PDA

Vis full versjon : Sliter med varmeapparatet



Heffalompen
06/12/12, 15:17
Hei. Har en 2.0T som ikke blir skikkelig varm nå i kulden. Tempmåleren ligger rundt 1/4 del, mens den normalt ligger omtrent midt på. Sjekket veskemengden, og den er bra.
Hva kan dette være? en føler eller termostat som er på bærtur?
Vesken har heller ikke fryst, og bilen koker heller ikke.

degocostly
06/12/12, 16:51
Tipper den er termostaten din som er gåen, hadde akkurat samme problem på min gamle v70, og med ny termostat så ble den god som gull :)

Låner tråden litt jeg, på min 01mod 2.0turbo, så går tempen ned hvis jeg kjører i nedoverbakke eller står på tomgang.. Den kommer ikke opp i drifttemperatur når jeg ikke bruker gassen.. Men når jeg kjører i oppoverbakke o.l så er nåla der den skal være. Kan det være så enkelt som at termostaten min også er ødelagt, eller er det noe annet?

MadAss
06/12/12, 17:06
Bytt termostat begge to ;)

andreas
06/12/12, 17:42
Bytt termostat begge to ;)

What he said!

Heffalompen
06/12/12, 21:33
Takk for svar. Noe spesielt sted det lønner seg å bestille termostat? Er denne vanskelig å skifte selv?

amcarduden
06/12/12, 21:44
Helt enig i at dere begge må bytte termostaten. Gjorde det på min -01 mod for noen år siden, og det var veldig lett. Det er tappeplugg under på radiatoren med unbrako spor. Det er den gode gammeldagse rimelige typen termostat, ikke noe slik stort og dyrt termostathus som mange biler har. Termostathuset er enkelt å komme til, samt at det har O-ring pakning som gjør at det blir tett med en gang.
Lykke til:).

degocostly
06/12/12, 23:25
Ser om som om flertallet stemmer for termostatskifte :p
Må man tappe av på disse, eller går det uten å gjøre det? Termostaten sitter vel såpass høyt?

amcarduden
07/12/12, 06:12
Nja, står kjølevæske også i termostathuset, så det er nok lurt å få tappet av litt i ei bøtte el lignende. Er væska bra kan du jo bruke den om igjen, det kan du ikke hvis det har sølt nedover motoren. Tapping skal være enkelt, tar kort tid og du slipper søl og gris.