PDA

Vis full versjon : Sikkerhet volvo 850



psyfoon
30/11/12, 21:41
Vi kjører en 97 850 st.vogn som familiebil og er veldig fornøyd med den, og særlig nå når vi for ikke mange mnd siden fikk vårt første barn så er bilen romslig og praktisk. MEN, vi har et "vennepar" som kritiserer oss for å kjøre gammel bil og ikke tar sikkerheten til barnet på alvor. Dette snakker hun damen også om på barselgruppe og slikt. Så jeg er litt lei av dette. Selv kjører de en usedvanlig stygg Kia Carens (!) 2006mod.
Jeg mener da at vår Volvo er en relativt trygg bil med ABS, dobbel airbag og SIPS. Hun damen tror tydeligvis det er kun årsmodell som gjelder, men jeg tør påstå at vår Volvo er minst like trygg eller tryggere enn deres Kia.

For å bevise det har jeg lett etter kollisjonstester av Volvo 850 men ikke funnet mye da de er for gamle for EURO NCAP. Men første gen. V70 finnes. Så da lurer jeg på om det er store sikkerhetsforskjeller mellom V70 og 850?De ser jo ganske like ut konstruksjonsmessig, eller tar jeg feil?

Trenger rett og slett litt argumentasjonshjelp på at 850'n er et trygt og godt bilvalg sikkerhetsmessig med et begrenset familiebudsjett :-)

På forhånd takk for svar.

R-M-I
30/11/12, 21:46
1.gen v70 er vel så og si omtrent bare en faceliftet 850 :)

kristoffer stevenson
30/11/12, 22:53
Så en ulykke mellom 99 v70 og 2009 v70. (Trur det var de årene. det var 10 år imellom dem). Front mot front i 70 eller 80. Ingen dødsulykke. Så med tanke på at 1 gen v70 er faceliftet av 850 så vil jeg si at den er ganske solid:)

larsverm
01/12/12, 01:51
Hadde det dreid seg om en 2006-modell av et "bedre" merke, kunne det ha vært et poeng. Men dette oppfatter jeg som på grensen til latterlig.

En koreansk bil, selv om den er stygg, trenger sikkert ikke være dårlig - for direkte dårlig sikkerhet har vært bortimot usalgbart her på 2000-tallet. Men det skjedde også mye på 90-tallet, og en Volvo 850 må ha vært av de beste på sin tid.

Det har vært så mye fokus på sikkerhet i de senere (ca 15) år i hele markedet, heldigvis, at nesten alle merker etter hvert har en rimelig grad av sikkerhet. Men visse merker, som særlig Volvo, var tidligere ute enn andre. At et bra eksemplar av en 15 år gammel 850 skulle være spesielt ille, har jeg ingen tro på.

Det blir uansett et kompromiss i forhold til kostnader - og den aller viktigste sikkerhetsfaktoren sitter rett bak rattet.

gswede
01/12/12, 05:33
For noe vås. Får ikke håpe vennene dine har barna bakerst i bilen om de har en 7seter, i fall de har - kan de kysse barna farvel om noen skulle være så uheldig å trille i dem bakfra.
Eneste som skiller i sikkerhetsutstyr er stabilitetskontroll. Begge har: Side impact protection - Sips/ABS/Traction Control/Airbags/Skivebremser.

I EURONCAP blir Kian slaktet på benskader ved frontkollisjon, dørene spretter opp, den får kun 3 stjerner på "child occupant safety", er en versting mot andre myke trafikanter og som sagt - nåde deg om du sitter bakerst ved påkjørsel akter.
Nå har ikke 850 blitt testet etter dagens EuroNCAP standard men den har likefullt gått gjennom samme testregime, dørene spratt ikke opp, bena beholder du, og ungene blir ikke flatklemt i baksetet.
Motormessig har du mer å gå på hva gjelder unnamanøver, lavere tyngdepunkt og meget større motstand mot å rulle over.
Som om ikke dette var nok er 850 overlegen Kia hva gjelder chassis, kjøreegenskaper, kjøreglede, plass og komfort.

Jeg triller barna mine like gjerne i 850`n som i V50`n, med god samvittighet.
Gode barneseter med skikkelig sidestøtte for kropp og hode er et must. Jeg valgte Recaro sine men det er smak og behag. Forovervendt selvfølgelig. Hadde bakovervendt sete til begge det første året.
Spør du i "barnebutikken" vil de gjerne ha ungene bakovervendt til de er konfirmanter. De (butikkansatte) fnøs av meg når jeg kjøpte forovervendte recarostoler til 5lapper stykket og mente jeg var gal og uansvarlig.
Jeg parerte med "hvorfor selger dere dem da?" kaklingen stoppet

Uansett, overse deres venners mening og kjør i visshet om at dere har en trygg bil. Forutsatt at bilen vedlikeholdes selvsagt.
Fortsetter de maset kan du be dem lese seg opp på makkverket de selv kjører.

Som nevnt over: "den aller viktigste sikkerhetsfaktoren sitter bak rattet"

psyfoon
01/12/12, 08:54
Takk for mange gode og saklige svar! Det er som jeg trodde og håpet. Nå gleder jeg meg bare til neste gang vi treffer denne påståelige damen :-) Kan jo fort hende at gubben hennes må kjøpe ny bil når jeg legger frem dette. Og da tror jeg at jeg anbefaler de en Volvo ;-) Hehe

larsverm
01/12/12, 16:48
Selv om "alle" bilmerker etter hvert har blitt bedre på sikkerhet og det i dag måles etter standarder som ikke fantes tidligere, er det ikke for ingenting at Volvo har et godt innarbeidet rykte for sikkerhet. Også om vi går tilbake til 70-tallsmodeller av 240-serien, innebar Volvos høye kollisjonssikkerhet at de som satt i bilen ikke bare ville overleve ved de fleste kollisjoner i moderat hastighet, men også slippe fra det med lette eller ingen skader. Senere har både Volvo og andre merker blitt bedre og bedre. Men det er et poeng at det ikke bare er bilens alder som avgjør, for Volvo hadde allerede for lenge siden kommet frem til løsninger som "holder 70% mål" den dag i dag, bare for å antyde noe som knapt lar seg måle presist på noen enkel måte. :p

Reppemarkus
01/12/12, 21:38
http://www.youtube.com/watch?v=aN4o8TERuoY

Jeg ville likt og se en lik film av denne Kia'en :)

coche
01/12/12, 22:24
Hadde bakovervendt sete til begge det første året.
Spør du i "barnebutikken" vil de gjerne ha ungene bakovervendt til de er konfirmanter. De (butikkansatte) fnøs av meg når jeg kjøpte forovervendte recarostoler til 5lapper stykket og mente jeg var gal og uansvarlig.
Jeg parerte med "hvorfor selger dere dem da?" kaklingen stoppet
"

Ikke helt enig i deg der. Hodet til et lite barn er veldig stort i forhold til kroppen, og ved en bråstopp blir det en veldig belastning på nakken. Grunnen til at de antagelig selger stolene er at det ikke har vært like mye fokus på det ellers i europa med bakovervendt sete til barna. Men det er det blitt mer fokus på i det siste. Jeg snudde eldstegutten vår ved 3,5 årsalderen, og 2,5-åringen sitter fortsatt bakovervendt.

gswede
01/12/12, 22:43
Du har selfølgelig rett i det, men det er dog en avveining vi alle må gjøre. Nå er ungene større og har med det sluppet unna skrekkscenariet. Poenget mitt er at det er litt hysteriske tilstander hva gjelder barns sikkerhet. Husker jo veldig godt hvordan det var når jeg vokste opp, ikke mange som tenkte sikkerhet for barna som i dag.
Det er selvfølgelig bra slik det er nå, om enn noe hysterisk.

larsverm
01/12/12, 23:13
Ja, det har skjedd mye på relativt få år. Jeg er født i 1974, og da vi var små hadde vi ikke en gang sikkerhetsbelter i baksetet, og likevel lever vi nå. Sikkerhetbelter bak fikk vi først utpå 80-tallet en gang da mamma og pappa kjøpte en 240... Rundt den tiden ble det for øvrig påbudt på alle.

TheStig
02/12/12, 06:46
Før i tiden så passet folk sine egne saker og lot naboen gjøre det samme, nå i dag så skal alle løpe rundt og passe på at alle andre gjør ting etter boka, forskrifter, loven, religionen eller rett og slett etter hva de selv mener er rett. Det er bedreviternes tidsalder virker det som, hvorfor vet jeg ikke. Men på meg virker det som at enkelte hever seg selv på å tråkke andre under seg.

Jeg har unger selv, yngstemann er nå 6år. Jeg kjører også en 97 850 stv, og jeg har slettes ingen dårlig samvittighet for det. Selvsagt kunne jeg tenke meg noe nyere, men jeg har rett og slett ikke råd til noe nyere med min økonomi og bilkostnadene her i dette landet! Man gjør så godt man kan, og det tror jeg gjelder for de fleste! Å kritisere noen for at de kjører rundt i en eldre bil syns jeg er lavmål, og sier mer om vedkommende som uttaler seg enn noe annet..

hgnubel
02/12/12, 09:08
Enig med siste taler og de fleste andre her ser det ut som. Ville mye heller satt meg og ungen i en ti-femten år gammel volvo som er godt holdt enn mye annet. Men "godt holdt" er egentlig stikkordet her.

Hjelper ikke med airbag, abs og sips hvis varsellampene lyser og de 15 år gamle vinterdekkene er harde som plast...

hgnubel
02/12/12, 12:20
V70 1997 vs V70 2009 i noe som ser ut som Volvos lab:
msnJK0ce-VM

Når du ser dette i slow motion fra siden og nedenfra ser du at V70 har blitt en del bedre siden 1997 på deformering foran før kupeen, men synes likevel ikke det ser veldig nedslående ut for de i den gamle bilen...

JK91
02/12/12, 16:37
mener jeg så her for ikke så lenge siden at det var en helt ny Kia som ikke bestod "elgtesten" som svenskene bruker på alle biler. Så det å skryte av at man har Kia ovenfor en som har Volvo... tja ^^ gjør opp egne tanker :)

850GLTsilver
02/12/12, 18:35
Ville for egen del sagt at jeg føler meg langt tryggere i min 17 år gamle 850 enn jeg noensinne har følt meg i en 2006 Kia.

EuroNCap har på mange måter utspilt sin rolle, da enhver bil som sklir ut av skriverne hos de forskjellige bilmerkenes designavdelinger nå nærmest er garantert de 5 stjernene.
Det er jo tester som kjøres mot objekter med samme vekt som testbilen i tillegg. Så den KIAen på rundt tonnet ville fått grisebank av min 1400Kg 850. For å si det like flåsete som dine naboer snakker om sin KIA.

Er ellers som flere peker på her: Det er personen som sitter bak rattet og har føttene på pedalene som er den aller viktigste sikkerhetsfaktoren uansett.
Dersom denne har sikkerhet som fremste tanke under kjøreturene, så vil de forløpe på en slik måte at alt om EuroNcap i grunnen blir uinterressant.

psyfoon
02/12/12, 20:59
Ville for egen del sagt at jeg føler meg langt tryggere i min 17 år gamle 850 enn jeg noensinne har følt meg i en 2006 Kia.

EuroNCap har på mange måter utspilt sin rolle, da enhver bil som sklir ut av skriverne hos de forskjellige bilmerkenes designavdelinger nå nærmest er garantert de 5 stjernene.
Det er jo tester som kjøres mot objekter med samme vekt som testbilen i tillegg. Så den KIAen på rundt tonnet ville fått grisebank av min 1400Kg 850. For å si det like flåsete som dine naboer snakker om sin KIA.

Er ellers som flere peker på her: Det er personen som sitter bak rattet og har føttene på pedalene som er den aller viktigste sikkerhetsfaktoren uansett.
Dersom denne har sikkerhet som fremste tanke under kjøreturene, så vil de forløpe på en slik måte at alt om EuroNcap i grunnen blir uinterressant.

Du har helt rett i at sjåføren er den viktigste i forhold til sikkerhet, men man vet aldri hvem man møterom ute på veiene da. Mange som aldri skulle hatt førerkort.

850GLTsilver
02/12/12, 22:07
Du har helt rett i at sjåføren er den viktigste i forhold til sikkerhet, men man vet aldri hvem man møterom ute på veiene da. Mange som aldri skulle hatt førerkort.

Skal man ta den fulle konsekvens av dette, så behøver man i grunnen ikke bil.
Og til tross for all verdens stjerner i Ncap, så ville den KIAen til naboen din blitt akkurat like flat swom hva som helst annet under 50 tonn Polske blankslitte dekk på Norske vinterveier.

larsverm
03/12/12, 00:35
Bilføreren er det viktigste, men likevel kan det i det ene øyeblikket bli avgjørende viktig hvor kollisjonssikker bilen din er. I det bildet synes jeg ikke det er spesielt nedslående å se smellen mellom en 850 og en nyere V70. Det viser at utviklingen går framover, men samtidig at eldre Volvoer i høy grad også beholder kupeen intakt. Også langt eldre modeller av Volvo har reddet mange liv i tilsvarende situasjoner.

Øygard
03/12/12, 00:55
Kor stor fort hadde dei på den filmen? Eg meinar å ha høyrt at 850 var ein av verdens sikraste bilar då dei kom, men anar ikkje hen eg har høyrt det og om det stemmer:p

Haukefer
03/12/12, 11:39
satser jo selfølgelig på å ikkje kræsje, eller bli kjørt på. Men kjøpte meg nett 855 pga venter min første unge! :) Hadde en E38 728ia før, men fant ut at det ble litt liten plass i bagasjerommet i den.. Men satser på at sikkerheten er god! :) Leste på broom.no at det sku ver en ganske sikker bil.

larsverm
03/12/12, 12:24
Kor stor fort hadde dei på den filmen? Eg meinar å ha høyrt at 850 var ein av verdens sikraste bilar då dei kom, men anar ikkje hen eg har høyrt det og om det stemmer:p

Selvfølgelig var den en av verdens sikreste biler i 1991. Akkurat som 760 i 1982. Og 240/260 i 1974. Og 144 i 1966. Og Amazon i 1957. :p