra -96, var litt verre, den sto annonsert en bra stund, men forholdsvis lite respons.
Nå må det tillegges at det var (er) uvanlig mange 945 tilsalgs på Finn for tiden, så det kan kanskje være en del av forklaringen.
945`n fra -96 ble et taps-prosjekt, men en lærer litt hele tiden, bilen var bra, men lakken trengte litt TLC, og lister osv. måtte også skiftes.
Men ...bilen fikk ny eier her i bygda, en entusiast som vil nok videreutvikle bilen til noe helt annet.
Etter endel leting etter bruks bil, så fant jeg en 940 sedan på Finn, den hadde stått en stund stakkar, så den var havnet langt bak i listen.
Det som var interessant var to ting, den hadde gått kun 205 tusen km. og den hadde helskinn interiør.
Det var et firma som solgte den, Faane Invest, ikke et navn jeg forbinder med bilsalg, men dog, etter hyggelige samtaler, så dro jeg ned til Sandefjord på Lørdag 8 Mai.
De skulle ha 23 tusen for bilen, rimelig med tanke på km. og skinninnredningen, jeg tenkte at her må jeg være obs. og sjekke at alt er OK.
Fløy ned til Bergen først 11:10, og gikk der og trampet i 3,5 time, til neste fly til Sandefjord gikk 15:30, og var framme der kl. 16:25.
Nå må det sies at Bergen er en knallfin by, det er pent overalt, og utenfor Terminalen var det et hav av gule blomster, solen skinte, så det var kjekt sånn sett.
Vel framme i Sandefjord, så kom selgeren med bilen, den var vinrød metallic, skinn interiøret var utrolig pent og lite slitt, og bilen hadde de spesielle tilbehørsfelgene som mange 240 Classic og SE er utstyrt med.
Kikket overalt, men det virket som et kupp, så jeg diskuterte meg fram til et kompromiss, 22 tusen, INKL. årsavgiften, det gikk bra !!

Startet nordover, og bilen var som en drøm å kjøre, kompakt og god, litt lat kanskje, men den hadde jo stått en stund, så den trengte litt trim.
Trim fikk den, det gikk radig oppover Østerdalen, lekte en stund med en 855 som også tydeligvis skulle til Trøndelag, men dro fra han når vi nærmet oss Kvikne.
Det sitter 230FB motor i bilen, så etter mange mil, så gikk den bare bedre og bedre. Forbruket lå på ca. 0,85, ikke verst med tanke på tempoet.
Brukte ca. 8 timer på turen, inkl mat/kaffepauser.

Det sto den originale stereoen fra -91 i bilen, og motorantennen nektet å gå opp mer enn 20 cm, så mottaket var begrenset. Det var montert Volvos originale høyttalere i hattehyllen, så lyden var over all forventning.

Det var fungerende !!! Defa Alarm i bilen, det var en Timer sak, digital, som var montert i rommet mellom forsetene, kanskje en varmer, hvem vet, skal bli spennende å forske litt idag.
Bilen hadde fått seg et kyss på hjørnet høyre bak, like foran baklyset, så det blir reparasjon der, men skaden var mye mindre enn jeg trodde, så det skal nok gå bra.

Det får vel bli en omgang med nye lys rundt om etterhvert. Jeg stusset liit over at det original Airbag i bilen, tenkte ikke dette var vanlig så tidlig som -91, men-men.
Det var ABS bremser, men er ikke sikker på om det er diff. brems, finner det vel ut når jeg bytter hjul idag.
Utrolig nok så luktet det godt av skinn innredningen, ingen skader overhodet, alt var helt og fint på bilen, lakken var fin, så det blir nok litt bilpleie etterhvert.
Alt ialt en knallgod bilhandel, veldig fornøyd, idag blir det vask og rens.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/538.jpg

Kodja
09/05/10, 09:21
den vakke dum Roar! lys innredning er undervurdert! :)

roarrr
09/05/10, 09:28
Enig med deg, har alltid likt beige skinn, antagelig for at jeg drev med disse Jensen bilene før i tiden.
Det beste av alt var, at alt treinteriøret fikk jeg beholde fra den grønne, og Galaxy felgene ligger her, så idag blir det arbeid...sola skinner fra blå himmel, alt ligger til rette......
Gratulerer med skogsarbeidet forresten, ble pent med trelister i dørene. Har vurdert dvergbjørk...kanskje noe ???

Agrostar
09/05/10, 09:54
ALLTID! like artigt å lese historiane dine :D

Kodja
09/05/10, 10:04
Gratulerer med skogsarbeidet forresten, ble pent med trelister i dørene. Har vurdert dvergbjørk...kanskje noe ???

HEHEHEHEH :D

ja gjør seg med trelister i dørene å :) leite Lenge å vell før jeg kjøpte det altså... eneste som manlga inni der nå.

flott å ha beholdt trelistene til din nå + felgene, kan bli skikkelig cruiser denne bilen tror jeg! å ikke minst soltak! det missunner jeg deg :(

ta en rens på skinnet sånn uansett da om de ikke er behanlda? så de bevarer form å fasong :)

jonass
09/05/10, 10:15
Så ut som en fin bil det der, og pene felger som fulgte med også, men sleng på galaxy og sleng setene til meg:D

Tror du får til en kjempe fin bil av denne med din smak, og lyst skinn og treverk hører jo absolutt sammen, blir litt cadilacc seville av det da.

Gratulerer med "ny" bil.

roarrr
09/05/10, 15:27
Takker Agrostar, og ja Kodja, det blir så at alt passer sammen. Har en liten tanke om å kjøpe Super DTM, men får vel se det an litt.
Jonass, du har litt rett, blir litt cruiser av dette, men har alltid hatt sansen for litt elegante interiør, selv om jeg kjørte 142 GL, en bil fra Volvo cupen på vanlige skilter, med fullt bur innvendig, fullt løpsrigget, på veien sent på 70 tallet, det var tider det.....
Skal først og fremst rette opp småskadene, det er en liten bulk på hjørnet ved venstre baklys, pluss de vanlige småripene her og der.

The Sven
09/05/10, 15:40
Dette ser ut som en flott bil som nok blir enda bedre når du får fikset den opp litt :) :) Er det automatgir i denne?

Jeg kom på den instruksjonsbok-permen til 96 modellen du hadde nå, har helt glemt av at jeg egentlig avtalte å kjøpe den av deg. Fikk litt dårlig samvittighet for at jeg har glemt å ta kontakt angående dette. Men har du sendt den med bilen så er det igrunn like greit, jeg har ikke noe reelt behov for den og plass er det heller ikke allverden av her egentlig.

Litt av en tur til Sandefjord da, for å kjøpe en bil i den prisklassen, men er jo fint med en biltur i vårt fagre fedreland en gang i blant!

Øyvind G
09/05/10, 15:59
fin bil. virker som om du har gjort et kupp ja.

oar83
09/05/10, 16:00
Ikkje verst bil for den prisen og kmstand.

THolandsli
09/05/10, 16:59
Spotta denne idag. :rolleyes:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/569.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/571.jpg

Kanskje du er intressert i 960 dørtrekk? Med filt nederst. (Trepanelene har jeg ikke lenger da de er solgt)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/573.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/575.jpg

Innstegslys på dørene på førersida. (Kom ikke så langt at jeg fikk montert på passasjersida.)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/577.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/579.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/580.jpg

ChrML
09/05/10, 17:07
Pen bil, roarr :)



Innstegslys på dørene på førersida. (Kom ikke så langt at jeg fikk montert på passasjersida.)
Ser bra ut :). Hvor kjøpte du de lampene? Eventuell pris og delenr?

THolandsli
09/05/10, 17:16
Lampene plukka jeg fra V50 tror jeg det var. Husker ikke om det var fra bagasjerommet eller lyset i dørken.

roarrr
09/05/10, 19:47
Lampene plukka jeg fra V50 tror jeg det var. Husker ikke om det var fra bagasjerommet eller lyset i dørken.

Artige bilder, om den røde hadde vært hjemme, så hadde du kunnet stikke innom for en kaffe og en bilprat, men dere hadde det travelt kanskje ?
740`n på bildene, er den som jeg skal selge for en kompis.
Dørtrekkene var interessante, dog har jeg sveiver, men det er vel ikke allverdens modd å ta hull for de heller. Har sansen for stoffet nederst på dørene, pluss innstegslys.
Kan nevne at det er lys i begge beltelåsene, har jeg aldri sett før, men kanskje det er standard, men at lampene ikke har virket ? Her lyser begge iallefall.

Snedig at dere passerte her, men det var kanskje proviantering på gang ?
Jeg har kunnet kjøpt trekkene, og du kan fundere hva du vil ha for de.

roarrr
09/05/10, 19:52
Dette ser ut som en flott bil som nok blir enda bedre når du får fikset den opp litt :) :) Er det automatgir i denne?

Jeg kom på den instruksjonsbok-permen til 96 modellen du hadde nå, har helt glemt av at jeg egentlig avtalte å kjøpe den av deg. Fikk litt dårlig samvittighet for at jeg har glemt å ta kontakt angående dette. Men har du sendt den med bilen så er det igrunn like greit, jeg har ikke noe reelt behov for den og plass er det heller ikke allverden av her egentlig.

Litt av en tur til Sandefjord da, for å kjøpe en bil i den prisklassen, men er jo fint med en biltur i vårt fagre fedreland en gang i blant!

Neida, det sitter M47 i denne. kanskje det er en eksport modell, Airbag var vel ikke vanlig i -91 modeller. Kanskje du har sett bilen flere ganger, den er solgt hos Jorkjend, er FS registert.

Permen har jeg liggende, tenkte å vente til du hadde tid....

Det er fint å ta en tur rundt omkring, fikk spist på "Elg Kroa" på Elverum, og deretter gyve løs på Østerdalen.

Børge Vikebø
09/05/10, 20:03
min gamle 940 ,registrert i 90, hadde airbag, dog bare i rattet, orignalt. regner med dette var valgbart tilbehør.

Hvordan er denne med rust langs rammevangene i overgang til innerskjermer?

enkelt reg.nr forresten ;) blir lett å kjenne igjen deg på veiene :)

Børge Vikebø
09/05/10, 20:04
ot, ser på bildene til Torgeir at du var hjemme, skimter 940 såvidt på siste bildet..

The Sven
09/05/10, 20:38
Neida, det sitter M47 i denne. kanskje det er en eksport modell, Airbag var vel ikke vanlig i -91 modeller. Kanskje du har sett bilen flere ganger, den er solgt hos Jorkjend, er FS registert.

Permen har jeg liggende, tenkte å vente til du hadde tid....

Det er fint å ta en tur rundt omkring, fikk spist på "Elg Kroa" på Elverum, og deretter gyve løs på Østerdalen.

Kan nok ikke huske å ha sett denne, men det er jo ikke en bil som stikker seg veldig ut heller da:) Men la merke til at den var Hamar-registrert ja :)

Hvordan var maten på Elg-kroa?

THolandsli
09/05/10, 20:44
Artige bilder, om den røde hadde vært hjemme, så hadde du kunnet stikke innom for en kaffe og en bilprat, men dere hadde det travelt kanskje ?
740`n på bildene, er den som jeg skal selge for en kompis.
Dørtrekkene var interessante, dog har jeg sveiver, men det er vel ikke allverdens modd å ta hull for de heller. Har sansen for stoffet nederst på dørene, pluss innstegslys.
Kan nevne at det er lys i begge beltelåsene, har jeg aldri sett før, men kanskje det er standard, men at lampene ikke har virket ? Her lyser begge iallefall.

Snedig at dere passerte her, men det var kanskje proviantering på gang ?
Jeg har kunnet kjøpt trekkene, og du kan fundere hva du vil ha for de.

Den røde var hjemme den. Hadde ikke så veldig god tid idag da vi suste forbi for å proviantere. :)
Lys i beltelåsene er det i 960in min også. En liten rød diode.

Skal se om jeg finner dørpanelene når jeg skal hjem til helga og sjekke at de er intakte. De går til gi-bortpris om du f.eks kan plukke de opp i Stjørdal eller noe på kvelden 17.mai.

Martin.S
09/05/10, 20:58
Flott bil, gratulerer.

roarrr
09/05/10, 22:16
min gamle 940 ,registrert i 90, hadde airbag, dog bare i rattet, orignalt. regner med dette var valgbart tilbehør.

Hvordan er denne med rust langs rammevangene i overgang til innerskjermer?

enkelt reg.nr forresten ;) blir lett å kjenne igjen deg på veiene :)

Du har nok rett, at Airbagen er en "option"
Det er ikke noe synlig rust i vangene nei, kanskje dette er et svakt punkt, har sett det på nyere 940
Enkelt nr. ja, greit å memorere...

roarrr
09/05/10, 22:20
Kan nok ikke huske å ha sett denne, men det er jo ikke en bil som stikker seg veldig ut heller da:) Men la merke til at den var Hamar-registrert ja :)

Hvordan var maten på Elg-kroa?

Overraskende, så var den elendig, riktignok kom jeg i 20:15 tida, de hadde åpent til 21:30.
Jeg har spist der flere ganger før, og alltid vært topp mat, men ikke denne gangen, kanskje er det nye eiere ??
155,- for harde kjøttkaker med vassen kålstuing, er ingen hit hos meg, blir nok et annet sted neste gang. Er litt irritert over Myklagard, stenge 18:00 på en lørdag, tidligere var det 24T service.

Takker Martin S, er kjempefornøyd.

The Sven
09/05/10, 22:24
Har hørt det er litt dårlig stelt der ja. Myklegard er nok heller ikke det det engang var. Tiurn på Koppang er nok et bedre alternativ om en klarer holde ut litt lenger. Evt så har jeg spist ålreit mat på Hanestad om en tåler enda en snau time til. Men da begynner det jo å bli sent, vet ikke hvor lenge de har oppe.

roarrr
09/05/10, 22:33
Har hørt det er litt dårlig stelt der ja. Myklegard er nok heller ikke det det engang var. Tiurn på Koppang er nok et bedre alternativ om en klarer holde ut litt lenger. Evt så har jeg spist ålreit mat på Hanestad om en tåler enda en snau time til. Men da begynner det jo å bli sent, vet ikke hvor lenge de har oppe.

Jeg tror at problemet ligger i nedgang i besøkene, at det ikke lønner seg lenger, men det er for dårlig at fra Hamar via Elverum, opp Østerdalen, så er det ingen 24T veikro oppe, trafikken går jo så det suser, skjønner lite.
Sven...jeg føler meg hjemme rundt Hamar og Elverum, var jo ett år på Haslemoen, det setter sine spor, trivelig folk, flott distrikt !!! Utrolig rettstrekke ved Haslemoen.

roarrr
09/05/10, 22:36
Den røde var hjemme den. Hadde ikke så veldig god tid idag da vi suste forbi for å proviantere. :)
Lys i beltelåsene er det i 960in min også. En liten rød diode.

Skal se om jeg finner dørpanelene når jeg skal hjem til helga og sjekke at de er intakte. De går til gi-bortpris om du f.eks kan plukke de opp i Stjørdal eller noe på kvelden 17.mai.

Det hadde vært toppers, gi meg en mld på 91881771, når det nærmer seg, så ordner det seg.
Rød diode ble jeg overrasket over, har aldri sett det på en 940 før. Kanskje standard, på visse modeller.
Kom gjerne innom om du er i farta.

Janus
09/05/10, 22:36
Dette hørtes ut som en veldig god handel :) pen farge også!

roarrr
09/05/10, 22:39
Dette hørtes ut som en veldig god handel :) pen farge også!

Bra handel, og...en flott farge. Det viste seg å være 409 Wine Red Metallic, blir nok knall, når jeg får polert.

Janus
09/05/10, 22:40
Bra handel, og...en flott farge. Det viste seg å være 414 Ruby Red Metallic, blir nok knall, når jeg får polert.

Ikke sant :) Må legge ut flere bilder av interiøret etter hvert også da ;)

roarrr
09/05/10, 22:41
Ikke sant :) Må legge ut flere bilder av interiøret etter hvert også da ;)

Skal ta bilder imorgen, og legge ut her.

gaupe
09/05/10, 23:10
Felgen du har på bilen, er vel den som vart levert på 780, Multi-X, er vel 15" denne? I motsetning til den felgen du tenker på, som er 14".

roarrr
09/05/10, 23:17
Felgen du har på bilen, er vel den som vart levert på 780, Multi-X, er vel 15" denne? I motsetning til den felgen du tenker på, som er 14".

Dette er nok Multi X ja, er i 15 tommer, mulig den var levert til 780, trodde den var levert som tilbehørsfelg til 240 Classic og SE, mener jeg har sett dette.
Det blir nok mine Galaxy havner på bilen i løpet av morgendagen.

gaupe
09/05/10, 23:19
Dette er nok Multi X ja, er i 15 tommer, mulig den var levert til 780, trodde den var levert som tilbehørsfelg til 240 Classic og SE, mener jeg har sett dette.
Det blir nok mine Galaxy havner på bilen i løpet av morgendagen.

Multi-X var standardfelg på 780, men har sett dei på enkelte andre utstyrspakkar, m.a. tysk 760 turbo i 90, og trur eg har sett 940 med dei.

roarrr
10/05/10, 19:49
Det har du nok rett i gaupe, har også sett Multi-X på en 940 for en stund siden.

Idag ble det innkjøp av ny CD-Radio, da den originale fra -91 ikke helt hadde lyd som en er vant til. Det ble en Alpine igjen, en CD 111, men må ha en monteringsramme, da den originale har ramme integrert.
Fikk også skiftet hjul, så nå er det Galaxy som gjelder. Tok en kikk på luftfilteret, og der hadde det ikke vært besøk på en stund, så et nytt filter ble montert.
Benyttet sjansen, og kikket under, det var ganske nytt eksosanlegg, ny Lambda sonde, og motoren var knusktørr under, tom. i skjøten mellom motor og girkasse.

Begge Caliperne foran var nye, skivene også, og skivene bak var uten rust, og rette og fine. Men...diffbrems var det ikke, typisk.

Neste moment blir en grundig motorvask, med påfølgende renblåsing med trykkluft, liker å ha det rent i motorrommet. Har bestilt verdens beste skinn-rens, og tilhørende skinnbehandling, det er et engelsk produkt som heter Gliptone, kjent i Jaguar kretser. Denne skinn-kremen lukter engelsk skinn, og det sies spøkefullt, at de som jobber med dette, ikke vil vaske hendene etterpå, da det lukter så godt. Jeg brukte dette på Jensen bilene før i tiden, og har aldri kjent noe stoff, som gjør setene mykere enn dette stoffet.

Tok et par bilder, men det snødde !!! lett, så de er ikke spesielt bra, får ta noen på en godværsdag, som visstnok skal komme imorgen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/634.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/635.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/636.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/637.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/638.jpg

JørnM_940
10/05/10, 20:00
Det kjøpes og selges biler ser jeg:p
Denne synes jeg så meget pen ut, å med tanke på prisen så tror jeg du gjorde et knallkjøp;) Jeg er ikke fan av interiøret der jeg da, men det er hver sin smak;) Har originale matter i den fargen, samt interiørteppe og mer liggende hvis det en gang skulle være av interesse;)

roarrr
10/05/10, 20:12
Det er pussig, men jeg synes disse interiørene er pene, om de er hele og fine iallefall. Jeg vet mange misliker disse fargene, men jeg trives med det.
Skal skrive de delene bak øret, er ikke umulig at jeg kjøper noe.

Joda, noen kommer, andre går...denne er nr. 4 iår, men vurderer å ta en pause nå, da denne var såpass fin....

Skulle ha hatt fire skvettlapper, om noen har liggende under puten.

THolandsli
10/05/10, 20:21
Har bestilt verdens beste skinn-rens, og tilhørende skinnbehandling, det er et engelsk produkt som heter Gliptone, kjent i Jaguar kretser. Denne skinn-kremen lukter engelsk skinn, og det sies spøkefullt, at de som jobber med dette, ikke vil vaske hendene etterpå, da det lukter så godt. Jeg brukte dette på Jensen bilene før i tiden, og har aldri kjent noe stoff, som gjør setene mykere enn dette stoffet.


Intressant. Hvor bestilte du dette stoffet?

roarrr
10/05/10, 20:43
Prøv www.gliptonebutiken.se det var der jeg bestilte idag. Stoffet er verd å prøve, det lukter sånn skikkelig engelsk Conolly skinn, er noe greier i kremen, som forsterker skinnlukt.

Kodja
10/05/10, 21:04
du skal til nardo bil treffet i helga med denne! så enkelt er det roar!
skal bli moro å se denne på tur til storlien snart om du ikke rekker deg til nardo bil.
å lukta må jeg kjenne! treverket kom definitivt til sin rett!!!!

SkjenneM
10/05/10, 21:40
kunne du vært interesert i å selge multi-x felgene?

roarrr
10/05/10, 21:58
du skal til nardo bil treffet i helga med denne! så enkelt er det roar!
skal bli moro å se denne på tur til storlien snart om du ikke rekker deg til nardo bil.
å lukta må jeg kjenne! treverket kom definitivt til sin rett!!!!


SkjenneM...felgene er donert bort til en kompis, som har en 240 Classic, syntes de passet perfekt på den.

Kodja, klart jeg kommer, skal prøve å shine det jeg kan før helga, så får vi se.
kan bli en interessant lørdag, i forhåpentligvis solskinn.

Kodja
10/05/10, 22:00
håper på solskinn ja. lite poeng i treff uten sol å fint vær :)

roarrr
11/05/10, 20:09
Idag ble det sanering av den gamle Radio Kasettspilleren som sto i 940`n, det var nok en staselig stereo i -91, men tiden går....
Det var et underlig styr, å renske bort alt ledningsnett, som ikke trengtes, da det sto original forsterker oppunder føttene der jeg sitter. Nå ble det en Alpine CD-111, kostet 1590,- ikke så verst.
Det var original montert seks høyttalere i bilen, så lyden ble godkjent, men høyttalerne i hattehyllen, er vel noen 4 X 9 tommere, som Volvo brukte før i tiden, så de kan kanskje skiftes ut en vakker dag.
Passet på å ta en skikkelig motorvask i finværet, så nå er støvets tidsalder over.
Neste steg er vel å polere, men rekker nok ikke det før Nardo Showdown...men-men.

Tanket idag, etter 62 mil, så fikk jeg på 50 liter, blir vel rundt 0,8 eller noe.

Lundberg Performance
11/05/10, 20:25
0.8 og ja, har aldri fått noen innsprut volvo under litern jeg, sikker for at jeg er en travel mann ;)

JørnM_940
11/05/10, 20:35
0.8 og ja, har aldri fått noen innsprut volvo under litern jeg, sikker for at jeg er en travel mann ;)
Hehe:p Fikk 940'n ned på 0,7 på langkjøring faktisk, men da gikk jeg virkelig inn for det.

roarrr
11/05/10, 21:29
Er egentlig ikke noe problem å komme ned på 0,7, men da lønner det seg å ha muskelsvinn i høyrefoten. Mitt forbruk er fra hjemkjøringa fra Sandefjord lørdag natt, pluss småkjøring siden da.
Lundberg, du er nok inspirert når du kjører, da går det litt mer, men det er jo artig da.....

ChrML
11/05/10, 21:35
Går litt i perioder igrunn :p. Noen ganger er det rolig aksellerasjon og rimelig økonomisk kjøring, andre ganger er det flat pedal til turtallsperra på gira under aksellerasjon hver gang :p.

Agrostar
11/05/10, 21:53
Pleier å ha ein 0,83-0,9 om sommaren. I vinter har eg brukt merkbart mindre, og greidde få den ned på 0,78 eller i den dur faktisk, skjønnar det ikkje :p

ChrML
11/05/10, 21:56
Pleier å ha ein 0,83-0,9 om sommaren. I vinter har eg brukt merkbart mindre, og greidde få den ned på 0,78 eller i den dur faktisk, skjønnar det ikkje :p
Sladder du ikke om vinteren? :p

Agrostar
11/05/10, 22:04
Niks ;) Det overlet eg til andre.

Christian
11/05/10, 23:42
Pleier å ha ein 0,83-0,9 om sommaren. I vinter har eg brukt merkbart mindre, og greidde få den ned på 0,78 eller i den dur faktisk, skjønnar det ikkje :p

Kald luft tar mindre plass enn varm luft. ;)
Derfor går den også bedre om vintern.

JørnM_940
11/05/10, 23:56
Kald luft tar mindre plass enn varm luft. ;)
Derfor går den også bedre om vintern.
Da burde den vel bruke mer? Kald luft tar mindre plass --> plass til mer luft, og mer luft betyr mer bensin for opprettholde forholdet. Mer bensin/luftblanding --> bilen går bedre som du sier.

Christian
11/05/10, 23:57
Da burde den vel bruke mer? Kald luft tar mindre plass --> plass til mer luft, og mer luft betyr mer bensin for opprettholde forholdet. Mer bensin/luftblanding --> bilen går bedre som du sier.

Noe som igjen fører til at man trenger mindre pedal for å gjøre samme jobben.

Eller tenker jeg helt feil? :p

JørnM_940
12/05/10, 00:03
Noe som igjen fører til at man trenger mindre pedal for å gjøre samme jobben.

Eller tenker jeg helt feil? :p
Ja, sånn sett vil den vel bruke mindre;) (tror jeg). Men den vil altså gå bedre som du sier, så hvis man søker maks ytelse over lengre tid (flat pedal mao) så vil man få forbrent mer bensin per tidsenhet i kald luft = bilen bruker mer bensin per tidsenhet.

roarrr
12/05/10, 13:22
Kaldere luft = bedre fyllingsgrad....bilen går bedre.

roarrr
14/05/10, 14:42
Denne uken har det gått smått om senn litt framover med forskjellige småting.
Skal rette opp en liten bulk på høyre hjørne, og lakke dette etterhvert. Det viste seg at fargen på bilen var Wine Red 409 Metallic, rød med en touch av rosa etter min mening.
Har et problem med Defa alarmen, den lever litt sitt eget liv. Om jeg stopper bilen, lar nøklene stå i, er borte 5 minutter, og starter igjen, så går alarmen.
Samme om jeg holder på her hjemme, står nøklene i, så går alarmen, om jeg åpner en dør, eller bagasjerommet.
Det går fint å slå av med fjk, men litt vel mye kikking, når en står utenfor butikken, og det uler friskt.
Kanskje det er mulig å programmere den, så den ikke utløses av det minste lille??

Det er en eldre alarm, men de litt klumpete fjernkontrollene, men har vært greit å hatt dette iorden egentlig.

Det blir nye felger og dekk imorgen, må dra helt til Östersund, men det er nok verdt det, får ta noen bilder og legge her imorgen kveld.
Galaxy felgene er solgt til et VCCN medlem.

Beklageligvis, så blir det ikke tur til Nardo imorgen, men om en skal gjøre gode kjøp, så må en bare dra.
Motorantennen fikk jeg skremt liv i, men hjelp av en skiftenøkkel, løsnet mutteren på antenne festet, og dro opp antennen med et rykk, så kom begge seksjonene opp.

God Helg til alle, blir nok livat , både i lundar, og andre steder i helgen.

Lundberg Performance
14/05/10, 15:50
hvilke felger da?

roarrr
14/05/10, 15:57
Det ble Super DTM 8,5 x 17

Lundberg Performance
14/05/10, 15:58
dem er fine ja ;)

Christian
14/05/10, 15:59
Lar du bilen stå med nøklene i utenfor butikken?

roarrr
14/05/10, 16:12
Lar du bilen stå med nøklene i utenfor butikken?

Har gjort det bestandig her i bygda, men en vet aldri når noen ukjente kommer, og stikker av med alt, er nok bedre å ta med seg nøklene.
Men...er glad det er en fredelig plass Meråker, 2600 innbyggere.

Det mest dramatiske som har skjedd i det siste, var noen som kvalte en moped utenfor Shell.

Kodja
14/05/10, 16:54
Det mest dramatiske som har skjedd i det siste, var noen som kvalte en moped utenfor Shell.

hehe elsker rolige plasser! glemte å låse ytterdøra i natt før jeg dro til byn jeg... stod ulåst fram til nå :p bøgda vettu :D

Lundberg Performance
14/05/10, 17:13
hehe elsker rolige plasser! glemte å låse ytterdøra i natt før jeg dro til byn jeg... stod ulåst fram til nå :p bøgda vettu :D

er jo beste plassen å bo, slipper politi, kan hærje å ha en fest uten at naboen sutrer :P

roarrr
15/05/10, 19:54
Da ble det en omgang nye felger og dekk idag, var en tur over til Sverige og handlet. De hadde gått 500 mil, så omtrent ut som nye.

Neste steg er nok å få på et senkesett, nå er det litt XC preg over den, spesielt fram, ble den ganske høy.

Imorgen er det polerings dag, tungt arbeid, men resultatet betaler slitet.
Dere får alle ha en riktig fin 17 Mai, ta det med ro etter veiene, onkel sover
aldri:cool:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/882.jpg

jonass
15/05/10, 21:50
Bare for og stille nysgjerrigheten min, hva det en her "oppe" som kjøpte felgene, syns jeg så en 740 med slike en dag her.

Trodde aldri du skulle ha på super dtm felger, du har da hatt så mange fine orginale felger.

TurboHansen
15/05/10, 22:26
Galaxy felgene kledde bilen bedre ;) Fin bil da har her :)

roarrr
15/05/10, 22:48
Nei, det var en på Østlandet som kjøpte felgene.
Er også enig i at Galaxy er knallfine felger, og Super DTM er kanskje litt overkill, men nå har jeg prøvd disse også.
Mulig jeg selger DTM felgene, vet ikke helt.
Får se etterhvert hva det blir til, finnes mange fine originalfelger til Volvo.

JørnM_940
16/05/10, 13:28
Uansett hvor mange som har det.. SuperDTM er tøft! Det er min mening hvertfall... men holder lenge med 17", hvertfall til sedan:) Synes bilen kledde felgene bra jeg, bare få den litt lavere nå så;)

Testdriver
16/05/10, 14:13
Uansett hvor mange som har det.. SuperDTM er tøft! Det er min mening hvertfall... men holder lenge med 17", hvertfall til sedan:) Synes bilen kledde felgene bra jeg, bare få den litt lavere nå så;)
Helt enig, Superdtm felger er rått :cool:

roarrr
16/05/10, 15:42
Uansett hvor mange som har det.. SuperDTM er tøft! Det er min mening hvertfall... men holder lenge med 17", hvertfall til sedan:) Synes bilen kledde felgene bra jeg, bare få den litt lavere nå så;)

Det har du rett i, skal senke den ca. 40 mm. bestiller vel settet på tirsdag.
DTM er råe felger, ingen tvil, var litt usikker i kombinasjon med stilen på bilen bare...

roarrr
17/05/10, 09:32
Vil ønske alle medlemmer og andre, en flott 17 Mai, dra ut og vis fram bilene idag.
Satt også på morgenen idag og tenkte at jeg har vært heldig med reg.nr, når en tenker på de tre siste sifferne.

Testdriver
17/05/10, 18:38
Takk for det du :)
Var heldig med skiltet ja!

Janus
17/05/10, 23:12
Har lyst på skilta dine :p

roarrr
22/05/10, 08:01
Da har dagene gått, uten at det har blitt mekket noe særlig.
Tok en tur til Bilradiospesialisten (hvorfor dette laaange navnet) igår, og handlet inn nye 6x9 høyttalere bak, av ukjent merke, pluss to stk. RF foran, så får vi høre hvordan dette vil låte.

Hadde besøk av Kodja og en kompis av han igår, de hadde vel proviantert litt i Storlien, kjekt å få besøk iblant.

Jeg snakket med Bilradio..... om DEFA-alarmen i bilen, som lever sitt eget liv, og vurderer enten å kutte den ut, eller sette den i stand.
Når jeg går fra bilen med nøklene i, eks: hjemme, så slår alarmen seg på etter noen minutter, skal den gjøre det ????
Åpner jeg førerdøren, hender ingenting, men bagasjelokket, da...uler det.

Tungvinte greier, men får se, om jeg kobler den bort helt kanskje, er ikke alltid like kjekt, å få oppmerksomhet på dette viset.

Om noen trenger en aktiv sub, flat type, så har jeg en ny liggende, ikke utpakket enda, selges rimelig.

OHKorpan.
22/05/10, 09:33
Den alarmfeilen hadde jeg på en BMW en gang, da jeg kom til Bilradiospesialisten mente de alarmen var utgått å ikke verdt å bruke penger på.....

Kodja
22/05/10, 10:28
fin i virkeligheten å denne bilen ja! lyst interiør gjør seg! :)
kompisen var Volvo-Power :)

roarrr
23/05/10, 19:40
Da ble det kompisen som skulle ha Multi X hjulene, skulle ha noe større, så nå er de tilsalgs, har lagt de i salgstråden.

Har byttet høyttalere foran i helgen, skal bytte bak, så fort været bedrer seg, det kommer rapport.

roarrr
26/05/10, 17:38
Igår kveld var det ingen vei tilbake, det ble skinnpleie for hele slanten.
Kjøpte Gliptones rens, pluss skinnkrem, og fikk både renset og satt setene inn med skinnkrem.
Gliptones produkter inneholder et stoff, som lukter....Jaguar, det lukter dyrt engelsk skinn.
Oppdaget, etter at jeg kjøpte produktene i Sverige, at det er noen som forhandler dette i Norge også, men til en adskillig dyrere pris, så det blir nok jeg handler fortsatt i Sverige.
Skal nok ta tre behandlinger, så får vi se hvordan setene blir.

Kan anbefales til de som har skinn, lukter utrolig godt !!

roarrr
30/05/10, 20:55
Utrolig, skinnet i bilen lukter bedre, for hver dag som går, fantastisk stoff Gliptone.
Idag så det ut som det skulle holde seg uten regn, så jeg brettet opp armene, og begynte å rive ut alt bak....baksete og rygg, pluss hyllen over høyttalerne der bak.
Skulle bytte 6 X 9 :ene bak, og dette var eneste utvei, da de var delvis sjult under denne hyllen.
Det viste seg å være Volvos originale 6X9 som satt der bak, men nå ble det noen nye, som forhåpentligvis gir mer lyd enn de gamle.
Trodde ikke Volvo leverte 6X9 for tjue år siden, men alt virket originalmontert, så det er nok tilfelle.
Men de er noe mer tungdrevne, så det ble to nye, oh lyden ble virkelig mye bedre.
Det er jo begrenset hvor mye lyd en får med en Alpine CDE111, men 4X50 watt, men lydbildet ble luftig og fint, med fin myk bass.

Under baksetet hadde noen unger selvfølgelig mistet 16 drops, av ukjent merke, dette hadde delvis smeltet, og limt sitteputen fast, så jeg trodde aldri jeg skulle få den ut.
Den satt som fan...og etter mye slit, så kom den, men noe av den satt fortsatt fast i gulvet.

Fikk iallefall støvsuget og vasket gulvet ordentlig, pluss at jeg støvsuget hyllen bak, og gjorde rent både baksete og rygg.
Nå er det to Rockford Fosgate 5 1/4 framme, pluss de på dashen, og to 6X9 bak, så lyden er OK.
Hadde vel ønsket litt mer trøkk, men får se etterhvert.

Planen om å selge Super DTM, ble skrinlagt, da jeg liker de ganske godt, passer inn med bilen synes jeg.
Skal ta noen bilder, etter skinnbehandling nr. to, og legge ut her, det snødde!!
faktisk sist jeg tok bilder.

The Sven
30/05/10, 23:20
Nå ble jeg forvirret!!!


Under baksetet hadde noen unger selvfølgelig mistet 16 drops, av ukjent merke.

Sitat fra facebook:


15 drops halvsmeltet under sitteputen

Janus
31/05/10, 08:07
Nå ble jeg forvirret!!!



Sitat fra facebook:

Huff ja, var det 15 eller 16? :p

roarrr
31/05/10, 08:31
Vel, det var nok egentlig fler, men det så ut som en godte-sørpe, så det er vanskelig å si.
Heldigvis så er skinnsetene nesten som nye, kun litt naturlig slitasje på venstre sida av førerstol, kommer ikke til å gjøre så mye med det.

Det blir vel å shine motorrommet, pluss å polere hele bilen som er neste steg, er kjekt når bilen er forholdsvis rak og fin.

gaupe
31/05/10, 08:45
"Billig" og greitt oppsett dette? Kunne tenkt meg noko som spelte bra til ein moderat penge til 240en, men kan ikkje ha noko bling stereo av noko slag i den, for å sleppe unna innbrot.

roarrr
31/05/10, 11:37
Gaupe: Ja, det var meningen å få fin kvalitets lyd, uten for store investeringer.
Om jeg hadde hatt 240, så har jeg villet gjort følgende.
Kjøpt en rimelig, men bra spiller, og montert to 4" av god kvalitet foran, pass på at dB/m er så høyt som mulig, gjerne over 90 dB, bak har jeg satt to 6" av likeledes kvalitet, og pass på å skru de fast godt, da kommer den fine bassen frem.
Jeg velger 6" for de er lett å bygge inn uten å styre for mye der bak.

Når det gjelder kabler, så synes jeg vanlig lampe-kabel er perfekt, den leder godt, og er ganske tynn, og lett å legge.

Med dette oppsettet, så har en egentlig et bra anlegg, som spiller fint, og har såpass bass, pga. de to 6" bak, at det er behagelig.

Mine høyttalere foran kostet 750,- og 6X9 i hattehyllen kostet 295,- for paret!
Alpine spilleren, CDE111 kostet 1495,-, og lyden er fyldig og veldig bra.

gaupe
31/05/10, 12:14
Gaupe: Ja, det var meningen å få fin kvalitets lyd, uten for store investeringer.
Om jeg hadde hatt 240, så har jeg villet gjort følgende.
Kjøpt en rimelig, men bra spiller, og montert to 4" av god kvalitet foran, pass på at dB/m er så høyt som mulig, gjerne over 90 dB, bak har jeg satt to 6" av likeledes kvalitet, og pass på å skru de fast godt, da kommer den fine bassen frem.
Jeg velger 6" for de er lett å bygge inn uten å styre for mye der bak.

Når det gjelder kabler, så synes jeg vanlig lampe-kabel er perfekt, den leder godt, og er ganske tynn, og lett å legge.

Med dette oppsettet, så har en egentlig et bra anlegg, som spiller fint, og har såpass bass, pga. de to 6" bak, at det er behagelig.

Mine høyttalere foran kostet 750,- og 6X9 i hattehyllen kostet 295,- for paret!
Alpine spilleren, CDE111 kostet 1495,-, og lyden er fyldig og veldig bra.

Skal sjå litt nærmare på det, trur det er greitt å bytte ut høgtalarar først.

Men eg er mest lysten på ein spelar utan noko CD, berre avspeling av MP3 og radio held lenge. Å bytte CD og betene radio i 240, når det står bak girstanga, er i høgste grad trafikkfarleg. Så hadde vore interessant med ei løysing der ein flytta display og kontroll til ein annan plass på dashboardet.

The Sven
31/05/10, 14:41
Skal sjå litt nærmare på det, trur det er greitt å bytte ut høgtalarar først.

Men eg er mest lysten på ein spelar utan noko CD, berre avspeling av MP3 og radio held lenge. Å bytte CD og betene radio i 240, når det står bak girstanga, er i høgste grad trafikkfarleg. Så hadde vore interessant med ei løysing der ein flytta display og kontroll til ein annan plass på dashboardet.

De fleste produsenter kan jo tilby modeller med fjernkontroll som enkelt kan festes på rattet.

Torra
31/05/10, 14:54
De fleste produsenter kan jo tilby modeller med fjernkontroll som enkelt kan festes på rattet.

noen gang fysisk bytta CD med en fjernkontroll? (se bort ifra CD-veksler i bagasjerommet nå da :P )

The Sven
31/05/10, 15:09
gaupe snakker om en ren MP3/radio enhet, og å flytte display og kontroll til en annen plass på dashbordet.

gaupe
31/05/10, 15:15
De fleste produsenter kan jo tilby modeller med fjernkontroll som enkelt kan festes på rattet.

Jo, men så treng ein gjerne displayet litt meir fornuftig plassert. Men det fins sikkert det også. Men fjernstyring på R-sport rattet er vel ikkje så passande.

Torra
31/05/10, 15:18
gaupe snakker om en ren MP3/radio enhet, og å flytte display og kontroll til en annen plass på dashbordet.

Qutoe Gaupe:
Å bytte CD og betene radio i 240, når det står bak girstanga, er i høgste grad trafikkfarleg.

Uansett, på Sony spilleren min får man kjøpt til en liten "dott", ala slik man pakker i ørene for å høre dårligere.. Som man kan vri og trykke på osv, ikke stor.. Passer fint til å sette på f.eks foran midtarmlene. Så når man har hånden på armlenet, er det bare å bøye håndleddet ned og betjene ^^

The Sven
31/05/10, 15:20
Du leser visst bare det du selv ønsker å lese Torra....

roarrr
31/05/10, 19:51
Skjønner hva Gaupe vil, men jeg velger å ha det enkelt, og rimelig ikke minst.
Hører for det meste på radio, men liker å ha klar fin lyd.

Blir lei etterhvert av å skifte CD plater, nyter det trønderske landskapet istedet

Kodja
31/05/10, 19:57
Blir lei etterhvert av å skifte CD plater, nyter det trønderske landskapet istedet

blir lei av å skifte cd plater? jeg blir lei av å skifte iPod jeg... selv om jeg har 10 000 sanger å videoer så blir jeg dritt lei! savner elantenne på vogna mi så jeg kan høre på radio. nekter å montere fast. skal være elektrisk opp å ned sak :p
har ikke had radio på gudene vei mange (2) år nå... savner det faktisk :p