PDA

Vis full versjon : m47 litt hard å få i 1 gir, skurrer for å få i revers



Aalsen
20/11/12, 00:18
Manuell girkasse. 5 gir forover. Original 740 87/88 mod.

Giret er litt hardt å få i 1. gir. De andre girene går greit, men 1 gir er hardere enn de andre. Og av og til når jeg skal sette den i revers, så stoppes jeg av en høy metallyd, som når to tannhjul møter hverandre og skraper tenner mot tenner. Jo hardere jeg da presser girspaken innover, jo kraftigere og "saktere" blir den stygge lyden.

Bare tar girspaken litt tilbake og lirker den litt til siden, så går den i revers. Dette skjer altså ikke hver gang, men kanskje 45/55 av gangene jeg skal ha den i revers. Høres ut som feilgiring..

Er dette sliten kasse eller lite/gammel olje? Ha lest noe om synkronringer i girkassene..? Bilen har ikke rullet mer enn 277k og kjørt av eldre mennesker hele sitt liv.. Damekjørt de siste 10 år eller noe...

(skulle bytte olje i dag, men budsjettet sprakk av andre grunner) :p

Christian
20/11/12, 00:36
Det med førstegiret kan være så enkelt som reverssperra, har du prøvd å justere den?
Det med reversen kan være lageret i veiva, hvis det ikke ruller fritt vil ikke inngående aksel stoppe skikkelig.

Aalsen
20/11/12, 00:48
Hmm.. Hvordan justerer man reverssperra?
Hvordan er det å kjøre med dårlig lager i veiva? Slites girkassa fortere? Jeg kan ikke så alt for mye om drivverk :p

Batland
20/11/12, 09:10
Manuell girkasse. 5 gir forover. Original 740 87/88 mod.

Giret er litt hardt å få i 1. gir. De andre girene går greit, men 1 gir er hardere enn de andre. Og av og til når jeg skal sette den i revers, så stoppes jeg av en høy metallyd, som når to tannhjul møter hverandre og skraper tenner mot tenner. Jo hardere jeg da presser girspaken innover, jo kraftigere og "saktere" blir den stygge lyden.

Bare tar girspaken litt tilbake og lirker den litt til siden, så går den i revers. Dette skjer altså ikke hver gang, men kanskje 45/55 av gangene jeg skal ha den i revers. Høres ut som feilgiring..

Er dette sliten kasse eller lite/gammel olje? Ha lest noe om synkronringer i girkassene..? Bilen har ikke rullet mer enn 277k og kjørt av eldre mennesker hele sitt liv.. Damekjørt de siste 10 år eller noe...

(skulle bytte olje i dag, men budsjettet sprakk av andre grunner) :p
Hvis det er slik:
1. Motoren går på tomgang med clutchen ute.
2. Du trør inn clutchpedalen og får problemer med å få den i 1. gear eller revers.
3. Hvis du trør inn clutchpedalen og legger den først i 4. eller 5. gear og deretter forsøker 1. gear eller revers så går det lett, da tyder det på at det er clutchen din som ikke frir ut.

Damekjørt i 10 år sliter på clutchen vet du. ;)

Aalsen
20/11/12, 10:32
Hvis det er slik:
1. Motoren går på tomgang med clutchen ute.
2. Du trør inn clutchpedalen og får problemer med å få den i 1. gear eller revers.
3. Hvis du trør inn clutchpedalen og legger den først i 4. eller 5. gear og deretter forsøker 1. gear eller revers så går det lett, da tyder det på at det er clutchen din som ikke frir ut.

Damekjørt i 10 år sliter på clutchen vet du. ;)

1.2. Når bilen står i fri og går på tomgang og jeg trør inn clutchen, så har jeg aldri problemer med å få den i første, men hakket er litt hardere og seigere liksom. Revers er det av og til værre med :p Av og til går den i revers uten problem, andre ganger skurer det :s

3. Det skal jeg prøve :) Det virker som problemet med reversten er hyppigere når bilen er kald, mens når den er varm skjer det sjeldnere. Har begynt å parkere slik at jeg ikke trenger å sette den i revers når jeg skal ut

Runar
20/11/12, 10:38
Har det helt likt på den ene 240n min, der skal jeg uansett bytte clutch snart så får vi se om det hjelper.
Fikk tips om å bytte inngående lager på girkasse også.

Voolvoo
20/11/12, 16:14
sliter med 1,2 og revers på bruksbilen. 1 og 2 gir KUN når den er kald

Aalsen
20/11/12, 17:06
Har researchet litt :p Den feilgiringslyden når jeg setter den i revers er antakeligvis en slitt synkroniseringsring som ikke bremser tannhjulet nok før de kobles sammen..
Dette er vel heller ikke bra med tanke på metallspon som "spruter" fra de krasjende tannhjulene. Det nedsetter blander seg med oljen og nedsetter smøreevnen dens..

Christian
20/11/12, 17:14
Det er vel ikke synkronisering i revers?

eab
20/11/12, 17:42
m4x kassene har ikke synkronisert revers nei. Hvis bilen går på tomgang, du tramper inn clutchen og venter en liten stund så burde vel drevene og akslingene i kassa fått roa seg såpass at det ikke er noe problem å sette den i revers på normalt vis. Hvis ikke så er det, som andre sier, sannsynligvis clutchen som ikke frir ut helt, eller lageret i veiva som drar med seg inngående aksling rundt.

Aalsen
20/11/12, 22:26
Aha, nå lærte jeg enda mer :)

-Hvis det er lageret i veiva, blir dette bare værre og værre med tiden?

-Det at clutchen ikke frir ut, er det at den ikke trekkes helt tilbake? Bilen står i hvert fall helt stille når jeg har clutchen helt inne.
Det knirker forresten litt når jeg trykker inn clutchen, men det er vel bare vaieren tror jeg

Voolvoo
20/11/12, 22:42
smør opp pedalfeste :P

Aalsen
20/11/12, 23:47
m4x kassene har ikke synkronisert revers nei. Hvis bilen går på tomgang, du tramper inn clutchen og venter en liten stund så burde vel drevene og akslingene i kassa fått roa seg såpass at det ikke er noe problem å sette den i revers på normalt vis. Hvis ikke så er det, som andre sier, sannsynligvis clutchen som ikke frir ut helt, eller lageret i veiva som drar med seg inngående aksling rundt.

Tok rådet ditt. Var ute og kjørte i stad, og ikke èn feilgiring i reverst :p


smør opp pedalfeste :P

Hehe, er nok ikke værre enn det nei :p


Bare et spørsmål, mulig jeg er paranoid men bare for å være på den sikre siden, hvis bilen vibrerer litt når den tar tak da jeg slipper clutchen i 1 gir for å kjøre forover fra stillestående, er det lite olje i diffen da? Vibrerer bare når clutchen tar, ikke når den er fast i giret..

Runar
21/11/12, 12:51
Jeg sjekket en M47 jeg har liggende som har gått 280.000km
Er endel slakk sideveis i akslingen, er vel inngående lager da som er slitt?
(Evt også lager inne i girkassen.)

R.G
21/11/12, 16:04
enklest er om du starter bilen, trå inn cutch pedal, og hold den inne ei stund, prøv da og sett den i revers. skraper det fortsatt da må du stramme wire. pga etter ei stund så skal alt i kassa ha stoppa, så det går lett i gir

Aalsen
21/11/12, 19:35
enklest er om du starter bilen, trå inn cutch pedal, og hold den inne ei stund, prøv da og sett den i revers. skraper det fortsatt da må du stramme wire. pga etter ei stund så skal alt i kassa ha stoppa, så det går lett i gir

Prøvde det, og satt den forsiktig i revers, ikke bare dytte den fort inn. Funka fjell! Ingen skraping :) Ingen skraping på noe av ryggingen jeg praktiserte i dag :p



Ringte forrige eier i stad. De hadde ikke byttet olje på girkassa eller diffen i deres eie, gjennom 17 år! :eek: Haha! :rolleyes: Har nok aldri blitt byttet på den bilen :p