PDA

Vis full versjon : bakaksel/speedometer



depress
09/05/10, 08:22
byttet bakaksel på bilen min før vinteren får å ha en aksel med orginal sperre. men det viste seg at speedorinigen var feil så jeg blei uten speedometer. nå har jeg byttet tilbake og speedometeret funket i 5min så ga det seg. noen som har erfaring med dette? det er akkurat samme bakaksel eneste som jeg har gjort med den er å bytte olje på akselen.bilen: 745gl 90mod

ktmsk
09/05/10, 18:35
kan være at speedoring har hengt seg fast i sensoren har vert borti det sjølv
:eek:

TeamBørnOut
09/05/10, 20:41
Ville sjekket over kablene først gitt :)

depress
09/05/10, 22:03
kabler blir fint å sjekke:D har bare 2 framseter i bilen. allt annet er borte. eventuelt hva bør man gjøre om speedoringen har hengt seg fast i sensoren?

TeamBørnOut
09/05/10, 22:14
Om du har rygga på noe så dekslet har gått inn i diffen :P Har du gjort dette så kjøp nytt deksjel

asdf
09/05/10, 22:23
Jeg har vært borti at speedometeret har pajja. Først ramla signalet til hjernen bort, så ramla nåla på 0. I begynnelsen hjalp det med et velretta slag på instrumentpanelet for at nåla skulle sprette opp til rett hastighet, men tilslutt var også det bortkasta.

Har du et sånt VDO instrument med 4pins kontakt på speedometeret? Det kan være vanskelige å finne brukt

depress
09/05/10, 22:26
nei har ikke klart å rygge på noe ennå:p var vel bare flaks nå i vinter med nesten svarte ruter bak og uten ryggelys:D men vil den ikke funke da om sensoren kommer fornærme speedoringen? hørt noen snakke om at hvis det ikke er pakning mellom digghuset og dekselet så kan det være nok til at det vil bli kluss?:confused:

TeamBørnOut
09/05/10, 22:28
aldri brukt noe pakning. bruker bare sikaflex eller lignende. alltid fungert

depress
09/05/10, 22:29
har vdo ja. med 4 pins. har prøvd å bytte speedometer også.

depress
09/05/10, 22:30
kan det ha noe med olja å gjøre? at det er får mye eller får lite? jeg vet ikke:confused: jeg fylte på olja da akselen var montert på bilen og bilen sto plant. kan vel umulig ha fått får mye olje da?

asdf
09/05/10, 22:43
Det er vel bare å begynne å sjekke ledningene, sensoren (avstand til tonehjul og om den i det hele tatt fungerer) pluss instrumentpanelet. Regner med du har feilkode 3-1-1 også.

Men somsagt, speedometeret mitt (samme som du har) kunne ramle bort, og komme tilbake igjen helt plutselig etter alt fra noen sekunder til flere uker.

depress
10/05/10, 14:31
ingen feilkoder. sjekket det først.:( hva var grunnen til at det skjedde med ditt? ødelagt? fiksbart?

asdf
10/05/10, 15:19
Hvis du ikke har feilkode 3-1-1 tyder det på at hjernen får hastighetssignal fra speedometeret. Signalet går inn til speedometeret og ut til bensinhjernen. Da er det sannsynligvis selve instrumentet som er på bærtur.

TeamBørnOut
10/05/10, 15:25
dårlig jording er vanlig problem. varmt / kaldt omhverandre pga varmeapparatet gjør at printplata lever et hektisk liv om vintern... på 940 90-93 så mister man jord til oljelampa og lamdalampa (som oftest) først... Dette merker man ikke når man kjører hehe....)

depress
10/05/10, 21:09
så slemt. olje lampe mi lyser, og lambda. men skal sjekke opp det. får ja jeg burde jo vist at det kom signal fram. får abs`n funka igjen etter at jeg bytta tilbake akselen

jonass
11/05/10, 19:56
Om absen funker så er det nok speedoen din som kødder eller kretskortet, typisk feil som TBO sier