PDA

Vis full versjon : Ytelse b21 med k-kam og dobbel gasser?



Lite
07/05/10, 18:52
Hei! Er ny i forumet å beklager hvis spørsmålet mitt er besvart før.
Har en b21 motor underveis, er usikker på hvilken top som står på denne, men ønsker å utstyre motoren med følgende som ligger på verkstedet mitt:
k-kam
2x solex 44 PAN gassere
Hva kan jeg regne med å få av ytelse fra denne motoren?

Takker for alle tilbakemeldinger

Mr. Crepsley
07/05/10, 20:15
Tror ikke det blir så forferdelig mye effekt bare med å putte på 2 gassere. Bør nok kombinere dette med et godt 4-2-1 grenrør og planet topp.

Lite
07/05/10, 22:41
Er heller ikke ute etter så mye, bare lurer på hva jeg kan oppnå med et slikt oppsett, burde gi mer en de som er i utgangspungtet?

TeamBørnOut
07/05/10, 23:06
Vil jo sikkert hjelpe en del i forhold til orginal motoren.. Så hvorfor ikke? :D blir jo ihvertfall en erfaring rikere :)

Mr. Crepsley
07/05/10, 23:56
Kanskje 10-15hk og et mye høyere bensinforbruk.

Lite
08/05/10, 08:44
Blir forbruket så ekstremt mye høyere? Samme oppsett på en b23 motor gir jo ca 140 hk å skal vist fungere meget bra...

Soulair
08/05/10, 10:07
Høres ut som du refererer til Penta AQ-140 motoren. Kan det stemme?

Lite
08/05/10, 10:18
jepp, oppsettet fra en aq140 eller 145 som jeg tenker å flytte over på en b21 :D
Hadde håpet noen hadde gjort noe liknende hær før, finner ikke noe på nettet ellers om b21 med dobbel gasser eller k-kam fra b23.

Håper ikke jeg blir kastet ut hærfra siden jeg stiller et mer båt-relatert spørsmål :eek:

TeamBørnOut
08/05/10, 10:27
hvorfor skulle du det? Er jo moro med marinisering :) får ikke billigere båtmotor en ombygde volvo motorer! Kan fort være moro også :)

Lite
08/05/10, 10:42
hvorfor skulle du det? Er jo moro med marinisering :) får ikke billigere båtmotor en ombygde volvo motorer! Kan fort være moro også :)
Hvem vet, er jo volvo CAR club :)
har en b23e som er bare sarv igjen av, så har funnet en b21 som kommer etterhvert, å vil jo ha brukbar ytelse i båten::9
Båtentusiastene sendte meg hit, det er nok dere som har det meste av kompetanse på slike motorer :)

Satser på at det blir morro ja, volvo motorer er jo bygget for å vare så har god tro på prosjektet:)

Fighter
08/05/10, 15:11
Jeg har gjort dette på en 230a engang. Bilen gikk mye bedre, men ble SINNSYKT sulten! snakker 7 liter mila på flat pedal. Fant i ettertid ut at den har en acc pumpe som spruter inn en konstant stråle på sikkert 1millimeter tykkelse ut av begge gasserne idet du klamper pedalen i bunn. Om du kan få gjort om noe der, så ville det fungert bra:)

Edit: Slik så det iallefall ut i 740n jeg hadde for noen år siden.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/425.jpg

Lite
09/05/10, 07:20
Jeg har gjort dette på en 230a engang. Bilen gikk mye bedre, men ble SINNSYKT sulten! snakker 7 liter mila på flat pedal. Fant i ettertid ut at den har en acc pumpe som spruter inn en konstant stråle på sikkert 1millimeter tykkelse ut av begge gasserne idet du klamper pedalen i bunn. Om du kan få gjort om noe der, så ville det fungert bra:)

Edit: Slik så det iallefall ut i 740n jeg hadde for noen år siden.


Ser ut som du har satt på PAI Gassere? Jeg har PHN, er ikke sikker på hvilken forskjell det medfører, kanskje jeg må ha andre dyser for å få den til å gå bra.
7Liter på mila høres ganske slitsomt ut :D

Blir helt sikkert å stille deg/dere en del spørsmål når det hele skal monteres.

Hvor kjøper dere rød motorlakk til fornuftig pris? hva er den mest "korrekte" rødfargen?

Fighter
09/05/10, 08:50
Ser ut som du har satt på PAI Gassere? Jeg har PHN, er ikke sikker på hvilken forskjell det medfører, kanskje jeg må ha andre dyser for å få den til å gå bra.
7Liter på mila høres ganske slitsomt ut :D

Blir helt sikkert å stille deg/dere en del spørsmål når det hele skal monteres.

Hvor kjøper dere rød motorlakk til fornuftig pris? hva er den mest "korrekte" rødfargen?

7liter på mila var helt ubrukelig :D Men er helt sikker på at du kan få det til å fungere med litt justeringer. Vet ikke helt forskjellen på dem jeg hadde og dine, men er sikkert noe av det samme.
Kjøpte motorlakk på sprayboks på tema en gang, ble fin men solgte blokka så vet ikke noe om holdbarheten. Fargen var ganske så lik også.

Lite
09/05/10, 16:55
Satser på at gasserne mine, som har vært brukt på en marinisert b23e med tilhørende kam, vil fungere litt rimeligere, men fortsatt bra:)
Blir sikkert noen spørsmål når nytt register m.m skal monteres på denne motoren. Er punktene på kam og tilhørnde hjul greit merket eller må jeg finne tdc mm og plages med dette?
Hvordan er det med justering av ventiler på disse motorne?

Fighter
09/05/10, 22:23
Registeret er enkelt, greit merket på alle 3 punktene. Justere ventilene har jeg ikke gjort selv, men er vel shimsing av trykkerne som gjelder. Ok jobb vil jeg tro.

Soulair
10/05/10, 06:09
Satser på at gasserne mine, som har vært brukt på en marinisert b23e med tilhørende kam, vil fungere litt rimeligere, men fortsatt bra:)
Blir sikkert noen spørsmål når nytt register m.m skal monteres på denne motoren. Er punktene på kam og tilhørnde hjul greit merket eller må jeg finne tdc mm og plages med dette?
Hvordan er det med justering av ventiler på disse motorne?

Hva slags innsug/gassere er det på den du har? Innsug for stående, slik som bildet lenger opp i tråden, eller innsug for sidegassere?

Jeg har lett lenge etter et innsug til sistnevnte, men håpløst å finne!:mad:

Lite
10/05/10, 08:45
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/624.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/625.jpg
Gjør et forsøk på å få inn bilder av gasserne :)
Vil tro det er disse som du leter etter:o

ER plukket ned og renset nå :)
Hvorfor trenger du nøyaktig slike, hvis jeg kan spørre? tror jeg så slike på finn.no for litt siden...

Soulair
10/05/10, 11:53
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/624.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/625.jpg
Gjør et forsøk på å få inn bilder av gasserne :)
Vil tro det er disse som du leter etter:o

ER plukket ned og renset nå :)
Hvorfor trenger du nøyaktig slike, hvis jeg kan spørre? tror jeg så slike på finn.no for litt siden...

Der har du den ja!! Var mest for gøy å bare slenge noe på bruksbilen så man får litt fres. Har trålet blocket.se, autodb.no og finn.no jevnlig uten resultat:( Jeg mener det skal gå an å bytte ut båtgasserne med f.eks gultoppgasserne fra B230A, for å redusere forbruket. Du vet vel ikke av et slikt innsug da?

Lite
10/05/10, 12:34
Så en slik på enten finn, autodb eller ebay for en tid tilbake, er nesten sikker på det. Finner den ikke nå, men se etter aq140 eller aq145 båtmotorer, er ganske sikker på at denne var vanlig på aq140.

Kan du fortelle litt mer om de 230a gasserne? vanskelig å oppdrive? var de montert parrvis på 230'en?

Vi får se hvordan forbruket blir hvis ikke en annen løsning melder seg etterhvert :)

Soulair
10/05/10, 13:30
Det virker som om du har mer oversikt over båtutstyr enn meg. Gir du meg beskjed dersom du kommer over et innsug for doble sidegassere?:)

Det lille jeg vet er at gultoppgasserne (Pierburg) er standard på f.eks 1986 Volvo 240 og 740, og kom ikke parvis. De er rimelig enkle å få tak i og selges billig evt gies bort. Jeg TROR de er 38mm, men det kan sikkert noen andre bekrefte:)

ArneR
10/05/10, 18:53
Du mener vel pierburg gasser nå soulair? De har gul topp..

Soulair
10/05/10, 21:29
Pierburg heter de ja:o Ser slik ut på innsuget som er nevnt hvert fall
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/643.jpg

Er sikkert mulig å bruke Strømberg (svart topp) fra tidligere Volvo 240 også?

Lite
10/05/10, 22:38
Hvis det er en bra løsning for meg så skal jeg være på leting etter slike, og hvis noen har liggende som jeg kunne fått kjøpe rimelig og helst slik at jeg kunne teste før jeg kjøpte for å se forskjellen så hadde det vært utmerket.
Skal uansett se hva som finnes rundt om etterhvert som ting dukker opp.

Har seg slik at i begynnelsen når man leter etter noe nytt så finner man lite, men etterhvert som bekjente oppdager at jeg er på leting etter ting så baller det som regel på seg.

Skal uansett huske å holde øyne åpne etter et slikt innsug :)

Lite
11/05/10, 13:40
Da har jeg fått beskjed om at min "nye" b21 motor er underveis til meg, ankommer torsdag. Litt skeptisk siden jeg har kjøpt en motor usett med usikker tilstand.
Volvo er volvo, å satser på at denne er i god stand tross den ikke har vært i bruk på evigheter å har usikker historie bak seg. Motoren har vært brukt i bil, å det er jo rolige tilstander mot hva jeg skal bruke den til.

Tenker at en kompresjonstest burde være noe av det første som bør gjøres, andre tester og ting jeg burde se etter/på når den kommer i garasjen min?
Skal selvfølgelig kontrollere at det er olje før jeg kjører starteren :)

Tror motoren har stått lagret mellom 5 og 10 år, kanskje mere.

Lite
12/05/10, 21:08
Pratet med en kar som kan litt om motorer, som sa at nå hadde jeg kanskje rotet det til for meg selv(sikkert ikke så mye).
I følge han så kunne stempelringene sette seg når motoren har stått lagret lenge, som igjen kunne føre til reine ulykka??
Vil ikke det avsløres ved en komresjonstest? evt bør jeg bytte stempelringer og lagre på veiv og råder før jeg monterer motoren? hvor kjøper jeg evt alt dette og hvor mye må jeg ut med?


ble mange spørsmål, men håper noen kan svare meg. Vil helst ikke bli plaget når motoren er på plass, men vil heller ikke kaste vekk mye penger...

kermitt
12/05/10, 21:24
om motoren står, da har du ett problem med stempelringer. om den ikke står så er ting greit. men før du dreier eller gjør en dritt med motoren pump opp oljetrykk!! det kan du gjøre ved å dreie på hjulet på blokka under fordeleren. overhalings sats får du tak i på bla. BCB. men tviler på at det er nødvendig. du blir nok nødt til å bytte en del pakninger men lager bytte tviler jeg på.

Lite
12/05/10, 21:40
om motoren står, da har du ett problem med stempelringer. om den ikke står så er ting greit. men før du dreier eller gjør en dritt med motoren pump opp oljetrykk!! det kan du gjøre ved å dreie på hjulet på blokka under fordeleren. overhalings sats får du tak i på bla. BCB. men tviler på at det er nødvendig. du blir nok nødt til å bytte en del pakninger men lager bytte tviler jeg på.

Han jeg kjøpte den hos sa at den ikke satt, å da må jeg tro på det til jeg ser noe annet.
Spør igjen: en kompresjonstest vil vell avsløre slike problemer?
Skal se om jeg finner det hjulet for å bygge opp litt trykk før jeg tar å tester.

Kan du utdype litt hva du legger i hvilke pakninger som bør byttes?
Hadde håpet at jeg kunne slippe unna med å bytte register :D

kermitt
12/05/10, 21:52
en kompresjons test vil avdekke eventuelle problemer med stempelringer, toppakning og ventiler. pakninger som bør byttes før din bruk er alle som er "lette" å komme til. f.eks bunnpannepakninga er ikke alltid like morro å bytte i en båt, heller ikke veivaksel tettningene er like morro. har du skulle smelt den i en bil ville jeg bare bed deg vasket av den å bytta pakningene rundt registeret der du ikke ser lekasjer med dekselet på. der er det relativt greit å komme til overalt og du ser det godt. forholdsvis liten belastning i forhold til en båt er det også.

Lite
12/05/10, 22:27
Takker for svarene Kermitt.
Har letet på mekonomen men finner ikke tetting til veivaksel, kanskje jeg må handle den andre plasser eller leter jeg feil?
Uten om det, dekker vell denne handlelista det jeg trenger? :
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/18.png

Blir et slit å gjøre noe som helst med blokka når den er kommet i båten, toppdelen skal gå greit å utbedre i båt men vil ha det høveli greit før det monteres. å ja, denne motoren kommer til å få litt hardkjør til tider...
Bedre å bruke 1000spenn ekstra nå, en å måtte ta båten på land for å ta ut motor..

Kan jeg enkelt kontrollere lager i bunndelen når jeg har av bunnpanna?

kermitt
12/05/10, 22:35
når du har av bunnpanna så er det lett ja, skrur du bare av lager overfallene og måler klaringa med plastigage.
om du er usikker på hva du skal handle så sender du en mail til folkene på BCB og sier hva du skal ha. de har slike satser med alle små o-ringene og småtteriet du ikke tenker på. skal ikke si noe sikkert om du har alt der.

ArneR
13/05/10, 01:58
Skader sikkert ikke å gi motoren nye lagre og stempelringer siden den har stått i ro så lenge.. www.kgtrimning.com selger alt dette til en rimelig sum.

Har jeg forstått det sånn at du skal ha motoren i en båt? Er ikke uten grunn at båtmotorene fra Volvo har alle de gromme delene, da de er beregnet på å gå på mye turtall over lengre tid, så hvor vellykket det blir med bilmotor i båt skal jeg ikke si..

Har også forstått det slik at forgasserne for båt ikke er brukbare på middels gass, men har ikke noen erfaring med det selv, så jeg skal ikke påstå noenting.

Lite
13/05/10, 07:18
:D
Skader sikkert ikke å gi motoren nye lagre og stempelringer siden den har stått i ro så lenge.. www.kgtrimning.com selger alt dette til en rimelig sum.

Har jeg forstått det sånn at du skal ha motoren i en båt? Er ikke uten grunn at båtmotorene fra Volvo har alle de gromme delene, da de er beregnet på å gå på mye turtall over lengre tid, så hvor vellykket det blir med bilmotor i båt skal jeg ikke si..

Har også forstått det slik at forgasserne for båt ikke er brukbare på middels gass, men har ikke noen erfaring med det selv, så jeg skal ikke påstå noenting.

Mange som flytter bilmotorer over i båt, at det er så mye mere "grom deler" er nok for det meste bare tull og misforståelser etter hva jeg har av intrykk fra mange andre. Veldig mye av det som er stemplet "Penta" øker bare prisen og ikke kvaliteten.
Ser bort i fra aq151(tror jeg det var) som er en stroket b23 motor.

Takker uansett for inspillet og spesielt om meningen om stempelringer stempelringer, skal vurdere bytte av disse når jeg har tatt kompresjonstesten. Er det nevneverdige avvik så blir disse byttet når jeg tar av bunnpanna.

Det er ellers godt mulig du har helt rett om gasserne, det vet jeg lite om :)

Volvo er jo solide greier, er det ikke slik :rolleyes: :D

Soulair
14/05/10, 14:00
:D

Mange som flytter bilmotorer over i båt, at det er så mye mere "grom deler" er nok for det meste bare tull og misforståelser etter hva jeg har av intrykk fra mange andre. Veldig mye av det som er stemplet "Penta" øker bare prisen og ikke kvaliteten.
Ser bort i fra aq151(tror jeg det var) som er en stroket b23 motor.

AQ-140/145 (din motor) har vel også 405 topp med "penta" kam og skikkelige ventiler for å takle sjøvann?!

Lite
14/05/10, 22:00
AQ-140/145 (din motor) har vel også 405 topp med "penta" kam og skikkelige ventiler for å takle sjøvann?!

Har en k-kam ja, som skal over i den nye motoren. Husker ikke hvilken topp som er på noen av motorne, men den b23 toppen er ikke noe å skryte av.
Faktisk så har jeg ikke sett etter, motoren kom i garasjen i går og i dag har jeg vært borte hele dagen

Ventiler for å tåle sjøvann? tror du denne motoren blir å dra såpass med sjøvann at ventilene blir å få problemer med det? Tror ikke det er mere salt i havet en det er på norske veier om vinterenå det er vell ikke det store problemet for folk med rødblokk i bilen?

Får se om det gjøres et forsøk på å berge den gamle toppen, dere kan se selv sånn høveli hvordan det ser ut nå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/847.jpg

Soulair
15/05/10, 23:54
Har en k-kam ja, som skal over i den nye motoren. Husker ikke hvilken topp som er på noen av motorne, men den b23 toppen er ikke noe å skryte av.
Faktisk så har jeg ikke sett etter, motoren kom i garasjen i går og i dag har jeg vært borte hele dagen

Ventiler for å tåle sjøvann? tror du denne motoren blir å dra såpass med sjøvann at ventilene blir å få problemer med det? Tror ikke det er mere salt i havet en det er på norske veier om vinterenå det er vell ikke det store problemet for folk med rødblokk i bilen?

Får se om det gjøres et forsøk på å berge den gamle toppen, dere kan se selv sånn høveli hvordan det ser ut nå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/847.jpg

Hehe, mente ikke at det kjøres sjøvann inn i toppen da:p

Lite
16/05/10, 10:08
Hehe, mente ikke at det kjøres sjøvann inn i toppen da:p

Regna me det, men er faktisk mange som setter disse motorne rett i båt uten varmeveksler. Kjører bare sjøvann rett inn på kjølekanalene og bruker det slik så lenge det holder. Skal vist fungere en del sesonger før det går i stykker, litt etter hvordan det brukes.

Hær kommer et dumt spørsmål: På toppen på b21 motoren er det et uttak med en splitt, hvor det går en slange til innsprut og mulgihet for å koble til en slange til. Hva er dette godt for? Regner med det er tenkt å gå en slange fra den andre åpningen å en plass videre men hvor er isåfall det?
Kan sikkert bare blinde av denne, men hva mere skal jeg blinde?
(skal ikke bruke innsprøytninga og vet dysene må tettes)

Er det noe verdi for noen i denne innsprøytninga?

Lite
16/05/10, 18:16
Soulair: har forsøkt å sende deg melding ang innsug. Ta kontakt asap :)

OlaBoy
24/07/10, 19:24
Hvis forige eier har tatt ut pluggene og fylt litt olje i hver sylinder før han satt den bort er det somregel ikke noe stort problem, ta gjerne litt olje i sylinderne for å sikkre smøring fra start av ;) bytt olje før du starter opp også kan være lurt.

Men du har vel kanskje fått starta opp nå?

Edit: Så ikke i farta at det var 2 sider :P