PDA

Vis full versjon : Elektriske problemer



havardr
23/11/12, 20:37
Har en v70 2002mod fra Tyskland.
* Høyre tåkelys bak lyser konstant når bilen går.
* Det hender når bilen er parkert at det lyser under speilene, men veldig sjeldent
* innomellom ser jeg at alle parklys såvidt gløder når bilen står parkert og er låst

Litt etter årets første snøfall lyste taklts i bagasjerom, og infodisplayet i bilen mente bakluka var åpen, noe den ikke var. Hjalp ikke å åpne/lukke den igjen, men gikk over av seg selv når bilen hadde stått litt og jeg starter igjen. Holdt på slik et par dager.

Tips?:)

Vatnehol
24/11/12, 04:17
dette er seriøse feil som kan vere veldig vanskelige, enten har du defekt lysmodul, eller så har du overslag i kretsene en plass.
eller det kan være så enkelt at du har led pærer montert i alle lyktene uten tilstrekkelig med motstand så de lyser på "rest strømmen" som er i kretsen pga led pærene bruker for lite strøm, men da har du også feil melding i display.
angående i bakluke så kan det være brudd i ledningsmatte i bakluke eller feil på mikrobryteren i bakluken(da må hele låsen byttes)

havardr
24/11/12, 11:02
Er ikke en eneste led-pære i denne bilen gitt, så er nok ikke det.

Baklukeproblemet ble borte av seg selv, men så forsvant jo kulden ganske kjapt.

Hvordan feilsøker og eventuelt bytter man på dette? Vet forsåvidt at bilelektrisk er noe drit, og ser for meg at det vil koste en formue å sette den på verksted

havardr
24/11/12, 12:00
Varmetrådene i bakruta har også tatt kvelden. Det glemte jeg å nevne

FroBe
24/11/12, 13:54
Det første du må gjøre er å laste ned og lagre denne (http://www.vccn.no/dokumentasjon/Brosjyrer-info/slettes/S60-V70N-S80/tp3947202_s80_2000_v70_2001_wiring_diagrams_sectio n_3_39.pdf) PDF-filen på 258 sider med skjema og alle detaljer om det elektriske anlegget i bilen.

Du må huske at alt i bilen din er datastyrt via CAN-bussen, dermed kan man ikke forvente at man kan følge strømledninger fra en ende av bilen til en annen. Noen plasser er reléer sentralisert, andre plasser er de flyttet ut i undernoder, men du kan ikke måle styringsignalene til reléene uten en datamaskin med CAN-interface. Alle relevante sikringer og kontakter bør gjerne sjekkes, skjemaet viser hvor disse er plassert. Alle moduler/noder pluss noen brytere i bilen er intelligente med egen prosessor og adressse, de krever 12V og datakommunikasjon for å fungere. CAN-bussen fordeles og avgrenes i bilen, derfor kan man oppleve at en feil i en modul i en gren kan påvirke alle andre deler i grenen. Selv opplevde jeg at når sirenemodulen i fremskjermen var ødelagt av batterisyre (vanlig feil på disse pga internt batteri) så sluttet kupelys og soltak å fungere inntil jeg fikk nullstilt denne grenen av CAN-bussen.

Feilene med bakluka kan også tyde på brudd i ledningene til bakluka, disse bøyes hver gang man åpner bakluka. Sjekk under taktrekket, ledningene går inn ved venstre hengsle.