PDA

Vis full versjon : V70 MY12, kjip regnsensor?



lyskespark
22/11/12, 20:50
Har alle en kjip regnsensor på bilene sine? Min funker jo helt elendig, og veksler mellom overivrig og lat. Av og til drar den til over tørr rute og andre ganger må ruta være klissblaut for at den skal gidde å kjøre et slag eller to.

Den funker egentlig bare bra i de forholdene hvor man like gjerne kan sette den i normalfart. Jeg hadde jo forestilt meg at regnsensoren var fin å bruke når det var mye vekslende regn, men det funker den dårlig til. Er det andre som har det sånn på sin bil?

kospaang
22/11/12, 21:27
Hei, enig - det var ikke mye sensor/softeware kvalitet. Det må jo være noe spika gæli :confused:

XC70 MY12

/mvh

THolandsli
22/11/12, 21:45
Høres kjent ut. Var slik på begge mine 2012 V70. På BMW'n vi har nå så er det litt bedre, men langt fra imponerende. Har noen prøvd en bil hvor dette systemet fungerer bra?

gaupe
22/11/12, 21:49
På dei to P2-bilane eg har/hatt, så syns eg sensoren fungerar stort sett greitt. Så kan den tidvis vere heilt idiot - slik som i dag, då er den som skildra.

SagaPer
22/11/12, 22:42
Regnsensor på min bil fungerer som forventet.

haukauge
23/11/12, 10:38
Jeg sliter med akkurat samme problemet på min V70 MY12. Eneste bilen jeg har prøvd som dette funker optimalt er fruens MB W203, men når det er sagt så er det eneste positive med den bilen...

todleif
23/11/12, 11:07
Eg rekner med at ein kan endre følsomheiten på sensoren?
Kan iallefall det på min 03 S60.
Det eg hater på min bil er at den ofte går i normal hastigheit eller dobbel hastigheit. Eg vil jo at den skal gå i intervall! Eg bur ikkje i Bergen , so dobbel hastigheit bruker eg aldri. Og vil eg at den skal gå i normal hastigheit, er det jo ein eigen innstilling for dette.

kospaang
23/05/13, 23:35
Andre erfaringer med regnsensor-styringen ? Tok det opp ifbm. 1års-service , og det var 'totalt ukjent' for mekanikeren, ingen sw-oppgradering på det. Har en gryende følelse at dette er noe Volvo ikke har fått noe/nok tilbakemeldinger på ... og at de ikke bruker den automatikken selv.

Som sagt innledningsvis...

Den funker egentlig bare bra i de forholdene hvor man like gjerne kan sette den i normalfart. Jeg hadde jo forestilt meg at regnsensoren var fin å bruke når det var mye vekslende regn, men det funker den dårlig til. Er det andre som har det sånn på sin bil?

Flere som føler det slik ?

/mvh

hovree
24/05/13, 07:41
nei, min funker perfekt.

Cane
24/05/13, 09:44
Min funker også perfekt. Jeg pleier å justere følsomheten for å tilpasse nedbør/hastighet.

kospaang
27/05/13, 23:43
Takk for innspill folkens - da vet vi altså at noen har en funksjonalitet de er fornøyd med :D


Jeg pleier å justere følsomheten for å tilpasse nedbør/hastighet.Det er egentlig det jeg også prøver på da - men i praksis må den vris opp på et av de to posisjonene med høyest følsomhet for at den skal gjøre en noenlunde jobb, og da passer det bare for 'en viss type regn'.
I tillegg til at den av og til 'tar helt unødig og umotivert av' med 6-7 sveip før den roer seg igjen.

Så særlig funksjonell er den ikke. Vi kan nok anta at dette er faktiske forskjeller - og ikke ulik innstilling på vrideren eller ulikt akseptansenivå for god automatikk. Om det skyldes ulik hardware eller software vet vi ikke, eller er det noen som har innsikt i variasjoner her ?

/mvh

C.Erstad
27/05/13, 23:51
Takk for innspill folkens - da vet vi altså at noen har en funksjonalitet de er fornøyd med :D

Det er egentlig det jeg også prøver på da - men i praksis må den vris opp på et av de to posisjonene med høyest følsomhet for at den skal gjøre en noenlunde jobb, og da passer det bare for 'en viss type regn'.
I tillegg til at den av og til 'tar helt unødig og umotivet av' med 6-7 sveip før den roer seg igjen.

Så særlig funksjonell er den ikke. Vi kan nok anta at dette er faktiske forskjeller - og ikke ulik innstilling på vrideren eller ulikt akseptansenivå for god automatikk. Om det skyldes ulik hardware eller software vet vi ikke, eller er det noen som har innsikt i variasjoner her ?

/mvh
Min virker bra... kjører med den nesten uansett på det andre hakket fra lav. Da virker den supert. Den tar ikke AV eller er for dårlig :)

kospaang
27/05/13, 23:55
Min virker bra... kjører med den nesten uansett på det andre hakket fra lav. Da virker den supert. Den tar ikke AV eller er for dårlig :)
Tydeligvis noe helt annet ja :cool: - i den posisjonen hadde jeg ikke sett noen verdens ting :confused:

EDIT: Ser av lenken din at du har en annen generasjon XC70, flott bil forresten, så det er sikkert en god del forskjeller der.

/mvh

Morgis
28/05/13, 07:29
Fungerer som den skal min. Prøvd å justere sensitivitet på intervallhjulet, høyre spake ?

kospaang
28/05/13, 08:08
Hei, ja - jeg har forstått den funksjonaliteten fullt ut. ref. beskrivelse tre innlegg opp.

/mvh

C.Erstad
28/05/13, 08:10
Hei, ja - jeg har forstått den funksjonaliteten fullt ut. ref. beskrivelse tre innlegg opp.

/mvh

Er det byttet rute i din bil?

kospaang
28/05/13, 16:46
Ja, faktisk er det det - men jeg mener den ikke var så mye mer følsom før det heller. Er det noen typisk kalibrering el. som ikke er skikkelig utført da ? Noen tips ?

/mvh

Stig-Arne
28/05/13, 18:16
Er fult mulig å montere en slik sensor feil.
Om du ser på sensoren, så skal det ikke finnes luftbobler imellom sensoren og ruten.

kospaang
29/05/13, 19:50
Hmmm, det er ikke lett for et utrent øye å se om der er noen bobler - eller ikke. Men, jeg mener sensoren kom ferdig montert på den nye ruten - og at automatikken såvidt jeg husker ikke var noe hverken bedre, eller verre, etter rutebytte.

'Operasjonen' ble for øvrig utført av merkeverksted med original frontrute. Er det noen kalibrering som skal utføres etter bytte av frontrute m/sensorer ?

/mvh

aarnes
02/06/13, 21:01
På min C70 2007 fungerte den gull - helt frem til jeg fikk en steinsprut som nå har laget en megastor sprekk på ca 25% av ruta. etter det lever den sitt eget liv. jeg trigger den ved å justere sensitiviteten, men etter 10sekunder er den tilbake til å være ekstremt lat.
Mistenker at det har noe med sprekken å gjøre, evt. at sensoren som sitter i ruta begynner å bli dårlig. skal bytte ruta veldig snart, gir tilbakemelding på om den kommer tilbkae til normal funksjon da!

kospaang
15/06/13, 06:02
Etter en samtale med merkeverksted forstår jeg det slik at det alltid settes i en helt ny sensor når ruten byttes.
Det er ingen kalibrering etterpå, men det kan/skal? utføres en funksjonstest. Den består i å sprøyte vann på sensorområdet vha en sprayflaske, hvorpå viskerene skal aktiveres. For øvrig en sjelden 'regntype', ihvertfall på vestlandet, mht dråpestørrelse og dråpetetthet.
Ved prøver på min bil og et par andre ble visker aktivert omtrent likt ved test, men det var ikke noen lett påviselig effekt ift følsomhetinnstilling på på noen av testene.

/mvh