PDA

Vis full versjon : Kjøp av Volvo 940 Turbo!



Espennk
13/12/12, 19:14
Hei, tenker jeg snarest skal kjøpe meg en Volvo 940 Turbo, og ville høre litt av hva dere kan anbefale. hadde også vært greit å kjøpt en original. det jeg har tenkt til å gjøre i første omgang er å sette effektanlegg, og kanskje dumpventil.

har sett på en rekke forskjellige og falt litt for en B230FT turbo 165hk

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=38852483

her er et eksempel på en som er så og si orginal osv. trenger hjelp :D

Feiltenning
13/12/12, 19:48
Det eneste av betydning som skiller FT fra FK er grunntrykket på wastegaten. De fleste kjøper seg gjerne bil med FK motor, så bytter man wastegate. Da har man FK med 165hk istede for originale 136hk.
Hvis man chipper bilen kan man øke trykket enda litt mer å havne på realistiske 190hk +/- (Disse chippene reklameres som oftest med økning til 220hk e.l.)

Hva mener du med justerbar turtallssperre? Vet du hva en turtallsperre er? Å hvorfor har du behov for å justere den?

Espennk
13/12/12, 20:33
hmm, fikk bare høre at man kunne justere turtallsperra litt ned , hmm men har et eksempel her da https://www.youtube.com/watch?v=87XfAQDFmH8 er det ikke turtallsperra som slår inn her? altså slik at den ikke må altfor høyt opp i turtall før den slår inn, syns det var litt fett å høre på serru, men bare kom med innspill :DD

Feiltenning
13/12/12, 21:03
Turtallssperra er en original sikkerhetsfunksjon som hindrer motoren i å nå for høyt turtall. Finnes vel på alle biler med elektronisk innsprøytning. Slår vel inn rundt 6000rpm originalt på rødblokka eller noe sånn. Har ikke kjørt på sperra jeg, bruker å gire rett før. Å holde en bruksbil på sperra er ikke å anbefale i lengden hvis man skal ha bilen en stund ;)

Angående justering av sperra, så må du gjøre det i microcontrolleren (må programmeres i software) i styringsboksen som har med dette å gjøre. I noen tuningchipper er sperra flyttet litt høyere for å tillate mer turtall på motoren i håp om å hente ut litt mer toppeffekt. Har ikke hørt om noen som har ønske om at sperra skal starte tidligere før nå :p

Fett å høre på sier du? Det syns jeg også når jeg hadde kjøpt min første bil som 18-åring. Men dette er ikke noe man kødder med hvis man skal ha bilen. Jeg drev også med mye fjortismods på førstebilen. Masse bråk fra eksos, turtallssperre når man kunne, fansy lys, åpent luftfilter, bass osv... Bilen holdt vel i ett år før alt svetta olje og ting sang på siste verset. Dette var dog ikke en Volvo, men motor er motor ;)

Sondre93
13/12/12, 21:06
Er nok orginal den bilen der. Tipper den bare mangler bakerste lyddemperen :) Er forresten ikkje turbo i den der, FB motor som betyr annen topp og kam. Har 131hk mot 116 som er vanligt.

Espennk
13/12/12, 22:16
Hehe du sier noe der :) for se hva det blir da, men satser på effektanlegg da :) og så ogsi original uten om det, da holder den jo lengst :D 165hk er jo nok i masseviss på norske veier og fartsgrensene her :) takk for info "Feiltenning" :)

turb00le
14/12/12, 09:48
Mye vil ha mer, tro meg du kommer ikke til å la den være org med unntak av grøvre eksos fryktelig lenge.

Feiltenning
14/12/12, 12:10
Om du har 90hk eller 250hk, så er det bruken som har mest å si når det gjelder levetid. En FK/FT med chip og 0,7 Bar turbotrykk holder like godt som originalt hvis bruken er normal (sett at eieren før har behandlet den normalt også).
165hk holder ikke til butikken en gang. Har man fått smaken på turbo, så vil man ha mer, som sakt over her :p

Men nå har du fått litt tips her å har mer å lete på. Hvis du vurderer FK, så kom vel de i 1996 og utover, og det er som sakt to skruer så har man bytta wastegate og da kjører man i praksis med en FT.

7up
14/12/12, 13:15
hei jeg har en så og si org volvo 940 turbo stv til salgs. er ikke lagt ut enda. står her i garagen og støver ned hehe. 3 toms jp efekt anlegg hele veien med cat ikke chippet 160 hk ca gi en lyd eller ring kan sende deg bilder på sms om ønske
47244229

turb00le
14/12/12, 14:09
Jeg har også en 945 turbo til salu etterhvert.
3" eksos, t3 turbo, 531 topp, vx kam, resirk dump.
Bilstein dempere, lesjöfors (godkjent i vognkort), 17 eller 18 toms felger.
klima, el vinduer osv.