PDA

Vis full versjon : 90`240 startvansker



Elverumawd
16/12/12, 17:44
Hei, har da gått i innkjøp av en 240 med F Motor. Denne har stått lenge, men vil ikke starte, nye plugger, coil og fordeler. Den tenner i noen sekunder så stopper den.

Noen som har ett svar på hva det kan være? En liste med mulige feil gjør ikke noe, så har jeg litt å se på ;-)

Takk for svar!

Mvh Lars-Erik

V90
16/12/12, 18:31
Svinghjulssensor?

Elverumawd
16/12/12, 19:57
Er det noe måte å sjekke den på uten å bytte til ny da?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

HarryVolvo
16/12/12, 20:50
Ohme den...

Sjekka feilkoder?

Elverumawd
16/12/12, 22:57
Har aldri vært borti det. Ohme? Måle motstand?

sendt fra galaxy'n ;-)

Jan turbo
17/12/12, 21:31
Hør etter om bensinpumpene dine går som de skal. Når du setter på tenninga skal pumpene gå i ca 2-3 sek før de stopper,det kalles priming. Hvis du er i tvil om de går skikkelig så bytter du releet til pumper og hjerner. Sitter sammen med hjerner under/bak hanskerommet. Er hvitt av farge. Sjekk også om det er skikkelig gnist på plugga dine.

Elverumawd
18/12/12, 06:54
Det skal jeg sjekke! Fikk start igår, men plugga sota no jævelig. Det er vel sikkert for att den får for lite?

sendt fra galaxy'n ;-)

Sondre93
18/12/12, 17:20
Den får nok for mykje. Prøv og napp kabelen til lmm og sjå ka som skjer. Sjekk også feilkoder!

Elverumawd
18/12/12, 17:57
Nerka ikke no forskjell. Har ikke prøvd å finne feilkoder da jeg ikke har slikt fint utstyr selv :-)

sendt fra galaxy'n ;-)

Jan turbo
18/12/12, 18:12
Feilkoder tar du ut ved venstre støtdempertårn,der sitter diagnoseboksen din.

Elverumawd
18/12/12, 18:51
Klikker i relee til bensinpumpa. Den starta idag uten problemer. Synes detta er rart. Må jeg på verksted for å lese feilkoder? Eller er det no apparat jeg kan skaffe sjøl?

sendt fra galaxy'n ;-)

volvo245gl
18/12/12, 19:01
Klikker i relee til bensinpumpa. Den starta idag uten problemer. Synes detta er rart. Må jeg på verksted for å lese feilkoder? Eller er det no apparat jeg kan skaffe sjøl?

sendt fra galaxy'n ;-)

Feilkodene leser du av selv:
http://www.volvoclubofbc.com/technical/systemfaultcodes.html

Elverumawd
19/12/12, 09:06
Den lyser bare :/ http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/932.jpg

sendt fra galaxy'n ;-)

T90
19/12/12, 09:12
Du må sete den ledningen som står fast på lokket ned i ett av hullene som det går ledning til.
så skriver du opp antall blink ganger antall blink.
eks: 3-------3--------2(2 blink rett etter hverandre)

Elverumawd
19/12/12, 09:17
Fant av det. Blink tre enkle blink som indikerer att det ikke sjal være noen feil. Men noe er det da. Kan det være feiltenning?

sendt fra galaxy'n ;-)

T90
19/12/12, 12:15
har du sjekket om motoren får nokk bensin?
eller byttet bensin filter/ luft filter?

Elverumawd
19/12/12, 12:29
Plugga sotes jo med tjukktlag . Men det virker som att den feiltenner.

sendt fra galaxy'n ;-)

Jan turbo
19/12/12, 15:43
Sjekk om regreima di har hoppet over. Det skjer av og til.

Elverumawd
19/12/12, 16:09
Tenkte på det eller svinghjuls sensoren?

sendt fra galaxy'n ;-)

v0lv0 Aksar
20/12/12, 12:32
tenning justeres automatisk på LH 2,4, om det er det du har. så uansett kor du vrir og vrenger rotoren, så stiller den seg inn automatisk. hvordan er returen på bensinen? den vil få meir bensin om denne er litt tett da det vil komme meir trykk. om eg ikkje husker heilt feil så skal det ligge rindt 3,5 bar, men dette er eg meget usikker på.
er ikkje det mest sansynlige heller da.
rett meg om dette er feil!

hadde ein 240 med b23e ein gang. denne var også veldig tungstartet, viste seg det at registerreima hadde hoppet etpar hakk, slik at kamakslingen kom litt etter en kva som burde være. kinna i 1 minutt, fekk start på den, og sleit med å holde den i gang. hørtes ut som det var tenningsveil, fjuska og pottsmell. men da den kom over turtallkicet, så "skaut" den til værs :D
så i og med den har stått lenge, reg-reima er gamme(?!) så kan det være den har hoppet etpar hakk, vill sjekket dette, da det hørest ut som feiltenning.

bruker du gasspedal da du starter?

Elverumawd
20/12/12, 13:45
Får sjeke det da jeg stikk nord att! Bruker ikke gassen nei, å første start ettter plugg pussibg starter den lett, men går vondt.

sendt fra galaxy'n ;-)

v0lv0 Aksar
20/12/12, 22:40
hmm ja skjønner. eg ville prøv med litt gass, og sjå om du klarer å holde gang på den.
meiner mine plugger sota forferdelig ved feil på registeret.

om eg forstår det rett..... den starter i nokon sekunder, og stopper etterpå? eller går den, vondt på tomgang?

veit du korleis du gjer det med registeret, for å sjekke om det er rett? :)

Elverumawd
20/12/12, 23:03
Starter og går utrolig vondt! Hopper mellom 400 og 900omdreininger ca på tomgang... gir jeg full så kommer det pottsmell og øker saaaakte til ca 4000, så øker den normalt.

sendt fra galaxy'n ;-)

Elverumawd
04/01/13, 18:45
Da er man på tur nord att! Så kanskje får man gjort litt med vogna? :-) hvordan kan jeg se att den har hoppa på reg.reima?

sendt fra galaxy'n ;-)

J.Øyen
04/01/13, 19:25
vist den soter/ får alt for mye bensin kan det være lambadan som har kvella

Elverumawd
04/01/13, 20:02
Kan jo være, men den er helt ny :/

sendt fra galaxy'n ;-)

Elverumawd
10/01/13, 13:43
Å der slutta den å tenne... så da får'n brette opp arma og starte full feilsøking att :-) takk for tips og triks tidligere!

sendt fra galaxy'n ;-)

v0lv0 Aksar
14/01/13, 16:42
om du kjøper haynes håndbok om 240 på biltema, så er dette et VELDIG hjelpsom bok. der det står rett og slett ALT! her ser du og dette med register og alt :) vil tru at du ganske sikkert blir litt fasinert av den boka sjølv, og du kjem til å sitte i "unødvendig" tid å lese om ting i boka som du egentlig ikkje lurte på ;)

Elverumawd
14/01/13, 17:08
om du kjøper haynes håndbok om 240 på biltema, så er dette et VELDIG hjelpsom bok. der det står rett og slett ALT! her ser du og dette med register og alt :) vil tru at du ganske sikkert blir litt fasinert av den boka sjølv, og du kjem til å sitte i "unødvendig" tid å lese om ting i boka som du egentlig ikkje lurte på ;)

Hehe, takk for tips! :-)

sendt fra galaxy'n ;-)

Elverumawd
13/02/13, 08:30
Nærmer seg problemløsing håper jeg :-p Får meget svak eller ingen gnist. Kan svinghjul sensoren noe med dette å gjør? Det kan jo være coilen så klart. Hjerne og tenningsmodul er nytt.

sendt fra galaxy'n ;-)