PDA

Vis full versjon : 940: Uvanlig feil på nye bremseskiver?



Belia
27/11/12, 14:45
Har bytta til nye skiver fremme i høst. Når jeg la om til pigg så merker jeg at felgen ikke legger an flatt mot bremseskiven. Når jeg drar til boltene så sitter hjula bra. Bilen føles nervøs på styringen, det gjorde den også litt på sommerhjula hvor ene hjulet slites litt skeivt, men ingen vibrasjoner.
Kan det være noe feil med selve "hatten" på skivene som ikke ligger plant mot felg eller er det en forhjulsstillingskontroll som må til?

Christian
27/11/12, 14:48
Det er viktig å gjøre rent nav skikkelig (og gjerne smøre med egnet produkt) når man skifter skiver.
Det samme også med selve skiven hvis man har av hjulet. Er det stål. eller alufelg på pigghjula?

Belia
27/11/12, 14:49
Alufelger.
Jeg vil tro de flekser litt når jeg drar til og legger seg godt inntil skiva selv om den ev. ikke er plan.

MadAss
27/11/12, 18:00
Er den lille skruen/styrepinnen som holder bremseskiva fast på navet, som butter mot felgen?
På alufelger er det ofte bare et hull til denne styrepinnen. Så sette du felgen feil på, vil den ikke gå helt inn til skiva før du skruer til. Da vil du i tillegg lage et ekstra hull i felgen din.

Espen-K
27/11/12, 18:03
Er den lille skruen/styrepinnen som holder bremseskiva fast på navet, som butter mot felgen?
På alufelger er det ofte bare et hull til denne styrepinnen. Så sette du felgen feil på, vil den ikke gå helt inn til skiva før du skruer til. Da vil du i tillegg lage et ekstra hull i felgen din.

Jeg tenkte akkurat på det samme, på mine sommerfelger må jeg ta av denne pinnen for å få på felgene.

Belia
27/11/12, 20:39
Styrepinnen er nok borte for lenge siden.
Som beskrevet over virker ikke flaten på skiva å være plan mot felgen, altså, har noen opplevd slik feil på skiver, og hvordan ville dette utartet seg? Burde jeg da fått vibrasjon i rattet?
Hva er karakteristikken på feil toe-in og feil camber?