PDA

Vis full versjon : Bytte lyspærer i Instrumentpanel, Hvordan er fremgangsmåten ??



Volv850
14/12/12, 20:51
Noen som har en god oppskrift på hvordan man byttet pærer i Dashbordet på volvo 850 ?
Min har airbag på ratt og førerside så vil helst unngå å tukle så mye med den...

Hvilken pærer er det bak der?

Vanlige stikkpærer ? eller noen spesiell sokkel på denne pæren?



Hvilken pærer står det i varmeapperatet ? åpnet å så 3 pærer, men fikk dem ikke ut ? Triks ?

Erlend
15/12/12, 10:04
Jeg googlet how to remove dashboard volvo 850 og kom in. På swedespeed sin side tror jeg. Og der ligger det i bilder og alt. Kjempe enkelt. Jeg har airbag og alt og fulgte denne metoden, null problem, bytta pærer på 15 min. Fra jeg begynte til jeg var ferdig :) pærene i instrumentpanelet skal være w3w. Jeg bytta til led, og det var 6 stk tror jeg:)

http://volvospeed.com/Dashremove.htm . Her er linken dit:)

Volv850
15/12/12, 22:45
Bør jeg ikke koble fra Airbag før jeg begynner ?
Står jo ingen ting om hvordan jeg kobler denne fra

R-M-I
15/12/12, 23:16
Av med minuspolen på batteriet..

Skru ut hanskerommet.. Koble fra den røde/Orange kabelen som er under der... That's it..

Erlend
16/12/12, 09:15
Behøver ikke koble fra airbagen på den prosedyren som jeg linka til. Er aldri i nærheten av å kunne kortslutte noen ting. Det gikk helt fint for meg:)

TheStig
18/12/12, 00:23
Kan bekrefte at man ikke trenger å ut med airbagen eller noen skruer rundt hanskerommet. Skru ut skruene på sjåførsiden til og med skruene i de midterste luftedysene, da greier du å bøye opp dashbordtoppen akkurat nok til at du får lirka ut instrumenthuset. Bare trekk rattet helt ned og bak, og legg gjerne et eller annet som mellomlegg til å holde dashbordtoppen litt oppefra på høyresiden av instrumenthuset så du slipper å løfte samtidig som du lirker ut huset. Da kommer du greit til for å få trekt av kontaktene bak huset og løftet det ut.

Jeg fant ut at den letteste måten å lirke det ut på var å løfte det rett opp så langt det går, for så å vippe det over kanten med glasset vendt ned. Og motsatt prosedyre for å lirke det tilbake igjen.

locked
18/12/12, 12:07
Enkelte av pærene kjem du til med å ta ned støydempingsplata over pedalane og rekke handa opp i der. Sparar mykje tid.

TheStig
18/12/12, 12:20
Enkelte av pærene kjem du til med å ta ned støydempingsplata over pedalane og rekke handa opp i der. Sparar mykje tid.

Prøvde denne metoden aller først på min, men nådde bare 2 av pærene til selve instrumenthuset. Pærene til klokka er bare å glemme hvis man ikke har et ekstra håndledd, og samme med de 2 andre pærene. Men det er jo ikke sikkert alle biler er helt like med tanke på antall kabler. Og ei lita hånd vil være en stor fordel, jeg holdt på å sette meg totalt fast oppi der. Vært lite flaut om man måtte ringt etter hjelp da.. :p

vegarols1
19/12/12, 08:52
Prøvde den veildern som ble linket til :) Det var kjempe lett å gikk veldig fort å skifte da :) å wohoo for en forskjell å gå fra gamle brente pærer til nye blanke :D

Turbovogn850
30/01/13, 14:00
Kan bekrefte at man ikke trenger å ut med airbagen eller noen skruer rundt hanskerommet. Skru ut skruene på sjåførsiden til og med skruene i de midterste luftedysene, da greier du å bøye opp dashbordtoppen akkurat nok til at du får lirka ut instrumenthuset. Bare trekk rattet helt ned og bak, og legg gjerne et eller annet som mellomlegg til å holde dashbordtoppen litt oppefra på høyresiden av instrumenthuset så du slipper å løfte samtidig som du lirker ut huset. Da kommer du greit til for å få trekt av kontaktene bak huset og løftet det ut.

Jeg fant ut at den letteste måten å lirke det ut på var å løfte det rett opp så langt det går, for så å vippe det over kanten med glasset vendt ned. Og motsatt prosedyre for å lirke det tilbake igjen.


Kan bekrefte at metoden til "The Stig" fungerer, måtte bruke denne metoden da airbagen min ikke ville slippe taket på dashbordet mitt :P
Mye enklere enn å fjerne halve dashen ;)

vegarols1
30/01/13, 14:02
Ja tok bare 3 minutter :-) kanskje 5 :D

Turbovogn850
30/01/13, 14:06
Jaa :)
Men det som er viktig er å legge noe som kan beskytte plastikken til speedometeret når man trer dette over plastikken på dashet så det ikke kommer riper ;)