PDA

Vis full versjon : Girkasseproblem? V70 D5 2001 mod manuell



Aurelius
24/11/12, 18:26
Hei!
Kjøpte meg en V70 D5 2001 mod for et par dager siden, men var meget usikker på om jeg skulle slå. Det er manuelt gir, men når jeg girer til 3.gir og gir gass er alt normalt, men så fort jeg slipper gassen eller trykker inn clutchen går girpaken ca 1cm tilbake. Trykker jeg inn gasser går den frem igjen. Det er kun i 3.giret dette skjer, så jeg frykter det kan ha noe med slitasje å gjøre, men jeg klarte ikke å la bilen gå fra meg! Den har "bare" gått 197 000 og prisen på 76 000+omreg var ikke avskrekkende :) Det skal sies at det ikke er noen problemer med giringen generelt og heller ikke i nevnte 3.giret, men synes det er veldig rart at girspaken skal gå frem og tilbake ca 1cm avhengig om jeg gir gass eller ikke.

Noen som har peiling på hva dette kan være?:)

FroBe
24/11/12, 18:36
Jeg har ikke erfaring med manuell kasse, men siden bevegelsen skjer når du gir gass jeg ville ha sjekket momentstaget under bilen for slark.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/374.jpg

Den blå polyforingen på bildet passer bare for spesielt interesserte, da den gir mer vibrasjoner enn den originale gummiforingen som er mer behagelig. Beholder likevel bildet her siden fargen gjør den lett synlig.

degocostly
24/11/12, 18:46
Kom ikke D5 i 02? Er det ikke den vag motoren du har?

Aurelius
24/11/12, 19:37
Takker for svar! Dette skal sjekkes ut:)

De sa vell strengt tatt at det var en 2002 mod registert i 2001, så den skal jeg ta på min kappe:)
Er ikke veldig bekymret mtp girkassen siden den girer fint og tight i alle gir, men det ble raskt et irritasjonsmoment for sidesynet at girspaken flyttet seg når jeg slapp gassen eller clutchet i 3.gir!

FroBe
24/11/12, 20:35
Dieselmodellene har vel også spesielle motorfester, når man gir gass skal motoren suge vakuum i motorfestene slik at disse blir stivere.
Hva som skjer med motorens bevegelser hvis dette ikke virker vet jeg ikke, men vet at dette er en plass man feilsøker etter lekkasjer når dieselmotoren ikke går jevnt.

Aurelius
24/11/12, 22:58
Såpass ja! Motoren går fint og den girer fint ellers, så er litt merkelig hele greia. Hadde ikke planlagt å bytte girkasse med det første, så får håpe det er noe så enkelt som det du har foreslått :) Takker for svar ihvertfall! Bilen fikk seg ny olje/filter, luftfilter og viftereim i dag, så den skal være fornøyd med sin nye eier - så langt:)

Torsen67
25/11/12, 15:04
Bytter du øvre motorfeste og det momentstaget det vises til her, så er jeg sikker på at dette løser seg. Koster deg under tusenlapp og er en times kosejobb.

Christian
25/11/12, 15:37
Men kjøp orginal gummi, og ikke polyurethan (blå) på dieselbiler.
Ganske hard gange og ganske hard gummi fører mye av vibrasjonene inn i bilen.

Aurelius
25/11/12, 17:40
Da blir nok motorfeste og momentstaget skiftet. Satser på det blir bra :) takker igjen for svar! "Problemet" har ikke noe praktisk betydning, men det irriterer mer enn nok likevel...

Aurelius
17/12/12, 22:40
En aldri så liten update her:
Skiftet øvre motorfeste og momentstaget. Ingen bedring på girspaken. Det som derimot kom var støy eller vibrasjoner i dashen på tomgang. Bestilte begge motorfestene hos Mekonomen, men begynner å lure på om gummien er for hardt. Det rister ihvertfall mye mer enn før bytting, men det skal sies at begge motorfestene var moden for utskifting. Noen som har andre tips på hva det kan være?

Ellers har jeg akkurat fått tilbake instrumentpanelet fra Tunheim etter mye rot der. Det viste ikke når jeg hadde på fjernlyset, setebeltelyden var vekke (kanskje like greit) og tukling med kontakten bakpå panelet forsvant hele kilometerstanden. Så etter 2 dager i "ny bil" ble bilen parkert uten instrumentpanel. Godt jeg hadde en 940 i reserve :) Nå fungerer instrumentpanelet utmerket. Må bare få slettet feilkoden på air bagen..

Torsen67
18/12/12, 00:23
Jeg opplevde det samme som deg, mer vibrasjon inne i bilen. Men får vel ikke i pose og sekk dessverre. Trøsten er at det gir seg bittelitt ettersom gummien mykner litt.

Håkon77
18/12/12, 10:59
En aldri så liten update her:
Skiftet øvre motorfeste og momentstaget. Ingen bedring på girspaken. Det som derimot kom var støy eller vibrasjoner i dashen på tomgang. Bestilte begge motorfestene hos Mekonomen, men begynner å lure på om gummien er for hardt. Det rister ihvertfall mye mer enn før bytting, men det skal sies at begge motorfestene var moden for utskifting. Noen som har andre tips på hva det kan være?

Ellers har jeg akkurat fått tilbake instrumentpanelet fra Tunheim etter mye rot der. Det viste ikke når jeg hadde på fjernlyset, setebeltelyden var vekke (kanskje like greit) og tukling med kontakten bakpå panelet forsvant hele kilometerstanden. Så etter 2 dager i "ny bil" ble bilen parkert uten instrumentpanel. Godt jeg hadde en 940 i reserve :) Nå fungerer instrumentpanelet utmerket. Må bare få slettet feilkoden på air bagen..

Hei. Jeg ser at du har kjøpt motorfeste og momentstag hos mekonomen.
Har du da fått momentstag som ser ut som det på bilde lengere opp her. Med blå polyforing?

Jeg kjøpte ''orginal'' momentstag hos mekonomen og fikk den blå der. Det var foresten på min 2.0t. Jeg kjente med en gang jeg startet at her ble det noe rart. Hele bilen dirret på tomgang og hver gang jeg tok løst hørtes det ut som jeg hadde effektanlegg/frieksos. Føltes som motoren var bolta rett i ramma uten gummi mellom. Jeg bytta ut den dritten rimelig fort men en orginal med myk gummi og bilen ble som ny.

Mikael
18/12/12, 11:27
Mekonomen har to forskjellige varianter, en som de kaller forsterket og en som er som original. Den forsterka har en polyrethan foring, og er bare noe drit med mindre du har trimmet mye.
Artikkelnr. på tilnærmet originalt del: 12-98906
Artikkelnr. på forsterket del: 12-VO09141042N

OBS: dette er kun delenr. hos Mekonomen.

Aurelius
18/12/12, 16:28
Hei! Jeg kjøpte faktisk den delen som er tilnærmet original (12-98906 hos Mekonomen). Har bestilt momentstaget hos en annen leverandør, så jeg satser på at det blir bra når jeg får skiftet det igjen! Var ikke blå som på bildet, Håkon77. Var litt obs på dette:) Men det hjalp visst ikke..hehe
Hvorfor girspaken "hopper" ca 1 cm tilbakenår jeg slipper gassen i 3.gir (kun 3.giret) for så å hoppe frem igjen når jeg gasser er fortsatt et mysterium. Som tidligere nevnt girer den helt fint i alle gir og det har ingen praktisk betydning. Det er bare veldig irriterende å se med sidesynet :P Får bare leve med det - enn så lenge!