PDA

Vis full versjon : Automat og tunet bil..



iStereo
09/12/12, 21:48
Har en V70 2003 mod 2.0t 180 hk som er tunet opp til 225 hk og 300 Nm via RICA iSoftloader. Har lagt merke til en ting.. når jeg bytter til original programvare så girer den mye ‹penere› enn med den tunede programvaren. Dvs i køkjøring så er bilen langt mere behagelig enn når jeg har den tunede programvaren inne. Da girer den mye hardere (den smeller på en måte lamellene sammen) den blir veldig kontant i giringen.

Når jeg har original programvaren inne så går den igjennom girene som en varm kniv i smør, man kan nesten ikke merke at den girer altså!!

Antar at dette har noe med det ekstra momentet å gjøre. Men skal det være slik? Begynner kassa å bli slitt, eller kan det være at den ikke forstår de økte kreftene til motoren? Kassa girer helt fint i fart, den er da også kontant, men ikke så voldsomt fremtredende som ved køkjøring. Vil si at den girer generelt mye bedre under original programvare enn under tunet versjon!

Noen andre som har merket dette lille men irriterende ‹problemet›?

Svirre
09/12/12, 22:23
Er nok det at software'n som legges inn er programmert slik at girkassa skal gire litt hardere slik du beskriver. Dette er at det jeg veit for å hindre større slitasje på girkassa ved hardt pådrag. Det er bedre at kassa slår litt enn at den girer mykt, for det sliter på solenoider ;) Så lenge den ikke slår i filler kassa så er det ganske akseptabelt ut i fra det jeg leser.

gswede
09/12/12, 23:20
Viktig at du også lar kassa adaptere seg før du trekker konklusjoner. Etter du har byttet software trenger bilen noen mil på baken før ting "setter" seg.

Torsen67
10/12/12, 13:33
Min forrige bil giret også hardt på automaten. Fikk forklart at dette sleit mindre på kassa, og at den nok var programert slik.
Det var en Jatco-kasse, delvis eid av Toyota.

iStereo
10/12/12, 17:39
Takk for svar dere!! :) Nuvel.. det er en ting som jeg spesielt har lagt merke til.. og det er at når jeg ligger i ca 60 km/t så ligger den i 5. gir og låser seg i lock down (er det heter?) og der går den ut og inn av denne med jevne mellomrom. Dette er når den er tunet, på original programvaren så holder den lengre før den hopper ut. Skulle tro at med større moment så skulle den holde lengre på denne låsningen av kassa enn ved original programvare? Men det gjør den altså ikke.. :P

Hva er det som gjør dette da??

Torsen67
10/12/12, 18:13
Litt usikker på hvorfor, men flere sliter med dette i den hastigheten, inkluder meg. Setter du cruicekontrollen på 60 kmt så gir det seg.

Svirre
10/12/12, 21:58
Det at den går inn og ut av lock-up kan komme av at programmeringa er mer aggresiv enn den orginale. Da vil den kanskje ikke "hvile" mer i den posisjonen. På 850'n så sliter jeg med det samme i ca 70km/t. Den går inn og ut, men hvis jeg kjører i vinter-modus så holder den seg der helt til 65km/t og ved mye større moment belastning.

locked
10/12/12, 22:37
Eg vil anbefale deg å ta kontakt med RICA og forklare problemet og evt. reise på Volvo å få en total oppgradering av alle styreenheta tilslutta CAN nettet (Total can upgrade, samme som dei gjere på Volvo Service 2.0) Og så la RICA lage tuning til den nye programvaren din.

Så, etter å ha lagt inn tuningen bør du nullstille adapsjonen i girkassen (og skifte olje dersom du ikkje har gjort dette nyleg). Kontroller og øvre motorfeste og momentstaget på girkassen for slitasje, spesielt sistnevnte kan gje meget dårleg giringskvalitet.

Då bør det blir bra, eg er av den oppfatning av at dei automatkassene eg har vore borti girar mykje finare når dei jobbar mot ein chippa motor! Hatt fleire V70 med automat som er chippa og det er bortimot perfekt.

egil
11/12/12, 22:11
Hadde ein 850 T5R med automat å chip fra superchips uk å oppjazza trykk. Den giret som varm kniv i smør. At den smeller i gir kan eg ikkje skjønna skal væra bra under rolig kjøring?. Eks: ein gammal TH350 automat med shiftkit girer vanleg ved moderat gasspådrag, men smeller inn gira ved fullt pådrag.

aarnes
03/01/13, 08:40
Velkommen i klubben.
Ligger to tråder til, som jeg muligens kan ha sammenheng med denne.
Det du beskriver, akkurat samme som jeg opplever også. men som jeg har skrevet i de andre postene, om jeg kjører pent og pyntelig så girer den også bedre på sikt. helt til jeg har hatt dårlig tid, aggresiv etc og kjørt litt "ufint" - da girer den mye hardere. har nylig byttet olje på kassa, men ikke momentfestet under som locked beskriver. burde nok gjort det, da jeg har en følelse av at det er ganske slitent.
Min er også chippet, husker ikke åssen den giret før det ...