PDA

Vis full versjon : seriøst problem!! hjelp søkes ang gjenge oppigjen skue hull i toppen til vannpompehuset!



kalstad92
10/12/12, 18:35
har fått eit seriøst problem!

dei 2 skruane som er skrudd ned i toppen som holder termostat huset mot blokka har knekt. den eine fekk eg ut og den andre knakk jamt med blokka.
eg har prøvd på å få ut skruen men uten hell. har bort vekk skruen og skulle til og gjenge oppigjen og då oppdaga eg det at gjenge tappane ikkje er "knappe nok"
hullet er rett og slett ikkje djupt nokk! kva er det og gjere med dette? har lurt på å få ein proff til og sveise skruen fast på eit vis men er det mulig. vil toppen ta skade av det? vil det smelte ?

Jonas Soldal
10/12/12, 18:39
Helicoil eller timesert er din venn i dette tilfellet ;) Google it ;)
http://roadmasterengineworld.com/images/Time%20Sert%20Kit.jpg

R-M-I
10/12/12, 18:42
Om bolten fortsatt står fast mot, kan di vel drille rett ned i midten på den og så kjøre en links-bor nedi etterpå? Er mange måter å få ut bolter som knekker på :) å gjenge opp igjen skal ikke vere nødvendig så lenge du klarer å få ut restene uten å mose gjengene som er der fra før..

Jonas Soldal
10/12/12, 18:48
Sant som R-M-I sier heg. Las ikke alt :P jeg bruker ekstraktor når dette skjer. borr hull i midten av skruen, varm litt rundt skruen, sprut på litt 5-56, så slår du nedi ekstraktoren forsiktig og skrur ut skruen ;)

kalstad92
10/12/12, 18:52
problemet er at skruen er bårt ut og eg skal gjenge oppigjen noken av gjengene er igjen men gjenge tappane er for lange i begynnelsen før dei begynne og " gjenge" :(

R-M-I
10/12/12, 18:54
Da ville jeg brukt en "thread chaser" forran en vanlig gjengetapp..

kalstad92
10/12/12, 18:57
noken plass ein får kjøpt thread chaser?
eit norsk ord for det? :)

Madice
10/12/12, 19:25
Hva med å kappe av gjengetappen litt da?
Og file ned kappesporet litt akkurat i tuppen?

R-M-I
10/12/12, 19:30
Vil tro eBay har mye fint å velge i :) evt Amazon.com

kalstad92
10/12/12, 19:48
fått tak i noke spesial verktøy fra trucknor (volvo lastebil verksted) så får håpe det blir gjenge no :)
kan ikkje la denne toppen gå til spille for ein kver pris. den er bygd i fabrikken og består kun av deler som blei brukt i Gruppe A serien til volvo :)

kalstad92
10/12/12, 19:49
bygd på volvo fabrikken*

R.G
10/12/12, 21:04
går ikke til spille for slikt:)

fiksa mange slike topper på jobb med knekte bolter osv.

Berg Performance
10/12/12, 22:13
Mere info og eventuelt bilder av denne toppen ? :confused:

kalstad92
10/12/12, 23:22
den er nok helt orginal utvendig :) men inni er det godsaker :)
blokka er akuratt samme deler plukka rett fra hyllene på fabrikken :)
blokka er på 2.8 L marine blokk.
kjører på 0.4 lade trykk og ca 340 hk i motor.

kjøpt av ein GAL svenske ;D

850GLTsilver
11/12/12, 18:30
problemet er at skruen er bårt ut og eg skal gjenge oppigjen noken av gjengene er igjen men gjenge tappane er for lange i begynnelsen før dei begynne og " gjenge" :(

Du bør nok investere i dette som benevnes som "bunntapper".

De har gjenger nesten helt ned, og er da vitterligen en del av standardoppsettet i ethvert verktøyskrin?