PDA

Vis full versjon : Varmeapparat 240 som veksler mellom varmt og kaldt



Fredrik93
12/12/12, 19:39
Hallo, varmeapparatet i min 240 det blåser varmt når jeg står i ro å ruser den, mens når jeg kjører så veksler det mellom varmt og kaldt.
Har luftet system opptil flere ganger, har vel brukt opp omtrent en tank med bensin :P
Når jeg står på tomgang å lufter så ruser jeg opp motoren så fyller ekspansjonstanken seg også suger motoren til seg kjølevæske.
Når jeg kjører så koker det over i tanken..

Noen som har noen formening om hva dette kan være fornoe? Svar mottas med stor takk! :)

Øyvind G
12/12/12, 20:32
Du er sikker på at det er nok vann på bilen?
Hvis ja, så ville jeg prøvd med en ny termostat. Det kan også være slitt vannpumpe, men da pleier det å renne vann ut av et "sladdrehull" i pumpen.

Når jeg tenker etter så her jeg hvert borti lignende problem på en FH på jobben. Der var det faktisk tett register som førte til dårlig sirkulasjon.

Fredrik93
12/12/12, 20:46
helt sikker på at det er nok vann på bilen :)
tenkte å ta ut termostaten til helga å se.
vannpumpa er akkurat byttet så den er det ikke :)
skal vel ikke bli tett register når jeg akkurat har skiftet vann osv og da fungerte det til jeg byttet vannpumpa?

Øyvind G
12/12/12, 20:54
Jo, det er fullt mulig.
Forurensninger eller (og) skitt kan danne et slags slim i kjølesystemet som tetter de små kanalene i registeret, så det er fullt mulig.
Noen kjølevæsker tåler ikke å bli blandet med andre typer. Dette kan også være årsaken.

Du kan jo ta av slangene inn på registeret, sette på hageslangen, skylle igjenom og se om det hjelper noe. Er det tett så må du mest sansynlig skifte register, men det er jo verdt et førsøk.

PS.
Jeg sier ikke at dette er årsaken, men det kan være årsaken til problemet ditt.

Fredrik93
12/12/12, 21:46
Hmm, jaja alt er jo mulig når det kommer til bil har jeg funnet ut;p
Får starte med å bytte termostat trur je å håpe på at det holder:)
Har ikke blanda frostvæsker, det er jeg nøye på:)
Håpe at jeg slipper å bytte register:p

Øyvind G
12/12/12, 23:44
Hmm, jaja alt er jo mulig når det kommer til bil har jeg funnet ut;p
Får starte med å bytte termostat trur je å håpe på at det holder:)
Har ikke blanda frostvæsker, det er jeg nøye på:)
Håpe at jeg slipper å bytte register:p

Ville begynt med det ja. Det er jo ikke så dyrt og det er også en veldig kjapp jobb å skifte den.

Fredrik93
13/12/12, 09:05
Nei, er ikke det:)
Jepp, start alltid med det letteste har jeg lært på skolen:)

Fredrik93
21/12/12, 21:48
Varme apparatet har ikke blitt noe bedre.. Har byttet termostat og luftet, men veksler mellom varmt og kaldt når jeg kjører.. Men blåser varmt når jeg står stille og ruser den:s noen som har noe svar?:)

volvo245gl
22/12/12, 06:57
Varme apparatet har ikke blitt noe bedre.. Har byttet termostat og luftet, men veksler mellom varmt og kaldt når jeg kjører.. Men blåser varmt når jeg står stille og ruser den:s noen som har noe svar?:)

Oppunder dashbordet ved førerens ben er det en kran med bimetall termostat kan være den som er røket.

Fredrik93
23/12/12, 21:27
Er det noen mulighet til å finne ut om det er den som har tatt kvelden eller må man bare bytte den?:)