PDA

Vis full versjon : x70 tdi ekstremt lat



T90
12/12/12, 17:43
Noen som har vert borti x70 tdi som er ekstremt lat?
Når man skal ta løs så er det så vidt at bilen går fram når man har full gass.
å når man har vinterprogram på så skal man nesten ikke komme seg avårde.
å ellers så er ikke bilen noen reser i forhold til det den skal være.
Merket at det ikke er turbohyling heller fra bilen når man drar på.
mulig at EGR står åpen slik at man ikke får opp turbotrykket?

bortstun
12/12/12, 18:41
Har en Audi a6 som oppførte seg slik. I og med at det er samme motoren kan det være samma problem. På den var det timingen på dieselpumpa som var helt feil. Kjent problem på disse motorene. Ble nesten raserbil etterpå.

T90
12/12/12, 18:48
mulig at det er timingen.
ser på kviteringen fra regreim bytte så blei ikke pumpen timet da

bortstun
12/12/12, 19:00
Da kan det være en god sjanse for det. Ble reima til dieselpumpen byttet samtidig?

brynna
12/12/12, 20:12
Les ut feilkoder. Bilen kan gå på nødmodus.

Kjent problem på disse bilene er timing som nevnt tidligere men da skal den også være tungstartet og "harke" en stund etter start.

Kontroll av pumpas tenningstidspunk gjøres raskt og enkelt elektronisk på merkeverksted.

Luftmengdemåler er også kjent årsak til "lat" bil. Leses ikke ut som feilkode på VW

T90
12/12/12, 23:25
bilen ryker ikke svart ved på drag og er ikke tungstartet heller.
men jeg har feilkode på egr ventilen.

Sagen
13/12/12, 07:18
Ville nok sjekket samtlige punkter over. Pumpereima skal også etterstrammes ved jevne mellomrom for å opprettholde rett timing. EGR'en hadde jeg blenda først som sist :) At den er treg i akselerasjon i W - vinterprogram er logisk, da den velger et høyere gir for igangsetting. Men, du skal likevel ha "power" i motoren. Ville også sjekket dieseltilførsel/filter og luftfilter.

brynna
13/12/12, 14:35
EGR ventilen bør du ikke blende/koble bort. Du får da slite med feilkoder og at motorstyringlampa lyser.

Skal ikke påstå at dette skjer på TDI motoren i Volvo pga annet styringsystem, men på VW blir det bare trøbbel.

Gå inn på www.vwbus.no under forumet for T4 (samme motor) og søk etter EGR ventil.

Sagen har et godt tips vedr. dieselfilter. Nå som det er så kaldt kan dette være tilfrosset.

Sagen
14/12/12, 07:12
Hei. Ang EGR, så har jeg aldri opplevd å få feilkode pga den - med forbehold... Det har hendt at jeg har starta bilen om morgenen og latt den gå litt på tomgang. To -tre ganger har motorlampa lyst, kjølevifta går for fullt og temp. måler viser normal motortemperatur. Det er bare å slå av tenninga og starte opp igjen, så er alt ok. Dvs. at vifta ikke går, og temp måler har bare løftet litt på seg. Motorlampe slukket. Et par andre ganger motorlampa har lyst, er etter grundig motorvask. Da er det nok mest bare vann i en kontakt som tøyser til. Når det gjelder tomgangskjøringa, så kan det godt være at det er EGR'en som kan påvirke feilkoden, men det er usikkert siden feilkoder aldri har blitt lest ut. Har kjørt med EGR'en avblendet i tre år nå, og kan ikke se at det er en ulempe.

T90
02/01/13, 19:38
har nå blendet egr.
Bilen ble litt kvikkere med ikke helt sånn som den skal være.
hører ikke tuboen heller under pådrag når jeg kjører med åpentvindu.
å turboen er neppe havarert etter 235k km.
men leste på ett elleranna svenskt forum at msa 15,8 ikke tåler blendet egr?
Bør jeg åpne egr igjen da?

brynna
06/01/13, 19:41
Jeg er ikke "guru" på VAG diesel men har skjønt så mye at hvis EGR ventilen er originalt montert fra fabrikk har den en funksjon og bør være tilkoblet. Dette gjelder også andre deler som flere driver og kobler ut/kobler forbi.

Rens EGR og koble til er nå mitt råd. Vedr. turbo er det enkelt å få målt turbotrykk.

Kjent problem på VAG diesel i VW T4 (som nevnt tidligere) er luftmengdemåler. Sjekk om du kan få lånt en for test.
Dette er noen løsninger som koster lite.

T90
13/01/13, 16:27
har nå prøvd å trekke ut lmm.
Bilen gikk merkbart bedre.
så må nokk kjøpe ny lmm.
Er det farlig å kjøre uten lmm innkoblet?

brynna
13/01/13, 17:19
har nå prøvd å trekke ut lmm.
Bilen gikk merkbart bedre.
så må nokk kjøpe ny lmm.
Er det farlig å kjøre uten lmm innkoblet?

Går bra uten at den er tilkoblet ja. Noe høyere drivstofforbruk må nok påregnes.

T90
24/01/13, 19:00
Byttet lmm idag og bilen er ikke å kjenne igjen.
Fikk plutelig 60 hester mer!!

brynna
24/01/13, 21:36
Byttet lmm idag og bilen er ikke å kjenne igjen.
Fikk plutelig 60 hester mer!!

Grattis med nybil:D

T90
24/01/13, 21:56
må vel kjøre med winterprogram og stc på heletiden vis jeg skal kjøre slik som jeg gjor før!!

jerognal
24/01/13, 22:15
Bare å kjøre med EGR sperret om du ikke får feilkode. EGR er bare avgass-forbedring. Over tid kokser EGR ned innsuget så motoren har bare godt av at den sperres. På slutten av disse motorenes tid kom det en sensor på EGR som gir feilmelding om du sperrer. Får du ikke feilkode, er det bare tut og kjør.

Sollien
25/01/13, 16:32
Bare å kjøre med EGR sperret om du ikke får feilkode. EGR er bare avgass-forbedring. Over tid kokser EGR ned innsuget så motoren har bare godt av at den sperres. På slutten av disse motorenes tid kom det en sensor på EGR som gir feilmelding om du sperrer. Får du ikke feilkode, er det bare tut og kjør.

Har hatt vag med egr som jeg plugga... rensa innsuget i samme slengen Å det skal jeg si var en jævli jobb:what:

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

brynna
25/01/13, 23:22
Plugging av EGR funker greit med noen forutsetninger. Bilen bør ikke brukes til småkjøring, dvs til og fra butikken (1 km tur-retur) Bykjøring over lang tid (motor og eksos ikke oppnår normal driftstemperatur)

For å forkorte dette: Er du en aktiv sjåfør som trykker gasspedalen i bunn, lange turer og bruker turtallsområdet ofte... koble vekk EGR.

Kjører du til "Coopen" et par ganger i uka uten at bilen blir varm bør EGR ventilen være i orden.

jerognal
13/02/13, 13:54
Har hatt vag med egr som jeg plugga... rensa innsuget i samme slengen Å det skal jeg si var en jævli jobb:what:


Hmmm.... innsuget på karamellen min så ikke ut.... Kanskje eg skal drite i jobben med å gjøre reint....:confused: