PDA

Vis full versjon : Batteri skifte



Alfs80
07/12/12, 11:13
Har skiftet batteri på min s80 men etter jeg har skifta batteriet virker ikke Diesel varmer ?Noe du evt må eller skulle ha gjort før gammle batteri ble tatt ut:cool:

Ewout
07/12/12, 11:20
Hadde du tenningen i II før du koblet nye batterie til bilen? Det er svært viktig for å unngå skade på elektrisk system. Først kobler du +kabel og deretter -
Kanskje du kan fjerne - kabel en gang til og vente noen minutter før du kobler den igjen.

Lykke til!

Alfs80
08/12/12, 17:42
Nei hadde ikke tenning i pos 2 nei.prøvde ta av minuss polen og ventet 1 time med sette den på igjen men setter på varmer og det kommer opp lys i dachbordet at den er på og slukker etter ca 1 min.noe feil koder etter dette som må evt slettes?

Naske
08/12/12, 20:37
Hadde du tenningen i II før du koblet nye batterie til bilen? Det er svært viktig for å unngå skade på elektrisk system.


Dette med å ha tenningen i posisjon II... Skyldes ikke bare dette sikkerhetsinstrukser fra Volvo med tanke på at airbagen skulle utløses ved at batteriet blir koblet tilbake og systemet får strøm på nytt?

Jeg har aldri brukt denne prosedyren og har heller aldri opplevd at noen elektriske systemer har blitt grillet.

Vatnehol
08/12/12, 21:04
grunnen denne sikkerhets prosedyren er pga airbag systemet, og at det skal utløse seg når ingen sitter i bilen om du har gjort noe dumt som kan ha aktivert dette. har vært tilfeller med andre bilmerker der folk har satt seg inn i bilen og skrudd på tenningen og ratt airbagen har utløyst seg etter arbeid har vært gjort.

locked
08/12/12, 21:19
Har skiftet batteri på min s80 men etter jeg har skifta batteriet virker ikke Diesel varmer ?Noe du evt må eller skulle ha gjort før gammle batteri ble tatt ut:cool:
Det er to alternativ her,

1. Du har tatt livet av styreenheten til varmaren ved batteribyte (usannsynleg)
2. Du har tilfeldigvis fått feil på varmaren samtidig eller rett før du skifta batteri.

Alfs80
09/12/12, 15:12
må inn med vida for og slette feil kode da får og få den til og gå da?

locked
09/12/12, 16:03
Må nok til med vida eller bsr sin feilkodeleser ja.

Sveinung
09/01/13, 10:31
Hadde du tenningen i II før du koblet nye batterie til bilen? Det er svært viktig for å unngå skade på elektrisk system. Først kobler du +kabel og deretter -
Kanskje du kan fjerne - kabel en gang til og vente noen minutter før du kobler den igjen.

Lykke til!

Har du noe dokumentasjon på dette? Jeg skal bytte batteri på min V70 (2005) til helga. Var ikke klar over at dette var viktig.

C.Erstad
09/01/13, 12:21
Har du noe dokumentasjon på dette? Jeg skal bytte batteri på min V70 (2005) til helga. Var ikke klar over at dette var viktig.

Du trenger ikke å gjøre det... skru av tenning og vent i 1 min så går det fint :)

Torsen67
09/01/13, 13:23
Jeg har koblet ifra batteriet mitt uten å sette tenning i posisjon II. Glemte det rett og slett, men det gikk bra.

FroBe
09/01/13, 14:02
Jeg har koblet ifra batteriet mitt uten å sette tenning i posisjon II. Glemte det rett og slett, men det gikk bra.

Det skal normalt gå bra å koble inn batteri uten å sette tenning i posisjon II, men Volvo har ikke råd til rettsaker om airbag som går av i ansiktet på en idiot som rotet med feil kabler uten strøm fra batteri og etterpå slo på strømmen med tenningsnøkkelen...