PDA

Vis full versjon : Slitasje på kam?



Soulair
07/05/10, 06:07
Har nettopp kjøpt meg en Volvo 245 med B230K (T-kam?). Jeg har en D-kam fra B21E som jeg vil sette inn da den har mer løft enn A dog litt kortere durasjon..

Problemet er at det er noen svarte merker på baksiden av lobene, hvis dere skjønner? Kan ordne bilde av det i kveld, men tenkte for nå å høre om de merkene er av betydning..?

ArneR
07/05/10, 06:21
B230K i 240 har T-kam ja..

Mener du at det er noen sorte partier på basesirkelen?

Det er sannsynligvis bare forrige eier som ikke har vært flink nok til å skifte olje tidsnok, regner med at om du tar en tapetkniv og skraper på det sorte så forsvinner det..

Gammel olje kombinert med kanskje litt lite "spel" imellom kam og trykkere blir det fort sånn..

Soulair
07/05/10, 06:32
Takk for kjapt svar så tidlig om morgenen! Basesirkel heter det, selvfølgelig.:o
Ser ut som det bare er brent olje, som du sier. Får finne frem olfakniven og prøve å fjerne det

ArneR
07/05/10, 07:43
Ja, er litt døgnvill for tiden.. :p

Du får prøve det, men regner med at det bare er det..

TeamBørnOut
07/05/10, 08:17
Fjern gammle oljerester. ellers vil du ikke få shimset den helt riktig heller.
volvos orginal kammer blir ikke såååååå veldig slitt. veldig bra herdet. men noen ettermarkeds kammer (eller om slipte kamaksler) kan bli "fort" nedslitt..

Soulair
07/05/10, 08:28
Høres fornuftig ut! Noen anbefaling av kjemikalier for å få det skikkelig rent?

TeamBørnOut
07/05/10, 08:29
diesel og en badebørste

ArneR
07/05/10, 08:53
Tja, det funker sikkert bra.. :p

Jeg har bare brukt en tapetkniv for å få vekk det verste, og så litt verkstedpapir og WD-40 for å vaske den etterpå.. Blir så rent og pent så..