PDA

Vis full versjon : Firehjulstrekk blir av og til borte xc70-04 d5.



Mawi
09/12/12, 19:52
Heeei! :)
Dro ut for å herje litt med familieracer'n (xc70 D5 automat) og fant fort ut at vogna bare trakk på forhjula. Førsøkte å ta bakkestart å en liten bakke, men til ingen nytte. Driten bare sto og gnagde på framhjula. Så tok jeg med ut igjen idag igjen og da funka det plutselig helt fjell. La bussen bræit, null problem og den dro seg opp de bratteste bakkene.
Noen som har hvert borte i detta før eller har peiling på hva som kan være feil? Det er ingen feilkoder på Vida heller.

Svirre
09/12/12, 20:51
Er et problem med hylsa i vinkelkassa på disse bilene her, men siden den fungerer av og til vil jeg heller holde en knapp på pumpa som sitter på kardangen på bakakslinga di. Den er også en svakhet. Sjekk den :)

Mawi
09/12/12, 21:10
Takker. Skal prøve å få sett på den på Onsdag da. :) har du noen smarte tips på hvordan jeg kontrollerer den?

Svirre
09/12/12, 21:32
Takker. Skal prøve å få sett på den på Onsdag da. :) har du noen smarte tips på hvordan jeg kontrollerer den?

Beste er å løfte opp bilen på bukk. Spesielt i det momentet awd'n ikke er operativ.
Hvis mellomaksel går rundt, men ikke bakhjula -> pumpa
Hvis mellomaksel ikke går rundt -> hylsa i vinkelkassa

Vatnehol
10/12/12, 01:02
antar siden det er 04 så er det ikke en facelift ? og da har den viskose kobling og ikkje elektrisk awd, med andre ord, ingen pumpe.

gaupe
10/12/12, 01:11
antar siden det er 04 så er det ikke en facelift ? og da har den viskose kobling og ikkje elektrisk awd, med andre ord, ingen pumpe.

Haldex kom i 03

Mawi
10/12/12, 15:09
vet at det er haldex :) men takk for alle tipsene. Får ta den med på jobben på Onsdag og sjekke da :)

Christian
10/12/12, 15:31
antar siden det er 04 så er det ikke en facelift ? og da har den viskose kobling og ikkje elektrisk awd, med andre ord, ingen pumpe.

XC70 har alltid Haldex, V70XC har viskose.
XC70 kom i 03.

MIKO
11/12/12, 21:36
Ny haldexpumpe 2600 + mva hos mekonomen. Ca 1,5 time jobb.

XC Lum
12/12/12, 02:29
Har 07 XC90 som kona alltid klagde på dårlig 4wd, fikk beskjed på service hos Bilia at "denne trekker bare på 2" byttet ventil i diffen og etter det har jeg aldrig hørt en klage !!!!

Mawi
12/12/12, 20:48
Hadde med bilen på jobb idag. Fikk opp feilkode på pumpa + at det var mye svetting fra diffen 2 steder. Alt går på bruktbil garanti heldivis. Så blir å bytte pumpe + trykkføler til haldexen. også pakning/simring og olje i diffen i første omgang. :) Så får jeg satse på at det blir bra. Takk for alle tipsene :) skal oppdatere etter jeg har fått gjort alt.

MIKO
14/12/12, 10:22
Ingen tvil om det er en årsak til at VW bytter olje hver 60 K på haldex. :)