PDA

Vis full versjon : Xc90; Mister ofte nesten alle motorkraft, 15 minus ute.



Belia
05/12/12, 23:52
Siste dagene med kulde har gjort at jeg mister all trekkraft. Kommer og går litt men stort sett ingen kraft før bilen er godt varm. Dieselvarmeren varmer dårlig. Kan det være en årsak?
Lampen med behov for for motorservice lyser (hele tida), generelt mye el.tull. Er litt lei nå.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

andreas
06/12/12, 08:35
Du burde begynna med å få lest ut feilkoder...

Belia
14/12/12, 13:32
Jeg hadde en runde med bilen på dette i vår. Da fant de mange feilkoder, ny verkstedtime ble bestilt, når de sjekket bilen hadde den friskmeldt seg selv.
Lurte derfor på om dette var noe noen har opplevd før.

Jeg har nå lest av koder, LMM var gåen, fikk skifte omgående og nå funker alt fint. Enn så lenge.

Erik E
19/12/12, 14:37
Velkommen i "Feilkode klubben". Jeg måtte skifte turbo i fjord, mistet også all trekkraft. Ellers så har det vært jevnt med feilkoder. Ser her på forumet at det er mange som har slike problemer.

bjorn@exposed.no
03/02/15, 14:39
Siste dagene med kulde har gjort at jeg mister all trekkraft. Kommer og går litt men stort sett ingen kraft før bilen er godt varm. Dieselvarmeren varmer dårlig. Kan det være en årsak?
Lampen med behov for for motorservice lyser (hele tida), generelt mye el.tull. Er litt lei nå.


Fant du ut av problemet ditt? Jeg har et ganske likt problem, men det er der hele tiden nå og forsvinner ikke ved å skru av tenningen.

I videoen har jeg nesten ingen motorkraft i motbakke, motorvarmer har da gått i 40 min før start, og jeg har kjørt i nedoverbakke ca. 2km, men så er det bare såvidt jeg kommer opp bakken som dere ser i video.

Motorolje, girkasseolje og drivstoffilter ble skiftet for 6 uker siden. Jeg har også renset et luftrør/grenrør i aluminium som jeg tror heter EGR eller går inn til EGR?, (klarer ikke å legge ved bilder, krever URL og mine bilder ligger på min mac, tips?).
Jeg kjøpte bilen for ca 3 måneder siden og den har hele tiden manglet kraft i noen sekunder ved start fra stopp, oftere når det er kaldt, men nå er det feilmelding ved pådrag og dramatisk forverret motorkraftsvekkelse.

Skal kjøpe Vida Dice for å lese ut feilmeldinger, men hva kan the være og hva kan jeg gjøre?
Denne motoren (D5244T) har vel ikke ETM (Electronic Throttle Module) som jeg kan rense?
Kan det være LMM (Luftmassemåleren)?

http://youtu.be/-BaPkbEh5qs


Håper noen har et tips eller to?

aarnes
03/02/15, 15:52
Fant du ut av problemet ditt? Jeg har et ganske likt problem, men det er der hele tiden nå og forsvinner ikke ved å skru av tenningen.

I videoen har jeg nesten ingen motorkraft i motbakke, motorvarmer har da gått i 40 min før start, og jeg har kjørt i nedoverbakke ca. 2km, men så er det bare såvidt jeg kommer opp bakken som dere ser i video.

Motorolje, girkasseolje og drivstoffilter ble skiftet for 6 uker siden. Jeg har også renset et luftrør/grenrør i aluminium som jeg tror heter EGR eller går inn til EGR?, (klarer ikke å legge ved bilder, krever URL og mine bilder ligger på min mac, tips?).
Jeg kjøpte bilen for ca 3 måneder siden og den har hele tiden manglet kraft i noen sekunder ved start fra stopp, oftere når det er kaldt, men nå er det feilmelding ved pådrag og dramatisk forverret motorkraftsvekkelse.

Skal kjøpe Vida Dice for å lese ut feilmeldinger, men hva kan the være og hva kan jeg gjøre?
Denne motoren (D5244T) har vel ikke ETM (Electronic Throttle Module) som jeg kan rense?
Kan det være LMM (Luftmassemåleren)?

http://youtu.be/-BaPkbEh5qs


Håper noen har et tips eller to?

Umulig å si uten å se feilkoder, men jo, bilen din har ETM.
Tviler dog på at det er det som lager problemene dine.
LMM kan absolutt være en synder.

bjorn@exposed.no
03/02/15, 22:33
Tusen takk for hurtig svar Joachim!
Men vet du hvor ETM ligger på bilen min? Jeg har lett over alt. Det naturlige ville vel være at den lå i forlengelsen røret fra LMM, men jeg ser ingen ting som kan likne. Når jeg bilde-googler "ETM og XC90 D5 2005" finner jeg ingen bilder av ETM som hører til min motor D5244T...
Jeg håper jeg får lest feilkoder i neste uke

locked
03/02/15, 23:03
Det er ETM på dieselmotoren, men den einaste funksjonen den har er følgande:

Redusere lufttilførselen fra intercooleren slik at ein får regulert EGR mengden.
Stenge lufttilførselen til motoren ved stopp av motor.

Ved normal køyring og 0% innblanding av EGR så er spjeldet fullt åpent.

bjorn@exposed.no
03/02/15, 23:20
Tusen takk! Ja da høres det kanskje ikke ut som om det er feil eller drit i ETM spjeldet som er årsaken til problemene jeg har med manglende motorkraft? jfr. http://youtu.be/-BaPkbEh5qs
Men hvor sitter den, og er det enkelt å få sjekket den og gjort den ren?

Gunnar R.
11/02/15, 22:48
Har hatt trekkraftproblemer to ganger, og årsakene har vært;
- Pottetett dieselfilter (lot seg ruse osv., gikk fint helt til lenger bratte bakker i god fart)
- Gåen hjulsensor på venstre bakhjul, om sensoren kom og gikk litt er usikkert, men DSTCen slo inn veldig sporadisk, og når det skjedde trilla bilen såvidt fremover på tomgang, selv med gassen i bunn. Madammen kom seg såvidt hjem på flat mark. Minner veldig om det du sliter med i videoen. Kan testes med å holde inne DSTC-knappen i fem sek og dermed slå av antiskrens/spinn. Tviler litt på at det er samme problem, men verdt et forsøk.

Har forøvrig opplevd mange biler med defekt ABS/hjulsensor før, men kun XC90en som har oppført seg på det viset...

bjorn@exposed.no
23/03/15, 14:06
Tusen takk for råd! Dette skal jeg sjekke.
Jeg har funnet ut at fjerde fuel injector er gåen, så venter på "ny" injector, samt "ny" EGR. SÅ får vi se om disse tre faktorene løser problemet, eventuelt bedrer problemet.