PDA

Vis full versjon : Geely tar over Volvo PV neste år



volvoRsport
23/12/09, 12:57
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6336055.ab

Marius
23/12/09, 15:00
nå selger jeg snart alt av volvo!
heller tysk enn chop sticks sier jeg

Volvo360tic
23/12/09, 15:30
nå selger jeg snart alt av volvo!
heller tysk enn chop sticks sier jeg

helt enig:)

Per Turbo
23/12/09, 15:32
Ja dette er nok ikke bra hverken for Volvo eller for svensk industri. Nå er nok Volvofabrikkene i Sverige på lånt tid, for det må være store summer å spare på å produsere i Kina fremfor Sverige.

De som definitivt tjener på dette i det lange løp er nettopp tyskerne..

DanSteffen
23/12/09, 16:33
Haff.. Jeg gråter inni meg!
Også Kina av ALLE ting!. Nei, hva skal man gjøre nå da:S

Volvoaero
23/12/09, 17:21
Hmmm, skummelt dette her... Særlig for de svenske fabrikkene og underleverandørene. Tror ikke vi som kunder vil merke så mye av eierskiftet.

Men Volvo p.v. trenger en god pengeinnsprøytning, til å utvikle nye biler/teknikk, og et enormt kinesisk marked kan gi de endel mere penger.

Kvaliteten på bilene kunne og trengt en liten oppjustering....

Swissman
23/12/09, 18:39
Det betyr vel at ekte Volvoer holder prisen godt i fremtiden.

Forslag for streamer i bakruten: Volvo fra den gangen de var svensk :)

DanSteffen
23/12/09, 18:50
Volvo fra den gangen de var svensk :)

+1
Den der likte jeg:D

Morgis
23/12/09, 18:56
Huff da..
Er det rart man drikker? :(

slevjus
23/12/09, 20:41
Trasie greier..

locked
23/12/09, 21:24
Jeg er nå ikke helt overbevist om at dette er en tragedie for Volvo? Det kommer an på de egentlige visjonene til kineserene, vil de bygge et bilmerke og tjene penger som en god industriinvestor eller er målet å kuppe hele greia og flytte det til kina?

Det viktigste av ALT er at Volvo får nye eiere, vi var ikke positive da Volvo ble oppkjøpt av Ford heller, og etterpå ser vi at det var ikke det lureste som skjedde...

Dette er ingen ting å gråte over, gi kineserene en sjangse! Kina har mye penger...

Volvoaero
23/12/09, 21:37
Ford har ikke vært den beste eieren, de har bidratt med noen motorer, ellers har de stort sett brukt Volvo til å pynte på eget regnskap..

Etter det Geely sier, så vil utvikling fortsatt foregå i Sverige, og produksjon vil foregå i flere land, men at større fabrikker vil og bli bygget i Kina ( Volvo produseres allerede i Kina, bl annet S80L )

Som Locked sier, så har de mye penger, dessuten er Kina et veldig spennende marked som Volvo må få innpass på, tenk om 10 % av kineserne kjøper en Volvo? Det blir det peng av...

Om dette blir negativt eller positivt vet vi ikke... Time will show

THolandsli
23/12/09, 21:45
Tror dette går bra jeg. Synes personlig ikke at Ford sitt eierskap har ødelagt så mye for Volvo heller. Bilene har forandret seg litt ja, men Volvo må jo og følge med i tiden. Det går ikke an å produsere 2/7/900 serie i disse dager.

Volvoaero
23/12/09, 21:49
En eier som ikke vil ha deg , er ingen god eier....

volvoRsport
23/12/09, 21:57
Geely har penger, kompetanse og de er et godt etablert firma på det kinesiske markedet, noe som betyr at Volvo vil få et stort overtak overfor andre bilprodusenter hvis de kommer inn på dette markedet. Kina har jo blitt spådd av mange til å bli et av de største business landene i fremtiden, og innflytelsen deres på verdensmarkedet blir bare større og større. Geely har jo også sagt at de vil beholde verdiene og ryktet Volvo står for, så hvorfor er alle så negative?

boman
23/12/09, 22:16
Streamer med teksten: VOLVO, MADE IN SWEDEN!
uff.. er ikke bra dette .. Jeg håpa virkelig de svenske investorene skulle få kjøpe volvo .. :/

TeamBørnOut
23/12/09, 22:29
Det som kunne skje nå er at man kan få tak i billigere deler (bestille fra kina).. Det hadde vært fint :) + at det kommer til å komme SIIIIINSYYYKT mye pirat deler nå :D kan være bra i noen tilfeller :)

Volvoaero
23/12/09, 22:34
En god del deler blir allerede produsert i kina... ikke tro at en svenske har spikket ut absolutt alle deler til bilen din :)

Swissman
24/12/09, 00:02
Hvorfor er Geely intressert i Volvo? De har ikke noe forhandlernett i Europa og USA, med Volvo får de dette ferdig. Det er altså fare for at de er mest interessert i distribusjonsnettet som er godt utarbeidet av Volvo. Da er det bare å selge deres billige produkter gjennom de samme kanalene.
Uansett hva de sier i dag skal man ikke glemme den muligheten, dermed kan det evt også gå mot slutten av utviklingen av Volvo. Time will show.

En annen ting som igjen kan være positiv er deleleveranser. Kina er ikke vant til å tjene penger på reservedeler, det vil si at de selger sine deler til samme pris til forhandler som til en privatkunde, det er ikke lagt inn fortjenstemargin til forhandler. Det kan bli interessant, og ikke umulig, å få se om det blir gode priser ved å bestille over internett. Men det gjelder nok helst nye biltyper.

Hvordan blir deleleveranser av Volvo made in Sweden? Oppretttholdes det eller skal man dekke seg inn med deler før det er for sent?

Interessant blir det uansett.

Hands up for good old style!

Joakim-G_R
25/12/09, 02:37
Morsomt at det gikk så billig. 15 milliarder, det er ikke mange nye biler idag..

roffenn
25/12/09, 16:55
Jeg er nå ikke helt overbevist om at dette er en tragedie for Volvo? Det kommer an på de egentlige visjonene til kineserene, vil de bygge et bilmerke og tjene penger som en god industriinvestor eller er målet å kuppe hele greia og flytte det til kina?

Det viktigste av ALT er at Volvo får nye eiere, vi var ikke positive da Volvo ble oppkjøpt av Ford heller, og etterpå ser vi at det var ikke det lureste som skjedde...

Dette er ingen ting å gråte over, gi kineserene en sjangse! Kina har mye penger...

Norge har jo mye mere penger, vi/norge kunne kjøpt Volvo:cool:
:D

Mats
25/12/09, 18:05
Må innrømme at jeg er skeptisk ja, men tiden vil vise. Når det gjelder fantaseringer at Norge kunne kjøpt opp Volvo så må det jo selvfølgelig være et selskap med litt innsikt i bilproduksjon og lignende som tar over det. Tror ikke Volvo hadde blitt noe bedre av at Norge kjøpte det.

Morgis
25/12/09, 18:46
Norge har jo mye mere penger, vi/norge kunne kjøpt Volvo:cool:
:D

skulle likt å se norge kjøpt noe.

Dem skal jo bare ha penger inn, og ingenting ut.
Se bare veinettet. 75% av pengene vi betaler inn i avgifter til vei, blir ubrukt.
Fortsatt skal dem lure inn rushtidavgift osv osv..
Kvalme norske politikk.

Tror neppe volvo hadde klart seg lenge under norsk regime :P

Mats
25/12/09, 22:05
http://e24.no/utenriks/article3438589.ece

The Sven
25/12/09, 23:39
Geely forstår vel også at de ikke kan kødde for mye med varemerket om de skal beholde dagens marked. Samtidig får vi håpe markedet i Kina ikke er så stort at de vil anse det som viktigere og dermed gjøre tiltak som gjør at bilmerket heller tiltaler de gule og skevøyde.

boman
26/12/09, 01:22
Geely forstår vel også at de ikke kan kødde for mye med varemerket om de skal beholde dagens marked. Samtidig får vi håpe markedet i Kina ikke er så stort at de vil anse det som viktigere og dermed gjøre tiltak som gjør at bilmerket heller tiltaler de gule og skevøyde.

+1 ;)

Langedal
28/12/09, 13:43
Geely har penger, kompetanse og de er et godt etablert firma på det kinesiske markedet, noe som betyr at Volvo vil få et stort overtak overfor andre bilprodusenter hvis de kommer inn på dette markedet. Kina har jo blitt spådd av mange til å bli et av de største business landene i fremtiden, og innflytelsen deres på verdensmarkedet blir bare større og større. Geely har jo også sagt at de vil beholde verdiene og ryktet Volvo står for, så hvorfor er alle så negative?

Geely kan proklamere med hva dem vil nå. På sikt vil de innse at å produsere bil i Sverige koster mye mer enn å flytte alt til Kina. Da er det nærliggende å tro at t.d Torslandaverken er en saga blott.

Volvo innehar en voldsom kompetanse og kunnskap på bilproduksjon, dette er kompetanse kinerserne ønsker seg. For det er deres eneste måte å komme inn på et vestlig bilmarked. De har hittil ikke vært i stand til å lage en bil som oppfyller de kravene vesten stiller.

Jeg tror ikke Geely bryr seg så fryktelig mye om varemerket Volvo. De vil nok ivareta Volvo på en fornuftig måte de første årene. Slik at kundene fremdeles har tillitt til Volvo, og deres kvaliteter. Før de etterhvert vil fokuserer mer på økonomi, og flytte alt til Kina. Hvor de kan fortsette utviklingen. Det som antakeligvis da vil skje på sikt er; tregere utviling, lavere kvalitet og premium faktoren vil tape seg.

Det er ingen hemmelighet at kvalitet ikke står høyt i den kinesiske folkesjela. I Kina er alt som glitrer gull. Derfor spår jeg at innen 10 år er Volvo historie. Jeg tror at undergangen til et stort bilikon er startet.

Det er fryktelig synd, men slik er verden blitt. Kynisme og kapital rår over tradisjoner og gamle verdier.

Et annet moment i det hele er Ford. For dette er ene og alene Ford sin skyld. Ford kjøpte Volvo i en periode hvor Volvo trengte et friskt pust, og det fikk de. Siden det har Ford levd på Volvo, og snyltet på teknologien deres. Det er ingen hemmelighet at Volvo har tatt Ford til det nivået de er på i dag. Ford kunne godt ha solgt Volvo til amerikanske Crown eller til svenske investorer, men valgte å selge til Kina. Hvorfor? Antakeligvis på grunn av fremtidig konkurranse. Hvis Ford hadde solgt Volvo til en av disse investorgruppene ville nok Volvo fortsatt å vokse, og utviklet seg i takt med markedet. Det ville blitt en voldsom konkurrent for Ford, som ikke ville gagnet dem i det hele tatt. Derimot å selge til Kina betyr en sikrere fremtid for Ford. Til tross for at Ford sine nybiler i årene fremover, antakeligvis vil få det samme frynsete ryktet de hadde på 90-tallet.

Det er en tragedie som har skjedd, men gjort er gjort. Vi må bare leve med det. Det finns tross alt mange ekte Volvoer igjen, og de vil nok leve med oss i mange år fremover. Det er bare å håpe på en positiv fremtid, selv om det er vanskelig.

http://img42.imageshack.us/img42/4083/1469n.gif

Kodja
30/12/09, 11:37
*sørgemarsjen spilles HØYT!*

_s90r_
31/12/09, 02:43
Det betyr vel at ekte Volvoer holder prisen godt i fremtiden.

Forslag for streamer i bakruten: Volvo fra den gangen de var svensk :)


eller:

Min Volvo er svensk.

Joakim-G_R
06/01/10, 22:02
Kanskje man burde vente med å syte, til man ser hvilken retning dette tar.

Volvo-turbo
06/01/10, 22:13
Enig med: Joakim-G R. Det er bedre med kinesisk direktør enn konkurs sliksom saab mest sansynilg blir.

Janus
07/01/10, 09:15
Herregud!! Er det ikke Geely som laget den ufyselige kopien av Rolls Royce? Fy fader, tror jeg dævver!!

edit: JO http://www.autoblog.com/2009/03/30/the-geely-ge-is-how-you-say-um-really/ :eek:

Verden går under lenge før 2012..!

TeamBørnOut
07/01/10, 14:50
det beviser jo bare at de kan lage bedre biler en volvo...

The Sven
07/01/10, 20:36
det beviser jo bare at de kan lage bedre biler en volvo...

Det gjør det vel ikke? Dette er jo kunstige bilder.

TeamBørnOut
07/01/10, 21:43
var det ikke den bilen de kjørte på topgear når MissMay var i kina japan ellerno?

Joakim-G_R
10/01/10, 19:34
Geely GE finnes den. http://www.youtube.com/watch?v=YiQVbt61QXk

Og syns det faktisk ser BRA ut, mtp kollisjonssikkerhet, etter å ha sett et par filmer.
http://www.youtube.com/watch?v=S3xkya4HxvI&feature=related

I motsetning til andre kinesiske bilmodeller, som f.eks Brilliance BS6:
http://www.youtube.com/watch?v=PHZqcKj7jNM

Shaiko
10/01/10, 20:50
Volvo har jo uansett ikke klart og lage ordenlige biler på 30 år da.
Uansett hvor dårlig geely er så blir det sikkert bedre en hva volvo var.


Edit; Geely har faktisk 5stjerner i C-NCAP test. Det er toppscore.