PDA

Vis full versjon : Kjøpe S40 1999mod 1,8 GDI



V50 D3
05/12/12, 21:42
Skal kjøpe og stelle en Volvo S40 1999m 1,8 GDI 125hk for en dame.

Bilen er utstyrt med sort skinn og alt mulig annet.

Feil som jeg har oppdaget er som følger:

3 små rusthull i kanaler (under kanalskjørter), sveises..
Dårlige bremseklosser.
En ulyd i bakstillingen (høyre bak).
Et hull i eksosen.
Abs lampe lyser.(Abs virker ikke, og har lav pedal)
Bremselampe med utropstegn lyser.
Virker som om den er litt slapp i dempere foran.

Råd og tips til hva som kan gjøres for å fikse dette tas i mot med stor glede,da jeg gjerne vil at hun skal ha en trygg og ok bil.
Hva er det som bruker å få Abs lampa til å lyse? Det samme med den andre bremse lampa?
Antispinn virker heller ikke,men dette er vel pga. Abs? Bremset meget hardt, men den stiftet ikke.
Bilen er meget pen, både utvendig og innvendig.
Den har rullet 260k, og regrem byttet på 197k. Hva er intervallene på regrem bytte på disse?

Kanskje litt dårlig oppsumering, men har hatt en lang og slitsom dag.

Håper på gode og fornuftige råd. På forhånd takk ;)

V50 D3
07/12/12, 00:17
Ingen som har noen råd eller erfaringer med Abs på disse?
Er vel kun Abs og denne bremsekrets lampa jeg lurer mest på..

Resten er grei skuring ;-)

V50 D3
09/12/12, 01:07
Ingen her som kan noe om disse ??

Øygard
09/12/12, 01:30
Bremsekretslampa lyser når det er for lite bremseveska i beholdaren. Men ikkje fyll på bremseveska, skift dei utsletne bremseklossane først. Då vil nivået i beholdaren auka, når du trykker / skrur inn stempela i kaliprane. Viss ho ikkje sluttar å lysa då må du lufta bremsane. Fyll opp til du har passeleg med bremseveska til slutt.

V50 D3
09/12/12, 01:50
Å endelig noen som svarte meg.. Tusen hjertelig takk ;-)
Det er også dette jeg har lest meg frem til, men greit med bekreftelser fra "proffene" her inne ;-)

Du kjenner vel ikke til hvorfor Abs lampa lyser(symptomer på dette) også vel ?
Kan det være noe drit på sensorer m.m ?

Prøver å finne meg feilkodeleser/sletter (diagnoseverktøy) til både denne og min egen V50 05m,men sliter fælt med å finne noe som kan brukes;-)
Noen råd ?

V50 D3
12/12/12, 03:54
Bremsekretslampa lyser når det er for lite bremseveska i beholdaren. Men ikkje fyll på bremseveska, skift dei utsletne bremseklossane først. Då vil nivået i beholdaren auka, når du trykker / skrur inn stempela i kaliprane. Viss ho ikkje sluttar å lysa då må du lufta bremsane. Fyll opp til du har passeleg med bremseveska til slutt.


Bremseveskebeholderen er full. Klossene er bare 40% slitt, orginale Volvo klosser. Skiver ok.
Pedalen virket bedre i dag, men lampa lyser enda. Bare lufting som trengs tror du?

V50 D3
12/12/12, 04:10
Glemte dette med abs.. er det noen kjente feil med abs på disse modellene?
Hvor bør jeg begynne å lete?
Antispinn er vel abs styrt på disse? Den virker heller ikke ;-(

Kjøpte meg diagnose pro fra Biltema i dag, og fikk lov til å bytte hvis det ikke kunne brukes.

Er totalt grøøøønn når det gjelder slikt nymotens utstyr.. hehe..
Får håpe jeg får til noe her.

Hvis ikke blir det Vida Dice 2012...

Please gi meg noen råd ;-)

Blåser heller ikke like varmt i varmeapparatet som min V50D, skal legge til at det er rund 20-25 kalde her nå.
Jeg har jo dieselvarmer da, så blir jo litt forskjell å sammenligne direkte.
Men blåser kaldere på tomgang, og varmere under belastning..(lufte kjølesystemet)?

Virker også om at den kan lade litt dårlig,men dette har jeg ikke målt enda.

Daniel V
21/12/12, 17:09
Kan jo ta å svare litt :)

Dette er jo som kjent ikke de beste bilene Volvo har laget, men "brukanes" er de absolutt! :)

Det med tokretslampen kan være mye rart. Kan være at det er lite væske i beholderen ja, eller at du har en lekkasje. Du nevner jo lav pedal, og det kan jo tyde på luft også. Mange som ikke vet hvordan de skal lufte, og prøver uten hell, og da får man ofte lav pedal og tokretslampe.

Angående ABS og antispinn, så er disse samme greia ja. Antakeligvis så er det enten en sensor eller en ABS-krans som er ødelagt. Kan også være et ledningsbrudd et sted :)

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på :)

Robert H.
22/12/12, 23:14
Et vanlig problem med bremsene på disse er at glidepinnene i kalipperholderene ruster fast.
Da får du "svampete" bremser, så det er bare å løse kaliprene og se at det glir greitt.
Når det gjelder ABS problemet må du først lese ut feilkoder for å få en ide om hvor man skal begynne å lete.