PDA

Vis full versjon : Tempmåler viser ca 1/4, termostat?



Aalsen
27/11/12, 01:25
Var og kjørte en liten tur. Jeg tror den nesten oppnådde normal temperatur før nålen plutselig hadde beveget seg lenger ned, til ca 1/4 av hele spektrumet. Altså ca halvparten så varm som det den skal bli, og slik holdt den seg.

bensinmåler viser full hele tiden, og tempmålere har funket helet tiden så tror ikke det er spenningsregulator.

Er det termostaten som sliten og ikke lukker seg?




Skal kjøre fra Elverum til Bergen på fredag, og tilbake fra Bergen til Elverum igjen på søndag. Kan motoren ta skade av dette? (ca 100mil)

Jan-Einar Jenssen
27/11/12, 01:36
kjøp en ny termostat og sem om det bedrer seg :)
men så lenge tempen ikke stiger til kokepunkt så tar ikke motor skade :)

Aalsen
27/11/12, 01:58
kjøp en ny termostat og sem om det bedrer seg :)
men så lenge tempen ikke stiger til kokepunkt så tar ikke motor skade :)

Eneste er at bensinforbruket stiger :p Er forgassermotor (b230K pierburg) som styres av kjølevannet :p

Det står i Haynes at man må tappe kjølevæsken, men det er vel bare tull. Trenger man tappe noe som helst? Eneste er å fylle på det som måtte renne ut. Termostaten er plassert ganske høyt..

Jan-Einar Jenssen
27/11/12, 02:16
Eneste er at bensinforbruket stiger :p Er forgassermotor (b230K pierburg) som styres av kjølevannet :p

Det står i Haynes at man må tappe kjølevæsken, men det er vel bare tull. Trenger man tappe noe som helst? Eneste er å fylle på det som måtte renne ut. Termostaten er plassert ganske høyt..

hvorfor tappe? kommer jo ikke store skvetten ut ved termostatbytte :) har vertfal aldri tappet ved bytte av termostat.

Aalsen
27/11/12, 02:41
Da blir det termostatbytte i morgen :)

Ofte det er trøbbel med tempsensoren som går til måleren i instrumentpanelet? Vel, finner vel ut av det når jeg har byttet termostat i morgen :p

Jan-Einar Jenssen
27/11/12, 03:01
Da blir det termostatbytte i morgen :)

Ofte det er trøbbel med tempsensoren som går til måleren i instrumentpanelet? Vel, finner vel ut av det når jeg har byttet termostat i morgen :p

et termostatbytte skader aldri :)

av alle 7serie bilene jeg har hadd, så var det bare en som plagdes med tempnåla i instrument. men den levde da sitt eget liv, og sto aldri på samme plassen i mere enn noen sekunner :p
du kan prøve å koble av kontakten på sensoren å spraye med elektrospray viss det ikke funker å bytte termostat. men jeg tror problemet ligger i den :)

Aalsen
27/11/12, 03:38
Det tror jeg og :)

Men da vet jeg hva jeg skal gjøre i tilfelle :)

Takker for svar :)

Aalsen
27/11/12, 11:34
Skal den ha 82, 88 eller 92 grader? 740 B230K 87/88mod

Hadde tre forskjellige på Mekonomen..

Christian
27/11/12, 11:44
92grader

Aalsen
27/11/12, 12:15
92grader

Fikk med 88 grader siden det var det de hadde inne. Da åpnes den ved 88 grader og åpner helt ved 97 grader. Den med 92 grader vil vel åpne helt ved 102 grader?

Ringte Volvo, skal ha den varmeste som du sier ;) De kjører bare den på 92 nå. Før så var det mer sommertemp og slikt, men den varmeste er bedre om vinteren. 4 grader hadde mye å si sa han, så da har vi vært og byttet :)

turbohjelle
27/11/12, 17:38
Kan dette spille inn på bensinforbruket på 900 også? Har en 945 fk som alltid står litt under "rett opp".

Aalsen
27/11/12, 18:00
Litt under rett opp tror jeg ikke har noe å si. Med litt småkjøring, en del tomgang, og tur-retur Elverum - Oslo med et tonn med last på tilbakeveien (inkl. henger selvfølgelig) brukte K motoren nøyaktig 1 liter på mila, og min tempmåler stod også litt under "rett opp", så normalt forbruk.

Eller kan være at sensor eller måleren i instrumentet er litt slitent og "slurer" litt på visningen :D Slik har det vært på de 240'ene jeg har hatt i hvert fall.

nina
29/11/12, 12:54
Jeg sleit selv med det på 940'n min, så bytta jeg termostat og kjølevæske, og nå er den helt normal igjen ;)