PDA

Vis full versjon : Mulig ABS problem på V70?



iStereo
14/12/12, 13:05
Som de fleste har fått med seg så snør det og blåser på Jæren nå om dagene.. :p Var på vei i fra jobb i går da jeg satte meg fast i ei snøfonn som lå over veien, fikk da umiddelbart bremsefeil. Det lyste et rødt symbol (rød sirkel med «klosse» merking og en P i midten?) samt at ABS ikonet lyste. Jeg ble tauet løs av en traktor som kom, og jeg startet bilen igjen, da forsvant det røde symbolet mens ABS ikonet lyste fortsatt, og bilen hadde ikke ABS bremser.

Fikk også en skriftlig melding på svensk også.. noe med «bremsefeil, stopp bilen raskest mulig» eller noe i den duren.

Hentet bilen hjem sent i går kveld, ABS symbolet lyste da jeg startet opp, og slik var det i flere minutter mens jeg klargjorde bilen. Men da jeg kom ut på veien, og fikk litt fart, så slukket ABS lyset og jeg fikk igjen ABS bremsen. Nå i dag så virker den som normalt.

Jeg tenkte at jeg fikk noe snø på en bremsesensor en plass da dette skjedde. Ser ut som at den tanken var riktig. :) Men skal man få bremseproblemer når man kjører seg fast i ei snøfonn?? Klarte det kunststykket og kjøre fast XC90'en ordentlig fast i ei snøfonn i går også, den fikk ingen bremse/ABS problemer!

Er dette jeg burde sjekke ut på min V70?? Eller er dette normalt?? :)

Øyvind G
14/12/12, 13:43
Når du har satt deg fast, så har du sikkert hatt hjulspinnn på ett eller flere hjul. Da skjønner ikke ABS systemet hva som skjer og setter en feilkode som trigger lampen.
Når ABS lampen lyser, så må man kjøre over en viss fart for at den slokker igjen. Med andre ord høres dette helt normalt ut.

Tror ikke jeg ville lagt så mye i dette så lenge det ikke skjer igjen.