PDA

Vis full versjon : Reklamasjon på treige dørhåndtak?



Cane
25/11/12, 10:12
Jeg leste på jagrullar.se at det er flere som har fått byttet ut de treige dørhåndtakene som sitter på V70II MY08-MY09 (og høyst sannsynlig flere) da dette visst nok er en kjent feil. Treigheten kan i noen grad bedres med silikonfett men er uansett bare en kortsiktig løsning.

For meg er dette et irritasjonsmoment og jeg forventer at Volvo har en mer langsiktig løsning fremfor å legge på fett. Er det noen av dere som har fått en bedre løsning hos Volvo?

MadAss
25/11/12, 10:47
Er jo ikke bare fett. Skal files vekk noe styr, fordi det er for trang klaring. Du får nok ikke dekket noe nytt håndtak før verkstedet har gjort dette først. De fleste håndtak blir bra etterpå, men skal smøres hver service. Er ofte dette ikke blir gjort, men må gjøres siden det er snakk om bevegelige deler.

Cane
25/11/12, 10:53
Er jo ikke bare fett. Skal files vekk noe styr, fordi det er for trang klaring. Du får nok ikke dekket noe nytt håndtak før verkstedet har gjort dette først. De fleste håndtak blir bra etterpå, men skal smøres hver service. Er ofte dette ikke blir gjort, men må gjøres siden det er snakk om bevegelige deler.
Ah, stemmer. Det leste jeg også på jagrullar.se. Ok, da satser jeg på at det er løsningen. :)

Petter
25/11/12, 13:25
Hos oss blir 99% ok etter filing og oppsmøring. Så det ordner seg nok skal du se.

Svirre
25/11/12, 13:31
Bare å bruke reklamasjonen for at det er verdt! :) 5 år på ting, så sant ikke Bilia motsetter seg skikkelig og sier at det er en slitedel...noe det i utgangspunktet ikke er.

Cane
25/11/12, 16:10
Hos oss blir 99% ok etter filing og oppsmøring. Så det ordner seg nok skal du se.
Godt å høre! Da satser jeg på at det ordner seg.

Jack89
01/01/16, 12:02
Blir denne filing/smøringen gratis utbedret hos volvo eller?

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk

MadAss
01/01/16, 13:23
Dersom bilen din er under 5 år så

GLTOslo
01/01/16, 15:41
Dette er ett av dei mest irriterande fenomena på V70II. Det mangler fullstendig kvalitetsfølelse når man åpner døra og det kan vi nok takke FoMoCo for. Ser på mondeoforum at det er velkjent på mondeo også

Er det nokon som veit om det har skjedd forbedringar i dørhandtaka etter ein viss årsmodell? Kva er det som kan filast? Nokon som har bilder?

Oyvindjs
01/01/16, 16:48
Dette er ett av dei mest irriterande fenomena på V70II. Det mangler fullstendig kvalitetsfølelse når man åpner døra og det kan vi nok takke FoMoCo for. Ser på mondeoforum at det er velkjent på mondeo også

Er det nokon som veit om det har skjedd forbedringar i dørhandtaka etter ein viss årsmodell? Kva er det som kan filast? Nokon som har bilder?


Jeg lurer på det samme. Mine dørhåndtak er treige

FreddieAwD
01/01/16, 22:09
Noen som kan legge ut hvor det skal files og smøres opp ?
Har samme problem på min

:D

SagaPer
01/01/16, 22:47
Når man har bilen på regelmessig service hos Volvo så blir dette tatt hånd om som delvis garanti hvis man gir beskjed. Dette ble fikset på min bil for noen år siden. Dørhåndtaket ble filt og smørt. Funker nå.

FreddieAwD
01/01/16, 23:02
Jeg tar ikke service på Volvo, av den enkle grunn av at de ikke gjør det de skal..Så jeg bruker ett uavhengig verksted..Bilen min er dessuten over 5år :-)
Men jeg driver i bilbransjen, så jeg skal finne ut av det en dag jeg har tid, men har ikke giddet enda, ettersom det ikke er super stort problem på min enda..

Christian
02/01/16, 03:12
Jeg tar ikke service på Volvo, av den enkle grunn av at de ikke gjør det de skal..Så jeg bruker ett uavhengig verksted..Bilen min er dessuten over 5år :-)
Men jeg driver i bilbransjen, så jeg skal finne ut av det en dag jeg har tid, men har ikke giddet enda, ettersom det ikke er super stort problem på min enda..

"Gratis" service og bulletiner strekker seg langt over 5 år, vi har hatt flere biler fra 90-tallet inne hos oss på aksjoner.
Jeg syntes det før, at det ikke spilte noen rolle hvilket verksted man brukte, men da går man glipp av mange småting som blir tatt tak i på merkeverstedene.
At du har en dårlig erfaring med ditt lokale merkeverksted er jo dumt, men du kan gå glipp av slike ting ved å ikke gi dem en ny sjangse.

GBXC
02/01/16, 14:34
Min XC70, `10 modell har blitt servet på Volvo hele veien, men da jeg kjøpte den i mars ifjor hadde neppe dørlåser/håndtak eller dørhengsler sett en dråpe olje eller fett i sin levetid. Alt gikk tregt, også panserlås.. Har smurt gjentatte ganger, tørket rent og smurt opp igjen. Nå funker det veldig greit, denne moderne tankegangen om at ting ikke skal smøres har jeg ingen tru på gitt.

GLTOslo
02/01/16, 14:54
Min XC70, `10 modell har blitt servet på Volvo hele veien, men da jeg kjøpte den i mars ifjor hadde neppe dørlåser/håndtak eller dørhengsler sett en dråpe olje eller fett i sin levetid. Alt gikk tregt, også panserlås.. Har smurt gjentatte ganger, tørket rent og smurt opp igjen. Nå funker det veldig greit, denne moderne tankegangen om at ting ikke skal smøres har jeg ingen tru på gitt.

Jeg antar at det er fett som trengs på de bevegelige delene her. Jeg har ikke hatt av dørtrekket ennå på bilen min, men regner med at man kommer til greit ved å ta av dørtrekket? Er det kurant ¨ta av dørtrekk på disse uten å ødelegge klips?

GBXC
02/01/16, 15:54
Jeg antar at det er fett som trengs på de bevegelige delene her. Jeg har ikke hatt av dørtrekket ennå på bilen min, men regner med at man kommer til greit ved å ta av dørtrekket? Er det kurant ¨ta av dørtrekk på disse uten å ødelegge klips?

Har ikke demontert dørtrekk, men sett video på youtube og det ser kurrant ut ja. Dog usikker på om låsen er tilgjengelig selv om dørtrekket er av.
Smurt med lithium spray fett, samt silikonfett fra crc i låsen og dørhåndtak. Er viktig at bevegelige mekaniske deler glir lett og ikke tørker ut, da kommer korrosjonen raskt. Merkelig at ikke slikt gjøres på servicer?!

FreddieAwD
02/01/16, 21:19
Du vet som alle andre her at Tid er penger :D
Det blir gjort ett minimum at ting på service, og blir flådd i forhold mengden service man får igjen for pengene..
Mekanikerene må som regel måke på med bilen gjennom dagen,klart noen "sikkert" ,kanskje kutter besvisst i ting på serviceskjema...Jeg BESKYLDER ingen for å gjøre det, men det forekommer nok, får å tjene inn tid og penger på neste bil..

GLT, er vell en 20 torx i tjukke dørlukker håndtaket, og en skrue oppe i åpneren..Ta en plast/klipsjekk mellom nedenfra og klikk av dekselet nedenfra og opp..Oppe sitter dekselet i slikkelisten mot vinduet, løfte den ut derfra og kople fra lendninger når dekselet er løst...
Låsekassen/låsen sitter på aluplaten på bilen, litt kinkig til..E du litt nevenytting får du det til...


Tror det var slik det var festet :D

SagaPer
02/01/16, 22:27
Du vet som alle andre her at Tid er penger :D
Det blir gjort ett minimum at ting på service, og blir flådd i forhold mengden service man får igjen for pengene..
Mekanikerene må som regel måke på med bilen gjennom dagen,klart noen "sikkert" ,kanskje kutter besvisst i ting på serviceskjema...Jeg BESKYLDER ingen for å gjøre det, men det forekommer nok, får å tjene inn tid og penger på neste bil..

GLT, er vell en 20 torx i tjukke dørlukker håndtaket, og en skrue oppe i åpneren..Ta en plast/klipsjekk mellom nedenfra og klikk av dekselet nedenfra og opp..Oppe sitter dekselet i slikkelisten mot vinduet, løfte den ut derfra og kople fra lendninger når dekselet er løst...
Låsekassen/låsen sitter på aluplaten på bilen, litt kinkig til..E du litt nevenytting får du det til...


Tror det var slik det var festet :D

Jeg har vært kunde hos Frydenbø Bilsenter Sandane i over 10 år og kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse av Volvo-service. Jeg blir alltid mottatt til avtalt tid, jeg får en kort samtale med min faste tekniker, og alt som er avtalt blir gjennomført til punkt og prikke.

Nå har de også innført personlig servicetekniker (2015) og det betyr enda bedre kontakt med den som utfører arbeidet. Jeg kommer og går på verkstedet som jeg ønsker. Tekniker tar alltid en oppsummering av utførte oppgaver og evt funn som evt bør gjøres noe med. Min personlige servicetekniker er ganske ung (kanskje under 30), fremstår som meget kunnskapsrik på V70/XC70, og har alltid synspunkt på vedlikehold og fremtidige tiltak.

Når det gjelder de som hevder at det ikke er noe poeng å levere bilen til Volvo for service så må jeg si at de går glipp av en del viktige saker som kampanjer, tekniske bulletiner, utbedringer på regning for Volvo, oppdatert programvare for motorstyring, girkasse, audio etc. Jeg har i alle fall opplevd å motta en rekke viktige oppgraderinger av bilens programvare siden jeg kjøpte denne brukt i 2010 (import fra fabrikken i Sverige).

For min egen del så skriver jeg alltid en huskeliste til tekniker før service slik at småplukk ikke blir glemt. Tekniker har egen epost-adresse og direktenummer på mobil og svarer gjennomgående innen 24 timer på henvendelser eller spørsmål. Jeg mottar alltid tilbud på arbeidet før service.

Jeg har i det hele tatt ikke noe å klage på. Ikke på prisene engang. :-)

Alexander
02/01/16, 23:54
Jeg har en XC70 MY12 og fikk skiftet begge mine dørlåser foran på garantien for 1 mnd siden.

Jeg opplevde tregt dørhåndtak på høyre dør foran når man åpnet døren utenifra. Leverte inn bilen til Frydenbø på Minde. Mekanikeren skiftet dørlåsen uten noe "om og men". Han sa at Volvo hadde utbedret dørlåsen, da den "gamle" utgaven hadde problemer med at det kunne komme vann inn i låsemekanismen og dermed kunne bli treig når man åpnet døren. Og selv om jeg bare hadde meldt inn problemer på høyre siden, skiftet han på begge sider. Pluss i boken til Volvo, deilige og myke dårhåndtak til meg og alt på garanti :)

sekse
03/01/16, 08:30
Jeg har vært kunde hos Frydenbø Bilsenter Sandane i over 10 år og kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse av Volvo-service. Jeg blir alltid mottatt til avtalt tid, jeg får en kort samtale med min faste tekniker, og alt som er avtalt blir gjennomført til punkt og prikke.

Nå har de også innført personlig servicetekniker (2015) og det betyr enda bedre kontakt med den som utfører arbeidet. Jeg kommer og går på verkstedet som jeg ønsker. Tekniker tar alltid en oppsummering av utførte oppgaver og evt funn som evt bør gjøres noe med. Min personlige servicetekniker er ganske ung (kanskje under 30), fremstår som meget kunnskapsrik på V70/XC70, og har alltid synspunkt på vedlikehold og fremtidige tiltak.

Når det gjelder de som hevder at det ikke er noe poeng å levere bilen til Volvo for service så må jeg si at de går glipp av en del viktige saker som kampanjer, tekniske bulletiner, utbedringer på regning for Volvo, oppdatert programvare for motorstyring, girkasse, audio etc. Jeg har i alle fall opplevd å motta en rekke viktige oppgraderinger av bilens programvare siden jeg kjøpte denne brukt i 2010 (import fra fabrikken i Sverige).

For min egen del så skriver jeg alltid en huskeliste til tekniker før service slik at småplukk ikke blir glemt. Tekniker har egen epost-adresse og direktenummer på mobil og svarer gjennomgående innen 24 timer på henvendelser eller spørsmål. Jeg mottar alltid tilbud på arbeidet før service.

Jeg har i det hele tatt ikke noe å klage på. Ikke på prisene engang. :-)


Jeg har en XC70 MY12 og fikk skiftet begge mine dørlåser foran på garantien for 1 mnd siden.

Jeg opplevde tregt dørhåndtak på høyre dør foran når man åpnet døren utenifra. Leverte inn bilen til Frydenbø på Minde. Mekanikeren skiftet dørlåsen uten noe "om og men". Han sa at Volvo hadde utbedret dørlåsen, da den "gamle" utgaven hadde problemer med at det kunne komme vann inn i låsemekanismen og dermed kunne bli treig når man åpnet døren. Og selv om jeg bare hadde meldt inn problemer på høyre siden, skiftet han på begge sider. Pluss i boken til Volvo, deilige og myke dårhåndtak til meg og alt på garanti :)

Stort sett den opplevelsen jeg også har med Volvo-verksted rundt om. :)

Eneste er at de billig-servicene de tilbyr rimelig til gamle biler ikke er omfattende eller nøye nok etter min smak. Igjen, der får man det man betaler for.

Når det gjelder garantisaker er min erfaring at Volvo strekker seg langt :)

GBXC
03/01/16, 12:44
Synes det er veldig bra at flere har gode erfaringer med sine verksteder, og Volvo generelt. Ser vi mer fornøyde kunder på vestlandet, eller er det kun tilfeldig observasjon?
Forstår nå at det hadde vært bedre å forsøkt en reklamasjon på de trege dørhåndtakene mine enn å smøre de opp selv, da andre får dette ordnet. Men sitter vel med en følelse av at dette hadde blitt avfeid med "dette har vi aldri hørt om før"..
Er dessuten enig med FreddieAwD om at det blir gjort minimum av ting på service, det er iallfall inntrykket man får basert på egne erfaringer. Tenker først og fremst på olje og filterskift når jeg hører ordet "service"
Åpenbart mye å si at man treffer en dedikert og kunnskapsrik mekaniker.

Svirre
03/01/16, 12:59
Tror nok mye av kunders opplevelser legges til grunn for hvordan man går frem, men man kan også være uheldig med personen du skal snakke med. Uansett så er det noe som heter "oppfyller kundens forventning". Skjer ikke det, så blir inntrykket negativt uansett hvor riktig og bra jobben er gjort.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

GLTOslo
03/01/16, 21:29
og dersom noen var i tvil, denne tråden handlet opprinnelig om dårlige dørhåndtak (takk Ford). Å ta av håndtaket ute er enkelt. Løsne skrue bak ei propp inne i døra, kim fire omdreininger slik at den ikke faller ut. Deretter er det mulig å få ut håndtaket

GBXC
03/01/16, 23:57
og dersom noen var i tvil, denne tråden handlet opprinnelig om dårlige dørhåndtak (takk Ford). Å ta av håndtaket ute er enkelt. Løsne skrue bak ei propp inne i døra, kim fire omdreininger slik at den ikke faller ut. Deretter er det mulig å få ut håndtaket

Er det samme enkle prosedyre på førerdør, der låssylinderen sitter?
Får man smørt opp noe som er til hjelp fra utsiden om man tar løs håndtaket?

Jack89
04/01/16, 10:04
Altså dette kan de kansje fikse selv om bilen er over 5år? :-)

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk

GLTOslo
04/01/16, 14:57
Er det samme enkle prosedyre på førerdør, der låssylinderen sitter?
Får man smørt opp noe som er til hjelp fra utsiden om man tar løs håndtaket?

Forstod det slik på volvo. Håndtaket av, på med fett og file dersom det er tregt.

GBXC
04/01/16, 17:26
Altså dette kan de kansje fikse selv om bilen er over 5år? :-)

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk

Jeg forespurte idag min mekaniker om dette kune ordnes på garati, fikk til svar at min bil var rullet for langt, dvs 143`K.
Altså er det en øvre grense for kjørte km.. Fint om det legges ut egne erfaringer på temaet så vi kan se at de fører en lik praksis på dette.

GBXC
04/01/16, 17:31
Forstod det slik på volvo. Håndtaket av, på med fett og file dersom det er tregt.

Ok, om selve håndtaket/plasten går tregt tilbake.. Der har jeg lagt på litt silikonfett fra utsiden ved jevne mellorom, så går lett tilbake.
Virker som fjæra er slapp, er mye mer fast i fisken, dørhåndtaket på min MB, som er 20år gml.

GLTOslo
05/01/16, 08:53
Tok ut mine håndtak i går. Det var såre enkelt. Løsne en torx 20 inne i døra max 4 omdreininger, deretter er det bare å lirke ut håndtaket. Ikke overraskende;alt er i plastikk. Smøre alle bevegelige deler med fett. Litt lettere bevegelse i håndtaket, men premiumfølelsen kom som ventet ikke

Holern
07/01/16, 11:37
Litt "off-topic" kanskje, men like relevant egentlig....
Håndtaket på bakluka på V70..er det bare plastikk inni det også??
Mitt går aldri tilbake lengre, så jeg må lirke det tilbake de gangene jeg ikke bruker fjernåpning av luka.

Ang. premiumfølelse....min '99 MB W210 har langt høyere premiumfølelse enn V70'n, selv om MB'n har høyere km.stand..:rolleyes:

GBXC
07/01/16, 19:00
Litt "off-topic" kanskje, men like relevant egentlig....
Håndtaket på bakluka på V70..er det bare plastikk inni det også??
Mitt går aldri tilbake lengre, så jeg må lirke det tilbake de gangene jeg ikke bruker fjernåpning av luka.

Ang. premiumfølelse....min '99 MB W210 har langt høyere premiumfølelse enn V70'n, selv om MB'n har høyere km.stand..:rolleyes:

Hadde faktisk mye tøbbel med dette på baklukehåndtaket på min MB W202, nokså lik konstruksjon som på Volvoen der.
Jeg sprayet med silikonspray, også fra innsiden (tok av dørdekselet på luken) Har rengjort nøye (blir mye skitt i gropa der..), og vedlikeholdt regelmessig med en dusj silikon. Funket bra for meg.

flobben
09/01/16, 07:36
Fra innsiden av døra? Altså av med trekket og plastikken også skru ut håndtaket?

GBXC
09/01/16, 15:52
Fra innsiden av døra? Altså av med trekket og plastikken også skru ut håndtaket?

Snakker du om bakluka nå? Min erfaring var altså fra en MB, men generelt synes det effektivt å smøre med silikon der plast møter plast.
Enda viktigere er det nok å rengjøre godt så mekanismene ikke henger fast i skitt, som også fører til korrosjon etc.. Der det finnes metall da selvsagt.

flobben
09/01/16, 21:43
Nei, tenker på dørene