PDA

Vis full versjon : 940 tungstartet, lite effekt og tåler ikke hurtig akselerasjon.



Martin-A
26/11/12, 16:02
Hei

Har en 940 94mod. med b230FD motor. Har i lengre tid slitt med at bilen har hatt enda mindre effekt i enn vanlig og den sliter med å akselerere fra tomgang (ved rolig pådrag klarer jeg å få opp turtallet, men ved "bånn gass" kommer en "brumming" og bilen kubber vist jeg ikke slipper opp gassen igjen). I tillegg er bilen blitt stadig mer og mer tungstartet og når den først har startet fusker den veldig i 10-20sek (rører jeg gassen kubber bilen) før den stabiliserer seg noe lunde på tomgang (litt fusking).

Noen som har noen tips til hva dette kan være? Føler jeg har prøv det meste.

Har byttet:
- Plugger
- Pluggledninger
- Rotor
- Fordelerlokk
- Bensinfilter
- Coil (ikke org.)
- Kjølevæske temp. sensor
- Lambda sonde (ikke org.)
- Katalysator
- Tenningsregulator
- Registerreim
- Gasspjel føler

Har sjekket/gjort:
- Dyser (prøvd fra en annen bil)
- LMM
- Begge hjernene
- Bensinpumper
- Trykkregulator
- Tenningsregulator
- Kompresjon (litt lav over alle sylindre)
- Renset oljefelle
- Sjekket alle vakumslanger
- Testet tomgangsventil
- Vasket innsug og gasspjeld
- Sjekket for lekasjer på innsug

Tror det er det meste.
Alle innspill og tips blir mottatt med takk.

Martin

Svirre
26/11/12, 16:31
Lukter det mye bensin av eksosen? Åssen sjekka du tomgangsregulatoren? (TGR). BTW: Ble bilen dårligere etter at du bytta plugger og coil? Og er det biltema? :p

Martin-A
27/11/12, 07:53
Ikke noe uvanelig lukt fra eksosen.
Sjekka TGR som beskrevet i Haynes: bil på tomgang, klemmer inn innløpsslange til TGR og hører at turtallet faller. Prøvde også å klemme innløpsslange når motoren ligger på ca 2000rpm og får da ingen endring i turtall. Minimal forskjell etter bytte av coil, fordelerlokk, rotor, pluggledninger og plugger. Rotor og fordelerlokk er biltema resten orginalt.

Espen-K
27/11/12, 18:09
Har du sjekket at registerreima står helt riktig og at ikke det nedre reimhjulet har vridd seg?
Det har vist skjedd at den kilen som holder nedre reimhjul fast i veiva har blitt ødelagt eller manglet ved montering og dermed står den feil.

Martin-A
28/11/12, 08:08
Har sjekket registerremen og reimhjulet og alt står som det skal. Kilen er på plass.

samaron
28/11/12, 15:55
Hvor kommer lambda sonden fra? Mener å ha lest tidligere her på forumet at Biltema sin kan gi problemer. Beste er å prøve en original for å utelukke den.

Svirre
28/11/12, 22:32
Hvor kommer lambda sonden fra? Mener å ha lest tidligere her på forumet at Biltema sin kan gi problemer. Beste er å prøve en original for å utelukke den.

Usikker, men biltema sin er noe ustabil har jeg hørt.

Martin-A
29/11/12, 12:22
Lamda er fra Biltema, så bør vel bytte den. Er det en enkle måte å måle seg til evt. feil på den så jeg slipper å kjøpe ny med en gang? Orginal er ikke veldig billig...

Svirre
29/11/12, 22:00
Lamda er fra Biltema, så bør vel bytte den. Er det en enkle måte å måle seg til evt. feil på den så jeg slipper å kjøpe ny med en gang? Orginal er ikke veldig billig...

Bare å forhøre seg litt rundt på formuet om noen har en liggende. Min er solgt desverre.

7up
03/12/12, 13:04
jeg prøvde biltema sin lamda på min bil. den gikk ikke bra. bare fusket . når jeg fikk gitt gass 2 meter med stikk flamme ut bak. satte på org. gikk som en klokke