PDA

Vis full versjon : LØST - Problem i drivverk



Dcd36
03/12/12, 17:29
Problem i drivverk

Volvo 240
1031 Aksel
230 000 km

Min tidligere bruksbil har ulyder i drivverk, hørtes ut som ulyd fra lager, høres ut som det kommer under/fremme fra bilen.
Har byttet begge hjullager, bremseskiver og venste caliper foran.

Fremdeles er det ulyd, det høres ut som det kommer under bilen, eller frem i bilen.

Har prøvd å sjekket slark i kryss i mellomaksel. Har tatt av mellomaksel for å sjekke nærmere samt sjekke lager på mellomakselen, men finner ikke en slakke.

Bilen er ikke kjørt siden i august, jeg husker da at det var en tydelig ulelyd fra under bilen. Ingen ulyd eller ujevn motorgang når bilen står stille.
Når jeg ligger i ca 50 km/t i tredje gir, begynner bilen å rykke, og det merkes.

Har byttet olje på bakakselen, men lyder er der fremdeles. Har jekket opp bilen og prøvd å kjenne etter slakk i hjullager bak, men kjenner ikke noe slark. Når jed snurrer hjulene så høres det en «klakkelyd» fra bakakselen,

Ingen lekkasje fra pinjonglager.

Kan det være lager i bakakselen som er gåen?

Øygard
09/12/12, 01:51
Lager i girkassen?

Team Tynner
09/12/12, 10:26
lager på mellomakselen.

Jan turbo
09/12/12, 11:13
Blir det rolig når du ligger i 4de gir? Eller når du trår inn clutsjen?

Dcd36
10/12/12, 15:15
Skal bytte lager og kryss på mellomaksel.

Skal sjekke girkassa også, men kan jeg legge i gir nå som mellomaksel er tatt av, slik at aksel fra girkasse ikke kommer ut i en he#.... fart når motor er i gang? :)

Tror ikke det ble rolig i 4 gir, merket det mest i ca 50 km på tredje gir, etter det jeg husker var ikke noe merkbar forskjell når clutchen ble trødd inn.

Dcd36
11/12/12, 16:04
Har tatt av fremre del av mellomaksel i dag. Fikk sjekka nærmere lageret på mellomakselen, der var det ulyd når det ble snurra rundt. Så det er der ulinga mest sannsynlig kommer ifra. Sjekka igjen kryss på mellomakselen, det fremre krysset har mindre motstand enn det bakre kryss, så disse skal skiftes.
Sjekka litt på hardykoblingen, skal bytte denne å når jeg først er i gang.

Dcd36
18/04/13, 13:12
Lager på mellomaksel byttet, samt kryss og hardykobling. Ulyd er borte og rykkingen er borte