PDA

Vis full versjon : DRL spørsmål



paravolv
22/11/12, 18:20
Hei. Må bytte begge frontlyktene, så da valgte jeg lykter med DRL. Er en koblingsboks med dette kit, men er usikker på hvordan de skal kobles. Skal drl lyse når de andre lysene er på eller bare alene?

FroBe
22/11/12, 18:34
"§ 28-4. 11.5 Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys. Kjørelys skal være koplet slik at det automatisk slukker når bilens lysbryter slås på. Bilens øvrige lys utstyr må kunne betjenes over lysbryter som vanlig, uavhengig av kjørelyset."

Hele regelverket finner du her (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html).

Jeg ser at enkelte moderne biler nå er blitt godkjent med kun DRL-lys foran, og uten parklys eller lys i baklykter. I et land med så mange tunneler og lang mørketid som Norge er det ingen fornuftig kombinasjon.

paravolv
22/11/12, 18:39
Takk for svar, da tror jeg at jeg skjønner hvordan det skal kobles

mister j
25/11/12, 21:49
"§ 28-4. 11.5 Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys. Kjørelys skal være koplet slik at det automatisk slukker når bilens lysbryter slås på. Bilens øvrige lys utstyr må kunne betjenes over lysbryter som vanlig, uavhengig av kjørelyset."

Hele regelverket finner du her (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html).

Jeg ser at enkelte moderne biler nå er blitt godkjent med kun DRL-lys foran, og uten parklys eller lys i baklykter. I et land med så mange tunneler og lang mørketid som Norge er det ingen fornuftig kombinasjon.

De reglene du henviser til her, er nok et par år for gamle...
Det er selvfølgelig noen kloke hoder i Brussel som diktererer hva som er sikkert i "hele" Europa. Og nå skal DRL lyse alene, ingen baklys, eller park samtidig...


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

FroBe
25/11/12, 23:19
I følge Lovdata ble den norske kjøretøysforskriften sist oppdatert i august:

Publisert: I 1994 1652
ikrafttredelse: 1995-01-01, 1996-01-01, 1997-01-01
sist-endret: For-2012-08-09-799

Finner dere noe mer oppdatert kan dere vel legge ut en ny link?
(Lovdata oppdateres vel fortløpende?)

mstrandbo
26/11/12, 13:29
Min V40 er slik, kun DRL-lys på foran og ingen baklys på bak. Men lyset er forøvrig helautomatisk, så det byr ikke på noen problemer. Så fort det er antydning til skumring, så slår nærlys og baklys seg på. Slås også automatisk på når jeg kjører inn i tunneler. Så skaper egentlig ingen problemer detta nymotens greiene..

andreas
26/11/12, 15:15
Det eg er skeptisk til i den forbindelse er kor fort ein slit ut xenonpærer/tennere med mykje automatisk av/på i tunnelar etc. Spesielt her på Vestlandet :)

Svirre
26/11/12, 16:37
Så lenge du kobler de slik at de lyser uansett så er det et fett, men må kombineres med kjørelys på mørke tider/steder. Da går de som p-lys.