PDA

Vis full versjon : Bytte av strammehjul



ST1
26/11/12, 12:06
Er det noen som kan gi meg en kort innføring på hvordan jeg bytter strammehjulet på " viftereima" på en V70 2001 2l Turbo,
Litt trangt å komme til, trenger gode råd før jeg begynner

Sollien
26/11/12, 17:32
Gå inn på fcpgroton, de har en videosnutt der som er veldig grei :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

ST1
27/11/12, 11:56
:) suvrent
Jeg fant flere filmsnutter men ikke den til hvordan jeg bytter strammhjulet, hvis noen finner den riktige er jeg "happy" om noe legger ved linken

ST1
15/12/12, 19:54
Strammehjulet byttet, gikk greit, men ulyden er der fortsatt...får prøve å bytte servo pumpen neste gang!!

Til opplysning, så finnes det å kjøpe bare strammehjul(løpehjul) ikke hele delen....en brøkdel av prisen

ST1
14/01/13, 08:49
Servopumpen er nå byttet, lyden er fortsatt den samme :(
Hvordan er det med lager på Dynamo, bruker det å slites slik att det lager en ulyd som øker ved øking av turtall?
Går multi reimen over "air conditioner" pumpen?

Håkon77
14/01/13, 12:45
En dynamo kan godt bråke litt når lagrene blir slitt ja. Før i tia når allt var enklere å mekke på var dynamoen det første man skjekka når det dukket opp slike lyder. Du kan jo prøve å snurre på dynamoen når reima er tatt vekk. Da kjenner du fort om lageret begynner å bli slitt.

gswede
14/01/13, 21:59
Har du ulyd hele tiden eller kommer den under belastning?

ST1
15/01/13, 15:43
Lyden er der på tomgang og øker ved økt turtall

Tore
15/01/13, 15:49
Har du frihjul på dynamoen din?

Jeg har det, men plutselig var det fast hjul og da var det ulyd... Byttet til nytt frihjul og vips så var lyden borte igjen :-)

Christian
15/01/13, 16:05
Frihjulet er heller ikke så dyrt, men krever spesialverktøy for å byttes.

C.Erstad
15/01/13, 16:07
Frihjulet er heller ikke så dyrt, men krever spesialverktøy for å byttes.

Jepp... da er det like greit å bytte dynamo siden lagrene ryker etter ikke så lenge...

Steen
16/01/13, 09:29
Har du sjekka begge de små plastikhjulene reimen går rundt? er et som står litt under strammehjulet.

Tore
16/01/13, 10:14
Jepp... da er det like greit å bytte dynamo siden lagrene ryker etter ikke så lenge...

Er vel ingen regel som sier det? Greit nok at et defekt frihjul sliter dynamolagrene men om man bytter før dynamolagerne er defekte burde det være lønnsomt å bare bytte frihjulet.

Ett frihjul ryker trolig fortere på en bil som står mye på tomgang enn på en som står lite på tomgang, mens de øvrige dynamolagerne vil jeg anta slites mer på en motor som har høyere turtall, mens mindre på tomgang. Således trenger det ikke være sammenheng mellom frihjulshavari og dynamolagerhavari.

Frihjulsverktøy: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Spesialpipesett-for-dynamo-191385/

ST1
16/01/13, 11:48
Har ikke byttet/sjekket det lille hjulet som står under strammejulet...
Hvordan vet jeg om det er frihjul på dynamoen?

lilleulv
16/01/13, 14:28
du kan jo prøve og dreie på det og kjenne, eller du kan lytte på dynamo, har du sjekket vannpumpa? startet bilen uten multireim på? da denne går på reg reim, er litt lurt og sjekke denne også,

Christian
16/01/13, 15:22
Har ikke byttet/sjekket det lille hjulet som står under strammejulet...
Hvordan vet jeg om det er frihjul på dynamoen?

Vipp av multireima, og kjenn på alle hjula, hør etter ulyd og kjenn etter slakk.
Frihjulet sjekker du ved å snurre reimhjulet "fremover og bakover", i den ene retningen skal det fri ut.

eab
17/01/13, 20:22
Jeg hadde en ekkel lagerlyd på min d5. Plutselig forsvant lyden, samtidig som løpehjulet (under strammehjulet) spratt bortover asfalten og viftereima løp løpsk under panseret....