PDA

Vis full versjon : Løsne fastrustet fordeler



Brisendal
02/12/12, 00:10
Som topic, jeg har ett problem med fordeleren på bruksbilen: Den er ikke lenger justerbar.

Jeg har en B21A, klin original, med helt feil tenning. Jeg har over lengre tid dynket fordeleren i WD40, og klarte i kveld etter mange anstrengelser å avansere tenningen med hjelp av en lang dor og en kraftig hammer. Dessverre flyttet den seg for langt, og lar seg ikke flytte tilbake. Håpet var at straks den flyttet seg litt kunne den justeres videre ved hjelp av en kraftig rørtang, men alt det resulterer i er deformering av rotorhuset og stygge riper og hakk - ikke at jeg er på det stadiet lenger hvor jeg egentlig bryr meg om delene, jeg vil bare få det til å fungere.

Jeg har også forsøkt å flytte tenningstidspunktet ved hjelp av stifteåpningen, selv om jeg vet at det ikke er riktig fremgangsmåte, men heller ikke her får jeg det til å stemme. Tenningen ligger låst på 30 grader, noe som går greit på tomgang, men den mister all kraft når turtallet øker. For tiden kunne jeg like gjerne byttet ut hele drivverket med tilsvarende fra en tidlig 2CV, effekten ville vært lik.

Og før noen spør: Ja, jeg har løsnet låseskruen:p

Er det noen som har noen tips? Eventuelt hvilke deler trenger jeg fra en senere 240 for å få det til å fungere med elektronisk tenning? Jeg begynner å bli kraftig lei av denne håpløse konstruksjonen...

Brisendal
05/12/12, 21:42
Tydeligvis ikke mange som kjører mekanisk fordeler lengre:) Etter helgens utfordringer kan jeg ikke si jeg er overrasket.

Men jeg kan jo komme med løsningen på problemet i tilfelle noen andre får samme problemet senere: Tålmodighet, WD40, kalde fingre, GROV rørtang og lita slegge.

Jeg endte opp med å demontere alle deler på utsiden av fordeleren; vacumstyring, fjærer til lokket, kondensator, to skruer som holder innmaten på plass og naturligvis lokk, rotor og stifter. I tillegg måtte jeg fjerne luftfilteret med boks, samt batteriet for å få litt armslag. Til slutt løsnet fordelerhuset på søndags kveld, etter å ha festet rørtanga omhyggelig rundt huset og plassert noen velrettede sleggeslag på skaftet på tanga. Da begynte ting å rikke på seg. Dette ble fulgt av mer WD40, flere slag frem og tilbake med rørtang og slegge, før slegga omsider kunne legges bort, rørtanga skiftes ut til en mindre før den til slutt kunne elimineres helt.

Nå er fordelerhuset omsider løst og kan dreies med en pekefinger, og kun en fininstilling av tenningstidspunkt gjenstår. Huset er ikke lenger sirkelformet:p men det fungerer.

Og dersom noen har en oppskrift på hva jeg trenger fra en senere modell for å få elektronisk tenning til å fungere smertefritt tar jeg mer enn gjerne imot tips. Stifter har jeg fått nok av:o

Jonas Soldal
05/12/12, 21:55
Godt det løste seg hvertfall :) Kunne i værste fall varmet rundt fordeleren ;)

HarryVolvo
05/12/12, 22:16
Du trenger fordeler samt ledningsnett fra fordeler til tenningsmodul fra b230A/E. :)
Bruker 5 min å montere.