PDA

Vis full versjon : Ekstralysfeste 2005 V70



n0gga
12/12/12, 18:10
Hei!
Skal overraske fadern med et par Hella Comet xenonlys i julegave, men hadde ikke så lyst til å kaste pakken i hendene hans med lysene umontert, hadde mest lyst til å parkere bilen utfor med lysene montert.
Det jeg derfor lurer på, finnes det noen originale løsninger for montering av ekstralys på denne bilen?
Hadde ikke så lyst til å montere en sånn stygg skiltplate med to fester. Tenkte mer på at Volvo kanskje hadde laget noe litt mer stilfult.
Må helst være ganske ukomplisert å montere, tenkte å bruke halvannen, to timer på montering.

mstrandbo
12/12/12, 18:37
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/NO/V70(00-08)/2005/2.0T/Automatic/L.H.D/ShowDocument/VCC-425353

Kan Extraljus, monteringssatsArt. nr. 30772053 fungere kanskje?

n0gga
12/12/12, 20:39
Var jo i teorien samme som vanlige skiltplater, bare med ytterramme.

locked
12/12/12, 20:48
http://qpax.se/shop/show_product.asp?artnr=Q900002&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcat%2Easp%3Fcat%5Fid%3D765%26 amp%3Bhead%5Fid%3D764&cat_id=765

http://qpax.se/shop/show_product.asp?artnr=Q900001&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcat%2Easp%3Fcat%5Fid%3D765%26 amp%3Bhead%5Fid%3D764&cat_id=765

Noko meir stilfullt enn dette får du det ikkje.

Så kan du droppe monteringssatsen fra Volvo, kjøp brytaren laust og koble resten sjølv. Det er så innmari enkelt dersom du brukar dei forberedte kablane.

n0gga
12/12/12, 22:34
Ja, har planer om å ordne alt av ledninger osv selv.
Men til en annen ting; hvordan gjør jeg det med strøm til reléet?
Batteriet på denne bilen er jo bak i bilen, er det noen andre fornuftige plasser jeg kan hente det?
Samme gjelder minus. Kunne tenkt meg et SKIKKELIG jordingspunkt.
Styrestrømmen er vel bare å stjele rett fra originalt langlys? :)

Edit: litt vel stiv pris på ovennevnte!

locked
12/12/12, 22:41
Ja, har planer om å ordne alt av ledninger osv selv.
Men til en annen ting; hvordan gjør jeg det med strøm til reléet?
Batteriet på denne bilen er jo bak i bilen, er det noen andre fornuftige plasser jeg kan hente det?
Samme gjelder minus. Kunne tenkt meg et SKIKKELIG jordingspunkt.
Styrestrømmen er vel bare å stjele rett fra originalt langlys? :)

Edit: litt vel stiv pris på ovennevnte!
Eg skal forklare.

Reknar med du er kjent med funksjonen til eit rele.

Ved venstre hovedlykt vil du finne ein kontakt som ikkje er i bruk. Ein tjukk (rød?) ledning og en tynn. Koble 30 og 86 på releet til den tjukke kabelen (denne er konstantstømsmata gjennom sikringen i sikringsboksen i motorrommet merka "aux lights". du må montere sikring)

85 på releet koblast sammen med den tynne kabelen i kontakten.

87 på releet koblast til fjernlysa.

Jording til fjernlysa til jordingsskrue ved framskjermen.

Monter sikring i sikringsboksen, og brytaren skal trykkast på plass i midtkonsollen.

Voila! :)

n0gga
12/12/12, 22:56
Åja er det lagt opp ledninger til ekstralys?
Gjør jo jobben mye lettere, må modifisere litt på kabelsettet jeg har.

Joda, et godt innforstått med reléer, så det går greit ;)
Var bare usikker på hvor jeg skulle hente strøm. Er det fort gjort å finne disse aux-kablene?
Siden alt dette skal gjøres på julaften, burde jeg få det gjort på kun kort tid!
Får prøve å tyvlåne bilen i forkant for å legge en slagplan :P

locked
12/12/12, 22:58
Det er eit topola stikk mellom framskjermen og luftfilterboksen, litt nedi der. Stort grått kontakthus med to ledninga i, en tjukk og en tynn. Umuleg å ta feil.

Er konstanstrøm og signaljord (jord når fjernlys skal lyse). Men du må altså montere brytar i kupeen for at det skal virke.

n0gga
12/12/12, 23:16
Signaljord?
Er det vanligvis dette som brukes for å starte et relé?
Skal nevnes at jeg kun har gjort dette på eldre biler tidligere, og feks på min 940 så henter jeg signal fra +-kabelen som går til de originale langlysene.

locked
12/12/12, 23:24
Signaljord?
Er det vanligvis dette som brukes for å starte et relé?
Skal nevnes at jeg kun har gjort dette på eldre biler tidligere, og feks på min 940 så henter jeg signal fra +-kabelen som går til de originale langlysene.
Er minusstyrt, akkurat som på japse (grøss) men om du koblar så eg har skreve over så virka det. Så slepp du tenke noko meir på kvifor :)

(i staden for å bryte straumtilførselen til relespolen bryte ein jordinga, resultatet er det same, men ein treng ein ledning mindre.)

n0gga
12/12/12, 23:31
Men angående en ting til: du skriver at jeg må ha egen bryter i bilen til dette.
Hvorfor? Er det noe som må aktivere denne signaljorden?

Hadde egentlig ikke tenkt å montere bryter skjønner du.

locked
12/12/12, 23:42
Men angående en ting til: du skriver at jeg må ha egen bryter i bilen til dette.
Hvorfor? Er det noe som må aktivere denne signaljorden?

Hadde egentlig ikke tenkt å montere bryter skjønner du.
Du må ha. Den er orginal og passar til venstre for sigarettenneruttaket. Diskret og fin!

n0gga
12/12/12, 23:48
Da er det altså bare å dytte den rett inn, så fungere alt?
Ser for meg at den koster heroin hos Volvo!

locked
13/12/12, 00:09
Da er det altså bare å dytte den rett inn, så fungere alt?
Ser for meg at den koster heroin hos Volvo!
Monteringssatsen kostar ca 1700kr,

berre brytaren kjøpt laust er vel 100-300kr vil eg tru.

n0gga
13/12/12, 00:11
Okei, et par hundre kroner kan jeg leve med.
Men tilbake til det jeg lurte på, er det plug and play med denne bryteren?
Sette den inn, og alt fungerer?

Ivar Hestø
13/12/12, 05:34
Jeg monterte på en xc70, og da vippa jeg bare ut det deksle over bryterene, satte bryteren inn i en ledig plass på kretskortet, og satte på dekslet igjen. Det var det som skulle til for at det fungerte, så ja, plug and play :)

FroBe
13/12/12, 07:17
Slettet pga feilinformasjon, se post nedenfor

locked
13/12/12, 08:21
Dette er en bryter med CAN-buss elektronikk innebygget. Den er ferdigprogrammert til å sende datasignal til styringen i CEM om å slå på ekstralyset hvis fjernlys er aktivt.
Siden CAN-bussen kjører parallellkommunikasjon er det samme hvilken plass i klimapanelet du monterer den da alle plassene er identiske.
Nei, altså kvar brytar har en innebygd motstand, med verdi spesielt for akkurat den type brytar, og CCM registrerar motstanden i brytaren for å identifisere kva funksjon brytaren skal ha.

Såleis kan du plassere den akkurat der du vil ha den, men den har ingen ting med CAN å gjere.