PDA

Vis full versjon : V50 2.0D periodisk akselerasjon. Manifoldtrykk gir seg på 2.4bar



mariusv50
02/12/12, 17:02
Hei,

Har nettopp kjøpt en V50 2005 2.0D.

Etter noen dager opplevde jeg at motoreffekten forsvant periodisk - eller flatet ut periodisk ved konstant akselerasjon. Før motoren begynner å akselerer igjen hører jeg en liten utblåsning. Dette gjentar seg periodisk hvert 5 sekund hvis jeg holder gassen i bånn på 4., 5. og 6. gir.

Har koblet til en OBD til blå-tann konverter og fra app på mobilen funnet ut at manifoldtrykket går opp til 2.4 bar for så å dette ned til ca. 2 bar. som samsvarer veldig godt med det jeg kjenner. Akkurat når trykket faller fra 2.4 bar hører jeg utblåsningen.

Har søkt litt rundt på forumet og nettet generelt og funnet ut at det kan være magnetventilen (TCV) som ikke regulerer trykket ut fra turboen riktig. Har bestilt en sånn - får den på Tirsdag. Jeg oppdaterer dere når jeg har fått byttet den. (Fikk lov fra Bilia Drammen å levere den tilbake hvis det ikke hjalp :-) )

Har dere noen andre råd eller tips angående dette problemet ?

Ett annet problem som jeg opplevde nå i kulda er at motoren starter urent. Har lagt ved en liten video ved kaldstart i -11 grader. Kanskje dette også har noe med samme feilen å gjøre? Eller hva tror dere ?

https://www.youtube.com/watch?v=OrlVva5HqT8

Mvh
Marius

gswede
02/12/12, 19:20
2,4bar = 34,8psi det hørtes voldsomt ut, sikker på at du har lest av rett?

mariusv50
02/12/12, 20:20
Hei,

Vet ikke om OBD-Blåtann konverteren viser riktig - men er ganske sikker på at det var ved ca. 2.3 til 2.4 bar. Men det er vel absolutt trykk som vises så det er vel i realiteten 1.4 bar over atmosfærisk trykk ?

Mvh
Marius

gswede
03/12/12, 02:16
Mulig du har rett i det, er det Torque Pro du bruker?

Tror jeg ville sjekket alt av vakuumslanger, sjekk tilkoblinger rundt innsugsmanifold. Har vært tilfeller der vakumstyreliner sveller og "ramler" av.

mariusv50
03/12/12, 19:29
Hei igjen,

Takk for tips! Ikke min mobil som ble brukt når vi leste av men tror det var Torque Pro.
EDIT: Nei, det var det ikke - MobilScan var det... :)

Faktisk i dag når jeg kjørte hjem fra jobb merket jeg mye mindre til problemet. Om dette har noen med kulda å gjøre eller fordi jeg rørte litt på slangene rundt magnetventilen når jeg tok bilder i helgen vet jeg ikke. Problemet var ikke helt borte men mye mindre.

Mvh
Marius

gswede
04/12/12, 04:35
Så nettopp videoen din. Ta av slangeklemmen på innsugsslangen (front midt foran motor) og sjekk gasspjeld for koks. Er det kokset igjen, rengjør og monter. Pass på at du ikke dytter noe av driten lenger inn i innsuget. Hold spjeldet åpent og få det rent baki der.. Spjeldet skal på ingen måte "henge".
Uansett veldig enkelt å ta av slangen for en sjekk, tipper du vil bli overrasket..

mariusv50
04/12/12, 12:51
Takk for nok et tips!

I dag morges i -18 kalde startet den først etter kansje 20 sekunder. Motoren går fortsatt bedre enn tidligere i uka men henger fortsatt litt igjen på rundt 2200 rpm.

Blir spennende å se om det hjelper. Har fått magnetventilen, kostet bare 720kr, kansje greit å bytte allikevel hvis det er noe som pleier å gå !?...

Mvh
Marius

mariusv50
10/12/12, 08:39
En liten oppdatering siden sist.

Åpnet gasspeldet som gswede foreslo. Det var tynt lag med oljete koks der men ikke veldig mye. Virket som speldet beveget seg greit og fint. Rengjorde med klut men det har ikke hjulpet på kaldstart problemet.

Har også prøvd å bytte magnetventilen - det gikk forsåvidt greit bortsett fra at Volvo har endret på diameter på slangefestene så slangene sitter for løst rundt koblingene. Venter på svar fra Bilia i dag om de har slangeoverføring / adapter av noe slag.

mariusv50
17/12/12, 07:21
Bilia har bestilt slangesett fra Sverige - venter fortsatt på det. Ganske tydelig at problemet er relatert til temperatur. Bilen har fungert bedre - iallefall med mindre periodisk akselerasjon mens det har vært kaldt - nå første langtur i mildt vær er problemet tilbake. Eventuelt fuktighet..... Ganske vått nå...

gswede
18/12/12, 12:18
kjølevesketempsensor evnt map sensor på intercooler for kaldstart og muligens dårlig cbv for svingende aks, ren gjetting her nå..
Dårlig fjær evnt splitt i diagrammet på CBV gir boostfade og krefter som "kommer og går".

Byttet nylig både cbv (forge) og tcv på v50n min og det ble som en ny bil, veldig fornøyd.
Hadde litt sviktende boost og perioder med mindre enn normalt med krefter. Nå er alle hestene parat, alltid.

gswede
18/12/12, 13:07
kjølevesketempsensor evnt map sensor på intercooler for kaldstart og muligens dårlig cbv for svingende aks, ren gjetting her nå..
Dårlig fjær evnt splitt i diagrammet på CBV gir boostfade og krefter som "kommer og går".

Byttet nylig både cbv (forge) og tcv på v50n min og det ble som en ny bil, veldig fornøyd.
Hadde litt sviktende boost og perioder med mindre enn normalt med krefter. Nå er alle hestene parat, alltid.

Kan for øvrig nevne at den cbv som jeg tok av så helt fin ut, ingen hull eller rifter i diagram, men fjæra - den var slapp den..