PDA

Vis full versjon : Foringer i bakstilling



ludvigsen
06/05/10, 15:24
Er det noen som kan sakse ut et bilde av bakstillinga på en volvo 855 2.5 10v på VADIS og lime det inn her? Må ha delenummer på et par foringer der.. Kanskje noen vet åssen nummer det er uten vadis.



Håper tegninga her forklarer det!
http://www.fjellbu.org/Foringer.jpg

Slettmyr
06/05/10, 15:54
Noe hjelp i dette kansje?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/185.jpg

ThePlace
06/05/10, 16:16
Noen som kan gi en liten How-to på hvordan de byttes?

ludvigsen
06/05/10, 17:13
Noe hjelp i dette kansje?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/185.jpg

Tror det er den nr 6 jeg trenger... Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Er dette en foring?


Takk for bildet forresten mr. Slettemyr :)

oddp
06/05/10, 17:27
det er nr 6 ja.
byttet på min v70 for ikke så lenge siden.
er en foring.bakre spissingsforing fikk jeg beskjed at den het.eller bærearms feste.
er vist en del knot og bytte sies det.jeg fikk bytta samtidig med eu ok

Slettmyr
06/05/10, 17:28
Tror det er den nr 6 jeg trenger... Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Er dette en foring?


Takk for bildet forresten mr. Slettemyr :)

Om ikke jeg tar helt feil nå så er det den som ser slik ut:
http://www.ipdusa.com/uploads/images_skus/14834.jpg
Eller noe i den duren... :)

ludvigsen
06/05/10, 17:39
Om ikke jeg tar helt feil nå så er det den som ser slik ut:
http://forum.vccn.no/
Eller noe i den duren... :)

Stemmer på en prikk! :D


...noen som kan forklare meg hva de heter på norsk? :p

ludvigsen
07/05/10, 10:08
Da er delene bestilt. Hver foring kostet 531,- minus 30% som er rabatt for biler før 2000(?).

Bestilte 2 slike (en på hver side) og en bremseslange, og dette kom på ca 1000,-

SverreP
08/05/10, 21:08
Da er delene bestilt. Hver foring kostet 531,- minus 30% som er rabatt for biler før 2000(?).

Bestilte 2 slike (en på hver side) og en bremseslange, og dette kom på ca 1000,-

Lykke til, det er en skikkelig knote-jobb.

ludvigsen
08/05/10, 21:41
Lykke til, det er en skikkelig knote-jobb.

Virker ikke som det er så veldig galt.. Kan hende jeg må løse storforinga i forkant på bærearmen..?

ludvigsen
16/05/10, 13:50
Da er foringene bytta, gikk veldig greit.. Ca 1 time med effektiv skruing, så var alt på plass :)

ThePlace
18/05/10, 15:58
Noen som kan gi en liten How-to på hvordan de byttes?

Jeg fant ikke noe i Haynes-boken om disse foringene.

Meanman
12/06/10, 23:35
Er også veldig interessert i en liten How-To her...
Har fått beskjed om at jeg må bytte både "fremre foring" og "bakre foring" i bakstillingen.

Er nummer 6 den "fremre foringen"?
Hvilken er den "bakre foringen"?

locked
13/06/10, 19:38
Er også veldig interessert i en liten How-To her...
Har fått beskjed om at jeg må bytte både "fremre foring" og "bakre foring" i bakstillingen.

Er nummer 6 den "fremre foringen"?
Hvilken er den "bakre foringen"?

du skal i så fall bytte foring nr. 2 og 6 på hver side.

Morgis
13/06/10, 21:14
Kanskje brukanes veileder.
http://forum.vccn.no/showthread.php?p=88791#post88791

Meanman
14/06/10, 19:07
Takk skal dere ha begge to... kjempehjelp!

Meanman
14/06/10, 20:24
Ser at beskrivelsen viser til et spesielt pressverktøy for å få ut den ene foringen (nr. 2).
Er man avhengig av dette spesialverktøyet (er det å få kjøpt), eller er det andre metoder som fungerer greit?

Holtmann
14/06/10, 21:01
brenn de ut:) funker som bare det:)

Meanman
15/06/10, 10:07
Mener du å varme opp metallet rundt foringa så det utvider seg, eller brenne opp gummien?

Mr-C
15/06/10, 10:46
Jeg hadde bilen min på verksted i går for å sjekke hjulvinklene, denne jobben måtte de bare avslutte for spissforing (nr6) var brukket tvers av på begge sider så tverstolpene kunne bevege seg fritt. Det vil faktisk si at jeg hadde ukonrtolert styring på bakhjula. Ikke rart at camping vogna har slengt og vobblet bak bilen....

Når dette nå er sagt spurte jeg hva det ville koste å bytte dette på Bilia men det kunne de ikke svare på for de hadde aldri sett at disse måtte byttes???
Ringte Brandt bil i sverige siden vi har leilighet der, og de sa det var en helt vanlig jobb å skifte disse og at det kom på 4765 Skr rundt 4000 norske kroner for bytte og 4 hjuls kontroll. Gjør det selv med foringer fra biltema til 299.- pr. stk 600 pluss kontrollen ca 1500 totalt litt over to tusen..

Noen i Ringerike (Hønefoss) som har planer om å bytte så kan vi gjøre det sammen.

Holtmann
15/06/10, 20:27
jeg hadde ut hele bakstillinga å bytta alle foringene, bare helte på litt bensin å tente på:) så datt de ut etterpå

Mr-C
20/06/10, 00:11
Da er den H.... jobben gjort.
Det gikk å skifte foringer med bilen jekket opp på bukker bak, men noen god arbeids stilling var det ikke. Måtte til Biltema å kjøpe bajonettsag for å få ut skruene til foringene var bare å glemme. Mitt råd er å kappe først som sist så er du spart for mye.

OBS: BILTEMA har byttet om på høyre og venstre side på sitt dele nr på foringene. Sjekket foringene med mekonomen.no og der får man opp bilde som bekrefter feilen.

ludvigsen
21/06/10, 08:33
Da er den H.... jobben gjort.
Det gikk å skifte foringer med bilen jekket opp på bukker bak, men noen god arbeids stilling var det ikke. Måtte til Biltema å kjøpe bajonettsag for å få ut skruene til foringene var bare å glemme. Mitt råd er å kappe først som sist så er du spart for mye.

OBS: BILTEMA har byttet om på høyre og venstre side på sitt dele nr på foringene. Sjekket foringene med mekonomen.no og der får man opp bilde som bekrefter feilen.

Når du har en 2 eller 4 søylers bukk, så er det ikke noe problem å få ut noe av delene.. Bare å skru ut skruene til de ikke er i inngrep, så rykker du de bare ut :)

Ellers så var det en ganske grei jobb å få bytta de når du har det riktige verktøyet å hjelpe deg med. :)

mathisen
21/06/10, 12:00
Hvor bestiller du deler?30 prosent rabatt på biler førr 2000.er jo bra deal:)

ludvigsen
21/06/10, 14:16
Du bestiller deler hos din lokale volvo forhandler :)

mathisen
21/06/10, 14:38
D må jeg si:)

mathisen
30/06/10, 07:38
Hei ludvigsen..var hos mitt lokale volvo værksted idag...dem har aldri hørt om 30prosent avslag på deler for biler som er før 2000mod...Så jeg tror jeg må få et telefonnummer hos deg. :=)

ludvigsen
01/07/10, 18:01
Hei ludvigsen..var hos mitt lokale volvo værksted idag...dem har aldri hørt om 30prosent avslag på deler for biler som er før 2000mod...Så jeg tror jeg må få et telefonnummer hos deg. :=)

Så det faktisk i lokalavisa i dag at det er Ålesund Bil som bedriver denslags greier :) Nummeret er vertfall 70 17 54 80 og tastevalg 1 for delelager :)

mathisen
01/07/10, 18:58
takk takk:)

stan2
05/09/12, 03:02
hei stjeler denna tråden litt har en 850 må vist skifte nommer 6 ser ut som ei hovedforing spør du meg noen som har peiling på åsen en burde gjøre det og trengern noe spes vertøy på det dem er helt utslitt:( og eventuelt hvor en for kjøpt og pris på det som trengs og hvor lønner det seg og handle foringer som holder;)

850GLTsilver
05/09/12, 18:17
Intet behov for spesialverktøy, men det kan være et sant helvete å få av de to store ytre fremre foringene av akslingene ja.
Selv modifiserte jeg en 2"X4" for å få dunket de forsiktig på plass igjen.

Glem ikke FULL 4-hjulskontroll og justering etter endt arbeide.
Noen ganger holder det å få boltene på de indre foringene i samme posisjon som de gamle sto, men oftest så er en full oppjustering nødvendig.

Sagen
02/10/12, 10:06
Tok for meg min V70 i helga.. Det var i grunn greit å bytte alle foringene. Varmet de store ytre foringene, banka inn en skrutrekker så jeg fikk inn litt CRC 5-56 mellom stålet og foringen, varmet igjen, og da lot de seg vippe ut med litt makt. Merket av hvordan de indre foringene satt før jeg løsnet de, så jeg skulle få de nye på samme plass. Full oppjustering er nok det smarteste. Får følge litt med å se om det eventuelt slites noe dekk.

martis850
26/02/13, 09:17
må man ned med hele bakstillingen? jeg skal bytte anker for venstre side.

Sagen
26/02/13, 12:50
Du mener fremre venstre foring? For den trenger du ikke det. Men det kan lette jobben for deg om du tar ut fjæra. Løsne det nedre demperfestet når du skal ha ut fjæra, heng bakstillinga opp igjen i demperen når du bytter foringa. Om det er den "indre" du tenker på, er det nesten like greit å slippe ned alt sammen.

stan2
13/05/13, 01:30
Stjeler denna tråden:) litt jeg også. Fikk tak i bakaksling men da den skulle settes i sammen. med dempere knakk bolten til dempern desvere. Så jeg velger og over hale den gammle med alt av fori ger da mener jeg alt på 850. noen som hvet hvor mange forselige det er og om det fås i powerflex er bare orginalt?

Hans Erling Nysted
01/02/15, 16:01
Trenger beskivelse på hvordan jeg byter foring i bakstillinga nr 6 på bilde m.v.h.hans

Hans Erling Nysted
03/02/15, 17:33
Hei hvordan var det og bytte foringene i bakstillinga m.v.h.hans

Sagen
10/02/15, 18:25
Det er en kurant jobb å skifte foringene. Enklest om du har tilgang til en løftebukk. De fremre foringene kan sitte litt, men de løsner som regel greit ved å varme de litt godt.

Sagen
10/02/15, 18:36
Ellers står det en del her: http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=9402