PDA

Vis full versjon : LED i ryggelys - V70N



andersho
29/11/12, 16:10
Hei!

Noen som har tips til gode LED pærer til bruk i ryggelys? Cree?

andreas
29/11/12, 17:15
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=23870

FroBe
29/11/12, 17:56
Kjøperne virker fornøyde, men spesifikasjonene til de omtalte pærene må tas med en STOR klype salt.
Med så små kjøleribber ville jeg ikke kjørt mer enn 5W gjennom dem av frykt for at de skal bli for varme og LED ryke. Heldigvis rygger man sjelden lenger enn et minutt.
Jo varmere LED blir, jo svakere lyser de, og levetiden reduseres drastisk.
Kjøleribber i polert aluminium er også dårlig til å kvitte seg med varme via stråling, og det er lite luftstrøm inne i lyktehusene. En vifte ville hjulpet, men jeg ville i alle fall malt kjøleribbene hvite slik at de kan stråle vekk litt av varmen.

andersho
29/11/12, 21:31
Takker :)

Daruu
29/11/12, 22:28
Kjøp på ebay, da har du råd til å bytte pærer ett par ganger...

ovlov86
29/11/12, 23:12
Har til gode å faktisk prøve noen sånne LED-pærer som faktisk gir så mye lys som de lover. Og det er selvfølgelig stor forskjell på om du har klare glass eller ikke i ryggelysene.

RuZleBiFf
06/12/12, 13:27
Jeg har bestilt meg 1 par sånne: http://www.ebay.com/itm/2-x-16W-6-HIGH-POWER-LED-P21W-1156-382-BA15s-STOP-TAIL-REVERSE-BULBS-AUDI-/181012897083?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a25359d3b

Kan legge ut info/bilde når jeg får de :)

FroBe
06/12/12, 14:03
Hvis du kjenner noen som har mulighet til å måle strømtrekket på pærene hadde det vært interessant å få vite om LED-pærene trekker 0.4A (5W) eller 1.3A (16W).

På gamle lykter uten klarglass har kombinasjonen av reflektoren og linsene i glasset mye å si på lyset.
Jeg prøvde å bytte ut en av 21W standardpærene med en bi-pin 35W halogenpære uten at jeg syntes det var forskjellig lysstyrke i ryggelysene, muligens på grunn av at fokuspunktet ble feilplassert.

Hvis du prøver å ta bilde med en gammel og en ny pære må du passe på at lyset fra pærene ikke blir overeksponert slik de svenske bildene, da ser man ingenting forskjell bortsett fra farge. Enten kan man velge undereksponering (-2 EV), eller så kan man prøve å låse eksponeringen på kamera ved å trykke utløseren halvveis ned mens man fokuserer på et av lysene før man så komponerer bildet og trykker utløseren helt ned.

RuZleBiFf
21/12/12, 11:39
Hallo igjen.

Da har jeg ENDELIG fått lampene mine. De brukte ganske lang tid fra grensa og hit (ikke noen overraskelse)

Jeg er kjempe fornøyd. De lyser ekstremt bra og sprer godt..
Nå på vinteren er også det blåhvite lyset en fordel på snø.


Jeg har ikke fått målt strømtrekk enda. Legger ut info om jeg får gjort det :)

locked
22/12/12, 15:52
Eg har 35w xenon i ryggelysa mine og dei gjer eit fantastisk bra ryggelys. LED har eg ikkje tru på,har sett mangen led ryggelys som blir meir som ein indikasjon på at rygging pågår....

immortal92
22/12/12, 16:37
Eg har led "reflektor" pære, som lyser konsentrert i en stor sirkel bakover. Gir meget godt lys som lyser langt og spredt! Husker dessverre ikke hvor de ble kjøpt, men kostet 250,- pr stk. Verdt det!

ovlov86
22/12/12, 17:32
Har man ikke klarglasslamper bak så er led nesten ikke vits... xenon fikk jeg ikke til å montere bak på min bil...

Sent from my GT-N7100

FroBe
22/12/12, 17:56
På eBay (http://www.ebay.co.uk/itm/2X-Universal-Car-Xenon-Back-Lights-HID-Bulbs-6000K-15W-/270871363899?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f1131013b) kan man kjøpe 15W Xenon for ryggelys for rett over kr 300 inkludert frakt. Pærene er ikke så mye mindre enn 35W, men basene er mindre (laget av gummi), og ballastene er små.

Jeg har kjøpt et par, men ikke installert da jeg er usikker på om jeg har behov for mer lys når jeg rygger. Bestiller litt for mye etter mottoet "kjekt å ha".

ovlov86
22/12/12, 18:10
På eBay (http://www.ebay.co.uk/itm/2X-Universal-Car-Xenon-Back-Lights-HID-Bulbs-6000K-15W-/270871363899?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f1131013b) kan man kjøpe 15W Xenon for ryggelys for rett over kr 300 inkludert frakt. Pærene er ikke så mye mindre enn 35W, men basene er mindre (laget av gummi), og ballastene er små.

Jeg har kjøpt et par, men ikke installert da jeg er usikker på om jeg har behov for mer lys når jeg rygger. Bestiller litt for mye etter mottoet "kjekt å ha".

Jepp, jeg hadde et sånt sett, men gikk ikke å montere så enkelt på min 98 modell. Men lyste veldig bra!

Sent from my GT-N7100

RuZleBiFf
22/12/12, 21:19
Som sagt, monterte sånne http://www.ebay.com/itm/2-x-16W-6-HIGH-POWER-LED-P21W-1156-382-BA15s-STOP-TAIL-REVERSE-BULBS-AUDI-/181012897083?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a25359d3b på min v70.
Det blei kjempe bra lys og var montert på ca 3 minutter.
Gadd ikke xenon med ballast og alt mulig. V70 er ikke SÅ stor bil :)

ovlov86
22/12/12, 22:25
De 15w xenonkittene har kjempesmå ballaster så tar lite plass. Men tar litt tid før de er på full styrke. Men de LEDene der, prøvd de på bil uten klare glass i ryggelys?

Sent from my GT-N7100

immortal92
23/12/12, 09:18
Jeg har ikke klarglass baklamper, trenger ikke være det. Ble utrolig mye bedre med led. Iallefall 5x bedre lysstyrke, å spredningen er meget bra.

Ivar Hestø
23/12/12, 14:58
Og for de som ikke sitter å myser på ebay, så har http://www.geimport.com/product.php?id_product=417
Samme pærene for drøyt 100 lappen mere, og da er de på døra innen to-tre dager.

FroBe
23/12/12, 21:05
Dette er nok nok et eksempel på urealistiske tekniske data, denne gangen fra GE Import.
En lysstyrke på 1000lm er ikke urealistisk for moderne LED ved 16W effekt,, men det er urealistisk for en så liten kjøleribbe.
Denne kjøleribben har nok en termisk resistans rundt 15-20°K/W, det vil si at temperaturøkningen ved 5W er 75-100°C, og ved 16W er temperaturøkningen 240-320°C, langt over smeltetemperaturen til loddetinnet. Halvledermaterialet i en LED tåler sjelden mer enn 150°C.

Min gjetning er effekt på 5W, og lysstyrke 2-300 lumen.
Dette er omtrent som en 21W glødepære, men siden nattsynet er mer følsomt for blålig lys vil det se ut som om det lyser bedre.
Ulempen med blålig lys er at nattsynet blir dårligere av dette, det er derfor rødt lys brukes for de som er avhengig av å beholde nattsynet.

RuZleBiFf
23/12/12, 21:33
Hvis du kommer med bilen din skal jeg overbevise deg på veldig kort tid, om at de lyser MYE bedre enn std pærer :)

Ivar Hestø
23/12/12, 22:26
Hvis blått lys gjør til at du oppfatter lyset bedre, og derfor får bedre lys, så er vel hensikten oppnådd? Og rødt lys for nattesynet er vel greit nok, men etter veiene så tror jeg nok ikke at det er ryggelysa som skal ødlegge akkurat det, det fikser vel alle andre lys-forstyrrelser....

Men for å komme med noe matnyttig i stedet for tall og formler, så stakk jeg ut å tok noen ferske bilder til dere med disse nevnte pærene, så får dere bedømme selv. Bildene er tatt med et helt vanlig Sony kompakt-kamera, med standard innstillinger, så det dere ser, er hva dere får :) Bilen disse er montert på er dog en V50 09 med "klarglass", men forskjellen er vel neppe så stor til V70N tenker jeg...

Mot garasjeport:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1133.jpg

På øde strekke:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1134.jpg

Øde strekke med litt omgivelser:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1135.jpg

ovlov86
24/12/12, 10:19
Absolutt godkjent lys!

Sent from my GT-N7100

RuZleBiFf
24/12/12, 15:19
Er dette de samme lysene som jeg har linket til på ebay?
Tror mine lyser ganske likt som disse. Hadde vært morro å sammenligne med en std V70 og tatt litt bilder.


Mvh
Sindre

Ivar Hestø
24/12/12, 15:22
Utseende og watten stemmer iallefall overens. Får se i jula om jeg gidder å nappe ut å ta bilder på samme strekka med glødepærer.

locked
24/12/12, 17:03
Bildene er tatt med et helt vanlig Sony kompakt-kamera, med standard innstillinger, så det dere ser, er hva dere får :)
Eg trur du skal prøve igjen, med kamera på stativ, med alle verdiar heilt like på alle bilda i staden for "auto".

Synes det er merkeleg at det virkar å lyse dårlegare mot garasjeporten på 1.5meters avstand enn det gjere på bildet med krattskog rundt...

Ivar Hestø
24/12/12, 17:14
Var da svært så kravstore dere skulle være på juleaften da. Er ikke noe foto-entusiast, så stakk bare ut med kameraet i all hast og knipsa noen bilder så folk skulle få se istedet for å diskutere tall og kjedlige ting. Auto er innstillingen for meg som bare knipser ivei som en japansk turist, å Ikke har jeg noe stativ heller :)

locked
24/12/12, 23:36
Var da svært så kravstore dere skulle være på juleaften da. Er ikke noe foto-entusiast, så stakk bare ut med kameraet i all hast og knipsa noen bilder så folk skulle få se istedet for å diskutere tall og kjedlige ting. Auto er innstillingen for meg som bare knipser ivei som en japansk turist, å Ikke har jeg noe stativ heller :)
Syns ikkje eg er spesielt kravstor, men når du legg fram bilder som skal vise kor bra noko er ja då bør det jo vere eit litt meir handfast resultat. Eg er heller ingen fotoentusiast, men eit kamera på auto vil jo tilpasse innstillingane til lysmengda slik at resultatet kan bli svært misvisande.

Ikkje ilt meint, men det var no i alle fall mi meining :)

God jul :)

Ivar Hestø
25/12/12, 01:00
Får sette meg ned å se på diverse innstillinger å se hva som går an å gjøre med det. Noen tips?

Ellers så får dere ha en god jul, og håpe nissen kom med det dere ønsket dere :)