PDA

Vis full versjon : Starter "gir seg"



Kal_el
01/12/12, 14:11
Hei!
Jeg har en v70 2,4D aut. som ikke er helt velvillig til å starte. Starteren slår som regel inn og drar med seg motoren en liten stund. Men så virker det som den glipper taket og jeg hører at starteren bare spinner rundt. Problemet er ikke eksisterende om sommeren, men vinterstid er det hver gang jeg skal starte. Noen ganger tar ikke starteren tak i det hele tatt, bare spinner rundt. Da jeg oppdaget dette i fjor vinter var jeg helt sikkert på at det var batteriet, og kjøpte et nytt. Men det hjalp jo ikke så mye.... Nå har jeg tenkt at det var startkransen, og plukket ut starteren men startkransen ser helt fin ut. Tannhjulet på startmotoren vet jeg ikke hvordan skal se ut, men taggene er ganske spisse (pyramideformet), men ser ikke nedtygd ut...

Er det noen som har forslag til hva dette kan skyldes og hva jeg bør gjøre videre? Dårlig starting+vinter+automat=problem....

Christian
01/12/12, 15:20
Kan høres ut som om innslaget ikke slår inn. At startern går rundt men ikke går inn i posisjon til å treffe svinghjulet.

Kal_el
01/12/12, 15:46
Som jeg skriver så slår det som oftest inn, men det gir seg etter kort tid. Men motoren dras litt rundt om du skjønner.

cortinaterje
01/12/12, 16:15
Har du sjekket startkransen hele veien rundt?

Kal_el
01/12/12, 18:32
Har du sjekket startkransen hele veien rundt?

Ja, jeg tok ut starteren og dro hele veien rundt. Kunne ikke se noen tenner som hadde tegn til slitasje.

gswede
01/12/12, 19:24
Har du prøvd å bytte startrele?

Kal_el
01/12/12, 19:38
Ikke prøvd det nei. Kan det ligne på en feil med det? Og hvordan finner jeg ut om det er ødelagt?

gswede
01/12/12, 22:44
Prøv med ett du vet virker..

Vatnehol
01/12/12, 23:33
Ja, jeg tok ut starteren og dro hele veien rundt. Kunne ikke se noen tenner som hadde tegn til slitasje.

altså startkransen på svinghjulet ?

Kal_el
02/12/12, 11:02
altså startkransen på svinghjulet ?

Ja, den så helt fin ut hele veien. Ingen steder hvor det var mer slitasje en andre, kunne vel egentlig ikke se tegn til slitasje. Og hvis startkransen var problemet, eller holder på å bli et problem skulle jeg vel sett noe der? Enten tenner som var gnagd litt ned, litt tynnere el?

Starteren derimot var lettere å se hadde blitt brukt. Det mest påfallende var at tennene på den var veldig spisse, men det skal de kanskje være? Men også her så alle tennene like ut. Det jeg så på starteren var at det var mye dritt inni huset hvor tannkransen er. Mye på veggene og i "bunn" (under tannkransen) Er det riktig?

Kal_el
02/12/12, 11:02
Har ikke det liggende på lager gitt... :)

Lasse B
04/12/12, 22:22
Samme problem som jeg har. Hadde yte starter ikveld,og alle tennene på svinghjulet var hele. Tennene på starter var noe vridd,og spisse som du sier. Jeg blir å bestille ny starter imorgen..Visst det ikke blir bedre har jeg ihvertfall ny starter......

locked
04/12/12, 22:43
Fleire mulighetar her,

1. demonter, reingjer og smør opp innslaget på den du har
2. bytt innslagsrele på startaren.
3. skift startmotor


Eg trur eg ville gått rett på nr. 3. Mulig den er dyr startmotoren til desse?

Lasse B
04/12/12, 23:01
Bildesign.no har jo mye slikt til Volvo. Er jo brukte deler,men kan jo få fra en som er gått lite:)

immortal92
05/12/12, 07:51
Jeg hadde samme problem idag, og starteren min ble bytten for 1,5 år siden. Er innslagsrele det beste alternativet for meg? Har noen delenr på det?

amcarduden
06/12/12, 21:57
Jeg mistenker også at innslaget går tregere jo kaldere det er. Ikke sikkert tannhjulet går helt inn i tennene på startkransen, og da kan det glippe. Støtter forslaget med rengjøring og smøring der tannhjulet går frem og tilbake. Ville prøvd det først.

Kal_el
09/12/12, 22:53
Jeg fikk tak i en "ny" brukt starter og skulle bytte den i dag. Den var ikke helt lik så jeg droppet selvfølgelig det. Siden jeg hadde ute starteren (igjen) plukket jeg den fra hverandre, ga den noen dusjer med smurning, rengjorde så godt jeg kunne og skrudde den sammen igjen. I første omgang var resultater veldig bra, starteren gikk uten å gi seg og bilen startet som den skulle. Hvorvidt jeg har brukt feil smøremiddel, eller noe annet feil underveis her vet jeg jo ikke. Blir spennende å se i morgen tidlig når den har stått litt, men nå er jeg optimist:)

Er det noen av dere andre her som har kommet videre i problematikken?

immortal92
10/12/12, 12:18
Høres ut som et godt alternativ. Det har kun skjedd med meg et par ganger på over 2 sesonger så jeg avventer. Men da blir det rengjøring og smøring om det trengs :) Takker for svar.

Mreiken
04/01/16, 19:41
Jeg har samme problemet på en V70 D5 2005 mod. Har hatt oppe starteren og delt den i molekyler samt gjort rent og smørt opp "vandringen" på hjulet med litt våpenolje, før jeg har satt den sammen igjen. Ikke noe uvanlig slitasje på noe som helst. Etter montering igjen virker den 110% i en mnd ca før den slår seg vrang igjen. Nå er jeg lei og bestiller ny starter. Noe muffens må det være som ikke mitt øye kan se.
Har noen erfaring med starter fra skruvat..?

holter
04/01/16, 20:15
Kjøpt fra skruvat til en annen bil en volvo og var bra den - men det har startere fra biltema vært også , så dem hadde selv til xc 60 for litt over 1000 kr .