PDA

Vis full versjon : V70 2.0T Lugger og rykker ved finkjøring. Hjelp?



xphenz
13/12/12, 15:47
Hei,

Kjøpte meg en V70N 2000/2001 mod med 124000 på telleren for 3 uker siden, og feilene kommer snikende på allerede :(

Problemet er at den er veldig nervøs på gassen. Rykker og napper når jeg slipper gassen / gir gass, og samme rykking oppstår når jeg ligger å cruiser i jevn fart.
Er helt fin ved gasspådrag. Går litt hardt på tomgang.

I dag tidlig måtte jeg kinne i 20 sekunder før den startet. Har vært litt tungstartet av og til tidligere og, men ikke så mye.

Er det noen som vet hva dette kan være? Har byttet plugger.

Takker for all hjelp!

FroBe
13/12/12, 19:50
Du har en årgang V70N med et dårlig konstruert elektronisk gasspjeld (ETM) som blir unøyaktig når det er slitt, en feilindikator er at cruise kontrollen jukser eller nekter å fungere. Mer informasjon og flere linker om dette finner du i denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM) tråden.

Har du automat eller manuell girkasse?

Andre potensielle feilkilder til ujevn gange er luftmassemåler (MAF) eller lambda-sonde, men din bil har vel ikke gått så langt at de bør byttes på mistanke. Luftlekkasjer kan også gi ujevn gange.

Selv har jeg hatt kluss med en turbotrykksolenoid (TCV), en tråd om dette finner man her (http://forum.vccn.no/showthread.php?43377-Jagende-turtall-akselerasjon-i-motbakker-(2-4T-Automat-2001)).

xphenz
13/12/12, 21:04
Du har en årgang V70N med et dårlig konstruert elektronisk gasspjeld (ETM) som blir unøyaktig når det er slitt, en feilindikator er at cruise kontrollen jukser eller nekter å fungere. Mer informasjon og flere linker om dette finner du i denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM) tråden.

Har du automat eller manuell girkasse?

Andre potensielle feilkilder til ujevn gange er luftmassemåler (MAF) eller lambda-sonde, men din bil har vel ikke gått så langt at de bør byttes på mistanke. Luftlekkasjer kan også gi ujevn gange.

Selv har jeg hatt kluss med en turbotrykksolenoid (TCV), en tråd om dette finner man her (http://forum.vccn.no/showthread.php?43377-Jagende-turtall-akselerasjon-i-motbakker-(2-4T-Automat-2001)).

Var redd for at det kunne være gasspjeldet. Har hørt at dette er dyrt å bytte?

Har automat kasse. Den girer litt hardt noen ganger, og spesielt når jeg står stille i feks lyskryss og skal ta igang.

Jeg tror ikke det er TCV som tuller, da den går veldig bra ved gasspådrag.


Jeg opplevde noe nytt etter jobb i dag. Da jaga bilen på tomgang når jeg starta den, og det lukta sliten 240 i fler meters radius. Den stabiliserte seg etter hvert. MAF?

Mange takk for hjelpen :)

Simen Leira
13/12/12, 21:51
ta og sjekk det staget/ motorfeste som sitter under bilen , byttet denne på min og etter det girer den fint og ikke nøkker igang da man kjører igang osv :p

Ketil
13/12/12, 23:35
Min S60 T5 fikk komplett gasspjeld bytte hos autorisert volvoforhandler juli 2011. Det kostet ca 5500,- inklusiv moms. Skal nevnes at det var 30 % rabatt på jobben også. Iallefall det som sto i fakturaen.

xphenz
14/12/12, 08:57
ta og sjekk det staget/ motorfeste som sitter under bilen , byttet denne på min og etter det girer den fint og ikke nøkker igang da man kjører igang osv :p

Det kan være en idè. Har merket slag i rattet ved gasspådrag, akkurat som om motoren løfter seg. Jeg byttet øvre motorfeste og momentstag for noen uker siden.

xphenz
14/12/12, 08:59
Min S60 T5 fikk komplett gasspjeld bytte hos autorisert volvoforhandler juli 2011. Det kostet ca 5500,- inklusiv moms. Skal nevnes at det var 30 % rabatt på jobben også. Iallefall det som sto i fakturaen.

Da går det jo an :) Venter på prisoverslag fra Autopartner i Kongsberg nå. Finnes det en forbedret versjon av gasspjeldet slik at jeg slipper å bytte igjen etter noen år?
Hva slags symptomer opplevde du før du byttet spjeldet?

FroBe
14/12/12, 09:16
Gidder du ikke lese linker?

xphenz
14/12/12, 12:21
Gidder du ikke lese linker?

Se der ja, det står jo til og med at Volvo kom med et forbedret spjeld i 2002 :o
Har lest så mye rundt dette temaet at det begynner å gå i surr.

FroBe
14/12/12, 12:29
Volvo endret motoren i 2002 slik at de kunne bytte fra Magneti Marelli til Bosch spjeld, disse spjeldene er ikke kompatible uten å bytte motorstyring og ledninger.
Det finnes flere firma som modifiserer MM spjeld slik at man eliminerer den dårlige sensoren, jeg fikk tak i ny type sensor og gjorde dette selv for under kr 1200.

xphenz
14/12/12, 12:47
Volvo endret motoren i 2002 slik at de kunne bytte fra Magneti Marelli til Bosch spjeld, disse spjeldene er ikke kompatible uten å bytte motorstyring og ledninger.
Det finnes flere firma som modifiserer MM spjeld slik at man eliminerer den dårlige sensoren, jeg fikk tak i ny type sensor og gjorde dette selv for under kr 1200.

Så hvis jeg drar på Bilia og bytter spjeldet så får jeg samme problemene igjen om noen år?

FroBe
14/12/12, 14:22
Hvis merkelappen på spjeldet er hvit har det holdt i 11 år / 124 000 km, hvis den er gul er det allerede blitt byttet en gang tidligere.
Nye og gamle spjeld er mekanisk like, men Volvo har lagt inn ny software som gjør at sensoren slites mindre og feilene tolereres bedre enn før.

Sjekk gjerne andre feilkilder før du legger ut mange tusen hos Bilia.
Mine motorproblemer ble fikset etter prøve og feilemetoden, men siden jeg gjorde arbeidet selv og bestilte delene i UK og US kostet det totalt under kr 4000 å bytte MAF, ETM-sensor, Lambda og TCV. Det er mulig noen av disse ikke var dårlige, men jeg syntes det var greit å få eliminert all usikkerhet da min bil har passert 170 000km.

xphenz
14/12/12, 14:29
Hvis merkelappen på spjeldet er hvit har det holdt i 11 år / 124 000 km, hvis den er gul er det allerede blitt byttet en gang tidligere.
Nye og gamle spjeld er mekanisk like, men Volvo har lagt inn ny software som gjør at sensoren slites mindre og feilene tolereres bedre enn før.

Skjønner.

Takk for hjelpen :)

xphenz
14/12/12, 14:56
Sjekk gjerne andre feilkilder før du legger ut mange tusen hos Bilia.
Mine motorproblemer ble fikset etter prøve og feilemetoden, men siden jeg gjorde arbeidet selv og bestilte delene i UK og US kostet det totalt under kr 4000 å bytte MAF, ETM-sensor, Lambda og TCV. Det er mulig noen av disse ikke var dårlige, men jeg syntes det var greit å få eliminert all usikkerhet da min bil har passert 170 000km.

De skal ta en diagnose med Vida før de bytter spjeldet. Dukker det ikke opp noe annet så har jeg gitt grønt lys til å bytte det.
15 000 kr, inkludert rensing av veivhusventilasjon, og bytte nedre motorfeste m/momentstag.

Lassie
14/12/12, 20:26
Jeg hadde noe av de samme problemene på min 2001 mod. Jeg vasket forsiktig inne i gasspjeldet med glykol - og vips så har bilen gått helt fint siden. Dette er 1,5 år siden.

xphenz
17/12/12, 11:02
Hvis merkelappen på spjeldet er hvit har det holdt i 11 år / 124 000 km, hvis den er gul er det allerede blitt byttet en gang tidligere.
Nye og gamle spjeld er mekanisk like, men Volvo har lagt inn ny software som gjør at sensoren slites mindre og feilene tolereres bedre enn før.

Jeg ser nå at jeg har en gul lapp på spjeldet. Da er det jo allerede byttet? Burde vel ha holdt lengre da?

xphenz
17/12/12, 11:03
Jeg hadde noe av de samme problemene på min 2001 mod. Jeg vasket forsiktig inne i gasspjeldet med glykol - og vips så har bilen gått helt fint siden. Dette er 1,5 år siden.

Det går jo an å prøve det :)