PDA

Vis full versjon : V70 2.4d starter ikke.



Torsen67
02/12/12, 23:29
Da bilen har stått siden fredag og det er -10 ute, så satte jeg på direktevarmeren for å få litt varme i bilen. Kom ut etter en time og da var bilen like kald. Altså så har varmeren skrudd seg av nesten med en gang.

Vridde om og lot den gløde og prøvde så å starte den opp. Da bare blinker alt lys i dæsjen av og på, klokken ble nullstilt og det kom noen rare lyder i fra bak instrumentpanelet. Bilen startet så klart ikke.

Har forholdvis nytt batteri på 110ah i fra Biltema og nok diesel på tanken. Noen som kan tenke seg problemet her?

C.Erstad
03/12/12, 00:05
Høres ut som du er tom for strøm... da klikker det i alt i hele bilen....!

Christian
03/12/12, 00:07
Du har gått tom for strøm, ja.
Lykke til med volvo's dustete patent for batteritilkobling i motorrommet!

C.Erstad
03/12/12, 00:10
Du har gått tom for strøm, ja.
Lykke til med volvo's dustete patent for batteritilkobling i motorrommet!
Ser ikke noe problem med å bruke den i det hele tatt... meget god løsning spør du meg. Hilsen Volvo mekaniker ;)

Torsen67
03/12/12, 00:10
Å? Er det ikke lett å få koblet til startkabler der?

Christian
03/12/12, 00:15
Ser ikke noe problem med å bruke den i det hele tatt... meget god løsning spør du meg. Hilsen Volvo mekaniker ;)

Hadde du skrudd på andre biler også så hadde du sett at det ikke trenger å være sånn. :)


Å? Er det ikke lett å få koblet til startkabler der?

Hvis du har 2kvm^2 kabler går det sikkert greit, men hvis man har litt seriøse startkabler er det rett å slett ikke plass.
Det er heller ikke noe egnet sted for jordingskabelen.
Gikk selv tom for strøm på min V70 for noen uker siden så jeg har akkurat vært igjennom det.

C.Erstad
03/12/12, 00:18
Hadde du skrudd på andre biler også så hadde du sett at det ikke trenger å være sånn. :)


Hvis du har 2kvm^2 kabler går det sikkert greit, men hvis man har litt seriøse startkabler er det rett å slett ikke plass.
Det er heller ikke noe egnet sted for jordingskabelen.
Gikk selv tom for strøm på min V70 for noen uker siden så jeg har akkurat vært igjennom det.
Har sett andre løsninger, men har ingen problem med å bruke den som er der... både med booster og kabler...




Jordingsplass kan du velge så mangt... er 3 jordingskabler skrudd i karosseriet lengre frem på bilen... eller bruke en av de tre boltene på støtdempertoppen... Ikke optimalt men virker.

Torsen67
03/12/12, 00:21
Hva kan årsaken være til at jeg har gått tom for strøm? Bilen er importert i fra Tyskland, så kanskje jeg har for liten dynamo? Kan jeg se på den hvilke modell det er?

Christian
03/12/12, 00:25
Hva kan årsaken være til at jeg har gått tom for strøm? Bilen er importert i fra Tyskland, så kanskje jeg har for liten dynamo? Kan jeg se på den hvilke modell det er?

Jeg har en tommelfingerregel som sier at man ikke bruker Biltema deler på biler med verdi over 20.000,- men når det er sagt så starta den gamle 80 244'en min tvert etter 5-6 uker stillstand i kaldt vær ned til -10, med Biltema batteri.
Min V70 er tilsvarende din (også tysk) og den klarer fint dagevis uten bruk. Har gått tom for strøm en gang, men det var fordi jeg lot den stå lenge med tenninga på (har kun bil-lader til mobiltelefonen).

C.Erstad
03/12/12, 00:34
Det kan være noe som trekker strøm f.eks.
Vil ikke tro du har liten dynamo... Du har ikke glemt et lys på?
Ville prøvd å lade opp bilen og se om det skjer igjen... hvis ikke er alt ok :)

Torsen67
03/12/12, 00:45
Ok, får ordne starthjelp i morgen, så får vi se.

C.Erstad
03/12/12, 00:48
Ok, får ordne starthjelp i morgen, så får vi se.

Gjør det du :)

FroBe
03/12/12, 07:23
Biltema har en billig liten batterimonitor (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Batterimonitor-1224-V-43332/) som jeg bruker om vinteren for å sjekke når batteriet trenger en ekstra lading. Siden bilen vår sjelden kjører lengre enn et par kilometer per tur så trenger den av og til en opplading over natten med en intelligent lader.

Nyere biler har mye elektronikk og lys som trenger strøm. Alarmen trekker litt strøm hele tiden (mer hvis den er defekt), og både klimakontrollen og elektronikkmoduler i kupeen og andre plasser har permanent strømtilkobling. Det er derfor man skal følge egen prosedyre for batteriutkobling/innkobling på disse bilene. Setter man nøkkelen inn i tenningslåsen trekke bilen mer strøm selv om nøkkelen står i 0-posisjon.

64PV
03/12/12, 10:30
Opplevde noe lignende som trådstarter med min S60 2,4T (bensin) i går. Hadde hatt lader tilkoblet før helgen. Så batteriet var fullt oppladet. Søndag kveld kjørte jeg bensinvarmeren en halvtime i 15 minusgrader.
Når jeg stoppet varmeren, og forsøkte å starte bilen, skjedde det samme som trådstarter beskriver. Så jeg tror batteriet mitt er gåent. Når jeg nå skal ha nytt batteri, vil jeg ha det så stort som mulig.
Er 110Ah det største en kan klemme ned i batterikassen på S60?
Noen som har erfaring med Volvo's orginalbatterier vs andre merker? Pris/kvalitet?

todleif
03/12/12, 11:25
Er greit å vedlikeholdslade batteriet eit par ganger i løpet av vinteren.
For dei som har dieselvarmer (som bruker ein del strøm) og driver med småkøyring, bør lade batteriet ofte!

Torsen67
03/12/12, 12:31
Tenkte å gå til innkjøp av lader/booster i dag. Hva med denne?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-37746/

FroBe
03/12/12, 13:27
Den ser kjekk ut, har ikke lagt merke til den hos Biltema før.
Selv har jeg en tilsvarende (http://www.clasohlson.com/no/Cotech-15-A-batterilader/Pr364022000) lader fra Clas Ohlson.

Torsen67
03/12/12, 17:01
Har kjøpt med den BT laderen som jeg referte til tidligere. Må jeg koble ifra batteriet når jeg skal lade?

cortinaterje
03/12/12, 17:15
Må jeg koble ifra batteriet når jeg skal lade?

Jeg gjør det. ;)Så kan de som produserer ladere og andre forståsegpåere mene hva de vil.
Det jeg mener er at det skader i alle fall ikke.

Vatnehol
03/12/12, 18:21
hehe, jeg mener du skal koble til laderen før du kobler til strømmen på den, gnist ved tilkobling er en veldig stor fy fy!

cortinaterje
03/12/12, 18:39
hehe, jeg mener du skal koble til laderen før du kobler til strømmen på den, gnist ved tilkobling er en veldig stor fy fy!

Det er blant annet en av de tingene du er 100 prosent sikker på at du ungår om du kopler av batteripolene ;)

FroBe
03/12/12, 20:39
Jeg kobler ikke vekk batteri. De moderne laderne gnistrer sjelden, da de hele tiden overvåker koblingene før de kjører på med strøm. Bytter man om på pluss og minus får man feilmelding og pipelyd, mange av dem starter ikke lading før man trykker på startknappen. Hvis man velger programmet for regenerering/avsulfatering kan det muligens lønne seg å koble av batteriet siden laderen da sender pulser med motsatt polaritet.

Torsen67
03/12/12, 21:32
Da står den til lading. Det grønne "øyet" på batteriet var sort. Noe som betyr at den trenger lading. Men trykket på knappen som skal vise volt i nåtid etter at jeg hadde satt i gang ladingen. Den viste 14.4 volt. Trodde det var det den skulle være når det er fulladet? Satt forøvrig laderen på 10ah. Hvor lang tid må jeg regne med at dette tar?

FroBe
03/12/12, 22:11
14.4V er i motorrommet, det er mange meter kabel tilbake til batteriet. Har man en overgangsmotstand på 0.05 ohm i kablene og kontaktene vil spenningen over batteriet kun være 13.9V ved 10A ladestrøm.

Laderen vil ikke kjøre 10A til batteriet er ferdigladet, etterhvert vil strømmen reduseres slik at batterikjemikaliene får bedre tid til å suge til seg all ladingen. Når strømmen synker vil batterispenningen stige da ledningstapet synker. En natt med lading bør være nok, men batteriet tar ikke skade av å bli ladet i 24 timer med en slik lader.

Torsen67
03/12/12, 22:22
Jeg har ikke koblet laderen til motorrommet, men rett på batteriet.

Torsen67
04/12/12, 10:16
Kjenner jeg faktisk kunne tenkt meg en sånn som denne (http://www.skruvat.no/Calix-Batteriladdare-P87937.aspx) montert fast i bilen. Noen som har prøvd?

Tore
04/12/12, 10:26
En genial løsning er Defa Warmup med batterilader, særlig om man har garasje. Jeg har ca 8 km til jobben; bilen lades når den står i garasjen, og varmes elektrisk før jeg skal kjøre hjemmefra, mens på jobben varmes den med dieselvarmeren før jeg skal hjem. Jeg har varm bil når jeg skal ut å kjøre, og jeg har stort sett fullt batteri :-)

Jeg har denne pakken (http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5178&katid=72&mid=m436&id=&vn=736) sammen med en oljevarmer (motorvarmer montert utenpå oljesumpen) (http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11146&katid=1103&id=)

FroBe
04/12/12, 12:01
Jeg har kjøpt inn et Defa-sett som skal kombineres (Y-splitt) med en Ctek-lader på 7A jeg har liggende, men har glemt å få montert det før kulden kom.

Torsen67
04/12/12, 20:45
Da fikk jeg fyr på bilen igjen. Makan som den rakla. Værre enn jeg har hørt på andre biler. Blir ikke klok på hva som kan lage så mye bråk i en dieselmotor. Men men...
Laderen viste "full" men det grønne øyet i batteriet har ikke kommet tilbake. Bare ett sort hull.