PDA

Vis full versjon : B230FT Kjølevann forsvinner etter en stund.



Voolvoo
28/11/12, 20:58
Lurer litt på hva det kan være?
Har ikke utelukket toppakningen.
Tennpluggene ser ihvertfall normale ut.. Brunsvart av farge :)
Ikke olje i kjølevæska og ikke kjølevæske i olja..
(kan kjenne en litt småsøt lukt av eksosen under kjøring)

Andre steder eller ting som kan være problemet med at vannet forsvinner? Kan kjøre rundt 3mil og fylle 0.5liter

Aalsen
28/11/12, 22:32
Sjekket slanger som går inn i torpedoveggen til varmeregisteret, at det ikke er lekkasje der, eller i radiatoren?

Voolvoo
30/11/12, 17:07
Jeg har en mistanke om at det er i varmeregisteret feilen ligger :-/
Teppet, filt, matte og alt som kan bli bløtt på passasjersiden foran var HELT klissbløtt :P
det lukter kjølevæske og er like rar konsistens på den når du smører den mellom fingra..
Radiatorn(den i motor rommet altså) lekker ikke.
Er det ett rent helvette å ta ut varmeregisteret? hva må ut og hva kan stå igjen?


Noen formening?
Tror at det sitter ett 940turbo varmeregister i bilen (mtp at alt annet er fra 940 turbo)
Jeg glemte å nevne at bilen det er snakk om er en 1987 740 gle (ombygd til turbo)

Voolvoo
30/11/12, 18:23
lukter foresten varm kjølevæsker når motoren blir varm :P

R.G
01/12/12, 22:14
åssen type varmeappaprat er det?

med eller uten AC?

uten ac så er det en grei jobb.

da ser du krana og register rett ovafor gasspedalen din

Voolvoo
02/12/12, 13:07
har det apparatet med masse vacuum styring, har ikke ac, men det er en ac knapp der :P dro det ut i går og radiatorn der så litt irra ut :P
tenkte å kjøpe ny radiator, for det er nødt til å være den da den er det eneste som kan lekke vann inne i bilen, er jo ikke noe vannkran heller. trur den er vacuumstyrt å sitter i motorrommet..

Er det forskjellige radiatorer eller er det bare 1 type? :)

var forresten like bløtt på førersiden foran:P men der var det visst ett ''dreneringshull'' i venstre hjørne mot kanalen -_-

Voolvoo
10/12/12, 20:00
Er ihvertfall kvitt forbruket ;) Minuset er at jeg ikke får samme varmen som før :S si 18 grader max varme.
Kjøpte billigregister til 540kr på veng fordi den som var av bedre kvalitet hadde 1uke ventetid, noe jeg naturligvis ikke har tid til :P

850GLTsilver
11/12/12, 18:34
Er ihvertfall kvitt forbruket ;) Minuset er at jeg ikke får samme varmen som før :S si 18 grader max varme.
Kjøpte billigregister til 540kr på veng fordi den som var av bedre kvalitet hadde 1uke ventetid, noe jeg naturligvis ikke har tid til :P

Du har nok en del luft i registeret.
Er dessverre en del slike registre som har for vide kanaler, slik at lufta ikke blir dratt med vannstrømmen.
En mulig fiks er å dra opp turtallet på motoren til 4-5tusen omdreininger, og holde den der i ti-femten sekunder.
KANSKJE klarer du å få ut siste rest av luft da.
Er en fordel om du klemmer igjen slangen til radiatoren mens du kjører dette.
Da vil mere av vannstrømmen fra vannpumpa bli presset gjennom varmeapparatet.
Gjøres på VARM motor.

Voolvoo
11/12/12, 19:52
Takk for svar :) Sålenge jeg ikke får havari så? :)

egil
11/12/12, 22:29
Parker i ein bakke med fronten opp, da kommer lufta:-)

Voolvoo
12/12/12, 22:21
Hehe, logisk nok. men tviler på at det fungerer :P Er uansett for kaldt og mørkt når jeg kommer hjem fra jobb om dagen til å fikse på det. Skal sjekke mer i helga :)

egil
17/12/12, 15:38
Da plukker du ut termostaten å tar deg ein kjøretur uten, men fronten opp er ein sikker vinner:-)

Voolvoo
17/12/12, 16:51
Da spruter jo alt kjølevannet ut :P Driver du å tuller litt? :P

egil
18/12/12, 08:17
Ta ut termostaten å sett på huset igjenn selvfølgeli:-)

Voolvoo
18/12/12, 17:00
Satt å tenkte på hvor dum jeg var som ikke tenkte den tanken xD hehe, tja kan vel prøves om jeg får det tett imellom der :)

egil
18/12/12, 20:33
Hehe:-) Funket hvetfall for meg. Sammtidigt så du har termostaten utav, så koke du den å ser om den opne så den skal:-)

Voolvoo
18/12/12, 22:24
Den skal fungere :) Måleren har funka 1 gang, da sto den midt på ;)

Voolvoo
06/12/13, 21:59
Ett år har gått og fortsatt samme varme. har vel igrunn prøvd ALT. Så blir nytt register samtidig med speedometerbytte (eller hele dashen like godt)

Er Nissens av god kvalitet? selges på veng