PDA

Vis full versjon : Overhale B230FK, hva trenger å byttes, hvilke deler anbefaler dere?



Stnzn
11/12/12, 11:23
Hei,

Jeg har en 98 mod. 940 stasjonsvogn med 360000 tilbakelagte km. Bilen starter uansett vær og temperatur.
Grunnet at den har vært så pålitelig å snill, så tenker jeg nå og overhale motoren på den.

Det jeg trenger hjelp til fra dere er hvilke deler jeg skal velge, hvilke deler som bør byttes og hvor bør jeg handle mtp pris/kundeservice.

Bør stempler byttes? Eller holder det å skifte stempelringer?
Har tenkt på rådebytte pga at jeg har 16T turbo, og har litt potensiale der, anbefalinger?
Er det rettfram å skifte veivlager og rådelager?
Jeg har også lyst å bytte kam, er det bare å kjøpe ny å montere? for har hørt at du ikke må blande de som holder kammen pga forskjellig slitasje (husker ikke hva de heter), så er litt usikker på hvor nøye sånne ting er.

Har dere tips og triks å komme med iforhold til overhaling av motor, så fyr løs, har aldri operert en bilmotor mer enn å tatt av topp før så jeg er litt usikker på hva som faktisk bør skiftes.

Beklager for tråden, hvis det allerede finnes en tråd om motoroverhaling som jeg ikke har funnet enda.

Håper på utfyllende og gode svar, takk!

Mvh Arild

gl740turbo
11/12/12, 12:00
Det du trenger som jeg anbefaler er:

Stempelring sett
H-råder
Veivlagre (Her bør du måle veiven for å få riktig dimensjon)
Rådelagre (Her også bør du måle veiven for å få riktig dimensjon)
Sotningsats til hele motoren (Alle pakninger og simmeringer)
Nye toppbolter
Nye svinghjulsbolter

Bytte av kam er ikke noe problem, men denne må da shimses på nytt ;)

Stnzn
11/12/12, 16:38
Hvilke merker av deler bør jeg da kjøpe? og evt. hvor?

Takk for tipset :)

gl740turbo
11/12/12, 16:49
Hvilke merker av deler bør jeg da kjøpe? og evt. hvor?

Takk for tipset :)

Volvo forhandlere har alt utenom H-råder, men forhandleren er gjerne dyr.

Ville handlet alt hos www.bcb.no hvor vccn medlemmer har rabatt. H-rådene er vell billigst hos www.qwt.no ;)

Stnzn
11/12/12, 22:46
Har hørt om forskjellige typer toppakninger? Holder original toppakning i massevis, eller er det bedre med ei "forsterket"?

gl740turbo
11/12/12, 23:04
Har hørt om forskjellige typer toppakninger? Holder original toppakning i massevis, eller er det bedre med ei "forsterket"?

Original turbo toppakning holder i massevis :)

Kauto
12/12/12, 10:37
Kjører Pedersen Elring Toppakning på min :) Den har aldri rykt i mitt eie
Koster 175.- bare på pedersen, di har forsovet det du trenger til overhaling også, pakninger, tetninger, reg reim, rådelager, stempelringer etc.
Så er det litt bedre at toppakningen går, istede for å skyve problemet lenger ned i motoren etter så jeg har skjønt :)

http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_motordeler/B230.html

Stnzn
17/12/12, 18:12
Meget takknemlig for kjappe å nyttige svar!:)