PDA

Vis full versjon : TCV til V70 2003 mod?



iStereo
28/11/12, 08:32
Vil denne passe til min bil? (http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=2438137&CarReference_ID=5940&CategoryType_ID=1) 2003 mod v70 2.0t 180hk? :) Har en mistanke til at min begynnner å bli slitt / er gåen. Og siden at prisen er såpass liten, så tenkte jeg at jeg skulle bytte denne ut, bare for å se om det gir noen endringer.. :)

Vatnehol
28/11/12, 14:47
no problem, vil anbefale å kjøpe den nye grå farget som er til faceliftene, da denne er noe bedre :)
du finner original nr på den gråe på ipd sine sider. de selger den og sin egen.

iStereo
28/11/12, 15:38
Takk for svar! Jeg bestlite i fra Bilia, og får rett type i morgen.. :)

Vatnehol
28/11/12, 16:41
Konge, blir ofte veldig treig med tiden disse når de har gått sine km,
kjører med den gråe selv og har kommet frem til denne fungerer best på min bil ihvertfall. :)

iStereo
29/11/12, 09:26
Sattan i helvette.. dra meg baklengs inn i tornekrattet.. herrejemini.. detta virket!! :D Noe så inni jævlig også.. :cool: At denne lille saken skal utgjøre så mye, er nesten så man ikke tror det. Bilen ble virkelig mye bedre når jeg byttet LMM, men dette var jo enda råere!! :P Herregud, dro på en liten prøverunde her i stad.. 60 km/t -> 140 km/t på et l i t e blunk!

Dette kan virkelig ta lappen i fra en mann altså..

Nå er det bare å finne seg et langstrekke og finne ut hvor fort dette kan gå.. har en liten følese at de svenske skogene får et besøk neste gang jeg er på østlandet.. :P

Torsen67
29/11/12, 11:22
Sitter det TVC i dieselbilene også? Kjekt å vite hvis man må feilsøke i fremtiden...

hanso
29/11/12, 13:32
Har du lenke til denne delen??

iStereo
29/11/12, 14:35
Dette er bilens TCV (Turbo Control Valve) eller ladetrykksventil på norsk. Som jeg har skjønt her inne så er det en viss fare for at disse er utslitt eller defekte uten at man får noen feilkoder på dette når man har passert ca 160 000 km. Hos meg kan man godt si at min var defekt!! Når denne ikke virker så får man ikke det ladetrykket som turboen skal ha, og bilen kan jage på turtallet i gitt områder eller når det blir belastning på den. :)

Hos meg i dag så var det som å gå i fra en passe kvass sugemotor til en kvass tunet turbomotor (som jeg har).. Det var virkelig forskjell så det holdt!! :D Min bil er også tunet, så jeg merker nok effekten sikkert langt bedre enn en original motor skulle jeg anta.. :)

Link. (http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=2438125&CarReference_ID=-1&CategoryType_ID=0)

Sørg for at du finner ut hvilken du skal ha til din bil. :) Og det som er morsomt er at Volvo er billigere på enn MECA i dette tilfellet (825 kr inkl. moms, mot 900 kr på MECA).

hanso
29/11/12, 15:49
Finnes det noen måter å teste denne på, eller er det bare følelsen på hvordan motoren oppfører seg. Kan man suge/blåse i den???
Jeg har en 2000 mod 2,4t som har gått 200000km.

iStereo
29/11/12, 16:02
Vet ikke hvordan man kan sjekke den, ved å måle den altså, det er sikkert mulig.. kanskje.. :) Her en video som viser en helt defekt TCV:


https://www.youtube.com/watch?v=A9hcZKHDf1Y

Det trenger definitivt ikke å være såpass uttalt som her.. men det kan vise seg som rykking, fisking på turtall & den generelle følelsen av at den trekker ikke så godt som da den var ny. :)

Men den koster jo ikke allverden, så det er egentlig bare å få byttet den.. det tok meg ca 4 min å få byttet den selv, det er så enkelt og det går ikke an å gjøre feil i prossessen, så selv en Windows bruker klarer dette selv.. :P

Vatnehol
29/11/12, 17:41
dette høres bra ut det IStereo, i og med bilen er chippet så vil du få ganske merbar økning,
denne tcv er ganske enkel oppbygging, er bare en coil som blir magnetisert og drar opp ett stempel som styrer wastegaten, du kan ohme den å sjekke om det er brudd i coilen, men det er ganske sjeldent. det som vanligvis skjer er at smøringen inni blir brukt opp og stempelet går tregere og tregere og til slutt skjærer seg fast.

men selv på en original bil så er det lett å kjenne forskjell, men beste måten å finne det ut om ventilenf funker er å kjøpe seg en billig ladetrykksmåler fra biltema å sjekke hvor mye bilen lader, for det er det denne ventilen styrer.

FroBe
29/11/12, 18:38
Jeg stjal dette bildet fra IPD, der de selger en forbedret TCV (http://www.ipdusa.com/products/8901/120152-ipd-heavy-duty-turbo-control-valve-hd-tcv-850-s70-v70-c70).

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1486.jpg

iStereo
29/11/12, 20:43
Hva er den praktiske forskjellen på IPD og Volvo sin TCV? Man får vel ikke noe høyere turbotrykk med IPD enn den originale?? :)

FroBe
29/11/12, 21:06
Hva er den praktiske forskjellen på IPD og Volvo sin TCV? Man får vel ikke noe høyere turbotrykk med IPD enn den originale?? :)

Trykket styres av motorstyringen (trimming?), men IPD påstår at deres Heavy Duty TCV tåler mer belastning, dermed varer den forhåpentligvis lengre.

Vatnehol
29/11/12, 21:31
jeg hadde ipd sin første, var noe mykere kanskje ladetrykk, de påstod den var så utrulig mye kjappere, men det er umulig da det er motorstyringen som bestemmer hvor kjapp denne skal vere.
deres første modell tålte ikke varmen fra motor rommet, men deres neste versjon skal visstnok gjøre dette. har blitt ganske stor og klumpete, jeg er godt fornøyd med den gråe som ble standard i facelift modellene, den er jo også knøtliten.

mstrandbo
30/11/12, 22:02
Holder denne som er på facelift-modellene bedre også? Har en '05, gått litt over 164.000, men synes den drar godt fortsatt. Så regner jo med at alt er i orden, men greit om vite om i tilfelle den skulle begynne å tulle.

Vatnehol
01/12/12, 12:14
virker kanskje slik ut av det jeg har snakket med andre, den originale svarte holdt rundt 175 000km på min, men den var ganske treg for den ga opp helt på slutten, mistet fullstendig ladetrykk.