PDA

Vis full versjon : Biltema turbotrykksmåler



endfje
20/11/12, 00:16
Heisann, jeg har en biltema turbotrykksmåler og jeg lurer på om denne kan være litt off. Bilen er 945 med fk 0,9-1 bar(viser måleren), ECOmax, simons 2,5 og utgravd kat. Jeg lurer litt på om noen har dårlige erfaringer ang. nøyaktigheten på biltema måleren... Trykket er stillt etter denne og jeg får følelsen av at ytelsen ikke helt lever opp til de 200hk +- som folk hevder de har med et slikt oppsett. f.eks jeg drar helt likt som audi a6 1,8t med 150hk ?!?! Burde ikke bilen min egentlig klart å dra fra dette makkverket? (Begge er helt OK sjåfører så det kan utelukkes :))

Høres kanskje ut som om jeg er 16, men dette er faktisk noe som gnager litt på meg selv om jeg er bikket 30 :p

Marius Skau
20/11/12, 00:24
Jeg har bare god erfaring med Biltema sine målera. Prøvde 3 forskjellige typer på dieseln. Alle visste akkurat det samme. Ene var en til 1700kr di andre 2 va billig merka ink biltema

endfje
20/11/12, 21:58
Ja er igrunn enig med at biltema sine pleier å fungere greit, men jeg tenkte jeg skulle spørre for å få litt erfaringer fra andre... frykter det snart vanker ny bil i luften :( 1,4-1,8 på milen og ikke helt overbevisende prestasjoner... Jaja noen som har likt oppsett som kjenner seg igjen??

R.G
21/11/12, 16:55
bruker biltema sine målere på mine biler også, og dem fungerer og måler som dem skal.

måler du rett på innsuget?


og 0,9-1 bars trykk så skal igrunn bilen din gå helt greit. men denna turboen på fk motor er en motorbrems.


men hvis forbruket ditt er så høyt som du nevner, 1,4-1,8 så tyder dt igrunn att det kan være noe anna som ikke henger helt på stell.

R.G
21/11/12, 17:04
men jeg skal gå litt overr på feil side, wag har igrunn mye bedre oppsett enn volvo.wag motora klarer å utnytte effekta og få det riktig ned på bakken.

sjøl en chippa 1,9tdi klarer seg godt mot en 940turbo

Sondre93
21/11/12, 17:04
940 med 1 kilo i trykk er mykje sprekare enn org a4 1,8t. Så då bør den være sprekere enn a6 også ;)

Noko er jo tydligvis heilt på tryne med eit forbruk som din bil, disse går lett under literen på blanda kjøring i normal trafikk. Eg ville begynt med å ta diagnose, kan jo være feil på alt fra lamda, lmm, temp sensor også videre som du vil få opp da.

Sjekk også etter falsk luft og at tenningsdelene er i god stand :)

R.G
21/11/12, 17:39
google: 940 turbo med b230ft og turbo+, da ala 190hk på rundt 0,9 i ladetrykk gjør 0-100 på 8,3sek
google: audi a4 1.8 turbo quattro orginal 150hk og 210nm 0-100 på 8,4

endfje
21/11/12, 19:06
Har tatt diagnose og den viser ikke noe feil, så det er jo jippi! Audi A6 1.8t '99 0-100: 9.40s (google). Noen som er flink på exorsisme i volvo rødmotor?? Jeg har lokale og betaler i Bergen.... Jeg er LEI

endfje
21/11/12, 19:08
Bruker foresten bleed valve fra e-bay hvis det skulle ha noe å si...

Jonas Soldal
21/11/12, 19:32
Hadde samme chipp og samme ladetrykk på min før jeg sette på 300 oppsett og jeg synst den gikk overraskende bra??

MadAss
21/11/12, 21:29
Jeg kjøpte 3 målere fra biltema. Voltmeteret funka greit, vakummåleren lakk og oljetrykksmåleren sto bare å blinka. Ikke mer biltema på meg iallefall

Sondre93
22/11/12, 17:14
google: 940 turbo med b230ft og turbo+, da ala 190hk på rundt 0,9 i ladetrykk gjør 0-100 på 8,3sek
google: audi a4 1.8 turbo quattro orginal 150hk og 210nm 0-100 på 8,4


Aldri i verden om den A4en eg prøvde klarte 0-100 på den tida. Tipper nærmere 10sek++

R.G
22/11/12, 18:52
Aldri i verden om den A4en eg prøvde klarte 0-100 på den tida. Tipper nærmere 10sek++

hjel kjørt vel:p

er det som er oppgidd nytt. alt blir daffere med tida som regel som med alt anna som er oppe å går på 4 hjul.



men får over til problemet til trådstarter nå.

forbruk derimot er for mye

endfje
23/11/12, 20:45
Ja det er jeg og enig med, over 1,5 på literen med dagens bensinpriser er nesten en "deal breaker" for min del... Jeg føler jeg har vært igjennom det meste på bilen uten noe større nedgang på forbruket, det var igrunn derfor jeg spurte om det er noen på vestlige breddegrader som som kan betegnes som "volvo-hviskeren" som har mulighet for å hjelpe meg. Men over til overskriften, jeg prøve å skru opp trykket litt i sted. Trykket ligger nå på 1,2-1,3 bar og bilen føltes en del sprekere enn før uten at turboen viste noen vesentlige tegn til å smelte (dvs ikke rødglødende). Jeg er fullt klar over at over 1 bar er tull, men det styrker jo litt mistanken min om måleren ihvertfall.

Jonas Soldal
23/11/12, 21:30
Hadde jeg vert deg så hadde jeg kjøpt ett manometer på tess og slange til den. Putt slangen gjennom en lett tilgjenelig plass å få en kompis eller noen til å se på den mens du kjører.
Da får du hvertfall 100% riktig måling. Hvor holder du til forresten?

SirKim
24/11/12, 04:41
Biltema sin har jeg faktisk hørt positive tilbakemeldinger på. Ecuus (eller åssen det skrivas), er det merket jeg har hørt mest negativt om. Den er ikke til å stole på. Jeg har en VDO måler (Å dem er kjent for å være nøyaktig), å jeg får eksakt samme visning med sånn billig auto-gauge black smoke serie. Å en kompis hadde biltema før, å han fikk eksakt samme visning når han byttet til auto-gauge black smoke serie han å. så tror biltema sine skal være ganske til å stole på faktisk.

turbohjelle
25/11/12, 14:32
Hepps.

Såvidt jeg kan se skriver du ingenting om hva du bruker til å justere trykket, litt nyskjerrig der. Er det orginal WG? Har du ingen som kan låne deg en måler for å kjapt teste om du får samme resultat?
Selv kjører jeg 0,75 i trykk med ecotrimchip og justerbar wg, 1,2-3-4 liter på milen med litt aktiv kjøring er normalt. Akkurat nå bruker den det ved vanlig kjøring pga luft som lurer seg inn mellom eksos\turbo, men det er jo en annen sak.

endfje
25/11/12, 21:11
Har orginal WG, og bruker bleed valve for å justere trykket. Driver å rusker, nykker og smeller i potten på tomgang. Ligger på ca 500+ rpm og den holder på å dø ut når jeg trykker inn clutsjen, men tomgangsregulatoren redder den stort sett.

turbohjelle
25/11/12, 21:40
Dobbelpost.

turbohjelle
25/11/12, 21:41
Mistenker da at grunnen du ikke får effekten du ønsker skyldes WG. Bleeder funker greit til å finjustere, men skal du øke fra 0,3 til 1 blir den ustabil. Den orginale WG blir også som en slitt sykkelpumpe, åpner tregt. Skal merke forskjell (positiv) hvis du invisterer i en ny WG som er ment for høyere trykk. Koster rundt 1500 hos bsr (holder til på midtun\nesttun). Kan være du får billigere fra ebay eller lignende, men mener selv det var verdt det da jeg kjøpte. Smelling i potten pleier komme av feil bensinblanding, altså for mye bensin. At den får for mye bensin kan da også teoretisk forklare hvorfor du mener den bruker for mye ;) Lambda er ok? Ingen lekkasjer mellom turbo\downpipe? Falskluft?
Mener å huske turtallet skal ligge på rundt 750 på tomgang, men hvorfor din ligger 250 lavere vet jeg ikke.

HarryVolvo
25/11/12, 21:46
Har du den originale dumpen på 13c'en? Isåfall, prøv å ta den vekk og sett på et blindelokk. Det hjalp meg med samme problemer. :)

knetrom
25/11/12, 21:47
Om motoren står og hopper på tomgang går den kanskje på 3 sylindre. Evt en eller flere sylindre som kommer og går.

Sjekket tenningsdeler, fordeler, kabler og plugger for skader? Får du god gnist om du legger en plugg mot eksosmanifolden og får noen til å kinne? Dårlig coil kanskje.

Høres ut som om du har flere problemer egentlig, men bør være greit å fikse når du finner de.. Går motoren ujevnt med litt pådrag og med full gass også?

endfje
25/11/12, 22:05
Nei vil egentlig si at det er et problem på tomgang, og ved gjevnt pådrag (vedlikeholde farten). Har prøvd med and annen coil, kabler, og rotor fordeler uten at dette utgjorde det helt store. Men dette var jo brukte deler som også kan ha vært dårlige. Temp. sensor under innsug, LMM, lamda er også forsøkt med andre brukte deler. Det som er er at jeg føler litt at jeg hadde de samme problemene før jeg byttet motor (fra FD til FK) så jeg har jo lurt på om det kan være noe som ligger i bilen ett sted, som lekk fra bremsekraft,bensinpumpe, ledningsnettet?!? Jeg er litt rådvil for øyeblikket, jeg vet at tankpumpen min ikke er helt frisk (surkle-lyder ved lav bensinnivå i tanken), jeg syns personlig at det røyker mer enn den burde (hvit røyk når den er kald og varm) men det kan kanskje ha noe med at innmaten i kat'n er fjernet.

knetrom
25/11/12, 22:22
Hva med hvis du gir mye gass med bilen i gir, slipper gassen brått og tar inn clutchen? Hadde en ft som stoppet hvis man gjorde det, fikk tips om at originaldumpen kunne være dårlig men fikk ikke byttet den og testet før jeg solgte bilen. Men den gikk bra på tomgang, så det er ikke helt likt i så fall.

Hvor langt har bilen gått? Jeg hadde en fd som hadde gått 560 000 som hadde fått irr i en kontakt og derfor ville ikke den alltid starte. Kanskje noe å se etter det og

endfje
25/11/12, 23:11
Noen ganger stopper den nesten ved å gjøre det, og andre ganger låser den seg i noen sekunder på 1500rpm. Har prøvd å blende orginal dumpen men da ville den ikke gå på tomgang i det hele tatt.

knetrom
27/11/12, 17:06
Har ikke vært borti akkurat de symptomene på en volvo før nei.. Minner litt om en ford jeg hadde som noen hadde fjernet slangen fra veishusventilasjonen til luftfilteret på, men jeg har blitt fortalt alt volvoene ikke reagerer på det på samme måten..