PDA

Vis full versjon : kjøre uten kjølemedie



Ole B.
02/12/12, 13:25
må nå bytte radiator for motor og radiator for airkonditon, grunnet et lite uhell da snøen kom, så da lurer jeg på om noen kan fortelle meg om det går an å kjøre uten kjølemedie i eller blir kompressor ødelagt ??

golden girl
02/12/12, 14:06
kompressor blir ikke ødelagt så lenge den ikke blir skrudd på.

PyrionZ
02/12/12, 18:25
Er vel best å ta av reima på kompressoren, eller er jeg ute på jordet nå?
Sålenge motorn er i gang, er vel reima til kompressoren også i gang..?

Tace
02/12/12, 18:35
Tar du av reima til kompressor tar du vel av for vannpumpe og vel. Det er olje i kompressoren så det går fint å kjøre uten kjølemiddel på den. Har selv gjort det slik uten problem. Men fikk det bekrefta hos verkstedet først.

Christian
02/12/12, 18:38
Det er en clutch i reimhjulet, går fint å kjøre uten kjølemiddel, men som sagt over meg, ikke bruk ac'en.
Vannpumpa går på reg.reima, men servo, dynamo, etc går på viftereima.

nordan27
02/12/12, 20:00
mange svar her , bare kjør , med eller uten at ac er skrudd på , er det for lite kjølemedium vil ikke ac pumpe starte ,er det nok vil den gå som normalt , du kan ikke skade kompressorn med forlite kjølemedium ,det bestemmer en trykkbyter som overvåker trykket i ac annlegget , den er der for at du ikke skal ødlegge kompressor ved for lite trykk/kjølemedium.
vær obs på at ac annlegget ikke tåler fukttighet , har du åpne rør eller skader bør du snarest tette provisorisk med tape eller annet!