PDA

Vis full versjon : Ulyd ved kjøring over hump..



fuzzy
20/11/12, 00:05
Hei.

Siste tiden har de kommet en rar lyd ved nesten full sving i lav fart., høres ut som dekket skrenser nesten.. og det
vibrerer litt i hele forstillingen når det skjer.. kommer aldri ellers..
Idag byttet jeg til vinterdekk og da forsvant det plutselig, men no kommer til en stygg lyd når jeg kjører over fartshumper..
akkurat når venstre hjul treffer bakken etter humpen.. lyden er ganske høy.. føler det litt igjennom gulvet foran pedalene...høres ut som metall..

Noen som har noen forslag..utrolig rart at diagnosen forandret seg etter jeg la om til vinterdekk..
eneste jeg gjorde når bilen var på liften, var å prøve vrikke litt på venste forhjul for å kjenne hvordan det var...

Bilen er en Volvo S60 2001.

immortal92
20/11/12, 20:50
Lyden kan være så enkelt som at dekkene skraper i innerskjermen ved full sving? Pga forskjellig innpress på sommer og vinterfelger. Dette er bare å se etter på innerskjermen. Styrestopperne på bærearmene blir også slitt etter hvert.

Denne lyden har jeg også, med mindre jeg kjører veldig rolig over fartsdumper. Jeg har byttet alt av bæraarmer, indre og ytre styreled, bærekuler, øvre og nedre motorfeste.. Men den lyden har ikke forsvunnet. Håper noen har et svar på det.

Torsen67
20/11/12, 21:16
Hva med fjærbenslager?

-S.Johnsen-
20/11/12, 21:35
Lyden kan være så enkelt som at dekkene skraper i innerskjermen ved full sving? Pga forskjellig innpress på sommer og vinterfelger. Dette er bare å se etter på innerskjermen. Styrestopperne på bærearmene blir også slitt etter hvert.

Denne lyden har jeg også, med mindre jeg kjører veldig rolig over fartsdumper. Jeg har byttet alt av bæraarmer, indre og ytre styreled, bærekuler, øvre og nedre motorfeste.. Men den lyden har ikke forsvunnet. Håper noen har et svar på det.

jeg hadde noe lignende på min V70. Byttet den gummigreia over demperen. Husker ikke hva den het og er ekstremt dårlig til å folrklare. men skjønner du hva jeg mener? :)

immortal92
21/11/12, 16:17
De har jeg også byttet, det glemte jeg å nevne! Nye på begge sider..

R-M-I
21/11/12, 16:52
Stabilisatorstag/ det lange som går til "krengehemmeren"?
Kan i allefall få fine klunkelyder når disse går.. Lett å skifte er de også..

Kjetil Krømcke
22/11/12, 06:47
jeg hadde samme problemet som deg nylig, byttet krenghemmere "kyllingbein" å problem løst! :)

Torsen67
22/11/12, 09:14
Kan bråke fælt disse ja. Men er heldigvis enkelt og billig å bytte.

fuzzy
23/11/12, 02:04
hvilke symptomer hadde du før du byttet det?
Det først jeg hadde, eller det siste (som er problemet)

Kjetil Krømcke
23/11/12, 06:26
hvilke symptomer hadde du før du byttet det?
Det først jeg hadde, eller det siste (som er problemet)

knirking / klapring i humper. det første du hadde var nok bare hjulet som subbet i hjulbuen, prøv å bytte utslagsbegrensningene for å løse det problemet;)

fuzzy
23/11/12, 19:50
knirking / klapring i humper. det første du hadde var nok bare hjulet som subbet i hjulbuen, prøv å bytte utslagsbegrensningene for å løse det problemet;)

ok. hva heter det på fagspråket da? krenghemmer? eller noe annet?
finner det ikke på mekonomen.no

R-M-I
23/11/12, 21:59
De han snakker om over her blir vel kalt "styrebegrensere" eller "utslagsbegrensere".. kjøpes hos Volvo...

Dette er vel egentlig bare en gummiklosse som gjør at du ikke lenger kan svinge FULLT over.. som igjen hindrer at du svinger hjulene borti innerskjermene dine og til slutt spiser hull i dem + evt skader dekket ditt i samme slengen.

fuzzy
24/11/12, 00:03
De han snakker om over her blir vel kalt "styrebegrensere" eller "utslagsbegrensere".. kjøpes hos Volvo...

Dette er vel egentlig bare en gummiklosse som gjør at du ikke lenger kan svinge FULLT over.. som igjen hindrer at du svinger hjulene borti innerskjermene dine og til slutt spiser hull i dem + evt skader dekket ditt i samme slengen.


nei. mener det som forårsaker lyden ved kjøring over hump/ ujevnheter... krenghemmer/kyllingbein

Vatnehol
24/11/12, 04:37
utslagbegrenserene heter styringsanslag på mekonomen språket,
og "kyllingben" heter stabilisatorstag.

jeg vil gjerne anbefale movotech fra www.rockauto.com de koster veldig billig kontra norske plasser, selv om du bytter alle fire. på siden deres finner du det under suspensions og Stabilizer Bar Link.
jeg har selv kjøpt til min 2.4t og kjørt 10 000km med de uten problem, er smørenipler på de bak der og.
jeg bestilte for noen dager til frøkna's t5 der, alle fire, framme og bake, det kom på 764,10 NOK pluss norsk moms/toll som er vanvittig billig!


det høres ut som det er styrebegrenserene som er dårlig med deg, du kan ta av fremhjulene og se om det er slitespor i innerskjermen, da vet du at de er slitt.

er det endelinkene på krengestaget/"kyllingbenetI" som er dålrig så vil du i begynnelsen få knirkelyder når du svinger menst fremhjulene står ujvent, og etter det er veldig slitt så vil du få små klunk på fartsdumper.

utslitte ytre styreledd vil også gi klunkelyder på fartsdumper, der kan du sjekke slarke i hjulet om du har jekket opp en side og tar tak i hjulet fremme og bake, 9 og 3, og tar fram og tilbake, da vil du kjenne slakke.

Kjetil Krømcke
24/11/12, 10:49
ok. hva heter det på fagspråket da? krenghemmer? eller noe annet?
finner det ikke på mekonomen.no

styreutslagsbegrenser heter det;)

http://www.scstyling.no/styreutslagsbegrenser-s60-s80-v70n-p-10527-c-4741.aspx
http://www.scstyling.no/styreutslagsbegrenser-s60-s80-v70n-p-10528-c-4741.aspx
http://www.scstyling.no/styreutslagsbegrenser-s60-s80-v70n-p-10529-c-4741.aspx